Forsvarsudvalget 2010-11 (1. samling)
FOU Alm.del Bilag 37
Offentligt
929308_0001.png
929308_0002.png

Forsvarsministeriet.

København, den 1. december 2010.
a.
Forsvarsministeriet skal hermed orientere Finansudvalget om, at Forsvarskommandoen vil påtagesig den økonomiske risiko ved en eventuel retssag i forbindelse med virksomhedsoverdragelse af med-arbejdere omfattet af civilarbejderloven (LBK nr. 254 af 19/03/2004). Virksomhedsoverdragelsen vili givet fald ske på grund af konkurrenceudsættelse af forsvarets etablissementsdriftsområde, som er endel afForsvarsforlig 2010-14.Det vurderes, at et eventuelt retskrav vil kunne vedrøre op til 145 med-arbejdere omfattet af civilarbejderloven og beløbe sig op til ca. 66 mio. kr. fordelt over 30 finansår.Dertil kommer udgifter til at føre en eventuel retssag. Udgiften afholdes i givet fald af den på finanslovenopførte bevilling på § 12.21.01 Forsvarskommandoen.Forsvaret skal i henhold tilForsvarsforlig 2010-14gennemføre konkurrenceudsættelse af hoved-parten af etablissementsdriftsområdet. I den forbindelse vil medarbejdere omfattet af civilarbejderloveneventuelt skulle virksomhedsoverdrages til anden part. Konkurrenceudsættelsen er opdelt i to dele ogomfatter i første fase etablissementsdriften på Sjælland og Bornholm svarende til skønsmæssigt ca. 30pct. af forsvarets etablissementsdrift. Anden fase vedrører etablissementsdriften i resten af landet. For-svarskommandoen tager på baggrund af evaluering af første fase ultimo 2011 endelig stilling til, omanden fase af konkurrenceudsættelsen skal iværksættes. Aktstykket dækker første fase. Det anslås, atkonkurrenceudsættelsen i første fase efter fuld implementering vil medføre et provenu i størrelses-ordenen 50 mio. kr. årligt.Forsvaret er tidligere blevet mødt med hensigtserklæringer fra en lønmodtagerorganisation om sags-anlæg for at sikre en forbedret retsstilling i forbindelse med virksomhedsoverdragelse af medarbejdereomfattet af civilarbejderloven. Det vurderes, at et eventuelt retskrav i forhold til første fase vil kunnevedrøre op til 145 medarbejdere omfattet af civilarbejderloven og beløbe sig op til ca. 66 mio. kr. fordeltover 30 finansår. Dertil kommer udgifter til at føre en eventuel retssag.Tekstanmærkning 128 til finanslovens § 36 anfører, at finansministeren i forbindelse med udlicite-ringer kan bestemme, at personel ansat efter civilarbejderloven kan bevare deres ret til optjening afpension efter civilarbejderlovens bestemmelser i indtil 12 måneder.Personalestyrelsen har den 11. januar 2010 vurderet, at medarbejdere omfattet af civilarbejderlovenkan optjene pensionsalder efter bestemmelserne i civilarbejderloven i op til 12 måneder efter en eventuelvirksomhedsoverdragelse. Dette forudsætter, at der løbende indbetales det aktuarmæssigt fastlagte bi-drag på 19,5 % af medarbejderens pensionsgivende løn til finanslovens § 36. En eventuel leverandør/erhverver vil være forpligtet til at afholde denne udgift. En eventuel leverandør/erhverver har ikkeadgang til at indbetale på finanslovens § 36. Forsvaret vil i givet fald påtage sig formidlingsforpligtelseni op til 12 måneder.Det er forsvarets opfattelse – baseret på en udtalelse fra Kammeradvokaten og Personalestyrelsensvurdering – at tekstanmærkningen betyder, at staten kan beslutte, at fortsætte pensionsindbetalingernei op til 12 måneder.
b.
AG000444
2
Forsvarsministeriet vurderer det som hensigtsmæssigt, at forsvaret påtager sig risikoen for et even-tuelt sagsanlæg, idet risikoen for sagsanlæg må forventes mindst at blive modsvaret af lavere budpriser.Det forventes således, at potentielle leverandører vil have sværere ved at overskue risikoen end staten,hvilket normalt vil resultere i en merpris. Dertil kommer, at risikoen for sagsanlæg kan afholde poten-tielle leverandører fra at byde på drift af etablissementsdriftsområdet. Ved et eventuelt søgsmål vilforsvaret føre sagen på leverandørens vegne og dermed kunne varetage forsvarets interesser bedst mu-ligt.Den samlede potentielle økonomiske risiko er beregnet på baggrund af det aktuarmæssigt fastsattepensionsbidrag. Til brug herfor er følgende generelle forudsætninger lagt til grund:– At alle medarbejdere omfattet af civilarbejderloven inden for konkurrenceudsættelsens fase 1 (Sjæl-land og Bornholm) omfattes. Definitionen på en medarbejder omfattet af civilarbejderloven er civilefunktionærer, håndværkere eller arbejdere i det danske forsvar, der er ansat inden 1. januar 1999.Medarbejdere omfattet af civilarbejderloven optjener pension på lige vilkår med tjenestemænd, mener i øvrigt ansat under samme vilkår som (øvrige) overenskomstansatte.– At virksomhedsoverdragelsen efter udbuddet finder sted den 1. februar 2012, som forudsat i tids-planen for konkurrenceudsættelsen.– At den økonomiske risiko beregnes som fuldt pensionsbidrag fra den 1. februar 2013 (dvs. 12 må-neder efter den planlagte virksomhedsoverdragelse) til medarbejderne senest forlader arbejdsmar-kedet.– At der den 1. april 2011 indgås en ny tre-årig overenskomst (gældende fra den 1. april 2011 – 31.marts 2014), hvor pensionsforholdene forudsættes uforandrede.At fuldt pensionsbidrag er lagt til grund skal ses i sammenhæng med, at der for private arbejdsgivereikke er nogen lovmæssige minimumsforpligtelser for indbetaling af pension.Udgangspunktet for udmåling af en konkret økonomisk risiko i en eventuel retssag vurderes at væredifferencen mellem forsvarets maksimale pensionsforpligtelser, såfremt medarbejderne havde beholdtderes ansættelse i forsvaret, og den pension en kommende leverandør betaler for lignende medarbejderepå overdragelsestidspunktet.Det vurderes, at et eventuelt krav maksimalt vil kunne vedrøre pensionsindbetalinger for medarbej-derens resterende virke på arbejdsmarkedet. Den økonomiske risiko er derfor beregnet på baggrund afperioden gående fra 12 måneder efter virksomhedsoverdragelsen og til de pågældende medarbejderesenest forlader arbejdsmarkedet. Der er lagt en gennemsnitlig pensionsalder på 65 år til grund forberegningen af den økonomiske risiko.Det er ikke muligt at udarbejde et realistisk estimat af udgifter til en eventuel retssag. Dette skyldes,at Forsvarskommandoen som potentiel sagsøgt ikke har indflydelse på, hvem der eventuelt sagsøger,hvornår og med hvilken præcis påstand. Det vil endvidere være dimensionerende for udgiften, hvormange instanser sagen eventuelt bliver prøvet ved, hvem der i givet fald bliver dømt til at betale sags-omkostningerne, og hvorvidt sagen kan forliges undervejs.f.Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 1. december 2010
GITTELILLELUNDBECH/ Pernille Reuter EriksenTil Finansudvalget.