Forsvarsudvalget 2010-11 (1. samling)
FOU Alm.del Bilag 35
Offentligt
928627_0001.png
928627_0002.png
928627_0003.png
928627_0004.png
928627_0005.png
928627_0006.png
928627_0007.png
928627_0008.png
Nr. 9 – 6. december 2010IndholdLodsning.............................................................................................................................................. 1Isbrydning ........................................................................................................................................... 2Quality certificering ........................................................................................................................... 3Charterers agent provided competitive ........................................................................................... 4SKATs importsystem – ICS – nu i testversion ................................................................................ 6Virksomhedscertifikat ....................................................................................................................... 6Manifestsystemet udsat til maj 2011 ................................................................................................ 6Havneafgifter ...................................................................................................................................... 6Grundskyld ......................................................................................................................................... 7Liniemøde 15. december i Amaliegade ............................................................................................ 7P&I Clubs Accept eBs/L as Standard Fare ..................................................................................... 7Præmie for elevplads fra 15. november ........................................................................................... 8TutorShip uddannelse –giv dig selv en julegave….......................................................................... 8Mail-lister ............................................................................................................................................ 8
LodsningArbejdet vedrørende smidiggørelse af lodsning i Danmark fortsætter. Der har været holdt adskilligemøder og 15 konkrete forslag har været fremsat som eksempler på forhold, hvor der bør ske enforbedring.Forslagene omfatter så forskellige forhold som varsel for bestilling af lods, brug af landbaseret lods,fritagelse for lods, tilpasning af lodskrav, så de reflekterer de faktiske besejlingsforhold etc.Alle forslag og mødereferater kan ses på vores hjemmeside: Love/Regler - Lodsning. Indtil nu erder desværre ikke de store fremskridt, da det generelt ikke er muligt at smidiggøre, enten fordi detvil være imod reglerne eller også fordi det vil være for vanskeligt.Lodstilsynet arbejder stærkt på at sikre fuldstændig overholdelse af deres krav og anbefalinger ogfor nyligt skete der politianmeldelse af et skib, der ankom til havn uden lods. Politiet kom ombordmed bødeforlæg på kr. 10.000 til kaptajnen og kr. 30.000 til rederiet. Heldigvis var skibets agentombord og det blev klarlagt, at der ikke var lodspligt for det aktuelle anløb.
Politianmeldelsen skete af Lodstilsynet efter henvendelse fra havnen og er et fint eksempel på, atreglerne er så komplicerede, at ikke en gang havnen selv eller Lodstilsynet altid kan finde ud af det.Der arbejdes fortsat på at gøre systemet smidigt og gennemsigtigt og vi opfordrer medlemmerne tilat komme med flere eksempler på områder, hvor der kan eller bør ske en smidiggørelse. Kun vedhele tiden at presse på, vil det være muligt at få et system, der i højere grad støtter brugen af lods ogfremmer maritime transporter, i stedet for det nuværende system, der af mange ses som unødvendigtadministrativt tungt, alt for dyrt, uden særligt hensyn til specielle lokale forhold og til tider som eteksempel på udnyttelse af et monopol.
IsbrydningVi har tidligere orienteret om meddelelsen fra forsvarsministeren, at der for den kommende sæsonikke skal opkræves isafgift.Den 2. december 2010 var der møde i Isbrydningsrådet og der var her enighed om, at skibe, havneog mæglere ikke havde særlige opgaver i forbindelse med vinteren. Der skal ikke opkræves penge,ingen dokumenter skal udfyldes og der skal ikke ske særlige registreringer. Aftalen gælder alene forden kommende vinter og hvad der skal ske på lidt længere sigt afventer resultatet af enarbejdsgruppe, der er nedsat under forsvarsministeriet.I forsvarsforliget fra juni 2009 anføres:Forsvarets isbrydere nedlægges, således at erhvervets udgifter hertil i den nuværende formfjernes. Implementeringen heraf afventer det tværministerielle arbejde med afklaring affremtidens behov for isbrydning. Afklaringen vil foreligge senest november 2010.
Igennem adskillige år har det fra myndighedsside været fremført, at Danmark havde enforpligtigelse, måske ikke juridisk, men efter politisk ønske, til at sikre, at de danske farvande kanbesejles sikkert, også om vinteren. Der var derfor behov for isbrydningskapacitet.Den hidtidige ordning har igennem lang tid været en torn i øjet på mange. Den indebar, at havne ogskibe betalte efter et system, der var baseret på hvilke havne, der blev anløbet og hvor meget godsder gik igennem havnen. Betalingen havde ikke noget at gøre med, hvem der reelt fik assistance.Ligeledes har det været en kilde til undren, at store skibe, der er beregnede til sejlads i is, skullebetale isafgift, hvis de anløb dansk havn, mens skibe, der alene sejlede igennem de danske farvande,ikke skulle betale for isbrydningsassistance – ikke en gang hvis den blev bestilt af skibet.Det er vigtigt, at vi sikrer de danske farvande. Miljøhensyn og forsyningsmuligheder er nogle af deforhold, der kan blive alvorligt forringet, hvis der kommer is. Vi mener ikke, at isbrydnings-beredskabet kan nedlægges. I stedet bør det tilpasses og regningen skal ikke ”tørres af” påvirksomheder, der ikke har gavn heraf.
2
Vi mener ikke, at en nedlæggelse af istjenesten automatisk medfører en nedlæggelse af vinteren.Hvornår der næste gang bliver brug for isbrydningskapacitet i de danske farvande, kan vi ikkeudtale os om, men vi føler os overbeviste om, at behovet på et tidspunkt vil opstå og til den tid villøsningen ikke være bare at leje isbrydere i Rusland eller Sverige. De lande vil på det tidspunkt selvhave stor brug for deres egne isbrydere.Sikker gennemsejling af f.eks. Aden-bugten står højt på dagsordenen. Vi støtter initiativet, menappellerer til, at også de danske farvande skal være sikre.De danske havne og de danske farvande er meget vigtige for samfundetKommunalbestyrelserne rundt om i havnene ser allerede mulighed for at indkassere yderligerepenge i havnene. I de sidste mange år har havnene betalt isafgift til staten og nu lyder det til, atafviklingen af isafgift bruges som argument for yderligere betaling til havnene.I Danske Havnes Nyhedsbrev skrives:Havnene dækker de omkostninger, der er forbundet med den lokale isbrydning og omkostningernedækkes ind via skibs- og vareafgifter eller ved et særligt tillæg.Man skulle ellers tro, at når de sparer isafgiften, så ville det medføre en reduktion i havneafgifterne,men dette er vist ikke tilfældet – tværtimod.Bjørnene er ved at blive klargjorte og forventes at kunne indsættes umiddelbart efter nytår. KunDanbjørn og Isbjørn klargøres. Thorbjørn forbliver indtil videre i hi.
Quality certificeringDet er nu lykkedes for 33 af vore medlemmer at blive Fonasba-kvalitetscertificeret. Hidtil har detisær været virksomheder indenfor havneagentur, der har søgt certificering, men også linieagenturermed flere er enten igennem processen eller i gang med det.
Også mange store internationale mæglerfirmaer ser fordelen og for nyligt blev det meget ansetebefragtningsfirma R. S Platou i Norge certificeret.Supporten fra Intertanko, Intercargo, Bimco og andre er værdsat og de fleste rederier og operatørerer også bevidste om, at effektivitet og kvalitet er afgørende, når skibene skal operere i et megetpresset marked.
3
Flere medlemmer har forespurgt, om der kan fremskaffes plaquetter, skilte eller lignende, såcertificeringen kan fremhæves yderligere. Vi har undersøgt mulighederne lidt og forudsat der erpassende interesse, så kan følgende skilte produceres:
Prisen afhænger selvfølgelig af antallet af skilte, derskal fremstilles, men det bliver i området af kr. 300.Kontakt sekretariatet, hvis der er interesse.
I øjeblikket er det gratis at blive certificeret, mendet må forventes, at der fremover vil blive etgebyr herfor. Vi kan derfor opfordre til, at manansøger, inden gebyr indføres.
Charterers agent provided competitiveDette forhold anføres I mange fragtaftaler og der er nogen, der har den fejlagtige opfattelse, at detalene er et spørgsmål om, hvem der er billigstSom Bimco bl.a. siger:
4
… it may be difficult to establish what “competitive” means in monetary terms if there are no tariffsand this is “subject to negotiation”. Moreover, being competitive need not solely refer to a monetaryissue. “Competitive” in a services providing context has a different connotation. An agent providinggood service is likely to charge a higher fee, but is nevertheless rendering more than justrudimentary services, i.e. also in this field there may well be correlation between price and quality.
Den amerikanske mæglerforening skrev følgende artikel i december 2008:“COMPETITIVE” DOES NOT MEAN “LOWEST”The vessel’s agent at any particular port is the agent of the owner and is paid by the owner. This means,amongst other matters, that the agent is the servant of the owner and owes the owner a duty of loyalty andgood faith. If there is nothing in the charter to the contrary, then the owner has the right and obligation toappoint the agent. As discussed below, oftentimes the charter gives the charterer the right to nominate theagent to be appointed by the owner. This however does not change the basic rule that the agent is the servantof the owner and not the charterer.In the past, many charters simply provided that the charterer shall nominate and owner appoint the portagents. In more recent times, the owner sometimes insists that the appointing clause be modified to include“provided competitive” or similar wording. A more elaborate modification is the INTERTANKO AgencyClause which provides, in part, that Charterers shall nominate agents “…who are reliable, competent,competitive in price and service…”In instances where the charterer has nominated the agent, the owner may object or complain that the agent’sfee is not competitive. Generally, this means that the owner has obtained or can obtain a fee from anotheragent that is lower. The owner then insists that the nominated agent accept the lower fee. There then followsan extended discussion or argument about the meaning of competitive as used in shipping trades.One of our ASBA members has obtained a legal opinion on the subject. The meaning of “competitive”depends on the context in which it is used. When dealing with goods and commodities, such as fuel oil,where there is a readily ascertainable “market price” the word seems to mean the lowest unit price availablein the market for oil of similar quality. One dictionary defines the term as “…low enough to comparefavorably with those of rival traders.” However, when used in defining what agents can charge for theirservices, a different meaning becomes apparentAn agent deals in services, not goods. These services will vary in scope and detail depending on theparticular owner, particular vessel and, indeed, the specific requirements of each port call.Thus, an agency’s services are not fungible and cannot be compared to commodity prices. It is similar tocomparing apples to oranges.There is no case or arbitration award dealing with this precise issue. The issue, similar to that in many areasof the law, is what is reasonable in the circumstances. Thus, where an owner sued the charterer for the cost ofcleaning the holds after a voyage with iron ore concentrates, the court stated that the shipyard charges for thecleaning were fair and reasonable even though “the plaintiff did not obtain competitive bids on the repairwork, [because] the charges were in line with the customary charges in the area”. In an arbitration where thecharterer was to attempt to provide “make-up” cargoes at competitive freight rates, the owner offered vesselswhere the freight rate was above what the charterer considered competitive and therefore charterer rejectedthe nominations. The panel held that the rates were competitive because “…there are recognized marketranges, and it is these ranges which we must consider as a benchmark” rejecting the argument that the lowestrate is the only competitive rate.
5
In conclusion, if the agent’s fee is reasonable for the services provided, the owner cannot refuse to acceptand pay them on the basis that there may be agents who charge lower fees.
Endnu et argument for at søge om Fonasba Quality certificate og dermed demonstrere, atinternationalt gældende standarder opfyldes.
SKATs importsystem – ICS – nu i testversionICS, Import Control System, er sat i testdrift hos SKAT den 29. oktober. Ifølge EU skal systemetvære i drift fra 1. januar 2011. Skat fastholder, at systemet virker fra 5. januar 2011.Skat afholder informationsmøder om systemet mange steder i landet i midten af december og viopfordrer medlemmerne til at deltage i møderne. Se mere om møderne her:http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1918856&vId=0Det er forskelligt, i hvilket omfang medlemmerne bliver berørt. Det må dog forventes, at dette bloter første skridt i en lang proces.
VirksomhedscertifikatFor at kunne indberette til ICS-systemet skal virksomheden først ansøge om etVirksomhedscertifikat. De første par stykker – afhængig af virksomhedens størrelse op til 10 – ergratis, men derefter skal der betales kr. 3.200 pr. stk.
Manifestsystemet udsat til maj 2011Fra 1. maj 2011 skulle SKATs Manifestsystem fungere og her bliver de fleste berørt.
HavneafgifterTilsyneladende stiger afgifter i alle havnene fra 1. januar 2011. Vi forstår ikke, hvordan det kanvære, at netop denne dato er valgt af alle havnene og hører gerne, om der er andre forklaringer end”det plejer vi”.Og hvorfor stiger de? Havnene siger, at det går godt og der er store beløb i havnene. Er det barekommunalbestyrelserne, der ser en mulighed for at skaffe yderligere indtægter?Det harmonerer ikke med at støtte maritime transporter, men fra tidligere undersøgelser fremgår detdog også, at der i havnene synes at være en tendens til at udnytte deres monopol til skade forkonkurrencen.
6
I sekretariatet efterlyser vi navnene på erhvervshavne, der IKKE har sat prisen op og belønner gernemed en buket blomster. Er der nogen danske havne, som ikke udnytter det beliggenhedsmonopol,som Konkurrencestyrelsen tidligere har udtrykt bekymring over?
GrundskyldDe fleste virksomheder i havnene ligger på lejet grund. Sekretariatet er bekendt med, at der erkommuner, der fremsender regning for hele grundskylden til lejerne. Grundskyld skal betales afejerne – altså havnen/kommunen – og ikke af lejerne.Selvom regningen kommer fra kommunen, skal man altså ikke bare tro, at så skal man også betale.Er det kommunen der tænker ”går den, så går den”?
Liniemøde 15. december i AmaliegadeDenne dato mødes linieagenterne til fagmøde. Der startes med en let frokost. Kontakt sekretariatet,hvis du ikke allerede har modtaget indkaldelse direkte.
P&I Clubs Accept eBs/L as Standard FareCynthia Worley has sent in word that the campaign to promote the use of electronic shippingdocuments has gained speed with the confirmation by the International Group of P&I Clubs (IG)that Electronic Shipping Solutions’ (ESS) CargoDocs electronic bills of lading have been approvedfor the purposes of standard P&I cover.In circulars published last month, the 13 IG clubs advised all members that standard P&I risksassociated with the carriage of cargo under an eB/L issued using ESS’ CargoDocs Services underversion 2009.3 of the DSUA fall within members’ standard terms of cover.This recognition, which replaces the previous third party insurance cover for IG members for‘eRisks’, is crucial to the wider adoption of electronic bills of lading, which have been available toESS’ clients since the start of 2010,Until the 2010/11 policy year, P&I clubs excluded liabilities and losses arising from the use of anyelectronic trading system, to the extent that 'eRisks' would not have arisen under a paper tradingsystem (the Paperless Trading Exclusion).After reviewing the legal framework associated with ESS’ CargoDocs Services, the IG has decidedthat standard P&I cover arising in respect of the carriage of cargo using documentation transacted inthe ESS Exchange under version 2009.3 of the DSUA would not be subject to the Paperless TradingExclusion.Current signatories of the DSUA, which forms the basis of any live use of ESS’ CargoDocsservices, include ExxonMobil, BP Trading, Broström Tankers, BP Shipping, DONG Energy, AP
7
Moller-Maersk, Morgan Stanley, Mabanaft, INEOS, Shell-STASCO, Teekay Tankers, AET,Saybolt, Inspectorate and Denholm-Barwil.http://www.essdocs.com/
Præmie for elevplads fra 15. novemberDer er sket en lovændring, der medfører, at virksomheder kan få op til 70.000 kroner i præmie ogbonus for uddannelsesaftaler om erhvervsuddannelserEn ændring af Lov om Arbejdsgiverens Lønrefusion, som blev vedtaget af Folketinget 28. oktober2010, giver virksomheder op til 70.000 kroner i præmie og bonus for at indgå uddannelsesaftalerom erhvervsuddannelser, når uddannelsen påbegyndes senest 3 mdr. efter indgåelsen afuddannelsesaftalen.
TutorShip uddannelse –

giv dig selv en julegave…

… ved at opdatere dine kompetencer!Du kan stadig nå at tilmelde dig TutorShip uddannelsen og komme til eksamen i april 2011.Vi vil opfordre til at du øger dine kompetencer ved at tage denne uddannelse og dermed harmulighed for at blive medlem af The Institute of Chartered Shipbrokers. I den forbindelse vil vigøre opmærksom på, at der i dette efterår er oprettet en afdeling af ”The Institute” her i Danmark –Danish Branch.Ring til os, så vi kan få en snak om, hvordan du griber uddannelsen an.
Mail-listerVi minder om, at en del information alene sendes til de medlemmer, der har udtrykt ønske om atmodtage det.Vi opfordrer derfor til, at I beder om at komme på de lister, som I har speciel interesse i. Man kanselvfølgelig altid blive slettet igen.Følgende grupper eksisterer:BefragtningsgruppeHavnegruppeLiniegruppeTold & Moms gruppeChefgruppeUddannelsesgruppe
8