Forsvarsudvalget 2010-11 (1. samling)
FOU Alm.del Bilag 33
Offentligt
924513_0001.png
924513_0002.png
Besvarelse af miljøudvalgsspørgsmål nr. 199 stillet af folketingsmedlem Benny Engelbrecht(S).

Spørgsmål nr. 199:

Vil ministeren - i forlængelse af svar på MPU alm. del - spørgsmål 117 – holde fast i sin be-svarelse?

Svar:

Ja.Forsvarskommandoen er anmodet om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets besvarel-se. Forsvarskommandoen har supplerende oplyst følgende:”Der har i den forgangne uge været sat spørgsmålstegn ved forløbet i forbin-delse med branden ombord på DFDS skibet Lisco Gloria. I den forbindelse oply-ser Søværnets Operative Kommando, at det ikke er korrekt, når det fremføres,at Søværnets Operative Kommando udelukkende bad om en liste over farligtgods på færgen.Som angivet i besvarelse af spørgsmål 117 anmodede Søværnets OperativeKommando efter modtagelsen af listen over farlig gods d. 9. oktober om mor-genen DFDS om yderligere oplysninger om skibets øvrige gods. Den 17. okto-ber oplyste DFDS, at skibets øvrige gods bl.a. bestod af ca. 1.000 tons kød/fedtfra svineproduktion (fordelt på ca. 50 trailere), ca. 22 tons margarine, ca. 20tons planteolie og ca. 40 tons kakaoolie/masse.Som tidligere angivet i besvarelse af spørgsmål 117 prioriterer Søværnets Ope-rative Kommando i situationer med brand ombord på et skib at redde menne-skeliv. Herefter håndteres skibets bunkersolie (mineralsk olie) og eventuel lastaf farligt gods, der normalt udgør den største risiko for havmiljøet.Til håndtering af et evt. olieudslip blev miljøfartøjet MARIE MILJØ den 9. okto-ber kl. 01:59 beordret mod den brændende færge. Dagen efter tidligt om mor-genen var tre miljøenheder samt et marinehjemmeværnsfartøj med flydespær-ringer klar til indsats i området.Om morgenen den 9. oktober var politiet og Beredskabsstyrelsen informeret,og det blev besluttet at samle krisestaben på Odense Politigård til møde kl.1200 i overensstemmelse med de procedurer, som anvendes under samar-bejdsøvelserne. I krisestaben indgår repræsentanter fra de myndigheder, som igivet fald skal bidrage til den samlede miljøindsats som fx politi, Beredskabssty-_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
relsen, det kommunale beredskab, Skov og Naturstyrelsen, embedslægen m.v.Efter en orientering blev deltagerne sendt hjem med anmodning om at kunnemøde med kort varsel.Lisco Gloria befandt sig på tidspunktet for brandens opståen i tysk farvand,hvorfor redningsaktionen blev gennemført af de tyske myndigheder. Fra danskside blev det dog tilbudt at bidrage til redningsaktionen med en række kapaci-teter, herunder redningshelikoptere, patruljefartøjer og hjemmeværnsfartøjer.En del af disse kapaciteter blev efter tysk anmodning indsat i redningsaktionen.Den 9. oktober om eftermiddagen blev der observeret en tynd ikke bekæmpbaroliefilm omkring færgen. Den 13. oktober blev der observeret en olielignendesubstans i form af klumper i området. Et af miljøfartøjerne blev indsat og op-samlede disse klumper. Den efterfølgende analyse viste, at der var tale omanimalsk/vegetabilsk olie.Embedslægen og Beredskabsstyrelsens kemiske beredskab har løbende bidra-get til vurderinger af såvel røg som opsamlede produkters farlighed for indsatpersonel.Den 14. oktober blev Søværnets Operative Kommando informeret om en foru-rening i Sønderborg Bugt af animalsk/vegetabilsk olie i form af brunlige fedt-stofklumper. En helikopter, et miljøfly og et miljøfartøj blev indsat i området,men det viste sig ikke at være muligt at detektere forurening til søs.”Jeg kan henholde mig til det, som Forsvarskommandoen har oplyst.
Side 2/2