Forsvarsudvalget 2010-11 (1. samling)
FOU Alm.del Bilag 22
Offentligt
915976_0001.png
915976_0002.png
16. november 2010Besvarelse af miljøudvalgsspørgsmål nr. 117 stillet af folketingsmedlem Benny Engelbrecht(S).

Spørgsmål nr. 117:

Ministeren bedes oplyse, hvad årsagen er til, at SOK først otte dage efter Lisco Gloriasbrand og forlis efterspurgte en komplet liste hos DFDS over, hvad færgen var ladet med.

Svar:

Til brug for Forsvarsministeriets besvarelse er Forsvarskommandoen anmodet om en udta-lelse. Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst følgende:” Søværnets Operative Kommando ventede ikke otte dage med at indhente op-lysninger om færgens last. Søværnets Operative Kommando forsøgte sammenmed de øvrige aktører i redningsoperationen at få oplysninger om den øvrigelast tidligt i forløbet, men dette blev besværliggjort af, at disse informationervar gået tabt i branden. Det var først muligt for rederiet at fremskaffe oplys-ningerne den 17. oktober.I situationer med brand ombord på et skib prioriterer Søværnets OperativeKommando at redde menneskeliv. Herefter håndteres skibets bunkersolie (mi-neralsk olie) og eventuel last af farligt gods, der normalt udgør den største risi-ko for havmiljøet.Kronologisk handlingsforløb:Søværnets Operative Kommando modtog den 9. oktober kl. 00:14 oplysningom, at færgen Lisco Gloria havde brand ombord og havde udsendt nødsignal.Kl. 02:29 forespurgte Søværnets Operative Kommando via Bornholms Marine-distrikt Lisco Glorias rederi DFDS, hvorvidt der fandtes farligt gods ombord, derkunne være til skade for personel og materiel, og derved udgøre en direkte el-ler indirekte fare for menneskeliv.Søværnets Operative Kommando modtog svar fra DFDS den 9. oktober kl.08:54 i form af en liste over det farlige gods, som var ombord på Lisco Gloriasamt bekræftelse på de foreløbigt modtagne oplysninger om skibets bunkers-
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
beholdning, som omfattede 230 metriske tons (mt) heavy fuel, 18 mt marinegasoil og 32 mt smøreolie.I forbindelse med brandslukningen ombord på Lisco Gloria opstod der behovfor at indhente oplysninger om skibets øvrige gods blandt andet til brug forbjærgnings-selskabets indsats. Søværnets Operative Kommando forsøgte i lig-hed med de andre aktører i operationen at indhente disse oplysninger ved ski-bets rederi DFDS. Fremskaffelsen heraf var imidlertid besværliggjort af, at in-formationer om skibets øvrige gods var gået tabt i forbindelse med branden.Søværnets Operative Kommando fik den 11. oktober kl. 21:04 via miljøskibetGunnar Seidenfaden de første informationer om skibets øvrige gods, somblandt andet bestod af fisk, kød og levende dyr.Den 17. oktober oplyste DFDS, at skibets øvrige gods bl.a. bestod af ca. 1.000tons kød/fedt fra svineproduktion (fordelt på ca. 50 trailere), ca. 22 tons mar-garine, ca. 20 tons planteolie og ca. 40 tons kakaoolie/masse. Kød, fedt, mar-garine, planteolie, kakaoolie mv. kategoriseres ikke som farligt eller forurenen-de gods jf. gældende internationale konventioner på havmiljø området.”
Jeg kan henholde mig til det af Forsvarskommandoen oplyste.
Side 2/2