Forsvarsudvalget 2010-11 (1. samling)
FOU Alm.del Bilag 146
Offentligt
1017719_0001.png
1017719_0002.png
1017719_0003.png
1017719_0004.png
NOTAT
Sagsbehandler: HSTSagsnummer: 2008/001417
REFORM AF NATO'S KOMMANDOSTRUKTUR
28. juni 2011
NATO’s kommandostruktur har siden den kolde krigs afslutning været igennem kontinuerlige re-former for at tilpasse Alliancen til nye udfordringer. I juni 2010 besluttede NATO’s forsvarsmini-stre at nedsætte en arbejdsgruppe med henblik på at udvikle en generisk model for en fremti-dig, slankere kommandostruktur. På topmødet i Lissabon i november 2010 blev det, med ud-gangspunkt i arbejdsgruppens anbefalinger, besluttet at fortsætte reformarbejdet. På den bag-grund fremlagde NATO’s generalsekretær i maj 2011 et forslag til en mere strømlinet og om-kostningseffektiv struktur, der også indeholdt forslag til den geografiske placering af de enkelteelementer. Dette forslag blev med enkelte justeringer godkendt i forbindelse med NATO for-svarsministermødet den 8.-9. juni 2011.Reformen af kommandostrukturen skal blandt andet ses i lyset af de nye udfordringer, som NA-TO står over for fremadrettet samt den svære finansielle situation i mange medlemslande, her-under reducerede forsvarsbudgetter. Danmark har sammen med ligesindede lande som Storbri-tannien, USA og Holland lagt vægt på, at den nye struktur skal være mindre, mere effektiv samttilpasset nutidige og fremtidige opgaver som fx samtænkning, kapacitetsopbygning, cyber de-fence og missilforsvar. Desuden har Danmark lagt vægt på, at der skal spares ressourcer, som istedet skal kunne anvendes til NATO’s operationer.Indretningen af den nye kommandostruktur er bl.a. sket på grundlag af militærfaglig rådgivningom, hvad NATO har behov for af fremtidige strukturer. NATO’s centrale militære organer har så-ledes været en integreret del af processen og står fuldt bag det godkendte forslag.Reformens betydningReformen reducerer antal stillinger i kommandostrukturen fra over 13.000 til ca. 8.800, hvilketudgør en reduktion på ca. 30 %. Antallet af hovedkvarterer vil blive reduceret, hvilket blandtandet betyder nedlæggelse af de store hovedkvarterer i Lissabon, Heidelberg, Madrid og Napoli.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
Opgaven for hovedkvarteret i Izmir (Tyrkiet) omlægges. Den fremtidige struktur indeholder så-ledes kun to værnfælles hovedkvarterer (mod tre i dag) samt et specifikt hovedkvarter for hvertværn (mod 2 i dag).
Strukturen i dagCombined Air Operations Centre(Finderup, Danmark)Joint Warfare Centre(Stavanger, Norge)Force Commandinkl. 2 deployerbare stabselementer(Heidelberg, Tyskland)Component Commander Air(Ramstein, Tyskland)
Joint Forces Command(Brunssum, Nederlandene)
Allied Command Operations(Mons, Belgien)
Joint Force Training Center(Bydgoszcs, Polen)
Allied Command Transformation(Norfolk, USA)
Combined Air Operations Centre(Uedem, Tyskland)
Component Commander Maritime(Northwood, Storbritannien)Force Commandinkl. 2 deployerbare stabselementer(Madrid, Spanien)Joint Forces Command(Lissabon, Portugal)Joint Analysis & Lessons Learned Centre(Lissabon, Portugal)
Component Commander Air(Izmir, Tyrkiet)
Combined Air Operations Centre(Larissa, Grækenland)Joint Forces Command(Napoli, Italien)Component Commander Maritime(Napoli, Italien)
Combined Air Operations Centre(Poggio Renatico, Italien)
Operative hovedkvarterer
Transformationshovedkvarterer
Antallet af luftoperationscentre reduceres fra fire til to. Det betyder nedlæggelse af hovedkvarte-rene i Finderup og Larissa (Grækenland) samt flytning af et luftoperationshovedkvarter fra Itali-en til Spanien. I Italien oprettes der i stedet et deployérbart luft- kommando- og kontrolcenter.Selve implementeringen af disse ændringer udestår og vil indebære et omfattende arbejde. NA-TO har estimeret, at den samlede reform kan forventes gennemført indenfor ca. to år.I relation til reformen af NATO’s kommandostruktur har NATO’s medlemslande besluttet at har-monisere og øge værtsnationsstøtten. Dvs. den støtte, som et land forpligter sig til at yde for atvære vært for et NATO hovedkvarter. Dette vurderes efter de nuværende estimater at kunneresultere i besparelser på ca. 20 % af NATO’s udgifter til driften af hovedkvartererne.
Side 2/4
Sammenfattende er reformen et udtryk for, at nationerne generelt er rede til at bruge færre res-sourcer på faste installationer i Europa for at kunne frigøre ressourcer til blandt andet NATO’soperationer. Det er en dagsorden, som Danmark gennem en årrække har været fortaler for.
Fremtidig strukturJoint Warfare Centre(Stavanger, Norge)
Joint Forces Command(Brunssum, Nederlandene)
Component Commander Air(Ramstein, Tyskland)
Allied Command Operations(Mons, Belgien)
Joint Force Training Center(Bydgoszcs, Polen)
Allied Command Transformation(Norfolk, USA)
Combined Air Operations Centre(Uedem, Tyskland)
Component Commander Maritime(Northwood, Storbritannien)
Component CommanderLand(Izmir, Tyrkiet)
Joint Forces Command(Napoli, Italien)Joint Analysis & Lessons Learned Centre(Lissabon, Portugal)
Combined Air Operations Centre(Spanien)
Deployable Air Command andControl Centre(Italien)
Operative hovedkvarterer
Transformationshovedkvarterer
Reformens særlige betydning for Danmark:Reformen betyder, at NATO’s luftoperationscenter i Finderup nedlægges. Den konkrete tidsplanfor lukningen er endnu ikke afklaret. Forsvarskommandoen forventer, at der i forhold til denoverordnede plan vil være en vis forsinkelse, idet hovedkvarteret i Finderup først kan nedlæg-ges, når de tilbageværende to NATO luftoperationscentrer i Tyskland og Spanien er opbygget oghar overtaget de operative opgaver, der dagligt løses af hovedkvarteret i Finderup.Forsvarskommandoen forventer, at en egentlig lukning af hovedkvarteret formentligt først vilblive effektueret i løbet af 2013.Fremtiden for faciliteterne i Finderup er ikke endelig afklaret. Den afhænger blandt andet af re-sultaterne af igangværende analyser såvel i NATO, som i forsvaret. Forsvarskommandoen harforeløbigt vurderet, at der som følge af lukningen af hovedkvarteret bl.a. vil kunne udspares op
Side 3/4
til ca. 130 danske årsværk og drift, hvilket andrager ca. 60 mio. kr. per år fra det tidspunkt, hvorde operative opgaver ikke længere løses.Forsvarskommandoen vurderer, at lukningen ikke vil få umiddelbare operative konsekvenser.Det bemærkes i den forbindelse, at det i øjeblikket analyseres, hvordan de nationale opgaver,som centeret i dag varetager, kan organiseres fremadrettet, herunder hvorledes uddannelse ogrutinering af danske kommando- og kontrol (C2) specialister fortsat kan tilsikres.
Side 4/4