Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 99
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 14. december 2010Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om Kommissionensforslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 853/2004 af29. april 2004 om særlige hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer for så vidt an-går krav til frosne fødevarer af animalsk oprindelse bestemt til human konsum (komité-sag).Forslaget er sat til afstemning på et møde i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 21. december 2010.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, 6. Kontor/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00785/Dep. sagsnr. 8186Den 14. december 2010FVM 839
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom Kommissionens forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning(EF) nr. 853/2004 af 29. april 2004 om særlige hygiejnebestemmelser for animalske fø-devarer for så vidt angår krav til frosne fødevarer af animalsk oprindelse bestemt tilhuman konsum (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har fremsat forslag til Kommissionens forordning om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 853/2004 af 29. april 2004 om særlige hygiejne-bestemmelser for animalske fødevarer for så vidt angår krav til frosne fødevarer af animalskoprindelse bestemt til human konsum (hygiejneforordningen).Forslaget er sat til afstemning på et møde i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyre-sundhed (SCoFCAH) den 21. december 2010.Forslaget omhandler krav om diverse informationer, som skal være tilgængelige på frosne fø-devarer af animalsk oprindelse i alle led af produktion og opbevaring, indtil fødevarerneoverdrages til den endelige forbruger og mærkes i overensstemmelse med mærkningsdirekti-vet (2000/13/EF).Den information, som skal være til stede, er produktionsdatoen og frysedatoen.Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.Fra dansk side arbejder man generelt for, at mærkning af fødevarer, særligt fødevarer af ani-malsk oprindelse, skal mærkes med produktionsdato.Regeringen er meget tilfreds med, at produktionsdato/slagtedato og frysedato for frosne ani-malske fødevarer, ifølge forslaget, skal være til stede i en gros-leddet for alle frosne fødevareraf animalsk oprindelse, idet dette tydeliggør kravene til mærkning i en gros-leddet og dermedudgør et godt grundlag for bedre forbrugerinformation.Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget.1
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, 6. Kontor/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00785/Dep. sagsnr. 8186Den 13. december 2010FVM 839
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom Kommissionens forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning(EF) nr. 853/2004 af 29. april 2004 om særlige hygiejnebestemmelser for animalske fø-devarer for så vidt angår krav til frosne fødevarer af animalsk oprindelse bestemt tilhuman konsum (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning(EF) nr. 853/2004 for så vidt angår frosne fødevarer af animalsk oprindelse. Ifølge forslagetskal informationer om produktionsdato/slagtedato/fangstdato og indfrysningsdato være tilstede for alle frosne animalske fødevarer i alle led af produktionen, før varen overdrages tilden endelige forbruger og dermed mærkes efter mærkningsreglerne i direktiv 2000/13/EF.Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til Kommissionens forordning om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 853/2004 af 29. april 2004 om særlige hygiejne-bestemmelser for animalske fødevarer for så vidt angår krav til frosne fødevarer af animalskoprindelse bestemt til human konsum (hygiejneforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i hygiejneforordningen, særligt artikel 10, stk. 1.Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fo-relægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, så-fremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i komitéen, forelægger Kommissionen sagen forRådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal
2
inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentettilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes sat til afstemning på møde i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 21. december 2010.NærhedsprincippetDer er tale om ændringer til allerede eksisterende EU-regler. Det er derfor regeringens vurde-ring, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdForslaget omhandler krav om diverse informationer, som skal være tilgængelige på frosne fø-devarer af animalsk oprindelse i alle led af produktion og opbevaring, indtil fødevarerneoverdrages til den endelige forbruger og mærkes i overensstemmelse med mærkningsdirekti-vet (2000/13/EF).Den information, som skal være til stede, er produktionsdatoen, som for slagtekroppe, halveslagtekroppe og fjerdinger er det samme som slagtedato. For fiskeriprodukter er produktions-datoen det samme som fangstdatoen. Frysedatoen skal tillige være oplyst, såfremt denne erforskellig fra produktionsdatoen.Hvis en fødevare er fremstillet af råvarer med forskellige produktions- og frysedatoer, er detden ældste produktions- og frysedato, som skal anvendes for det pågældende produkt.Ændringen vil træde i kraft den 1. april 2011.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retFor så vidt angår hygiejnekrav til animalske fødevarer, herunder håndteringen af disse, gælderEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 853/2004 af 29. april 2004 om særligehygiejnebestemmelser for animalske fødevarer.Krav til mærkning af fødevarer, når disse sælges til den endelige forbruger, findes i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/13/EF, som er implementeret ved bekendtgørelse nr.1308 af 14. december 2005 om mærkning m.v. af fødevarer.KonsekvenserForslaget forventes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
3
Forslaget kan have erhvervsmæssige og administrative konsekvenser for virksomhederne.Dette vurderes dog at være begrænset, idet mange virksomheder allerede til en vis udstræk-ning opfylder de nye krav, som er angivet i forslaget.Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.HøringForslaget har ikke været i høring på høringsportalen grundet forslagets sene fremsendelse.Forslaget er efterfølgende sat i høring på høringsportalen. Landbrug & Fødevarer har tidligereindsendt kommentarer bilateralt.Landbrug & Fødevarer mener generelt, at bestemmelserne i forslaget ikke hører hjemme i hy-giejneforordningen, men derimod i mærkningsforordningen, idet der er tale om mærknings-krav. Endvidere mener Landbrug & Fødevarer ikke, at det bør være obligatorisk at mærkefrosne varer med produktionsdato, indfrysningsdato og holdbarhedsdato i en gros-leddet, idetvirksomheden har de faglige kompetencer til selv at kunne foretage en vurdering af, om føde-varen er i orden. Hvis der skal være mærkningskrav for frosne fødevarer i en gros-leddet, me-ner Landbrug & Fødevarer, at det er tilstrækkeligt at angive én af de tre foreslåede datoer.Regeringens foreløbige generelle holdningFra dansk side arbejder man generelt for, at mærkning af fødevarer, særligt fødevarer af ani-malsk oprindelse, skal mærkes med produktionsdato.Regeringen er meget tilfreds med, at produktionsdato/slagtedato og frysedato for frosne ani-malske fødevarer, ifølge forslaget, skal være til stede i en gros-leddet for alle frosne fødevareraf animalsk oprindelse, idet dette tydeliggør kravene til mærkning i en gros-leddet og dermedudgør et godt grundlag for bedre forbrugerinformation.Regeringen kan derfor støtte forslaget.Vedrørende Landbrug & Fødevarers holdning om, at forslaget hører hjemme i mærkningsfor-ordningen og ikke i hygiejneforordningen, skal det bemærkes, at forslaget indeholder krav tilvaren, før denne overdrages til den endelige forbruger. Dermed ligger forslaget umiddelbartuden for mærkningsdirektivets anvendelsesområde, der regulerer fødevareinformation til for-brugeren.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.4