Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 94
Offentligt
931952_0001.png
931952_0002.png
931952_0003.png
931952_0004.png
931952_0005.png
931952_0006.png
931952_0007.png
931952_0008.png
931952_0009.png
931952_0010.png
931952_0011.png
931952_0012.png
931952_0013.png
931952_0014.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 9. december 2010Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering revideret samlenotat for rådsmøde (land-brug og fiskeri) den 13.-14. december 2010.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationerDen 9. december 2010FVM 838____________________________________________________________________
REVIDERET SAMLENOTATRådsmøde (landbrug og fiskeri) den 13.-14. december 2010____________________________________________________________________
1.
Forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2011 af fiskerimuligheder for visse fi-skebestande og grupper af fiskebestande gældende for EU-farvande og for EU-fartøjer ivisse andre farvande- Politisk enighedKOM (2010) 658Side 2
1
1.
Forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2011 af fiskerimuligheder forvisse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende for EU-farvande ogfor EU-fartøjer i visse andre farvandeKOM (2010) 658Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 2. december 2010.Ændringer er markeret i marginen.ResuméKommissionen har fremlagt forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2011 af fiskerimulig-heder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende for EU-farvande og for EU-fartøjer i visse andre farvande (TAC/kvoteforslaget). Forslaget omfatter dels EU-bestande, herun-der Svalbard, dels bestande, der forvaltes i fællesskab med tredjelande. Formålet med forslaget erat fastsætte TAC1for 2011 og fordele EU’s rådighedsmængder til medlemsstaterne (kvoter) for fi-skeriet i 2011.BaggrundKommissionen har ved KOM (2010) 658 af 10. november 2010 fremsendt forslag til Rådets forord-ning om fastsættelse for 2011 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebe-stande gældende for EU-farvande og for EU-fartøjer i visse andre farvande. Forslaget er modtaget ien dansk sprogversion den 15. november 2010.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 3, og kan vedtages af Rådet med kvalifi-ceret flertal.Forslaget er på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 13.-14. december 2010 medhenblik på politisk enighed.NærhedsprincippetKommissionen har vurderet, at forslaget falder ind under EU’s enekompetence, hvorfor nærheds-princippet ikke finder anvendelse. Idet forslaget er et led i gennemførelsen af EU’s fælles fiskeripo-litik, er Regeringen enig heri.Formål og indholdForslaget omfatter dels EU-fiskebestande, herunder bestande ved Svalbard, dels bestande, der for-valtes i fællesskab med tredjelande. Formålet med forslaget er at fastsætte TAC for 2011 og fordeleEU’s rådighedsmængder til medlemsstaterne. Der skal endvidere fastsættes fiskeriindsatsbegræns-ninger for fiskeriet for 2011.Forslaget bygger på den videnskabelige rådgivning udarbejdet af Det Internationale Havundersøgel-sesråd (ICES) og Den Videnskabelige, Tekniske og Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) ikombination med de regler for TAC-fastsættelse afhængig af risikoniveauet for de enkelte bestande,1
TAC = Total Allowable Catches = samlede tilladte fangstmængder.2
som fremgår af Kommissionens meddelelse om høring om fiskerimuligheder for 20112(Kommissi-onens politikerklæring).Fiskerimulighederne foreslås for de vigtigste bestande, som for eksempel torsk, kulmule, tunge,rødspætte og jomfruhummer fastsat på basis af reglerne i de relevante langsigtede planer.Videnskabelig rådgivningDet Internationale Havforskningsråd (ICES) giver for 2011 ikke som i tidligere år én rådgivning,men præsenterer rådgivningen ud fra forsigtighedsprincippet, forvaltningsplaner og maksimalt bæ-redygtigt udbytte (MSY) i en uprioriteret rækkefølge. Denne ændring skyldes til dels, at ICES erbegyndt at rådgive ud fra princippet om MSY. De tre rådgivninger er dog ikke givet for samtligebestande.I nedenstående oversigter redegøres der for rådgivningen for den enkelte bestand på grundlag afforvaltningsplaner. Hvor der ikke foreligger forvaltningsplaner, redegøres der for ICES’ rådgivningsamt for Kommissionens politikerklæring, hvor det er relevant. Kommissionens politikerklæringindebærer for visse bestande en højere TAC end den, der følger af ICES’ rådgivning, for andre be-stande en lavere TAC.Aftaler med tredjelandeForslaget implementerer de fiskeriaftaler, som EU indgår for 2011 med en række tredjelande for såvidt angår fiskerimuligheder, herunder Norge, Færøerne og Grønland. Forslaget fordeler desuden dekvoter, som er vedtaget blandt andet på årsmøderne i NEAFC (Kommissionen for Fiskeriet i detNordøstlige Atlanterhav), NAFO (Organisationen for Fiskeriet i det Nordvestlige Atlanterhav) ogICCAT (Den Internationale Kommission for Bevarelse af Tunfiskebestanden i Atlanterhavet),IATTC (Den Inter-Amerikanske Kommission for Tropisk Tunfisk) og CCAMLR (Konventionenom bevarelse af de marine levende ressourcer i Antarktis) m.fl.EU-NorgeAftalen mellem EU og Norge regulerer forvaltningen af en række vigtige fælles bestande i Nordsø-en og Skagerrak, herunder torsk, kuller, sej, hvilling, rødspætte, sild og makrel. EU og Norge fast-sætter i fællesskab en samlet TAC for disse bestande, der fordeles til hver part efter en fast forde-lingsnøgle. Der er for torsk, sild, kuller og sej aftalt langsigtede forvaltningsplaner, der løbende til-passes.I aftalen udveksler parterne også fiskerimuligheder for en række bestande i Nordsøen såsom blå-hvilling, havtaske, jomfruhummer, rejer og tobis, samt arktisk torsk, rødfisk, arktisk sej og kuller iNorskehavet og Barentshavet, foruden kvoter i grønlandsk farvand.Af betydning for fiskeriaftalen med Norge er derfor også de multilaterale forhandlinger mellem EU,Norge, Island og Færøerne om forvaltningen af blåhvilling og makrel.
2
Jf. KOM(2010) 241 af 17. maj 2010.3
Af de fællesforvaltede bestande er særligt torsk, rødspætte og sild af betydning for Danmark. Ligesåer fiskeriet efter havtaske og jomfruhummer i norsk farvand, hvor Danmark har langt hovedpartenaf EU’s kvote.Der blev indgået aftale mellem EU og Norge for 2011 den 4. december 2010.Oversigt over den biologiske rådgivning om de fælles bestande i Nordsøen og Skagerrak/ Kattegat i2011:ArtRådgivningTAC i 2010(i tons)33.552 iNordsøen og4.793 i Ska-gerrakAftale –EU/Norge26.842 i Nordsøenog 3.835 i Skager-rakDK andelaf EU'skvote20 % iNordsøenog 83 % iSkagerrak
TorskiNordsøenog Skager-rak
KulleriNordsøenog Skager-rakMørksejiNordsøenog Skager-rak / Kat-tegatHvillingiNordsøen
HvillingiSkagerrak /Kattegat
32.200 tons3Bestanden er lille, men i svag stigning, rekrut-teringen ringe, og fiskeridødeligheden steg fra2007 til 2009. ICES har godkendt forvalt-ningsplanen, i henhold til hvilken TAC vilskulle reduceres med 20 % til 32.200 tons.36.000 tonsBestanden er forsat inden for sikre biologiskegrænser. I henhold til forvaltningsplanen giverdet en TAC i 2011 på 36 000 tons, svarende tilen reduktion på 5 %.93.600 tonsBestanden er indenfor sikre biologiske græn-ser. Ved at følge forvaltningsplanen, der ergodkendt af ICES, reduceres TAC’en for 2011med 13 % til 93.600 tons.12.700 tons4Bestanden af hvilling er gået voldsomt tilbagei gennem de sidste 25 år, men gydebiomassener steget svagt siden 2007. ICES rådgiver ioverensstemmelse med forsigtighedsprincip-pet, at TAC’en kan fastsættes til 12.700 tons. Ihenhold til Kommissionens politikerklæringkan TAC’en fastsættes til hhv. 11.000 tons iNordsøen og 3.600 tons i den østlige del afDen Engelske Kanal (-15 %).Ingen rådgivning.
37.995
36.152
7%iNordsøenog 84 % iSkagerrak9%
107.044
93.318
15.173
14.832
13 %
1.050
1.050
90 %
ICES’s anbefaling omfatter også den østlige del af Den Engelske Kanal, ICES-område VIId, hvorfor rådgivningen for2011 i absolutte tal ikke direkte kan sammenlignes med TAC i 2010.4Rådgivningen omfatter både Nordsøen og den østlige del af Den Engelske Kanal (ICES-område VIId), hvorfor råd-givningen for 2011i absolutte tal ikke direkte kan sammenlignes med TAC i 2010.4
3
Art
Rådgivning
TAC i 2010(i tons)63.825
Aftale –EU/Norge73.400
Rødspættei Nordsøen
Rødspættei Skagerrak
MakreliNordsøenogSkagerrak /KattegatSildiNordsøen
Sildi Ska-gerrak /Kattegat
73.400 tonsBestanden er i klar fremgang, og gydebiomas-sen i 2011 er estimeret til at være den højeste imere end halvtreds år. ICES rådgiver, atTAC’en i henhold til forsigtighedsprincippetkan fastsættes til 144.400 tons, og at TAC’en ihenhold til princippet om overgang til maksi-malt bæredygtigt udbytte (MSY) kan fastsæt-tes til 64.200 tons.ICES har i november 2010 godkendt forvalt-ningsplanen. Ved en anvendelse af forvalt-ningsplanen har ICES beregnet TAC’en til73.400 tons (+ 15 %).8.000 tons5Der er usikkerhed om bestanden. For 2011rådgiver ICES i henhold til forsigtighedsprin-cippet og til princippet om overgang til MSY,at landinger ikke må overstige gennemsnittet(8.000 tons) af de sidste tre års landinger. Sid-ste år var rådgivningen en uændret TAC(9.400 tons). I henhold til Kommissionens po-litikerklæring kan TAC’en fastsættes til samlet9.935 tons for Skagerrak-Kattegat.592.000 - 646.000 tonsICES rådgiver at fastsætte TAC’en på mellem592.000 og 646.000 tons for hele makrellensudbredelsesområde i overensstemmelse medforvaltningsplanen. En andel af denne vil blivetildelt Nordsøen.188.900 tons / 16.200 tonsRekrutteringen har været lille siden 2002. Det-te års estimat af 2006 årgangen er dog væsent-lig højere end tidligere vurderet, så bestandener blevet opskrevet. Med anvendelse af for-valtningsplanen fra 2009 med et loft på mak-simalt 15 % TAC stigning, rådgiver ICES enTAC på 188.900 tons for flåde A (konsum) og16.200 tons for flåde B (bifangst).36.000 tons (inkl. bifangster)Sildefiskeriet i Skagerrak / Kattegat udgøresdels af sild fra den vestlige Østersø og dels afsild fra Nordsøen. ICES rådgiver for området ihenhold til princippet om overgang til maksi-malt bæredygtigt udbytte (MSY), at TAC’enkan fastsættes til 29.300 tons for flåde C (kon-sum) og 6.700 tons for flåde D (bifangst). Ihenhold til Kommissionens politikerklæringkan TAC fastsættes til 23.400 tons for flåde Cog 5.300 tons for flåde D (-30 %)
DK andelaf EU'skvote20 %
9.350
7.950
79 %
604.460
Pm
57 % (mi-nimum)
164.300(konsum)13.587 (bi-fangst)
200.000 (konsum)16.539 (bifangst)
Variabelandel afkonsum-kvoten og96 % af bi-fangst-kvoten
33.855 (kon-sum)7.515 (bi-fangst)
30.000 (konsum)6.659 (bifangst)
48 % afkonsum-kvoten og85 % af bi-fangst-kvoten
5
Rådgivningen omfatter både Skagerrak og Kattegat.5
Art
Rådgivning
TAC i 2010(i tons)52.000
Aftale –EU/Norge52.000
BrislingiSkagerrak /KattegatRejeriSkager-rak/Norskerende
Ingen rådgivning.
DK andelaf EU'skvote72 %
8.800 tonsICES rådgiver om en samlet TAC for IIIa ogIVa(øst) for 2011 på maksimalt 8800 tons,hvilket svarer til 30 % mindre end fangsterne i2009. Ved at følge Kommissionens politiker-klæring kan TAC’en reduceres med op til 15%.
9.880 i IIIa
8.330 i IIIa
65 %
FærøerneDer afholdes konsultationer mellem EU og Færøerne om udveksling af fiskerimuligheder for 2010den 7.-8. december 2010. Fiskeriaftalen mellem EU og Færøerne giver traditionelt Danmarkfiskerirettigheder efter blåhvilling og makrel i færøsk farvand.KystsstatsbestandeMakrelDer er blevet afholdt kyststatsmøder om makrel mellem EU, Norge, Færøerne og Island (12.-14. ok-tober, 27.-29. oktober og 25.-26. november 2010). Der er enighed om forvaltningsplanen, men der-imod har parterne ikke kunnet opnå enighed om fordelingen af kvoteandele, og det har således end-nu ikke været muligt at indgå aftale. EU og Norge indgik i januar 2010 en 10-årig aftale om makrel,der fastlåser parternes relative andel af den kvote, som kyststaterne enes om.BlåhvillingKyststaterne, EU, Norge, Island og Færøerne blev den 19. oktober 2010 enige om en TAC for blå-hvilling for 2010 på 40.100 tons, svarende til en reduktion på 93 % i forhold til 2010, grundet be-standens meget dårlige status. (Dertil kommer ca. 30.000 tons, der ikke er fisket i 2010, og som der-for kan overføres til 2011). Desuden har EU og Norge i lighed med 2010 aftalt, at man gensidigtkan fiske 68 % af sin kvote i hinandens farvande.Atlanto-skandisk sildKyststaterne, Norge, Island, Rusland, EU og Færøerne enedes den 21. oktober 2010 om en samletTAC for atlanto-skandisk sild i 2010 på 988.000 tons svarende til en reduktion på lidt over 30 % iforhold til 2010. Desuden blev den bilaterale adgangsaftale mellem EU og Norge videreført, såledesat EU’s fiskere har adgang til at fiske 90 % af EU’s kvote i norsk farvand i 2011.EU-bestande:Oversigt over den biologiske rådgivning og Kommissionens forslag om TAC for EU’s autonome be-stande i Nordsøen og Skagerrak/ Kattegat i 2011 samt TAC i 2010 og den danske kvoteandel:
6
Art
Rådgivning
TAC i 2010(i tons)382
KommissionensTAC forslag for2011190 tons-50 %
TorskiKattegat
TobisiNordsøenog Skager-rak
0 tonsICES vurderer at bestanden er historisk lav, ogder er ingen tegn på umiddelbar genopbyg-ning. ICES rådgiver at der ikke må være mål-rettet fiskeri efter torsk, og at bifangst skalminimeres.Bestanden er omfattet af en langsigtet plan fortorsk6og TAC fastsættes i henhold til denne.Kommissionen følger artikel 10 i forvalt-ningsplanen, og foreslår en TAC på 190 tonssvarende til en reduktion på 50 %.Ingen rådgivningICES og STECF rådgiver, at tobis skal forval-tes på baggrund af 7 bestandsområder. Danskebiologer har præsenteret et forslag til en nyforvaltningsmodel, som overvejes i Kommis-sionen. Modellen indebærer bl.a. et TAC loftpå 500.000 tons.840 tonsBestanden har det godt og er indenfor sikrebiologiske grænser. ICES rådgivningen omfat-ter for 2011 også Østersøen som tidligere varet selvstændigt område. Kommissionen fore-slår en TAC på 840 tons, svarende til en stig-ning på 20 %.13.600ICES vurderer, at EU’s vedtagne flerårigeplan for rødspætte og tunge i Nordsøen7fore-løbigt kan accepteres som beskyttelse for tun-ge og kan anvendes som basis for forvaltningaf bestanden på kort sigt, hvorfor ICES anbe-faler at følge planens anbefaling om en 10 %reduktion i fiskeridødeligheden. STECF støt-ter, at planen følges.Kommissionen foreslår TAC på 13.600 tons,svarende til en reduktion på 4 %.
DK andelaf EU'skvote61 %
400.000
TungeiSkagerrak/Katte-gat/Øs-tersøen
700
265.000 tonsEn endelig TACfastsættes afKommissionen iførste kvartal af2011, baseret pårådgivning fraICES og STECF.840 tons+ 20 %
94 %
84 %
TungeiNordsøen
14.100
13.600 tons-4 %
5%
Rådets Forordning (EF) nr. 1342/2008 af 18. december 2008 om fastlæggelse af en langsigtet plan for torskebestandeog for fiskeri efter disse bestande og om ophævelse af forordning (EF) nr. 423/20047Rådets forordning (EF) nr. 676/2007 af 11. juni 2007 om en flerårig plan for fiskeriet efter rødspætte og tunge i Nord-søen.7
6
Art
Rådgivning
TAC i 2010(i tons)75.000
SperlingiNordsøenog Skager-rak
BrislingiNordsøen
Jomfru-hummeriNordsøen
JomfruhummeriSkagerrak/Kattegat
LangeiSkagerrak/Kattegat/Østersøen
0 tons.Meget høj rekruttering i 2008 og 2009 er iføl-ge ICES erstattet af en meget lav rekrutteringfor 2010, hvorfor det rådgives, at der ikke måvære målrettet fiskeri.Ny rådgivning følger i juni 2011, hvorfor fi-skeriet evt. kan åbnes i efteråret 2011.I forbindelse med fastsættelsen af en TAC forsperling er der behov for at afsætte mængdertil industribifangster af kuller og hvilling isperlingfiskeriet.144.500 tonsTilgængeligt data er utilstrækkeligt til at vur-dere bestandens størrelse. ICES kan derfor ik-ke rådgive om bestanden. Fangster er oftedomineret af unge fisk hvorfor rekrutteringenfra året før er afgørende for fiskeriet, og kanmedføre store udsving i fangster. STECF pla-cere bestanden i kategori 11. Det indebærer, atTAC fastsættes til 144.500 tons svarende til enreduktion på 15 % i forhold til 2010.22.580 tonsICES vurderer bestanden og fiskeritrykket forjomfruhummer i Nordsøen for 8 separate del-områder. Den samlede TAC fastsættes dog forhele området samlet. Kommissionen har fore-slået en TAC på 22.580 hvilket indebærer enreduktion på 9 %. Reduktionen afspejler dogikke bestandstilstanden i samtlige underområ-der.5200 tonsICES rådgiver for både 2011 og 2012 ogvurderer at fiskeriet er bæredygtigt. IfølgeKommissionens politikerklæring skal TACbaseres på en vurdering fra STECF, sområdgiver om en uændret TAC på 5200 tons.Kommissionen har alligevel og medudgangspunkt i tilpasning til MSY foreslået enTAC på 4700 tons, hvilket indebærer enreduktion på 9%.92 tonsICES rådgiver, at bestandens tilstand erukendt, og at fangster bør holdes omkringgennemsnittet for perioden 2003-2008. Kom-missionen foreslår en uændret TAC på 92tons.
KommissionensTAC forslag for20110 tonsNy rådgivningfølger i juni 2011,hvorfor fiskerietevt. kan åbnes iefteråret 2011.
DK andelaf EU'skvote99 %
170.000
144.500 tons- 15 %
62 %
24.688
22.580 tons-9%
5%
5.170
4.700 tons-9 %
73 %
92
92 tons+/-0 %
55 %
8
Art
Rådgivning
TAC i 2010(i tons)2.428
LangeiNordsøen
Hestema-kreliNordsøen
2.428 tonsICES rådgiver, at bestandens tilstand erukendt, og at fangster bør holdes omkringgennemsnittet for perioden 2003-2008. Kom-missionen foreslår en uændret TAC på 2.428tons.40.336 tonsICES vurderer, at man ikke er i stand til atevaluere bestandens tilstand og størrelse. Ihenhold til kategori 11 i Kommissionens poli-tikerklæring baseres TAC på gennemsnittet affangster i perioden 2007-2009. Det indebæreren TAC på 40.336 tons, hvilket svarer til enreduktion på 15 %. Der er etableret nye for-valtningsområder i 2009, den nævnte TACgælder for Nordsøen samlet.
KommissionensTAC forslag for20112.428 tons+/-0 %
DK andelaf EU'skvote10 %
47.545 (kon-sum)
40.336 tons-15 %
48 %
TAC’er i øvrigtMed henblik på yderligere beskyttelse af sårbare arter er TAC’er for pighaj og sildehaj i EU-farvande foreslået fastsat til 0. Fangster af disse arter, skal straks sættes ud uskadt i det omfang, deter praktisk muligt.For skader og rokker i Skagerrak og Kattegat foreslås en fortsættelse af TAC’er på 2010-niveau.Ligeledes for brosme videreføres TAC-niveauet fra 2010 ifølge forslaget.For en række fladfisk i Nordsøen – ising/skrubbe, rødtunge og skærising foreslår Kommissionen enreduktion i TAC på 15 % i tilfælde, hvor der ikke foreligger nogen rådgivning fra ICES/STECF,dog kun -13 % for pighvar og slethvar.FiskeriindsatsreguleringI 2009 er der blevet indført et kilowattdagesystem til regulering af fiskeriindsatsen i blandt andetNordsøen, Skagerrak og Kattegat, jf. Rådets forordning (EF) nr. 1342/20088. Fiskeriindsatsen regu-leres for 2011 således i henhold til reglerne i denne plan. De specifikke tal for de forskellige red-skabsgrupper er anført som ”pm” i forslaget, og Kommissionen anfører som begrundelse, at denstadig er i gang med at analysere oplysningerne og rådgivningen fra STECF vedrørende bereg-ningsgrundlaget.Kommissionen har den 30. november 2010 fremlagt et non paper om fiskeriindsatstilpasninger iTAC/kvoteforslaget. Kommissionens non paper indebærer forslag om reduktion af fiskeriindsatsenfor de for Danmark i Nordsøen vigtigste fartøjskategorier (TR1 = travl på 100 mm og derover ogTR2 = travl på 70-99 mm) på 15,4 % og i Kattegat (TR2 = travl på 70-99 mm) på 25 %.
Rådets forordning (EF) nr. 1342/2008 af 18. december 2008 om fastlæggelse af en langsigtet plan for torskebestandeog for fiskeri efter disse bestande og om ophævelse af forordning nr. 423/2004.9
8
Andre bestemmelserBestemmelser fra 2010 om en kvotepræmie for fartøjer, der deltager i fuldt dokumenteret fiskerived fiskeri efter torsk i Nordsøen og Skagerrak, forventes videreført. Rammen for kvotepræmie, deri 2010 har været 5 % af medlemsstatens kvote, vil muligvis blive forøget i 2011 afhængig af for-handlingerne med Norge.Der videreføres en bestemmelse fra 2010 om, at fiskeriindsatsen, målt i kW-dage til havs, for fartø-jer med dybhavsfiskeritilladelse skal forblive på 65 % af den pågældende medlemsstats fiskeriind-sats i 2003 i henhold til beslutninger truffet i Kommissionen for Fiskeriet i det Nordøstlige Atlan-terhav (NEAFC).Som noget nyt foreslår Kommissionen, at i de enkelte tilfælde hvor ét enkelt land har 100 % afTAC for en bestand, skal det være det pågældende land, som fastsætter TAC under hensyntagen tilbæredygtighedsprincipper med mere. Der er tale om syv bestande omfattet af denne kategori.Kommissionen har i et non paper af 7. december 2010 fremlagt visse ændringsforslag til TAC/kvo-teforslaget som opfølgning på aftalen mellem blandt andet EU og Norge og visse regionale fiskeri-forvaltningsorganisationer:Heri er det blandt andet foreslået, at kvotepræmien på torsk, som tildeles de fiskere, der vælger atfiske under ordningen for fuld dokumentation, forhøjes fra 5 % til 12 % af medlemsstaternes tor-skekvote i Nordsøen og Skagerrak.Endvidere er det foreslået, at forvaltningen af tobis, i overensstemmelse med ICES’ rådgivning, op-deles i syv underområder. Der er foreslået en samlet start-TAC på 265.000 tons, idet en endeligTAC fastsættes af Kommissionen i første kvartal af 2011, baseret på rådgivning fra ICES ogSTECF.I relation til implementering af aftaler i regionale fiskeriforvaltningsorganisationer er der i Kommis-sionens non paper også en implementering af TAC-fastsættelsen for almindelig tun, som blev truffetpå årsmødet i ICCAT den 17.-27. november 2010. TAC’en blev i ICCAT fastsat til 12.900 tonsmod 13.500 tons i 2010.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.KonsekvenserForslaget forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. Forslaget forventes ikke umid-delbart at have statsfinansielle konsekvenser.Fastsættelse af TAC og kvoter har på kort sigt erhvervsøkonomiske konsekvenser. For så vidt angårTAC’erne for 2011 er der for bestande af væsentlig betydning for Danmark bestande, hvorTAC’erne stiger, herunder for eksempel sild og rødspætte i Nordsøen samt tunge i Skagerrak, Kat-tegat og Østersøen. Ligeledes er der TAC’er, som reduceres, herunder torsk i Nordsøen og Skager-10
rak, torsk i Kattegat, sej og en række fladfisk i Nordsøen og i Skagerrak. Samlet set for Danmark ervurderingen på kort sigt, at Kommissionens forslag vil få begrænsede negative konsekvenser i er-hvervets fiskerimuligheder. Konsekvenserne for bruttoindtjeningen vil imidlertid blandt andet af-hænge af den samtidige udvikling i afsætningspriserne samt omkostninger, ikke mindst brændstof,og fiskerimønstre. Det er også klart, at for den enkelte fisker kan situationen se anderledes ud og in-debære enten stigninger eller fald i fiskerimulighederne afhængigt af den enkelte fiskers fiskeri.Endvidere kan situationen variere fra fisker til fisker afhængigt af det pågældende fartøjs fiskeri. Fi-skeriindsatsbegrænsningerne vurderes at kunne få negative konsekvenser på kort sigt for visse fi-skeres indtjeningsmuligheder.På længere sigt forventes fastsættelsen af fiskerimulighederne i 2011 at medføre en positiv be-standsudvikling og dermed alt andet lige samlet set at kunne medføre en forbedret indtjening for er-hvervet på sigt.HøringForslaget har været forelagt §5-udvalget (fiskeri) i skriftlig høring og i forbindelse med møde i ud-valget den 1. december 2010.Danmarks Fiskeriforening bemærkede overordnet, at man i udgangspunktet anerkendte præmisser-ne for eksisterende forvaltningsplaner og langsigtede mål for bestandsudvikling, og dermed behovetfor at reducere TAC for visse arter i overensstemmelse med principperne i forvaltningsplanerne.Man anerkendte dog ikke, at reduktioner i TAC nødvendigvis skal følges af reduktioner i indsats.Danmarks Fiskeriforening mente, at man med udgangspunkt i enkelte sårbare bestande omfattet afforvaltningsplaner indførte en unødvendig indsatsreduktion i fiskerier efter bestande, som ikke varomfattet af forvaltningsplaner og/eller TAC/kvote-regulering.For de indsatsbegrænsninger som var udløst af torskeforvaltningsplanen, fremhævede Danmarks Fi-skeriforening, at man var uenige i Kommissionens fortolkning af bestemmelserne i planen og fast-holdt et krav om 10 %’s indsatsreduktion for TR1 og TR 2 i Nordsøen i stedet for 15,4 % som fore-slået af Kommissionen. Endvidere blev rådgivningen kritiseret for at indeholde væsentlige usikker-hedsfaktorer i forbindelse med vurderingen af fiskeridødeligheden.Konkret i relation til TAC-fastsættelsen udtrykte Danmarks Fiskeriforening principielt modstandmod var anvendelsen af kategori 11 som beskrevet i Kommissionens politikerklæring, hvorefterTAC'en bør tilnærmes seneste faktiske fangstmængder, men højst bør ændres med 15 % om året.Danmarks Fiskeriforening understregede, at såfremt TAC’er fastsættes på baggrund af i hvor højgrad kvoterne udnyttes, ville det presse fiskerne til at opfiske alle kvoterne på trods af udviklingenpå markedet mm. En sådan situation ville ifølge foreningen bidrage til fastholdelse af overkapaciteti fiskeflåden. Der henvistes som eksempler til TAC for jomfruhummer i Skagerrak/Kattegat, bris-ling og hestemakrel.Danmarks Pelagiske Producentorganisation påpegede, at den videnskabelige rådgivning for heste-makrel var omfattet af usikkerhed, at bestanden er vigtig for Danmark, og at TAC bør fastsættes påniveau med 2010.11
Danish Seafood Association understregede rimeligheden i at forhøje TAC for sild i Nordsøen, såle-des at der blev taget højde for den i 2010 justerede videnskabelige rådgivning, der viste, at bestan-den havde det væsentlig bedre end tidligere forudset i rådgivningen. Forarbejdningsindustrien kun-ne aftage langt større mængder, og en TAC-forhøjelse i overensstemmelse med den videnskabeligerådgivning ville kunne sikre bedre lønsomhed i industrien og mindske behovet for import af dyresild fra Norge.Greenpeace har skriftligt bemærket, at Greenpeace ønskede, at fiskeriet i højere grad ses i en sam-menhæng, således, at der i TAC- fastsættelsen for bestande omfattet af blandede fiskerier, for ek-sempel tunge i Kattegat, tages højde for bifangster af torsk i området.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen arbejder for, at der i 2011 fortsat skal afsættes en supplerende kvotepræmie til udbyg-ning af fangstkvoteforvaltning. Fangstkvoteforvaltning bør også omfatte Kattegat.Regeringen støtter fastsættelse af kvoterne for 2011 på grundlag af fastlagte forvaltningsplaner, denvidenskabelige rådgivning og Kommissionens politikerklæring.Regeringen arbejder for, at bestanden af havgalt omfattes af forslaget, således at der fastsættes enTAC for bestanden.Regeringen kan støtte resultaterne af Norgesforhandlingerne.Vedrørende tobis støtter Regeringen den model, som danske biologer har udviklet og præsenteretfor Kommissionen. Modellen følger den videnskabelige rådgivning fra ICES og giver mulighed forfastsættelse af TAC tidligt på året og sikrer dermed bedre planlægningsvilkår for erhvervet.Regeringen kan støtte fastsættelsen af kW-dage i henhold til den eksisterende langsigtede plan fortorsk. Planen skal revideres i 2011, og det er den danske regerings holdning, at man i den forbindel-se skal se på, ikke alene fastlæggelse af kW-dage, men alle aspekter af planen, der kan bidrage til engenopretning af bestanden.Regeringen finder, at spørgsmålet om uddelegering af forvaltning af TAC’er til enkelte medlems-stater er et spørgsmål, som må afvente en principiel drøftelse, eventuelt i forbindelse med revisio-nen af den fælles fiskeripolitik.Endelig vil regeringen arbejde for, at der findes en løsning vedrørende reglerne for usorterede bi-fangster i industrifiskeriet, der ikke bringer den historiske fordeling af konsumkvoterne i fare.Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at et samlet kompromisforslag kan vedtages på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den13.-14. december 2010.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSamlenotat om forslaget er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 2. december 2010.12
Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
13