Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 9
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 8. oktober 2010Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Rådets forord-ning om fastsættelse for 2011 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grupper affiskebestande i Østersøen.
Med venlig hilsen
Hanne Lauger
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDepartementet, 2.2. – Fiskeripolitisk kontorSagsnr.: 5604Den 7. oktober 2010FVM 801
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Rådets forordning om fastsættelse for 2011 af fiskerimuligheder for vissefiskebestande og grupper af fiskebestande i Østersøen
KOM(2010) 470ResuméForslaget omfatter fastsættelse af fiskerimulighederne for de kommercielt vigtigste bestande iØstersøen (TAC/kvoter1) samt bestemmelser vedrørende havdage (begrænsning af fiskerind-satsen) for 2011. Forslaget indebærer forøgelse af fiskerimulighederne efter torsk, mens kvo-terne for en række pelagiske bestande reduceres.BaggrundKommissionen har ved KOM (2010) 470 af 14. september 2010 fremlagt forslag til fastsæt-telse af TAC/kvoter for Østersøen 2011. Forslaget er oversendt til Rådet den 15. september2010 i en dansk sprogudgave.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 3 og kan vedtages af Rådet medkvalificeret flertal.Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 26. oktober 2010 medhenblik på opnåelse af politisk enighed.NærhedsprincippetForslaget er led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippet ertilgodeset.
1
TAC = total allowable catches = samlede tilladte fangstmængder.
1
Formål og indholdKommissionens forslag om fastsættelse for 2011 af fiskerimuligheder for visse fiskebestandeog grupper af fiskebestande i Østersøen består af to elementer:- fastsættelse af fiskerimulighederne for de kommercielt vigtigste bestande i Østersøen(TAC/kvoter)- bestemmelser vedrørende havdage (begrænsning af fiskerindsatsen) for 2011.Forslaget bygger på den videnskabelige rådgivning om fiskerimulighederne i Østersøen udar-bejdet af Det Internationale Havundersøgelsesråd (ICES) og Den Videnskabelige, Tekniskeog Økonomiske Komité for Fiskeri (STECF) i kombination med de regler for TAC-fastsættelse afhængig af risikoniveauet for de enkelte bestande, som fremgår af Kommissio-nens meddelelse om høring om fiskerimuligheder for 20112(Kommissionens politikerklæ-ring).Kommissionens principper for TAC-fastsættelse er i politikerklæringen opdelt i 11 bestands-kategorier. Bestande omfattet af langsigtede planer udgør for eksempel én kategori. Hvis enbestand er omfattet af en langsigtet forvaltningsplan, og der er videnskabelig rådgivning om,hvilken fangst, der svarer til planen, har denne kategori forrang frem for de andre kategorier. Ide tilfælde, hvor der endnu ikke er iværksat forvaltningsplaner, anvender Kommissionen stør-re udsvingsgrænser i TAC’en fra år til år end hidtil, for at bringe fiskeriet i overensstemmelsemed målsætningen om overgang til MSY3i 2015.EU og Rusland indgik den 10.-12. juli 2006 aftale om samarbejde på fiskeriområdet og ombevarelse af de levende marine ressourcer i Østersøen. Aftalen blev ratificeret af EU den 4.juni 2009 og gælder i en første periode på seks år. Der er i løbet af 2010 blevet afholdt fleremøder i den fælles Østersøfiskerikomité, men EU og Rusland har ikke opnået enighed omfordelingsnøglerne om alle fælles bestande4, hvilket betyder at EU’s rådighedsmængder forbestande fælles med Rusland også i 2011 fastsættes autonomt.ICES har ikke som hidtil givet én rådgivning for 2011, men præsenterer rådgivningen ud fratre optioner: Forvaltningsplaner, forsigtighedsprincippet og tilpasning til MSY i en upriorite-ret rækkefølge. Denne ændring skyldes delvis, at ICES er begyndt også at rådgive ud fra prin-cippet om MSY. Endvidere beregner ICES også TAC’en på grundlag af Kommissionens poli-tikerklæring. Dette resulterer for visse bestande i en højere TAC end den, der følger af de treoptioner og i andre tilfælde en mindre TAC. I nedenstående oversigt redegøres der for rådgiv-ningen ud fra de forskellige optioner, hvor disse foreligger samt Kommissionens politikerklæ-ring.
Jf. KOM(2010) 241 af 17. maj 2010.Fiskeri på grundlag af det maksimalt bæredygtige udbytte (MSY) er den fiskeriintensitet, der giver det størsteudbytte fra bestanden på lang sigt uden at reducere bestandens evne til at reproducere sig på kort sigt.4EU’s fælles bestande med Rusland er: Sild i den centrale Østersø, torsk i den østlige Østersø, laks og brisling. I2010 er der opnået enighed om fordelingsnøglerne for laks og brisling, i henhold til hvilke de russiske andele er:Laks (ICES 22-32) = 1.9 %, laks (ICES 32) = 9.3 % og brisling = 10.08 %.3
2
2
Oversigt over biologisk rådgivning samt Kommissionens forslag om TAC for bestandene iØstersøen samt dansk kvote og andel i 2011:Art
Rådgivning
Kommissionens
forslag for 2011i
tons (ændring i
forhold til 2010)
15.884(-30 %)DK kvote for
2011 i tons
(andel af EU
TAC)
2.227(14 %)
Sild i denvestligeØstersø(22-24)
Sild i dencentraleØstersø(25-27,28.2, 29og 32)
Torsk iden østligeØstersø(25-32)
Torsk iden vestli-ge Østersø(22-24)
Rådgivningen omfatter vestlig Østersø og Skagerrak/Kattegat(ICES IIIA). Ved TAC-fastsættelsen fordeles mængden mellemde to områder.Kommissionens politikerklæring: 43.600 tons (-30 %)ICES MSY tilpasning: 53.600 tons (-11 %)ICES MSY: 26.500 tons (-60 %)Bestanden vurderes af ICES til at være på et rekordlavt niveau,hvilket er kombineret med en høj dødelighed og ringe rekrutte-ring. I 2010 blev TAC’en fordelt 50/50 mellem den vestligeØstersø og Skagerrak/Kattegat. Endvidere angiver STECF, at ca.50 % af de faktiske fangster i de senere år er foretaget i den vest-lige Østersø. Der er ingen forvaltningsplan.Kommissionens politikerklæring: 102.000 tons, inkl. Rusland (-27 %)ICES MSY tilpasning: 119.000 tons, inkl. Rusland (-15 %)Forsigtighedsprincippet: 95.000 tons, inkl. Rusland (-32 %)Fiskeridødeligheden har været svagt stigende siden 2005. Gyde-biomassen har været konstant omkring 0,5 million tons siden2005, men rekrutteringen har været under middel siden 2003.STECF har efterfølgende konstateret, at ICES’ beregning af TACi henhold til politikerklæringen er ukorrekt samt at rådgivningenvedrører bestanden og ikke den korrekte inddeling i forvaltnings-områder Med udgangspunkt heri anviser STECF, at TAC’en ihenhold til politikerklæringen skal reduceres til 91.640 tons. Derer ingen forvaltningsplan.EU’s forvaltningsplan/Kommissionens politikerklæring: 64.400tons, inkl. Rusland (+15 %)ICES MSY: 105.000 tons, inkl. Rusland (+46 %)Bestanden er i klar fremgang. En lav fiskeridødelighed samt fleregode årgange har betydet en kraftig stigning i bestandens størrel-se. Fiskeridødeligheden liggerunder målet i forvaltningsplanen på0,3. Forvaltningsplanen for torsk indeholder et loft på max. 15 % iTAC udsving.EU’s forvaltningsplan/Kommissionens politikerklæring: 18.800tons (+6 %)ICES MSY tilpasning: 18.200 tons (+3 %)Gennem de sidste 10 år er fiskeridødeligheden generelt faldetsvagt. Rekrutteringen har efter en ringe periode 2004-2007, desidste to år været på middelniveau. Fiskeridødeligheden for 2010er bestemt til 0,73, hvilket er mere end 10 % over målet på 0,6 sati forvaltningsplanen. Forvaltningsplanen for torsk foreskriver en
91.640(-28 %)
2.016(2 %)
58.957(+15 %)
13.544(22 %)
18.800(+6 %)
8.206(43 %)
3
Kommissionens
forslag for 2011i
tons (ændring i
forhold til 2010)
3.041(-)250.109 stk.(-15 %)
DK kvote for
2011 i tons
(andel af EU
TAC)
2.179(71 %)51.829 stk.(20 %)
Rødspætte
Laks (22-31)
Brisling
reduktion af fiskeridødeligheden og fiskedage med 10 %.Ingen rådgivning.I fravær af rådgivning foreskriver Kommissionens politikerklæ-ring, at TAC'en bør tilnærmes seneste faktiske fangstmængder.Kommissionens politikerklæring: 249.900 stk., eksl. Rusland (ca.-15 %)ICES MSY tilpasning: 120.000 stk., inkl. Rusland (-61 %)Overlevelsen af unglaks i Østersøen har været faldende siden be-gyndelsen af 1990’erne, og har været på det nuværende lave ni-veau (10 % overlevelse) siden 2004. Fiskeridødeligheden er gene-relt blevet halveret siden starten af 1990’erne. STECF har klassi-ficeret og beregnet TAC’en i henhold til politikerklæringen (-15%). Der er ingen forvaltningsplan.Kommissionens politikerklæring: 288.000 tons, inkl. Rusland (-30 %)Forsigtighedsprincippet: 242.000 tons, inkl. Rusland (-41 %)Der er ikke vedtaget en forvaltningsplan for brisling og MSY re-ferencepunkter er ikke endeligt udviklet, så optionerne angives udfra Kommissionens politikerklæring og forsigtighedsprincippet.Gydebiomassen ligger ca. 20 % over det historiske gennemsnit,men er reduceret fra et meget højt niveau sidst i 1990’erne. 2009årgangen vurderes til at ligge lidt under middel. Der har været enstigning i den naturlige dødelighed som følge af en stigning i denøstlige torskebestand. Fiskeridødeligheden i 2009 var historiskhøj.
265.969(-30 %)
26.236(9 %)
På baggrund af den flerårige forvaltningsplan for torsk5foreslås en reduktion af havdagene iden vestlige Østersø med 10 % til 163 dage. Havdagene reduceres, fordi fiskeridødelighedenligger mere end 10 % over målet i forvaltningsplanen.Kommissionen har foreslået at ændre betingelserne for landing af fangster og bifangster. Det-te betyder, at alle fangster skal afskrives de kvoter, der er tildelt medlemsstaten. Det har væreten grundlæggende bestemmelse siden 1982, at medlemsstater har haft mulighed for at landeusorterede bifangster i industrifiskeriet uden at dette skulle afskrives på kvoterne for konsum-fisk.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.
Rådets forordning (EF) nr. 1098/2007 af 18. september 2007 om en flerårig plan for torskebestandene i Øster-søen og fiskeriet, der udnytter disse bestande.
5
4
KonsekvenserForslaget vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. For-slaget har ikke konsekvenser for EU’s budget.Forslaget kan på kort sigt have erhvervsøkonomiske konsekvenser som følge af begrænsnin-ger i fiskerimuligheder for visse bestande samt reduktioner i indsatsen for så vidt angår fiske-riet efter torsk. På langt sigt forventes forslaget at gøre fiskeriaktiviteterne mere bæredygtigesamt sikre stabile eller stigende kvoter.HøringSagen har været forelagt § 5-udvalget (fiskeri) i forbindelse med møde i udvalget den 6. okto-ber 2010.Danmarks Fiskeriforening støttede de foreslåede TAC’er for torsk i overensstemmelse medforvaltningsplanen. For så vidt angår den foreslåede reduktion i fiskeriindsats i den vestligeØstersø påpegede foreningen, at der må findes en løsning særligt for en række mindre garnfar-tøjer, der med den tilladte fisketid ikke efterlades den fornødne tid til at opfange deres kvote. Iforlængelse heraf anførte foreningen, at forslaget om indsatsreduktion har alvorlige erhvervs-økonomiske konsekvenser for disse fartøjer, fordi deres eksistensgrundlag som følge af ind-satsreduktionen, efter foreningens vurdering, fratages dem.Danmarks Fiskeriforening fandt, at den reviderede rådgivning for sild i den vestlige Østersøgav belæg for en uændret kvote i forhold til 2010. Danmarks Pelagiske Producentorganisationanførte i relation til sild, at man på linje med Kommissionens politikerklæring, tilsluttede sig,at TAC-fastsættelsen baseres på en 30 % reduktion i fiskeridødelighed. Organisationen anfør-te samtidig, at fordelingen af fiskerimuligheder bør foretages med 50 % til Østersøen og 50 %til Skagerak/Kattegat.For så vidt angår brisling ønskede Danmarks Fiskeriforening en uændret kvote i forhold til2010. Foreningen begrundede ønsket med henvisning til en mangelfuld biologisk rådgivning.Hvad angår forslaget om ændring af betingelserne for usorterede bifangster af kvoterede arteri det småmaskede fiskeri, hvilket fremover vil betyde at disse skal afskrives på kvoterne forkonsumfisk, ønskede Danmarks Fiskeriforening en uændret videreførelse af de nugældenderegler.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen kan generelt støtte Kommissionens forslag til fastsættelse af TAC/kvoter i Øster-søen og finder det positivt, at TAC for torsk i såvel den østlige som vestlige Østersø fastsættesi henhold til den flerårige plan for torsk.Som et vigtigt element i regeringens politik om blandt andet reducering af discard finder rege-ringen, at der i 2011 bør stilles en 5 % kvotepræmie på torsk til rådighed for medlemsstater og5
fiskere, der deltager i projekter med fuldt dokumenteret fiskeri – således som det er blevet in-troduceret i TAC/kvoteforordningen for Nordsøen og Skagerrak i 2010. De hidtidige erfarin-ger med fangstkvoteprojektet har været meget lovende og med stadig flere deltagende lande.Fuldt dokumenteret fiskeri bør dermed kunne fortsætte i 2011.Regeringen er videre opmærksom på, at den foreslåede reduktion i havdage i den vestligeØstersø i særlig grad rammer de mindre fartøjer, der på grund af et mere tidskrævende fiskerihar brug for flere havdage for at kunne opfiske den tildelte kvote. Regeringen støtter en re-duktion af den samlede fiskeriindsats i den vestlige Østersø med 10 % i overensstemmelsemed forvaltningsplanen for torsk, men vil arbejde for en løsning for de mindre fartøjer i 2011.Der bør inden for forvaltningsplanens rammer og med respekt for fiskeritrykket kunne intro-duceres en vis fleksibilitet i TAC/kvoteforordningen, der skal muliggøre en begrænset omfor-deling af havdage til de mindre fartøjer.For så vidt angår den vestlige sild støtter regeringen en TAC-fastsættelse i overensstemmelsemed den biologiske rådgivning og Kommissionens politikerklæring. Der bør dog ved forde-lingen af fiskerimulighederne tages udgangspunkt i den historiske 50/50 fordeling mellemØstersøen og Skagerrak/Kattegat. Begge områder bør således bidrage ligeligt til at forbedrebestanden via reduktioner i TAC’en.Endelig vil regeringen arbejde for, at reglerne for usorterede bifangster i industrifiskeriet - ioverensstemmelse med relativ stabilitet - opretholdes.Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at der kan opnås politisk enighed om forslaget på rådsmødet (landbrug og fi-skeri) den 26. oktober 2010.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6