Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 83
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 2. december 2010Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til ændring af bilag II og IIIom maksimalgrænseværdier for pesticiderne deltamethrin, ethofumesat, isopyrazam,propiconazol, pymetrozin, pyrimethanil og tebuconazol (komitésag).Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekædenog Dyresundhed (SCoFCAH) den 9.- 10. december 2010.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen Center for Dyresundhed, Dyrevelfærd og Omsætning/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00805 / Dep. sagsnr. 404Den 1. december 2010FVM 832
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til æn-dring af bilag II og III om maksimalgrænseværdier for pesticiderne deltamethrin, etho-fumesat, isopyrazam, propiconazol, pymetrozin, pyrimethanil og tebuconazol (komité-sag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier (MRL) for pesticidrester i eller på vegetabilskeog animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (heref-ter pesticidrammeforordningen).Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 9.- 10. december 2010.Formålet med forslaget er, at ændre maksimalgrænseværdier for en række aktivstoffer.Forslaget vurderes at være sundhedsmæssigt acceptabelt, og en vedtagelse af forslaget vurde-res samlet set at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.Dog bemærkes for stoffet isopyrazam, at der i forslaget ved en fejl er angivet grænseværdierfor rug og hvede på 0,6 mg/kg, hvor der ifølge Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet(EFSA) foreslås grænseværdier på 0,2 mg/kg. Regeringen finder det afgørende, at denne fejlrettes.
1
For stoffet pymetrozin udestår dokumentation for vurdering af, hvorvidt God Landbrugsmæs-sig Praksis (GAP) for spinat også er dækkende for brugen af pymetrozin på portulak. Rege-ringen finder det afgørende, at dokumentationen fremlægges før grænseværdien kan sættes opfor portulak.Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man lægger afgørende vægt påat grænseværdien for isopyrazam rettes fra 0,6 mg/kg til 0,2 mg/kg, samt at der fremlæggesdokumentation for, at God Landbrugsmæssig Praksis (GAP) for pymetrozin i spinat er dæk-kende for portulak, før grænseværdien i portulak forhøjes.Regeringen agter endvidere at acceptere mindre ændringer i form af tilføjelse eller fjernelse afmaksimalgrænseværdier i bilag II og III under forudsætning af, at ændringerne vurderes atvære sundhedsmæssigt acceptable.
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen Center for Dyresundhed, Dyrevelfærd ogOmsætning/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00805 / Dep. sagsnr. 404Den 1. december 2010FVM 832
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til æn-dring af bilag II og III om maksimalgrænseværdier for pesticiderne deltamethrin, etho-fumesat, isopyrazam, propiconazol, pymetrozin, pyrimethanil og tebuconazol (komité-sag)KOM-dokument forligger ikkeResumé
Forslaget fastsætter ændringer af bilag II og III til pesticidrammeforordning nr. 396/2005.Maksimalgrænseværdierne foreslås ændret for en række kombinationer af aktivstoffer og af-grøder. For alle stoffer drejer det sig om ændringer af eksisterende grænseværdier på bag-grund af nye anvendelser i EU. Forslaget vurderes at være sundhedsmæssigt acceptabelt, ogen vedtagelse af forslaget vurderes samlet set at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Dan-mark.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier (MRL) for pesticidrester i eller på vegetabilskeog animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (heref-ter pesticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 2, litra a i pesticidrammeforordningen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-3
der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 9.- 10. december 2010.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdTypisk vil der sættes en ny maksimalgrænseværdi i forbindelse med nye anvendelser i EU,implementering af Codex Alimentarius grænseværdier eller fastsættelse af importtolerancerfor produkter, der indføres til EU. Hvis der ikke tidligere har været fastsat en grænseværdi påbaggrund af en anvendelse i en given afgrøde, er grænseværdien automatisk fastsat på den ge-nerelle analytiske detektionsgrænse (0,01 mg/kg). I andre tilfælde sættes grænseværdien opfra en tidligere grænseværdi baseret på en tidligere godkendt anvendelse.Grænseværdier for pesticidrester i fødevarer fastsættes i pesticidrammeforordningens bilag IIfor de aktivstoffer, der havde en eksisterende maksimal-grænseværdi i EU før rammeforord-ningen trådte i kraft 1. september 2008. Grænseværdier fastsættes i bilag III for de aktivstofferog afgrøder, der ikke havde harmoniserede EU maksimalgrænseværdier før 1. september2008.Kommissionen foreslår, at maksimalgrænseværdier (MRL) i bilag II og III ændres for aktiv-stofferne deltamethrin, ethofumesat, isopyrazam, propiconazol, pymetrozin, pyrimethanil ogtebuconazol.Forslaget anfører følgende:For deltamethrin sættes ny grænseværdi for kartofler.For ethofumesat sættes en ny grænseværdi for urtete (blomster og blade) og timian.For isopyrazam sættes en ny grænseværdi for byg, havre, rug, hvede, kød, fedt, lever og nyrer.For øvrige afgrøder sættes grænseværdien på den analytiske detektionsgrænse.For propiconazol sættes en ny grænseværdi for æbler, abrikos, fersken, vindruer (spise) ogvindruer (vin).For pymetrozin sættes en ny grænseværdi i spinat, portulak og rødbedeblade.For pyrimethanil sættes en ny grænseværdi i ærter med bælg.For tebuconazol sættes en ny grænseværdi i grapefrugt, appelsin, citron og lime.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftskomitéproceduren med kontrol.4
Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til forordning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om mak-simalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foder-stoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF. Ændringen vil være direkte gældende iDanmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter medlemsstaternesanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af en videnskabelig vurdering fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA) af de pågældende aktivstoffer. Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) har vurderet, at de foreslåede grænseværdier er sundhedsmæssigt accep-table for forbrugerne.DTU Fødevareinstituttet har i sin vurdering udtalt, at der ikke er nogen sundhedsmæssigeproblemer med de foreslåede grænseværdier, da de kun giver et beskedent bidrag til både detakutte og det kroniske indtag. Indtaget fra de foreslåede pesticid- og afgrødekombinationer ervæsentligt mindre end både den akutte og den kroniske referencedosis.DTU Fødevareinstituttet bemærker i sin vurdering af det konkrete forslag, at der i vurderingenikke er taget højde for eventuelle kombinationseffekter. Det fremgår af pesticidrammeforord-ningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal indarbejdes i vurderingen afpesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode. Der arbejdes, både i Den Europæi-ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) og på DTU Fødevareinstituttet, målrettet på at ud-vikle en metode til risikovurdering af kombinationseffekter for pesticidrester. Der findes ikkepå nuværende tidspunkt en systematisk metode til at vurdere eventuelle kombinationseffekteraf grupper af pesticider.Fødevarestyrelsen vurderer, efter at have indhentet en vurdering fra DTU Fødevareinstituttet,at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier fastsat i bilag II og III vil medføre entilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabelt. Beskyttelsesniveauet iDanmark vurderes samlet set at være uændret som følge af forslagets vedtagelse.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:
5
Biodynamisk Forbrugersammenslutning gør opmærksom på, at forslaget øger restindholdet imange fødevarer væsentligt. Biodynamisk Forbrugersammenslutning foreslår derfor at gørealt biodynamisk eller økologisk, for at undgå gift i fødevarer.Landbrug & Fødevarer henholder sig til Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EF-SA’s) vurdering og har derfor ikke yderligere bemærkninger.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II og III) ellersom fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier(optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordninger er derforvigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alenestøtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Forslaget indeholder grænseværdier for en række stoffer i en række afgrøder. Forslagetsgrænseværdier er fastsat ud fra tilstrækkelige data i forhold til de til risikovurderingen ved-tagne guidelines.For stoffet isopyrazam bemærkes, at der i forslaget ved en fejl er angivet grænseværdier forrug og hvede på 0,6 mg/kg, hvor der ifølge Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet(EFSA) foreslås grænseværdier på 0,2 mg/kg. Regeringen finder det afgørende, at denne fejlrettes.For stoffet pymetrozin udestår dokumentation for vurdering af, hvorvidt God Landbrugsmæs-sig Praksis (GAP) for spinat også er dækkende for brugen af pymetrozin på portulak. Rege-ringen finder det afgørende, at dokumentationen fremlægges før grænseværdien kan sættes opfor portulak.Det er vurderingen, at de forslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vil medføre en til-stand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.
6
Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7