Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 81
Offentligt
925992_0001.png
925992_0002.png
925992_0003.png
925992_0004.png
925992_0005.png
925992_0006.png
925992_0007.png
925992_0008.png
925992_0009.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 2. december 2010Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til ændring af bilag II og IIIom maksimalgrænseværdier for pesticiderne benalaxyl, boscalid, buprofezin, carbofu-ran, carbosulfan, chlorpyrifos-methyl, cypermethrin, fenbuconazol, fluopicolid, he-xythiazox, indoxacarb, metaflumizon, methoxyfenozid, paraquat, prochloraz, spiro-diclofen, prothioconazol og zoxamid (komitésag).Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekædenog Dyresundhed (SCoFCAH) den 9.-10. december 2010.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen Center for Dyresundhed, Dyrevelfærdog Omsætning/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00782/ Dep. sagsnr. 404Den 1. december 2010FVM 830
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til æn-dring af bilag II og III om maksimalgrænseværdier for pesticiderne benalaxyl, boscalid,buprofezin, carbofuran, carbosulfan, chlorpyrifos-methyl, cypermethrin, fenbuconazol,fluopicolid, hexythiazox, indoxacarb, metaflumizon, methoxyfenozid, paraquat, proch-loraz, spirodiclofen, prothioconazol og zoxamid (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier (MRL) for pesticidrester i eller på vegetabilskeog animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (heref-ter pesticidramme-forordningen).Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 9.-10. december 2010.Formålet med forslaget er at fastsætte ændringer af grænseværdier for en række pesticider ivisse afgrøder som konsekvens af implementering af Codex Alimentarius grænseværdier elleransøgninger om tilladelse til at importere fødevarer, der indeholder stoffet (importtolerance).En vedtagelse af forslaget vurderes samlet set at betyde uændret beskyttelsesniveau i Dan-mark.For tre af stofferne i forslaget har Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) påpe-get enkelte mangler, for at en fuld risikovurdering kan foretages. DTU Fødevareinstituttetstøtter Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA’s) kommentarer til forslaget.Det er dog vurderingen, at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vil medføre entilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.
1
Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.I Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) videnskabelige rapport gøres op-mærksom på, at de foreslåede Codex Alimentarius grænseværdier i mange tilfælde ville kun-ne fastsættes lavere, hvis den udregningsmodel, som anvendes i EU til fastsættelse af grænse-værdier, var blevet anvendt. EU og Codex Alimentarius anvender forskellige metoder til atberegne en grænseværdi ud fra data fra restforsøg med anvendelse af pesticiderRegeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man dog lægger afgørendevægt på at samtlige grænseværdier fastsættes på det lavest mulige niveau, som følger Den Eu-ropæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA’s) vurdering og at datagrundlaget for fastsæt-telsen af Codex Alimentarius grænseværdierne i alle tilfælde lever op til de krav, som anven-des ved fastsættelse af grænseværdier i EU.
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen Center for Dyresundhed, Dyrevelfærd ogOmsætning/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00782/ Dep. sagsnr. 404Den 1. december 2010FVM 830
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til æn-dring af bilag II og III om maksimalgrænseværdier for pesticiderne benalaxyl, boscalid,buprofezin, carbofuran, carbosulfan, chlorpyrifos-methyl, cypermethrin, fenbuconazol,fluopicolid, hexythiazox, indoxacarb, metaflumizon, methoxyfenozid, paraquat, proch-loraz, spirodiclofen, prothioconazol og zoxamid (komitésag)KOM-dokument forligger ikke

Resumé

Forslaget fastsætter ændringer af bilag II og III til pesticidrammeforordning nr. 396/2005.Maksimalgrænseværdien foreslås ændret for en række kombinationer af aktivstoffer ogafgrøder på baggrund af vedtagne grænseværdier i Codex Alimentarius. Forslaget vurderesat være sundhedsmæssigt acceptabelt for forbrugerne, og en vedtagelse af forslaget vurderessamlet set at betyde uændret beskyttelsesniveau i Danmark.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier (MRL) for pesticidrester i eller på vegetabilskeog animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (heref-ter pesticidramme-forordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1 i pesticidrammeforordningen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-3
Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 9.-10. december 2010.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdI dette forslag fastsættes ændringer af grænseværdier for en række pesticider i visse afgrødersom konsekvens af implementering af Codex Alimentarius grænseværdier eller ansøgningerom tilladelse til at importere fødevarer, der indeholder stoffet (importtolerance).De medlemsstater, der har modtaget ansøgning om import af fødevarer, der indeholder resteraf stoffet, har evalueret ansøgningen og udarbejdet et forslag til nye eller ændrede grænse-værdier for stoffet. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har foretaget en vi-denskabelig sundhedsmæssig vurdering af grænseværdierne. Ligeledes har Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderet de fastsatte Codex Alimentarius grænseværdier.EU implementerer kun de Codex Alimentarius grænseværdier, som er sundhedsmæssigt ac-ceptable. Hvis en vedtaget Codex Alimentarius grænseværdi indebærer en sundhedsrisiko foreuropæiske forbrugere, undlader EU at implementere denne og gør opmærksom på dette un-der forhandlingerne i Codex Alimentarius’ Komité for Pesticidrester (CCPR).Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet, at grænseværdierne iKommissionens forslag er sundhedsmæssigt acceptable.Kommissionen foreslår, at maksimalgrænseværdier (MRL) i bilag II og III ændres for enrække aktivstoffer. Grænseværdier for pesticidrester i fødevarer fastsættes i pesticidramme-forordningens bilag II for de aktivstoffer, der havde en eksisterende maksimal-grænseværdi iEU før rammeforordningen trådte i kraft 1. september 2008. Grænseværdier fastsættes i bilagIII for de aktivstoffer og afgrøder, der ikke havde harmoniserede EU maksimalgrænseværdierfør 1. september 2008.I de tilfælde, hvor maksimalgrænseværdien tidligere har været fastsat på den generelle analy-tiske detektionsgrænse (0,01 mg/kg), fordi der ikke tidligere har været en anvendelse af pesti-cidet på den givne afgrøde, sættes der en ny maksimalgrænseværdi. I andre tilfælde ændresgrænseværdien fra en tidligere grænseværdi baseret på en tidligere godkendt anvendelse.4
Kommissionen foreslår, at maksimalgrænseværdier (MRL) i bilag II og III ændres for aktiv-stofferne benalaxyl, boscalid, buprofezin, carbofuran, carbosulfan, chlorpyrifos-methyl, cy-permethrin, fenbuconazol, fluopicolid, hexythiazox, indoxacarb, metaflumizon, methoxyfeno-zid, paraquat, prochloraz, spirodiclofen, prothioconazol og zoxamid.Forslaget anfører følgende:For benalaxyl sættes maksimalgrænseværdien op for vindruer, melon og salat. Maksimal-grænseværdien sættes ned for løg og tomater.For boscalid sættes maksimalgrænseværdien ned for trænødder (hele gruppen bortset fra pi-stacienødder). Der sættes ny maksimalgrænseværdi for palmenødder, kapok, nyre fra svin, le-ver fra svin og mælk. Maksimalgrænseværdien sættes op for kirsebær, bananer, kartofler, ma-niok, sødekartofler, yams, salepmaranta, rødbeder, gulerødder, knoldselleri, peberrod, jord-skokker, pastinakker, persillerod, radiser, havrerod, kålroer, majroer, hvidløg, løg, skalotteløg,springløg, tomater, peberfrugt, aubergine, okra, agurk, drueagurk, courgetter, melon, vintersquash, vandmelon, kål (hele gruppen), spinat, portulak, bladbeder, brøndkarse, kørvel, basi-likum, bønner med bælg, bønner uden bælg, ærter med bælg, ærter uden bælg, linser, tørredebønner, tørrede linser, tørrede ærter, lupin, hørfrø, jordnødder, valmuefrø, sesamfrø, solsikke-frø, rapsfrø, sojabønner, sennepsfrø, bomuldsfrø, safflorfrø, kød og spiselige slagtebiproduk-ter fra svin.For buprofezin sættes maksimalgrænseværdien op for æbler, kirsebær, blommer, jordbær, oli-ven til spisebrug, peberfrugter, drueagurker, courgetter, græskar og vandmelon.For carbofuran sættes maksimalgrænseværdien op for appelsin og mandarin.For carbosulfan sættes ny maksimalgrænseværdi for appelsin og mandarin.For chlorpyrifos-methyl sættes maksimalgrænseværdien op for appelsin, citron, mandarin,æbler, pærer, kvæder, mispel, japanmispel, fersken, vindruer (spisedruer og druer til vin), to-mater og aubergine. Der sættes ny maksimalgrænseværdi for grapefrugt, lime, abrikos, kirse-bær og blommer.For cypermethrin sættes ny maksimalgrænseværdi for kyllingekød.For fenbuconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for kyllingekød, spiselige slagtebiproduk-ter og mælk.For fluopicolid sættes ny maksimalgrænseværdi for løg, springløg, aubergine, okra, drue-agurk, courgetter, melon, vintersquash, vandmelon, broccoli, blomkål og rosenkål. Maksimal-grænseværdien sættes op for tomat og agurk.For hexythiazox sættes maksimalgrænseværdien op for daddel, og der sættes ny maksimal-grænseværdi for alle animalske produkter, bortset fra æg.For indoxacarb sættes maksimalgrænseværdien op for abrikos, kirsebær, fersken, agurk, drue-agurker, courgetter, melon, vinter squash, vandmelon, basilikum, tørrede bønner, kød, spise-ligt slagteriaffald og mælk. Der sættes ny maksimalgrænseværdi for blommer.For metaflumizon sættes maksimalgrænseværdien op for tomat og aubergine. Der sættes nymaksimalgrænseværdi for kinakål.5
For methyoxyfenozid sættes ny maksimalgrænseværdi for jordbær, blåbær, tranebær, avoca-do, papaya, gulerod, radiser, bønner med bælg, bønner uden bælg, ærter med bælg, tørredebønner, sukkerroer, kød, fedt, spiseligt slagteriaffald, lever, nyre og mælk. Maksimalgrænse-værdien sættes op for bønner med bælg.For paraquat sættes ny maksimalgrænseværdi for ris.For prochloraz sættes maksimalgrænseværdien op for dyrkede svampe.For spirodiclofen sættes maksimalgrænseværdien op for lime, mandarin, kvæde, mispel, ja-panmispel, abrikos, kirsebær, fersken, blommer, ribs, hvidløg, humle, tomater, lever, nyre ogspiselige slagtebiprodukter. Der sættes ny maksimalgrænseværdi for trænødder, undtagenmandler, og for papaya.For prothioconazole sættes ny maksimalgrænseværdi for rødbeder, gulerødder, peberrod, pa-stinak, havrerod, kålroe, majroe, tørrede bønner, tørrede linser, tørrede ærter, lupin, rapsfrø ogsukkerroer. Maksimalgrænseværdien sættes op for lever, nyre og spiselige slagtebiprodukter.For zoxamid sættes ny maksimalgrænseværdi for cucurbitae (gruppen, der indeholder agur-ker, meloner med mere).UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftskomitéproceduren med kontrol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til forordning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om mak-simalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foder-stoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF. Ændringen vil være direkte gældende iDanmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter medlemsstaternesanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af en videnskabelig vurdering fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA) af de pågældende aktivstoffer. Den Europæiske Fødevaresikker-heds-autoritet (EFSA) har vurderet, at de foreslåede grænseværdier er sundhedsmæssigt ac-ceptable for forbrugerne.DTU Fødevareinstituttet har vurderet det konkrete forslag. DTU Fødevareinstituttet har i sinvurdering udtalt, at ”for de fleste grænseværdier vurderes der ikke at være problemer medhverken det akutte eller det kroniske indtag”. For følgende tre af stofferne i forslaget har DenEuropæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) påpeget enkelte mangler, for at en fuld risi-kovurdering kan foretages. For buprofezin bør der tages stilling til eventuelle yderligere me-tabolitter i restdefinitionen, for at en endelig risikovurdering kan foretages. For cypermethrin6
mangler der en forarbejdningsfaktor, for at man endelig kan tage stilling til bidraget til detkroniske indtag fra fuldkorn (der sættes ikke nye grænseværdier for cypermethrin i korn). Forprothioconazol er indtaget acceptabelt, idet det dog noteres, at beregningen betragtes som fo-reløbig, da der endnu ikke findes en metode at medregne eventuelle bidrag fra triazol metabo-litter i risikovurderingen. DTU Fødevareinstituttet støtter Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritets (EFSA’s) kommentarer til forslaget.Fødevarestyrelsen vurderer, efter at have indhentet en vurdering fra DTU Fødevareinstituttet,at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier fastsat i bilag II og III vil medføre entilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel. En vedtagelse af forslagetvurderes samlet set at betyde uændret beskyttelsesniveau i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:3F finder, at det ikke er forsvarligt, at der findes pesticidrester i fødevarer, hvorfor de ikke kanstøtte de foreslåede ændringer, der hæver gældende grænseværdier for restkoncentrationer.Biodynamisk Forbrugersammenslutning gør opmærksom på, at forslaget øger restindholdet imange fødevarer væsentligt. Biodynamisk Forbrugersammenslutning foreslår derfor at gørealt biodynamisk eller økologisk, for at undgå gift i fødevarer.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II og III) ellersom fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier(optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordninger er derforvigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alenestøtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vil medføre en til-stand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.I Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) videnskabelige rapport gøres op-mærksom på, at de foreslåede Codex Alimentarius grænseværdier i mange tilfælde ville kun-ne fastsættes lavere, hvis den udregningsmodel, som anvendes i EU til fastsættelse af grænse-7
værdier, var blevet anvendt. EU og Codex Alimentarius anvender forskellige metoder til atberegne en grænseværdi ud fra data fra restforsøg med anvendelse af pesticider1. Dette er ikkeen problemstilling, som EU normalt har fremført under forhandlingerne i Codex Alimenta-rius’ Komité for Pesticidrester (CCPR), idet man tidligere har accepteret, at der er forskelligevedtagne metoder i Codex Alimentarius og i EU. Der gøres opmærksom på, at fra 2011 vilEU og Codex Alimentarius sandsynligvis anvende samme udregningsmodel2, som generelt vilresultere i lavere grænseværdier end den model, som Codex Alimentarius hidtil har benyttet.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) gør desuden opmærksom på, at data-grundlaget bag de foreslåede Codex Alimentarius grænseværdier ikke i alle tilfælde lever optil de krav, der er for fastsættelse af grænseværdier i EU. Antallet af restforsøg bag de foreslå-ede Codex Alimentarius grænseværdier er ikke i alle tilfælde tilstrækkeligt i forhold til EU'sguideline. I andre tilfælde bruges restforsøg fra en afgrøde til at ekstrapolere til en gruppe, derdækker flere afgrøder end man accepterer ved fastsættelse af grænseværdier i EU.Pesticidrammeforordningens artikel 14, stk. 2, litra e fastsætter, at der skal tages hensyn tilCodex Alimentarius grænseværdier ved fastsættelse af grænseværdier i EU. På trods af detteer det regeringens hensigt at stemme imod forslaget, idet Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) vurderer, at grænseværdien i nogle tilfælde ville kunne sættes lavereend de vedtagne Codex Alimentarius grænseværdier, samt at visse af de foreslåede CodexAlimentarius grænseværdier ikke lever op til datakravene for fastsættelse af grænseværdier iEU.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
EU anvender sin egen udregningsmodel, mens Codex Alimentarius anvender den amerikanske metode NAF-TA.2Udregningsmetode udviklet under OECD.
1
8