Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 73
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 26. november 2010Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om forslag til Kom-missionens forordning (EF) om afvisning af visse andre sundhedsanprisninger end dem,der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børns udvikling og sundhed (komi-tésag).Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH) den 6. december 2010.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00671/Dep. sagsnr. 3999Den 25. november 2010FVM 826
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning (EF) om afvisning af visse andre sundhedsan-prisninger end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børns udvik-ling og sundhed (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har fremsendt et forslag til Kommissionens forordning om afvisning af visseandre sundhedsanprisninger end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og tilbørns udvikling og sundhed.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 6. december 2010.Formålet med det foreliggende forslag er at afvise syv konkrete sundhedsanprisninger indenfor kategorien af ”andre end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og børns ud-vikling og sundhed”, der er blevet ansøgt om i henhold til artikel 13, stk. 5 i anprisningsfor-ordningen.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer, at der i alle syv tilfælde ikkeer en tilstrækkelig dokumenteret sammenhæng mellem indtaget af fødevaren og den anpristeeffekt. På den baggrund foreslår Kommissionen, at der gives afslag på ansøgningerne omgodkendelse af de pågældende anprisninger.Kommissionen foreslår, at der gives en frist på seks måneder efter forordningens ikrafttrædel-se til at få fjernet produkter med de pågældende anprisninger fra markedet.Det er vurderingen, at afvisning af de syv anprisninger ikke berører beskyttelsesniveauet iDanmark, idet anprisningerne vurderes ikke at være på fødevarer på det danske marked.Det er regeringens generelle holdning, at en godkendelse af en sundhedsanprisning bør byggepå et solidt videnskabeligt grundlag. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)1
har konkluderet, at der ikke er tilstrækkelig videnskabelig evidens for anprisningerne. På denbaggrund forholder regeringen sig umiddelbart positivt til forslaget.Imidlertid vurderes fristen på seks måneder til at fjerne fem af de afviste sundhedsanprisnin-ger ikke at være i overensstemmelse med anprisningsforordningens bestemmelser.På den baggrund agter regeringen at støtte forslaget, idet man arbejder for at overgangsord-ningen udgår.
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00671/Dep. sagsnr. 3999Den 25. november 2010FVM 826
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning (EF) om afvisning af visse andre sundhedsan-prisninger end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børns udvik-ling og sundhed (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResumé
Kommissionen har fremsendt forslag til en forordning om afvisning af visse andre sundheds-anprisninger end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børns udviklingog sundhed. En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Dan-mark.BaggrundKommissionen har fremsendt et forslag til Kommissionens forordning om afvisning af visseandre sundhedsanprisninger end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og tilbørns udvikling og sundhed.Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 18, stk. 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forord-ning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om ernærings- og sundhedsanprisninger af fø-devarer (anprisningsforordningen).Forslaget behandles efter en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Føde-varekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forordningen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig medhenholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager for-slaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig in-den for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.3
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 6. december 2010.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdFormålet med det foreliggende forslag er at afvise sundhedsanprisninger inden for kategorienaf ”andre end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og børns udvikling ogsundhed”, der er blevet ansøgt om i henhold til artikel 13, stk. 5 i anprisningsforordningen.Forslaget omfatter syv konkrete ansøgninger, som er blevet forelagt for Den Europæiske Fø-devaresikkerhedsautoritet (EFSA) med henblik på at få en videnskabelig vurdering af, om derer en tilstrækkelig dokumenteret sammenhæng mellem indtaget af de pågældende fødevarerog de anpriste effekter.Der er tale om forslag til afvisning af følgende syv anprisninger:"Slimaluma� helps to reduce waist circumference" ["Slimaluma� bidrager til at redu-cere taljemålet"]."Slimaluma� helps to reduce body fat" ["Slimaluma� bidrager til at reducere krops-fedt"]."Slimaluma� helps to reduce body weight" ["Slimaluma� bidrager til at reducerekropsvægten"]."Slimaluma� helps to reduce caloric intake" ["Slimaluma� bidrager til at reducerekalorieindtaget"]."Slimaluma� helps to control hunger/appetite" ["Slimaluma� bidrager til at kontrol-lere sult/appetit"]."Daily administration of Yestimun� strengthens the body's defence during the coldseason" ["Daglig brug af Yestimun� styrker kroppens forsvar i den kolde tid"]."Helps to improve dry skin condition" ["Bidrager til at forbedre tør hud"].Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer, at der i alle syv tilfælde ikkeer en tilstrækkelig dokumenteret sammenhæng mellem indtaget af fødevaren og den anpristeeffekt. På den baggrund foreslår Kommissionen, at der gives afslag på ansøgningerne omgodkendelse af de pågældende anprisninger.Endelig foreslår Kommissionen, at der gives en frist på seks måneder efter forordningensikrafttrædelse til at få fjernet produkter med de pågældende anprisninger fra markedet.4
UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om er-nærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer er direkte gældende i Danmark og de øvrigemedlemsstater.KonsekvenserForslaget vurderes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.Det er vurderingen, at afvisning af de syv anprisninger ikke berører beskyttelsesniveauet iDanmark, idet anprisningerne vurderes ikke at være på fødevarer på det danske marked.HøringSagen har været i høring via høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Landbrug & Fødevarer og Dansk Erhverv har meddelt, at forslaget ikke giver anledning tilbemærkninger.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er regeringens generelle holdning, at en godkendelse af en sundhedsanprisning bør byggepå et solidt videnskabeligt grundlag. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)har konkluderet, at der ikke er tilstrækkelig videnskabelig evidens for anprisningerne. På denbaggrund forholder regeringen sig umiddelbart positivt til forslaget.Imidlertid vurderes fristen på seks måneder til at fjerne fem af de afviste sundhedsanprisnin-ger (Slimaluma�), der henviser til en slankende virkning, vægtkontrol, nedsat sultfølelse også videre, fra markedet, ikke at være i overensstemmelse med anprisningsforordningens be-stemmelser. Den af Kommissionen anvendte overgangsordning kan alene anvendes for dennekategori af sundhedsanprisninger, såfremt anprisningen er blevet fremsendt som et forslag tilartikel 13 listen (listen over tilladte sundhedsanprisninger af fødevarer) inden den 19. januar2008. Eftersom ansøgningerne om godkendelse af de fem anprisninger (Slimaluma�) først erindgivet den 10. november 2009, er fristen overskredet med næsten to år.Regeringen arbejder for, at overgangsordningen udgår, idet regeringen finder, at afviste an-prisninger bør fjernes fra markedet hurtigst muligt. Regeringen vil imidlertid ikke modsættesig forslaget om at afvise sundhedsanprisninger, som ikke er videnskabeligt dokumenteret, daforslaget anses som en forbedring af beskyttelsesniveauet i EU. De pågældende anprisningervurderes ikke at være på det danske marked, og de danske forbrugere vil dermed ikke blive
5
påvirket af de anprisninger, som i en periode på 6 måneder må være på EU's marked, selvomde ikke lever op til reglerne i anprisningsforordningen.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Der forventes at være et kvalificeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6