Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 58
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
Talepapir til åbent samråd i FLF alm. del den 17. novem-ber 2010 kl. 14 -15.30 – samrådsspørgsmål I af 11. oktober2010 stillet af Benny Engelbrecht (S) om opfølgning påanalyse af fødevarepriser.Det talte ord gælder
IndledningJeg er blevet bedt om at redegøre for, hvilke initiativer jeg hartaget siden Konkurrencestyrelsens rapport om fødevarepriser ioktober 2008.
Spørgsmål I:Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeren har taget sidenKonkurrencestyrelsens rapport om fødevarepriser i oktober 2008, herun-der især initiativer på brødområdet?
Svar:Konkurrencestyrelsens undersøgelserKonkurrence- og Forbrugerstyrelsen har af to omgange un-dersøgt udviklingen i fødevarepriserne – første gang i okto-ber 2008 og senest i juni 2009. Undersøgelserne dækker pe-rioden august 2007 til marts 2009 og omfatter dermed pris-udviklingen efter de markante stigninger i fødevareprisernei efteråret 2007.Set over hele perioden viste undersøgelserne, at priserne påbrød steg mere, end hvad der kunne forklares ved stigende
2/6
råvarepriser. På trods af et markant fald i råvarepriserne iløbet af 2008 faldt priserne på brød langt fra tilbage på ni-veauet fra før prisstigningerne.Undersøgelserne viste, at priserne på brød m.v. var stegetmere end i vores nabolande. Det var især møller og super-markeder, der havde øget deres bruttoavance, og som der-med var årsag til prisstigningerne.Siden undersøgelserne blev afsluttet er priserne på brød mv.faldet mere end i vores nabolande. Set over hele periodenfra august 2007 til september 2010 er priserne på brød mv.dog fortsat steget mere end brødpriserne i Tyskland og Ne-derlandene. Priserne på brød mv. er samlet set steget ligemeget i Danmark og Sverige.Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fandt i forbindelsemed undersøgelserne ikke tegn på, at stigningen skyldtesulovlige aftaler. Styrelsen kunne dog ikke udelukke, at stig-ningen i priserne på brød i et vist omfang skyldtes, at kon-kurrencen ikke fungerer tilstrækkeligt effektivt i brødindu-strien.En af årsagerne til dette kunne meget vel være, at brødindu-strien er kendetegnet ved få, store virksomheder, og at derkun er en beskeden import. Høj koncentration giver størregennemsigtighed på markedet, som gør det nemmere for
3/6
virksomheder at følge med i konkurrenternes adfærd og re-agere på den.
Fokus på fødevarepriser i EU-regiI lyset af dette er det derfor vigtigt, at også EU-Kommissionen har fokus på fødevarepriserne.Kommissionen har fremsat 10 initiativer, der bl.a. skalhåndtere fremtidige forsyningsbegrænsninger samt fremmeden grænseoverskridende handel og fødevareindustrienskonkurrenceevne.Helt konkret vil Kommissionen eksempelvis gøre en indsatsfor at fjerne urimelige kontraktformer mellem erhvervsli-vets aktører i hele fødevareforsyningskæden. Dette skal op-nås gennem bedre oplysning og vejledende standardkon-trakter.Ligeledes er Eurostat (som er EU’s modstykke til Dan-marks Statistisk) pt. ved at udvikle et værktøj, der skalovervåge fødevarepriserne og bidrage til en bedre forståelseaf prisernes udvikling indenfor EU. Eurostats oplysningerer offentligt tilgængelige, og de vil således kunne medvirketil at øge gennemsigtigheden på tværs af EU-landene.Kommissionen vil inddrage interessenter fra fødevareindu-strien og nationale myndigheder i det videre arbejde medinitiativerne.
4/6
Regeringen har fokus på at styrke konkurrencen genereltRegeringen arbejder målrettet for en effektiv konkurrence,som sikrer, at markederne fungerer.Regeringen har allerede strammet konkurrenceloven fleregange – senest ved en styrkelse af fusionskontrollen. Detindebærer, at selv fusioner, hvor store virksomheder opkø-ber mindre virksomheder skal godkendes af Konkurrence-rådet.Vi har også nedsat et konkurrencelovsudvalg, der bl.a. skalse på om der kan indføres skærpede bestemmelser omkringhåndhævelsen og sanktionering af konkurrenceloven i kar-telsager, ligesom udvalget også skal se på information ogvejledning samt om sagsprocesserne kan tilrettelægges me-re effektivt og samtidig på en måde, som er mindst muligtbelastende for virksomhederne.Svag konkurrence er endvidere en af de 10 udfordringer,Vækstforum har identificeret. På næste møde vil vi bl.a.drøfte konkrete forslag, der kan bidrage til at styrke konkur-rencen i Danmark.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen følger udviklingenI forhold til den konkrete problemstilling omkring brødpri-ser følger Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen løbende ud-viklingen og vil naturligvis skride ind, hvis det konstateres,at konkurrenceloven er overtrådt.
5/6
Som opfølgning på analysen af fødevarepriserne har Kon-kurrence- og Forbrugerstyrelsen iværksat en analyse afkonkurrencen i dagligvarebranchen. Analysen vil omfattebåde leverandør- og detailleddet og vil blandt andet sættefokus på samarbejdet og konkurrencekulturen i branchen.Analysen forventes færdig i løbet af foråret 2011.Når dette er sagt, er prisudsving altså et grundvilkår i enmarkedsøkonomi, hvor udbud og efterspørgsel hele tidenændrer sig.Derfor er det også vigtigt, at både producenter, detailhandelog forbrugere er opmærksomme på prisen og reagerer påprisforskelle ved at handle ind, hvor det er billigst.
OpsummeringLad mig afslutningsvis resumere mine synspunkter.Det er vigtigt med en effektiv konkurrence, som sikrer, atforbrugerne ikke betaler for meget for deres varer, og somsikrer, at de bedste virksomheder vokser og skaber værdi.Alle aktører på markedet har et ansvar for at være på op-mærksomme, når priserne stiger. Det gælder både produ-center, detail-handel og også forbrugere.
6/6
Regeringen har naturligvis også et ansvar, og derfor har viogså taget en række initiativer, som støtter konkurrencen.I forhold til det konkrete spørgsmål om brødpriser visteKonkurrence- og forbrugerstyrelsens undersøgelser somsagt, at der ikke var tale om ulovlige aftaler, og jeg er derfortilfreds med, at styrelsen følger udviklingen, samt at dersnarest vil blive gennemført en analyse af konkurrencen idetailhandlen.