Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 354
Offentligt
Nordensvej 3, Taulov7000 FredericiaTlf. +45 70 10 40 40Fax. +45 75 45 19 28
Ministeriet for Fødevarer, Landbrugog FiskeriAtt. Fiskeripolitisk Kontor[email protected]
H. C. Andersens Boulevard 371553 København VTlf. +45 70 10 40 40Fax +45 33 32 32 38[email protected]www.dkfisk.dk
Dato: 1. August 2011
Skriftlig høring af § 5-udvalget om Kommissionens forslag til reform afden fælles fiskeripolitik, jf. dokumenterne F38-11 – F43-11.Hermed følger Danmarks Fiskeriforenings høringssvar på Fødevareministeriets skriftlige høringudsendt den 24. juli 2011 om Kommissionens forslag til reform af den fælles fiskeripolitik.Der er tale om Danmarks Fiskeriforenings umiddelbare og generelle bemærkninger tilreformpakken. Foreningen vil senere i forhandlingsforløbet komme med mere detaljeredebemærkninger til de to forslag til forordningstekster og Kommissionens reformpakke i øvrigt.Generelt er Danmarks Fiskeriforening positiv over for en reel reform af den fælles fiskeripolitik.Der er gode elementer i Kommissionens forslag. Der er også meget, som kan blive bedre, og deter vigtigt at understrege, at reelle og holdbare forbedringer kan kun opnås ved samarbejde medfiskerierhvervet.Hvor der i dag er et ”landingsforbud” eller discard-krav om man vil, til stor gene for mange fiskere,så er et helt centralt forslag i Kommissionens reformpakke introduktion af en ”landingsforpligtelse”for kvoterede arter med tilknyttet dokumentationskrav.Hvis den fælles fiskeripolitik skal reformeres i den retning, så er det helt afgørende, at landings-forpligtelsen med tilknyttet dokumentationskrav ikke blot medfører flere kontrolkrav og byrder forerhvervet, men reelt indebærer en overgang til en ny fiskeripolitik, hvor et fuldt dokumenteretfiskeri med landingsforpligtelser er ledsaget af:Kvoteforhøjelser med ”discard-andelen”, vurderet ud fra den videnskabelige rådgivningÅr til år fleksibilitet på alle kvoter på +/- 25 pct.Fjernelse af indsatsregulering i form af kW-dage eller havdageFjernelse af de tekniske bevaringsforanstaltningerFjernelse af store dele af kontrolreglernePassende overgangsforanstaltninger og -perioder
Danmarks Fiskeriforening er positiv over for, at fiskeriet fremover i større omfang reguleres efterflerårige forvaltningsplaner. Planerne skal dog på centrale punkter indeholde en højere grad affleksibilitet end det er tilfældet med de planer, som vi kender i dag. Hvad angår forvaltningsplanerbaseret på fiskerier og økosystemer og ikke kun enkelte bestande, så er det vigtigt at sikre, atsådanne planer ikke forrykker den relative stabilitet, ligesom der kan opstå fordelingsmæssigeproblematikker mellem konkurrerende fiskerier.En væsentlig forudsætning for reformen er, at der besluttes og arbejdes med realistisketidshorisonter. Med den viden, vi har i dag, er det fx ikke realistisk allerede i 2015 at nå frem til ensituation, hvor alle betydende arter skal forvaltes efter MSY-princippet. Danmarks Fiskeriforeningfinder det centralt at drøfte flere af de tidshorisonter som Kommissionen foreslår. Ermålsætningerne opnåelige på så kort tid - ud fra en biologisk, en økonomisk, enlovgivningsmæssig og ikke mindst en administrativ synsvinkel? Alle har interesse i at arbejde medrealistiske tidshorisonter.I relation til implementering af NATURA 2000-foranstaltninger og andre forpligtelser i relation tilmiljølovgivning med konsekvenser for fiskeriet, understreger Danmarks Fiskeriforeningvigtigheden af fiskerierhvervets inddragelse.En overordnet koordinering af dataindsamling i EU vil efter Danmarks Fiskeriforenings meningvære vigtig for at sikre en velfungerende fælles fiskeripolitik. Det er en afgørende forudsætning, atmedlemslandene afsætter tilstrækkelige midler til dataindsamlingen.Danmarks Fiskeriforening finder, at indførelse af omsættelige kvoteandele til regulering affiskeriet, fortsat bør være national kompetence. Det er under alle omstændigheder væsentligt, atcentralt fastsatte EU-rammer ikke bliver for begrænsende for reguleringen af dansk fiskeri.Danmarks Fiskeriforening må klart afvise forslaget om indførelse af gebyrbetaling i relation tilmedlemsstaternes udgifter til håndhævelse af EU’s fiskerikontrolforordning. Gebyrbetaling vilalene flytte penge fra fiskerierhvervet til EU’s kasse og reducere EU's og evt. medlemslandeneincitament til at gennemføre forenkling og effektivisering af EU's fiskerikontrolpolitik.Danmarks Fiskeriforening stiller sig positivt over for en styrkelse af de nuværende RAC’ers rolle.Forslag til ny markedsordning
Forslaget om ophør af den nugældende opkøbsordning for fisk i den fælles markedsordning vilsærligt for de mindre fartøjer få negative økonomiske konsekvenser. Den nuværende ordningbeskytter for et yderst beskedent beløb ikke mindst de mindste og kystnære fartøjer, der er fuldtafhængige af de givne afsætningsmuligheder på auktionerne. Såfremt en ny markedsordning ikkeinkluderer en interventionsordning med støtteopkøb, finder Danmarks Fiskeriforening, at der ifiskeripolitikken skal gives mulighed for, at der kan etableres frivillige, egenfinansieredeudtagningsordninger i producentorganisationerne i de enkelte medlemsstater.Den nuværende udtagningsordning vil også være af stor betydning for en eventuel overgang til etfiskeri med fuld dokumentation og landingsforpligtelser, idet den kan være med til at sikre atovergangen sker mindre økonomisk smertefuldt for den enkelte fisker. Også afsætningsleddenevil skulle igennem en større omstillingsproces, hvis politikken ændres.En oplagringsmekanisme, som Kommissionen foreslår, kendes i princippet i andre medlemslandefor særligt pelagiske bestande, men ikke i Danmark. Det er uvist, hvordan markederne vil reagere
2
på en sådan mekanisme og om den kan fungere for bestande som fx rødspætter. De hidtidigeerfaringer i andre medlemslande har ikke været positive, idet lagre blot har medvirket til atfastholde lave priser på markedet i en længere periode.Fiskeripolitikkens eksterne dimension
I relation til den eksterne dimension i fiskeripolitikken finder Danmarks Fiskeriforening, at denordlige tredjelandsaftaler fortsat har stor betydning i relation til balancen i fordelingen affiskerimulighederne mellem medlemslandene. Det er i den sammenhæng vigtigt at sondre mellemde nordlige tredjelandsaftaler og de sydlige partnerskabsaftaler.Forslagenes konsekvenser
Gennemføres Kommissionens forslag til reformpakke vil det få betydelige administrative ognegative økonomiske konsekvenser for fiskerierhvervet. Det følger særligt af forslaget om”landingsforpligtelse” og tilknyttet dokumentationskrav. Ophør af udtagningsordningen for fisk iden fælles markedsordning vil også særligt for de mindre fartøjer få negative økonomiskekonsekvenser.Samlet må reformpakken sammen med en række andre tiltag i fiskeripolitikken forventes atresultere i en fortsat reduktion i antallet af erhvervsfiskefartøjer med regionaløkonomiskekonsekvenser til følge.Danmarks Fiskeriforening efterlyser i den sammenhæng en økonomisk analyse af, hvad det vilkoste at indføre et fangstkvotesystem med fuld dokumentation.Bemærk i øvrigt, at Danmarks Fiskeriforening ikke kan tilslutte sig formuleringen om, at ”pålængere sigt forventes det imidlertid, at erhvervet kan opnå øget indtjening som følge et langsigtetbæredygtigt fiskeri”.Erhvervsfiskeriet bevæger sig allerede i dag mod et bæredygtigt fiskeri forflere og flere bestande og det giver ikke i sig selv en ”øget indtjening”. En øget indtjeningafhænger af indtægts- og udgiftssiden og her har ikke mindst kvoter og prisen på fisk samtomkostninger til brændstof og finansiering stor betydning. Hvis vi for endnu flere bestande kan nået MSY-mål, vil der kunne fastsættes højere kvoter end tilfældet er i dag. Det kan give et øgetfangstgrundlag for den enkelte fisker, men det giver ikke nødvendigvist en øget indtjening.
Venlig hilsen
Svend-Erik Andersen
3