Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 349
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 22. juli 2011Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens grønbogom salgsfremstød og oplysningskampagner for landbrugsprodukter: En strategi af storeuropæisk merværdi til fremme af smagfulde produkter fra Europa.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevareErhverv/DepartementetSagsnr.: 5390Den 22. juli 2011FVM 919
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom Kommissionens grønbog om salgsfremstød og oplysningskampagner for landbrugs-produkter: En strategi af stor europæisk merværdi til fremme af smagfulde produkterfra EuropaKOM (2011) 436Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg 30. juni 2011 for-ud for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2011. Ændringer er markeret i marginen.Resumé
Kommissionen har præsenteret en grønbog om EU’s fremtidige informations- og salgsfrem-mepolitik. Grønbogen inviterer til en bred drøftelse af, hvordan EU’s informations- og salgs-fremmestrategi i fremtiden kan målrettes, forenkles og bidrage til at styrke den europæiskelandbrugssektors konkurrenceevne på de lokale og regionale markeder, EU’s indre markedog på tredjelandsmarkeder.BaggrundKommissionen har ved KOM (2011) 436 af 14. juli 2011 fremsendt en grønbog om salgs-fremstød og oplysningskampagner for landbrugsprodukter: En strategi af stor europæisk mer-værdi til fremme af smagfulde produkter fra Europa. Grønbogen vil være i offentlig høringindtil den 30. september 2011. Grønbogen er oversendt til Rådet den 15. juli 2011 i en dansksprogudgave.Kommissionen vil følge grønbogen op med en meddelelse om en ny informations- og salgs-fremmestrategi, og egentlige forslag til lovgivning forventes at foreligge mod slutningen af2012.NærhedsprincippetDer er tale om en grønbog og ikke om forslag til egentlige retsakter. På denne baggrund erspørgsmålet om nærhedsprincippet ikke relevant.
Formål og indholdUdgangspunktet for grønbogen er, at EU’s landbrug i disse år står overfor en række storeudfordringer, deriblandt øget konkurrence fra nye stærke aktører på EU’s traditionelle eks-portmarkeder, hvorfor Kommissionen med udgangspunkt i grønbogen ønsker at iværksætte endebat om, hvordan EU’s informations- og salgsfremmestrategi kan styrkes og målrettes,således at potentialet i EU’s landbrug udnyttes fuldt ud. Kommissionen rejser i grønbogen enrække spørgsmål, blandt andet om, hvordan EU skal imødekomme de nye udfordringer på delokale og regionale markeder og på verdensmarkedet, og hvordan der kan opnås størst muligEU- merværdi af informations- og salgsfremmepolitikken.I grønbogen rejses ligeledes spørgsmål om, hvem der skal nyde gavn af EU’s informations- ogsalgsfremmeordning, herunder om private virksomheder, individuelle aktører eller handels-kamre fremadrettet skal kunne deltage i denne. Endvidere lægges der op til, at ordningen i hø-jere grad skal tænkes sammen med eksisterende instrumenter i den fælles landbrugspolitik(som eksempelvis skolefrugtordningen, ordninger under EU’s landdistriktsprogram m.v.). En-delig rejser grønbogen spørgsmål om, hvorvidt der skal ske en revision af, hvilke produkterder kan gøres til genstand for informations- og salgsfremmeprogrammer, hvorvidt program-merne skal fokusere på produktgrupper eller på nøglebudskaber fastlagt på europæisk plan,hvorvidt der kan ske en styrkelse af multilandeprogrammer samt om udvælgelsesprocedurenog gennemførelsen af programmerne skal forenkles og forbedres. Ligeledes rejses spørgsmålom, hvorvidt det eksisterende system med EU-medfinansiering skal fastholdes, og hvorvidtdet for at nå målsætningerne er nødvendigt med en højere EU-medfinansiering (EU betaler idag op til 50 % af udgifterne).Salgsfremstød og oplysningskampagner på EU’s indre markedGrønbogen lægger op til debat om, hvordan der kan ske en styrkelse af de instrumenter, somstøtter de lokale og regionale markeder. Dette kan ske ved at øge synergien med andre euro-pæiske fonde. Ligesom der for at forbedre markedsføringen af lokale produkter kunne stillesfinansielle midler til rådighed for etablering af eksempelvis nærbutikker, udvikling af hallerog markeder m.v.Kommissionen giver i grønbogen udtryk for, at der i forbindelse med den kommende reformaf den fælles landbrugspolitik vil komme flere forslag til instrumenter, som kan komplemen-tere de eksisterende muligheder for salgsfremstød og oplysningskampagner på de lokale ogregionale markeder.Grønbogen rejser en drøftelse om, hvilke aktiviteter, som skal omfattes af informationskam-pagner og salgsfremstød for at styrke indsatsen på det indre marked. Disse aktiviteter kunnetage form af eksempelvis oplysningskampagner med fokus på forskellige prioriteter, somkunne opmuntre til forbrug af europæiske produkter, herunder udbredelse af kendskab til deneuropæiske landbrugsproduktionsmodel. Indsatsen kunne for eksempel orienteres mod oplys-2
ningskampagner om EU’s standarder for fødevaresikkerhed, dyrevelfærd og miljøbeskyttelse,oplysningskampagner for sundere ernæring, rettidige oplysninger til borgerne i krisesituatio-ner samt oprettelse af en europæisk platform for udveksling af god praksis mellem såvel fag-folk som medlemsstater.Salgsfremstød og oplysningskampagner på tredjelandsmarkedDet fremgår af grønbogen, at EU, i lyset af en stærk global konkurrence, bør mobilisere allesine kræfter på at fremme smagfulde produkter fra Europa og på at fremme EU’s produktions-former.Grønbogen stiller ydermere spørgsmål om, hvilke specifikke behov der eksisterer for informa-tionskampagner og salgsfremstød på tredjelandsmarked, og hvad der bør være målsætningernefor disse aktiviteter på tredjelandsmarked, herunder støtte til åbning og udvikling af markedersamt støtte til vigtige salgsfremstød, som informerer om europæiske produkter. Endvidere rej-ser grønbogen spørgsmål om, hvilke tiltag, der skal udvikles for at nå målene, herunder bedreteknisk støtte til virksomheder og producenter, udvikling af netværk mellem små og mellem-store virksomheder mv. Ligesom den eksisterende mulighed for, at Kommissionen kan pro-movere EU via salgsfremstød gennem årlige pr.-arrangementer, herunder deltagelse i interna-tionale messer, pressekonferencer, forretningsmøder m.v., kunne styrkes.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om sagen. Dog har Europa-Parlamentet den 8. marts2011 vedtaget en beslutning om EU's landbrug og international handel, hvor man opfordrerKommissionen til at gøre en proaktiv indsats for at fremme EU’s offensive landbrugsinteres-ser og gøre det lettere for EU-produkter at få adgang til tredjelandsmarkeder. Europa-Parlamentet opfordrer således til, at programmerne for salgsfremme styrkes, blandt andet vedat forhøje EU’s medfinansieringssats, og fremfører, at salgsfremmeprogrammerne er foreneli-ge med WTO-reglerne.Endvidere vedtog Europa-Parlamentet den 23. juni 2011 en beslutning om Kommissionensmeddelelse om den fælles landbrugspolitik på vej mod 2020. Europa-Parlamentet opfordrerher Kommissionen til at intensivere sine bestræbelser på området forskning og udvikling, medhenblik på innovation og salgsfremmende foranstaltninger. Endvidere understreger Europa-Parlamentet, at landdistriktspolitikken skal muliggøre en udnyttelse af potentialerne i landdi-strikterne gennem en kvalitetsbetonet landbrugsproduktion, for eksempel ved hjælp af direktesalg og salgsfremmende foranstaltninger.KonsekvenserKommissionens grønbog har i sig selv ingen lovgivningsmæssige, statsfinansielle, administra-tive eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
3
HøringSagen har været i skriftlig høring i §2-udvalget (landbrug) og Det Rådgivende Fødevareud-valg.Landbrug & Fødevarer finder, at i lyset af den øgede konkurrence fra nye stærke aktører påEU’s traditionelle eksportmarkeder, skal vægten ligge på indsatser og aktiviteter i forhold tiltredjelandsmarkeder og den eksterne promotion, hvor en indsats har størst værdi. Landbrug &Fødevarer opfordrer til at sætte fokus på at styrke den eksterne promotion i forhold til tredje-landsmarkederne. Landbrug & Fødevarer mener, at den senere tids EU-initiativer, som for ek-sempel kvalitetspakken og forslaget om fødevareinformation til forbrugerne kigger indad ogfokuserer mere på en intern konkurrencesituation end forholder sig til et stærkt konkurrence-dygtigt og vækstorienteret EU på det globale marked. Der er således behov for, at man kiggerudad; EU bliver således ikke stærkere og rigere af, at man stjæler markedsandele fra hinandenpå det indre marked.Ifølge Landbrug & Fødevarer bør Danmark aktivt arbejde for at få del i EU’s midler til salgs-fremmeforanstaltninger. Landbrug & Fødevarer finder, at Danmark fører en unødvendig pas-siv politisk linje i EU, når markeds- og promotionsordninger er på dagsordenen i Bruxelles.Det betyder blandt andet, at Danmark stemmer imod promotionsansøgninger fra andre med-lemsstater, mens Danmark afstår fra at stemme, når Danmark selv ansøger om samme midler.Landbrug & Fødevarer finder, at denne linje stiller Danmark i et dårligt politisk lys i relationtil de andre medlemsstater, og sætter Danmark unødigt uden for reel politisk indflydelse i rela-terede sager.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen hilser drøftelsen af Kommissionens grønbog velkommen. Regeringen finder prin-cipielt, at klassiske salgsfremmeaktiviteter og udgifter hertil bør afholdes af virksomhederneselv. Regeringen er af den holdning, at en fremtidig EU informations- og salgsfremmestrategibør fokusere på initiativer, der har til formål at fremme information om EU’s standarder forkvalitet, fødevaresikkerhed, økologi og dyrevelfærd, da disse udgør et vigtigt konkurrencepa-rameter i forhold til tredjelande. Danmark finder generelt, at salgsfremmeordningen bør mål-rettes forbrugerinformation.Generelle forventninger til andre landes holdningerKommissionen præsenterede grønbogen på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2011,hvor der generelt var opbakning til grønbogen fra medlemsstaternes side. Enkelte medlemssta-ter fremhævede behovet for at salgsfremmeordningen skulle have merværdi på europæiskplan, da det ikke skulle erstatte private ordninger. Kommissionen oplyste, at der ville blivefremlagt en meddelelse i midten af 2012, der ville blive efterfulgt af egentlige forslag.
4
Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 8. juli 2011 forud for råds-mødet (landbrug og fiskeri) den 19. juli 2011, jf. samlenotat oversendt den 30. juni 2011.Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
5