Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 343
Offentligt
1019518_0001.png
1019518_0002.png
1019518_0003.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 12. juli 2011Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering besvarelse af spørgsmål 1 til KOM (2011)0298 (EUU alm.del) fra Folketingets Europaudvalg af 23. juni 211 om fiskeriets øko-nomi.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Europaudvalget
København, den 12. juli 2011Sagsnr.: 10934FVM 914
Folketingets Europaudvalg har i brev af 23. juni 2011 stillet følgende spørgsmål nr. 1 tilKOM(2011) 0298, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pia Ol-sen Dyhr (SF).

Spørgsmål 1:

”Ministeren bedes - som lovet på Europaudvalgsmødet den 23. juni 2011 -oversende et notat, der beskriver, hvilke fiskefartøjer, der økonomisk klarersig bedst alt efter hvilken type fangstredskaber, de anvender.”

Svar:

For en gennemgang af fiskerfartøjers rentabilitet opdelt efter anvendelse af fangstred-skaber, henvises til publikationen ”Fiskeriets Økonomi 2011”, udgivet af Fødevareøko-nomisk Institut. Publikationen kan hentes på følgende hjemmeside:http://www.foi.life.ku.dk/Aktuelt/~/media/Foi/docs/Publikationer/Rapporter/Fiskeriets%20Økonomi/Fiskeriets_oek_2011.ashxI kapitlerne 3.4.-3.7. (side 61-74) opgøres dansk fiskeris indtjeningsevne, arbejdskrafts-aflønning, kapitalaflønning samt rentabilitet opdelt på fartøjsstørrelse og anvendelse affangstredskaber.Særligt kan henledes opmærksomhed på tabel 3.23. (side 73), hvor fiskeriets rentabilitetvurderes ved at betragte bruttooverskuddet i forhold til størrelsen af den investerede ka-pital. Der kan ikke identificeres entydige tendenser, dog kan der i visse størrelseskatego-rier ses en tendens til en større indtjening i trawlkategorier.Ses der på rentabilitet i forhold til fartøjsstørrelse, kan der umiddelbart ud fra tallene itabel 3.23. konstateres en sammenhæng mellem stigende størrelse og stigende rentabili-tet. En række forhold omkring datamateriale og tilknyttede faktorer gør dog, at det erusikkert, om en sådan konklusion kan drages. Dels tager beregningerne ikke hensyn tilde investeringer, som fartøjer omfattet af omsættelige kvoteandele (IOK/FKA) har fore-
taget. Dette skyldes, at datagrundlaget for nuværende ikke er fuldstændigt. Rentabilite-ten for fartøjer er af denne grund overvurderet. Endvidere har de senere års økonomiskeafmatning betydning for afsætning og priser for de forskellige fiskearter, hvor der kanses en tendens til større efterspørgsel på lavprisprodukter frem for dyrere fiskearter,hvilket store fartøjer, der for eksempel fisker sild og makrel, har profiteret på de senesteår. Endvidere opereres der i beregningen af rentabilitet for mindre enmands-fartøjer meden ”kunstig” aflønning til fiskeren svarende til en procesarbejder i industrien. Imidlertidvil der for en række mindre både formentlig være tale om deltidsbeskæftigelse for fiske-ren, der i mange tilfælde må formodes at have supplerende erhvervsindkomst. Dette in-dikerer, at rentabiliteten for de mindre fartøjer undervurderes.