Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 320
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 24. juni 2011Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om ændring af forordning (EF)nr. 1881/2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i føde-varer, for så vidt angår nitrat (komitésag).Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komite for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 4. juli 2011.På det foreliggende grundlag finder regeringen det ikke tilstrækkeligt belyst, at alle mu-ligheder for reduktion af nitratindholdet i grøntsager er forsøgt. På den baggrund vurde-res forslagets indvirkning på beskyttelsesniveauet ikke tilstrækkeligt belyst.Regeringen lægger derfor afgørende vægt på, at de forhøjede nitratgrænseværdier fortsatkun skal gælde som undtagelsesbestemmelser for produkter, der afsættes på eget hjem-memarked i de medlemsstater, som tidligere var omfattet af undtagelsesbestemmelser(Nederlandene, Belgien, Frankrig, Irland og Storbritannien).
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 6. kontor/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-229-00025/Dep. sagsnr. 10486Den 24. juni 2011FVM 900
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af forordning (EF) nr. 1881/2006 om fastsættelse af grænseværdier for be-stemte forurenende stoffer i fødevarer, for så vidt angår nitrat (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændring af grænseværdierne for nitrat i salat og spi-nat. Flere medlemsstater (Nederlandene, Belgien, Irland, Frankrig og Storbritannien) harhaft en undtagelse, som har tilladt dem at markedsføre nationalt producerede grøntsager, påeget hjemmemarked, med et højere indhold end de nuværende grænseværdier. Denne undta-gelse udløb den 31. december 2008. Kommissionen anser det for dokumenteret, at disse med-lemsstater ikke kan reducere indholdet af nitrat i deres afgrøder yderligere. Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har vurderet, at det ikke er sandsynligt, at der vil væresundhedsmæssige problemer ved indtag af salat eller spinat med indhold af nitrat på de fore-slåede grænseværdier for nitrat. Dog kan Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EF-SA) ikke udelukke en risiko for nogle spædbørn, der spiser mere end et måltid med spinat omdagen. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) risikovurdering er baseret påindtag af frisk spinat, hvilket må vurderes at være en worst-case betragtning, under henvis-ning til, at børn oftest spiser frossen spinat. Henset til omfanget af vejledning i Danmark, iform af kostråd vedrørende spædbørns og småbørns indtag af spinat og nitratholdige grønt-sager, vurderes forøgelsen af grænseværdierne dog at være sundhedsmæssigt acceptabelt.DTU Fødevareinstituttet vurderer, at det samlede forslag er sundhedsmæssigt acceptabelt.Forslagets indvirkning på beskyttelsesniveauet vurderes dog ikke tilstrækkeligt belyst. Fradansk side lægges der på den baggrund afgørende vægt på, at de forhøjede nitratgrænsevær-dier fortsat kun skal gælde som undtagelsesbestemmelser for produkter, der afsættes på egethjemmemarked i de medlemsstater, som tidligere har været omfattet af undtagelsesbestem-melser (Nederlandene, Belgien, Frankrig, Irland og Storbritannien).
3
BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr.1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenendestoffer i fødevarer.Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar 1993 omfællesskabsprocedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler, særligt artikel 2, stk. 3.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komite for Fødevarekæden og Dyresund-hed (SCoFCAH) den 4. juli 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdNitrat er et naturligt indholdsstof i grøntsager. Indholdet af nitrat afhænger dels af dyrknings-praksis og dels af klimatiske forhold – blandt andet sollys. Indholdet er lavest om sommerenog lavere i produkter dyrket på friland end i produkter dyrket i væksthus.Da de nugældende grænseværdier blev fastsat, var det ikke muligt at opnå enighed om ni-veauerne. Nogle medlemsstater fandt grænseværdierne for lave, og fik derfor en undtagelses-bestemmelse. Det drejer sig om Nederlandene, Belgien, Frankrig, Irland og Storbritannien.Disse medlemsstater har således haft mulighed for at sælge nationalt dyrkede grøntsager, deroverstiger grænseværdierne, på eget marked. Undtagelsesbestemmelserne blev tidsbegrænse-de, for at medlemsstaterne kunne arbejde med god landbrugsmæssig praksis (GLP) for at op-timere forholdene til at reducere forekomsten af nitrat. Dette har de pågældende medlemssta-ter arbejdet for igennem årene. Erfaringerne har indtil nu vist, at det i de pågældende med-
4lemsstater ikke er muligt at optimere yderligere end undtagelsesbestemmelserne har tilladt, ogat de derved stadig ikke vil kunne overholde de nuværende grænseværdier.Kommissionen finder, at undtagelser fra fællesskabslovgivningen bør være af midlertidig ka-rakter. Kommissionen har anset det for dokumenteret, at det ikke er muligt at nedbringe ind-holdet af nitrat i de pågældende medlemsstaters grøntsager. Kommissionen har på den bag-grund besluttet at fremlægge forslag til en permanent harmoniseret løsning med ens grænse-værdier for alle medlemsstater, baseret på sundhedsmæssige vurderinger fra Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA).Forslaget medfører, at:Der fastsættes grænseværdier for nitrat i rucola.Grænseværdierne forhøjes for frisk spinat og salat.De eksisterende grænseværdier bibeholdes for frossen spinat og icebergDe eksisterende grænseværdier bibeholdes for forarbejdede fødevarer til spædbørn ogsmåbørn.De nye grænseværdier vil gælde fra 1. januar 2012.I 2008 lavede Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) en analyse af nitrat igrøntsager. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) konkluderede, at de gavnli-ge effekter ved at spise grøntsager vejer tungere end de sundhedsskadelige effekter af nitrat fragrøntsager. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderede ligeledes, at detikke var et sundhedsmæssigt problem lejlighedsvis at overskride det acceptable daglige indtag(ADI).For at imødekomme bekymringen, har Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) idecember 2010 lavet en særlig vurdering af øgede grænseværdier relateret til spædbørns ogsmåbørns indtag. Den overordnede konklusion fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautori-tet (EFSA) er, at koncentrationerne af nitrat i spinat kan øge spædbørns eksponering for nitrattil niveauer, som ikke kan udelukkes at være sundhedsmæssigt bekymrende. Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har i deres vurdering antaget, at al spinat spist af spæd-børn og småbørn er frisk spinat, som har et højere indhold af nitrat end frossen spinat. Vurde-ringen er derfor baseret på en worst-case vurdering. Frossen spinat har en lavere grænseværdifor nitrat, og denne grænseværdi er uændret i Kommissionens forslag. Den gældende grænse-værdi for babymad er ligeledes uændret. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EF-SA) har sammenlignet de nuværende grænseværdier med Kommissionens forslag til øgedegrænseværdier og vurderer, at det kun vil have minimale sundhedsmæssige konsekvenser forborgerne i EU i forhold til den nuværende situation, hvor en række medlemsstater har højeregrænseværdier på grund af undtagelsesbestemmelserne.
5UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som led i forskriftskomitéproceduren med kon-trol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af forordning (EU) nr. 1881/2006 af 19. december 2006 om fast-sættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer. Ændringen vil være direkte gæl-dende i Danmark, og forventes ikke at medføre andre ændringer af lovgivningen.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser.Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konse-kvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af en videnskabelig vurdering fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA), som vurderer, at det ikke er sandsynligt, at der vil være sund-hedsmæssige problemer ved de foreslåede ændrede grænseværdier for nitrat ved indtag affrisk salat eller spinat. Dog vil Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) ikkeudelukke en risiko for nogle spædbørn, der spiser mere end et måltid med spinat om dagen.DTU Fødevareinstituttet vurderer, at det samlede forslag er sundhedsmæssigt acceptabelt.I Danmark har man længe givet kostråd vedrørende spædbørns og småbørns indtag af spinatog andre nitratholdige grøntsager. Rådene er, at spædbørn og småbørn skal have en varieretkost, og de skal gerne spise grøntsager. Deres indtag af nitratholdige grøntsager som spinat,rødbede, rucola, fennikel og selleri skal dog begrænses. Med baggrund i disse kostråd, og i be-tragtning af, at den nuværende lave grænseværdi for frossen spinat og forarbejdede fødevarertil spædbørn og småbørn bibeholdes, vurderer Fødevarestyrelsen, at forslaget vil være sund-hedsmæssigt acceptabelt.Forslagets indvirkning på beskyttelsesniveauet vurderes ikke tilstrækkeligt belyst.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Landbrug & Fødevarer oplyser, at der med den nuværende dyrkningsteknik kan være proble-mer med at overholde de foreslåede grænseværdier for rucola. De foreslår, at grænseværdiernefor nitrat sættes til 6000 mg/kg om sommeren og 7000 mg/kg om vinteren. De har ingen be-mærkninger til de øvrige grænseværdier, men mener, at grænseværdierne bør fastholdes på detniveau, der fremgår af Kommissionens forslag.
6
Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter generelt forslag, som fastsætter grænseværdier for kemiske forureninger ifødevarer, med henblik på at tilsikre en harmoniseret tilgang i EU.Regeringen hilser velkommen, at der fastsættes en grænseværdi for rucola, da det tilsikrer enharmoniseret tilgang i EU.Vedrørende risikoen for spædbørn, der spiser mere end et måltid med spinat om dagen læggerregeringen vægt på, at den lave grænseværdi for frossen spinat og forarbejdede fødevarer fast-holdes, samt at der derudover eksisterer kostråd i Danmark, herunder målrettede kostråd forspædbørn og småbørn, vedrørende indtaget af nitratholdige grøntsager.På det foreliggende grundlag finder regeringen det imidlertid ikke tilstrækkeligt belyst, at allemuligheder for reduktion af nitratindholdet i grøntsager er forsøgt. På den baggrund vurderesforslagets indvirkning på beskyttelsesniveauet ikke tilstrækkeligt belyst.Regeringen lægger derfor afgørende vægt på, at de forhøjede nitratgrænseværdier fortsat kunskal gælde som undtagelsesbestemmelser for produkter, der afsættes på eget hjemmemarked ide medlemsstater, som tidligere var omfattet af undtagelsesbestemmelser (Nederlandene, Bel-gien, Frankrig, Irland og Storbritannien).Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på de umiddelbare tilkendegivelser i Den Stående Komité for Fødevare-kæden og Dyresundhed (SCoFCAH) vurderes der at være kvalificeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.