Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 301
Offentligt
1007688_0001.png
1007688_0002.png
1007688_0003.png
1007688_0004.png
1007688_0005.png
1007688_0006.png
1007688_0007.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 6. juni 2011Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering skriftlig forelæggelse og samlenotat tilekstraordinært rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 7. juni 2011.
Med venlig hilsen
Hanne Lauger
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri2.1 Kontoret for europapolitik og internationale relationerDen 6. juni 2011FVM 896
SKRIFTLIG FORELÆGGELSE AF EKSTRAORDINÆRT RÅDSMØDE(LANDBRUG OGFISKE-RI)DEN7.JUNI2011OM FØDEVARESIKKERHED,KONSEKVENSER FOR MARKEDET OGIVÆRKSÆTTELSEN AF EVENTUELLE KRISETILTAG I FRUGT-OG GRØNTSAGSSEKTORENEFTER UDBRUDDET AFE.COLIVTEC O104 (TIL ORIENTERING).
Med henvisning til indkaldelse d.d. til ekstraordinært rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 7. juni 2011forelægges samlenotat om fødevaresikkerhed, konsekvenser for markedet og iværksættelsen af eventu-elle krisetiltag i frugt- og grøntsagssektoren efter udbruddet af E. coli VTEC O104.Under hensyntagen til situationen i frugt- og grøntsagssektoren vil man fra regeringens side kunnestøtte, at Kommissionen iværksætter midlertidige krisetiltag, idet der lægges vægt på, at der er tale omekstraordinære omstændigheder, hvorfor foranstaltningerne også bør være klart tidsafgrænsede.De danske fødevare- og sundhedsmyndigheder følger udbruddet meget tæt. Regeringen finder, at deter af yderste vigtighed, at medlemsstaterne sammen gør alt for at finde kilden til udbruddet, og rege-ringen har stillet sine eksperter til rådighed for dette arbejde.
1
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationerDen 6. juni 2011FVM 896____________________________________________________________________
SAMLENOTATRådsmøde (landbrug og fiskeri) den 7. juni 2011____________________________________________________________________
1.
Fødevaresikkerhed, konsekvenser for markedet og iværksættelsen af eventuellekrisetiltag i frugt- og grøntsagssektoren efter udbruddet af E. coli VTEC O104- Orientering ved Kommissionen og udveksling af synspunkterKOM-dokument foreligger ikkeSide 2
2
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)den 7. juni 20111.Fødevaresikkerhed, konsekvenser for markedet og iværksættelsen af eventu-elle krisetiltag i frugt- og grøntsagssektoren efter udbruddet af E. coli VTECO104KOM-dokument foreligger ikkeNyt notat.

Resumé

Kommissionen forventes efter anmodning fra en række medlemsstater at iværksætte krisetiltag i frugt-og grøntsagssektoren efter udbruddet af E. coli VTEC O104 i Tyskland. Der har særligt været mar-kedsproblemer i frugt- og grøntsagssektoren i Spanien, Tyskland og Nederlandene. Rusland har end-videre lukket for import af friske grøntsager fra EU. Formandskabet har på den baggrund oplyst, atder afholdes et ekstraordinært rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 7. juni 2011, hvor Kommissionenforventes at redegøre for status i sagen.BaggrundKommissionen forventes efter anmodning fra en række medlemsstater at iværksætte krisetiltag i frugt-og grøntsagssektoren efter udbruddet af E. coli VTEC O104 i Tyskland. Formandskabet har på denbaggrund oplyst, at der afholdes et ekstraordinært rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 7. juni 2011.Krisetiltagene forventes iværksat med hjemmel i artikel 191 i Rådets forordning (EF) nr. 1234/2007 af22. oktober 2007 om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om særlige bestemmelserfor visse landbrugsprodukter (fusionsmarkedsordningen), hvorefter Kommissionen træffer de foran-staltninger, der er nødvendige og begrundede for at løse specifikke praktiske problemer i akutte situa-tioner. Sådanne foranstaltninger kan fravige denne forordnings bestemmelser, men kun i det strengtnødvendige omfang og tidsrum.Kommissionen forventes på det ekstraordinære rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 7. juni 2011 at re-degøre for status i sagen, og der forventes ligeledes en drøftelse af markedssituationen og iværksættel-sen af eventuelle krisetiltag.Da et stort antal personer i det nordlige Tyskland fra medio maj 2011 er blevet smittet med E. coliO104, og da 15 personer er døde af nyresvigt og flere end 627 har fået nedsat nyrefunktion i denneforbindelse, søges der intenst efter kilden til smitten. Rå tomater, agurk og salat fra Nordtyskland blevmistænkt som smittekilde, og de tyske myndigheder fraråder indtag af disse fødevarer. Da de tyskemyndigheder den 27. maj 2011 identificerede 2 spanske partier agurker som inficeret med E. coli, blevadvarslen udvidet til at omfatte spanske agurker generelt. De pågældende spanske partier blev tilbage-kaldt via Rapid Alert-systemet. Også danske agurker har været under mistanke, da leverandøren til entysk restaurant med E. coli-inficeret agurk mistede sporbarheden, hvorefter både nederlandske og dan-ske agurker kom under mistanke. Denne mistanke er efter analyse af danske agurker afvist den 31. maj2011. Heller ikke de nederlandske myndigheder har kunnet bekræfte mistanken.3
Det står nu klart, at der ikke er etableret den nødvendige sammenhæng mellem de mistænkte fødevarerog de smittede personer. Der er ikke fundet netop den type E. coli, som har forårsaget sygdommen, ide undersøgte grøntsager, og Kommissionen har den 31. maj 2011 fastslået, at der ikke er risiko for-bundet med at spise spanske agurker. De spanske erhvervsdrivende har imidlertid lidt et voldsomtøkonomisk tab allerede, og der er næppe udsigter til, at handelen normaliseres hurtigt, uanset at mis-tanken ikke var underbygget.De tyske myndigheder har den 5. juni 2011 oplyst, at man nu mistænker blandede spirer for at værekilden. Der er leveret spireblandinger til alle de spisesteder, som er sat i forbindelse med sygdomsram-te personer. En endelig bekræftelse af mistanken forventes tidligst mandag.NærhedsprincippetEventuelle krisetiltag forventes at være et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfornærhedsprincippet er tilgodeset.Formål og indholdEn række medlemsstater, herunder Belgien, Nederlandene, Spanien, Tyskland og Polen forventes atanmode Kommissionen om at iværksætte krisetiltag i frugt- og grøntsagssektoren efter udbruddet af E.coli VTEC O104.Ifølge udkast til anmodning fra Belgien, støttet af blandt andet Polen og Nederlandene, berørte pro-blemerne i særligt omfang producenterne af agurker fra den 26. maj 2011, og hurtigt herefter blev alleproducenter af friske grøntsager berørt. Situationen er endvidere blevet forværret af, at Rusland og an-dre tredjelande lukkede for import af friske grøntsager fra EU. Ifølge anmodningen berettiger ekstraor-dinære omstændigheder til ekstraordinære foranstaltninger for de friske produkter, der er mest berørt afden nuværende krise i frugt- og grøntsagssektoren.I fusionsmarkedsordningen er der fastlagt kriseinstrumenter for producentorganisationerne for frugt oggrøntsager. Omfanget af den nuværende krise er ifølge anmodningen så stort, at det maksimale indholdaf disse eksisterende kriseinstrumenter vil blive overskredet i løbet af meget kort tid, og i øvrigt vildisse instrumenter ikke være tilstrækkelige for producenterne til at overvinde den vanskelige økonomi-ske situation.Artikel 191 i fusionsmarkedsordningen kan ifølge anmodningen anvendes som retsgrundlag for at ak-tivere nye instrumenter for at sikre en hurtig reaktion på problemerne for de europæiske frugt- oggrøntsagsproducenter.På den baggrund foreslås i den belgiske anmodning en etablering af en midlertidig opkøbsordning, derer åben for alle producenter, hvor produkter trækkes tilbage fra markedet med en 100 % EU-finansiering:For producenter, der er medlem af en producentorganisation, vil denne opkøbsordning være etsupplement til de muligheder, der allerede er i driftsprogrammerne under producentorganisationer-ne.4
For producenter, der ikke er medlem af en producentorganisation, kan disse indgå en aftale med eneksisterende producentorganisation for at deltage i opkøbsordningen. Disse producenter kan bliveopkrævet eventuelle administrative ekstraomkostninger for producentorganisationen. Som alterna-tiv til producentorganisationen kan medlemsstaten eventuelt forestå opkøbsordningen.Omfanget af den finansielle støtte kan fastsættes af medlemsstaterne per produkt og per kg. som enfast procentdel (90-100 %) af den gennemsnitlige ugentlige markedspris for den seneste reference-periode (2008, 2009 og 2010).Opkøbsordningen kan aktiveres for et produkt, når markedsprisen på dette produkt udgør mindreend 65 % af den gennemsnitlige markedspris for referenceperioden.Medlemsstaterne bør regelmæssigt oplyse Kommissionen om mængderne af de produkter, dertrækkes tilbage fra markedet, og hvad den udbetalte finansielle støtte beløber sig til.
Det skal bemærkes, at markedsstøtten inden for frugt- og grøntsektoren ydes til producentorganisatio-ner, som via driftsprogrammer kan få støtte til krisestyring, herunder blandt andet tilbagekøb fra mar-kedet. Tilbagekøbet må ikke overstige 5 % af hver producentorganisations afsatte produktionsmængdei en referenceperiode. Driftsprogrammerne er normalt finansieret 50 % af EU-midler og 50 % af med-lemmerne af producentorganisationen.Det er alene Kommissionen, der træffer beslutning om iværksættelse af nye instrumenter som følge afartikel 191. Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke et konkret forslag fra Kommissionen, men detforventes, at Kommissionen vil foreslå en opkøbsordning med henblik på destruktion.Det bemærkes, at i forhold til finansiering af en eventuel opkøbsordning indenfor 2011-budgettet, vur-derede Kommissionen pr. 30. april 2011 (en nyere vurdering fra Kommissionens side foreligger des-værre ikke), at betalingerne i frugt- og grøntkapitlet i 2011 foreløbigt har resulteret i et underforbrugpå 9,2 % svarende til 91,2 mio. €. De overskydende midler vil kunne anvendes til en midlertidig op-købsordning, men om midlerne er tilstrækkelige vil dels afhænge af beløbets faktiske størrelse perdags dato samt den endelige udformning af Kommissionens forslag.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om sagen.KonsekvenserDer har særligt været markedsproblemer i frugt- og grøntsagssektoren i Spanien, Tyskland og Neder-landene. Rusland har endvidere lukket for import af friske grøntsager fra EU. De danske producenteraf friske grøntsager har ligeledes om end i mindre omfang oplevet lavere priser og begrænsede afsæt-ningsmuligheder.Det vurderes foreløbigt, at de 20 producenter af agurker i Danmark dagligt taber ca. 0,5 mio. kr. somfølge af krisen. Det skønnes, at producenterne samlet har tabt mellem 4 og 5 mio. kr. efter udbruddet afE. coli VTEC O104.
5
Eventuelle krisetiltag forventes ikke at have større lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-kvenser udover indvirkningen på EU-budgettet. Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter.Da Danmark har valgt ikke at have krisestyringstiltag i den nationale strategi, som angiver rammernefor producentorganisationernes driftsprogrammer, og producentorganisationerne dermed ikke har be-skrevet tiltagene i deres driftsprogrammer, må det forventes, at en eventuel aktivering af krisetiltag vilfå konsekvenser, såvel økonomiske som eventuelt lovgivningsmæssige (primært ændring af nationalstrategi) for administrationen i Danmark.For så vidt angår fødevaresikkerheden følges udbruddet i Danmark nøje af Den Centrale Udbruds-gruppe repræsenteret af Statens Serum Institut, DTU Fødevareinstituttet og Fødevarestyrelsen. Herud-over er Fødevarestyrelsen i tæt kontakt med Statens Serum Institut og de tyske myndigheder i sagen.Fra Statens Serum Institut betragter man nu antallet af cases som en stigning i antallet af patienter medE. coli i forhold til normalt for årstiden. Det vil sige, at der er skærpet overvågning ved patienter, hvissymptomer kan tyde på infektion med E. coli, ligesom der er særligt fokus på typebestemmelse af E.coli.Høring§2-udvalget (landbrug) vil blive orienteret efterfølgende i lyset af sagens hastende karakter.Regeringens foreløbige generelle holdningUnder hensyntagen til situationen i frugt- og grøntsagssektoren vil man fra regeringens side kunnestøtte, at Kommissionen iværksætter midlertidige krisetiltag, idet der lægges vægt på, at der er tale omekstraordinære omstændigheder, hvorfor foranstaltningerne også bør være klart tidsafgrænsede.De danske fødevare- og sundhedsmyndigheder følger udbruddet meget tæt. Regeringen finder, at deter af yderste vigtighed, at medlemsstaterne sammen gør alt for at finde kilden til udbruddet, og rege-ringen har stillet sine eksperter til rådighed for dette arbejde.Generelle forventninger til andre landes holdningerDet forventes, at en lang række medlemsstater, herunder blandt andre Spanien, Nederlandene, Belgienog Polen vil efterspørge, at Kommissionen iværksætter krisetiltag i frugt- og grøntsagssektoren. Dermå forventes at være bred opbakning til Kommissionens iværksættelse af krisetiltag.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6