Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 299
Offentligt
1007122_0001.png
1007122_0002.png
1007122_0003.png
1007122_0004.png
1007122_0005.png
1007122_0006.png
1007122_0007.png
1007122_0008.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 1. juni 2011Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om ændring af bilag II og III tilEuropa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til maksimalgrænse-værdier for acetamiprid, biphenyl, captan, chlorantraniliprol, cyflufenamid, cymoxanil,dichlorprop-P, difenoconazol, dimethomorph, dithiocarbamater, epoxiconazol, flutria-fol, fluxapyroxad, isopyrazam, propamocarb, pyraclostrobin, pyrimethanil og spiro-tetramat (komitésag).Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekædenog Dyresundhed (SCoFCAH) den 9.-10. juni 2011.En vedtagelse af forslaget vurderes på den baggrund at betyde et uændret beskyttelses-niveau i Danmark.På den baggrund kan regeringen støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, Kontor for fødevarekvalitet, teknologiog markedsføring /Dep. 3.1/2.1Sagsnr.: 2011-20-261-01619 / Dep. sagsnr. 104081. juni 2011FVM 894
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005med hensyn til maksimalgrænseværdier for acetamiprid, biphenyl, captan, chlorantra-niliprol, cyflufenamid, cymoxanil, dichlorprop-P, difenoconazol, dimethomorph, dithio-carbamater, epoxiconazol, flutriafol, fluxapyroxad, isopyrazam, propamocarb, py-raclostrobin, pyrimethanil og spirotetramat (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Forslaget fastsætter ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II og III til pesticidramme-forordning nr. 396/2005. Maksimalgrænseværdierne foreslås ændret for 18 aktivstoffer i enrække afgrøder. Forslaget indeholder ændringer af eksisterende maksimalgrænseværdier påbaggrund af nye anvendelser af stofferne acetamiprid, captan, cymoxanil, dichlorprop-P,cyflufenamid, difenoconazol, dimethomorph, dithiocarbamater, epoxiconazol, spirotetramat,propamocarb, pyraclostrobin og pyrimethanil på visse afgrøder i EU, og ansøgninger om til-ladelse til at importere fødevarer, der indeholder acetamiprid, chlorantraniliprol, flutriafol,isopyram og fluxapyroxad. For stoffet biphenyl fastsættes endvidere grænseværdier på bag-grund af overvågningsdata. Der er gennemført risikovurdering for alle stoffer, herunder enforeløbig vurdering, hvor der er taget højde for eventuelle kombinationseffekter, og de æn-drede grænseværdier vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable. En vedtagelse af forsla-get vurderes på den baggrund samlet set at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.Regeringen kan støtte forslaget.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og ani-
2malske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pe-sticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordningen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 9.-10. juni 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdGenerelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidresterMaksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningensbilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse ellerikke-optagelse på EU's positivliste til anvendelse af pesticider (bilag I til direktiv91/414/EØF). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, derendnu ikke er færdigevaluerede; der er dog foretaget sundhedsmæssig vurdering af alle mak-simalgrænseværdier i bilag III.Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføresder i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke maksimal-grænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksi-malgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatiskfastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde – pesticidkombinationen.Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrø-den.En maksimalgrænseværdi kan desuden efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU ind-føres eller ændres på baggrund af:
3Ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres tilEU.Implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.Nye oplysninger om for eksempel toksikologi.Planlagt revurdering af pesticidet.Andre særlige forhold (for eksempel at stoffet findes som miljøforurening).Ved tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EUeller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret afen medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefteren videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænse-værdier.Kommissionens forslagKommissionens forslag indeholder ændringer af maksimalgrænseværdier for stofferne aceta-miprid, captan, cymoxanil, dichlorprop-P, cyflufenamid, difenoconazol, dimethomorph,dithiocarbamater, epoxiconazol, spirotetramat, propamocarb, pyraclostrobin og pyrimethanilsom konsekvens af ansøgninger om nye anvendelser af pesticiderne på de pågældende afgrø-der i EU, og ansøgninger om tilladelse til at importere fødevarer, der indeholder acetamiprid,chlorantraniliprol, flutriafol, isopyram og fluxapyroxad (importtolerance). For stoffet biphenylsættes endvidere grænseværdier på baggrund af overvågningsdata.Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelig risikovurdering fra Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at maksimalgrænseværdier (MRL) i bilag II og III æn-dres for aktivstofferne acetamiprid, biphenyl, captan, chlorantraniliprol, cyflufenamid, cymo-xanil, dichlorprop-P, difenoconazol, dimethomorph, dithiocarbamater, epoxiconazol, flutria-fol, fluxapyroxad, isopyrazam, propamocarb, pyraclostrobin, pyrimethanil og spirotetramat.Forslaget anfører følgende:Nye anvendelser:For acetamiprid sættes ny maksimalgrænseværdi for figner, blomkål, andre i gruppen afblomsterkål, bønner med bælg, artiskokker, bønner (tørrede), ærter (tørrede), rapsfrø og hve-de.For acetamiprid sættes maksimalgrænseværdien op for blommer og rosenkål.For captan sættes ny maksimalgrænseværdi for ferskner.For captan sættes maksimalgrænseværdien op for abrikoser og blommer.For cyflufenamid sættes ny maksimalgrænseværdi for æbler, pærer, spisedruer og druer tilvinfremstilling, agurker, courgetter og melon.For cymoxanil sættes ny maksimalgrænseværdi for spinat.For dichlorprop-P sættes ny maksimalgrænseværdi for appelsiner.
4For difenoconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for bladbeder og artiskokker.For difenoconazol sættes maksimalgrænseværdien op for jordbær, broccoli og kardoner.For dimethomorph sættes ny maksimalgrænseværdi for appelsiner.For dimethomorph sættes maksimalgrænseværdien op for havekarse, langskulpet vinterkarse,rød sennep og blade og skud af brassica-familien.For dithiocarbamater sættes ny maksimalgrænseværdi for radiser.For epoxyconazol sættes ny maksimalgrænseværdi for nyre (okse, får, geder, hest og andrehusdyr) og mælk fra alle dyr.For epoxyconazol sættes maksimalgrænseværdien op for byg, havre, rug og hvede.For propamocarb sættes maksimalgrænseværdien op for julesalat.For pyraclostrobin sættes ny maksimalgrænseværdi for jordnødder.For pyraclostrobin sættes maksimalgrænseværdien op for appelsiner.For pyrimethanil sættes maksimalgrænseværdien op for havesalat og endivie.For spirotetramat sættes ny maksimalgrænseværdi for urter.Midlertidige maksimalgrænseværdier på baggrund af overvågningsdata:For biphenyl sættes ny maksimalgrænseværdi for muskatnød og muskatblomme.Importtolerance:For acetamiprid sættes ny maksimalgrænseværdi for spisedruer og druer til vinfremstilling,jordbær, blåbær, kepaløg, broccoli, hovedkål og bladselleri.For acetamiprid sættes maksimalgrænseværdien op for kernefrugter, tomater, auberginer, spi-nat og bomuldsfrø.For chlorantraniliprol sættes ny maksimalgrænseværdi for stængelfrugter, brombær, korbær,hindbær, andre små frugter og bær, blåbær, tranebær, blomkål, andre blomsterkål, bønner medbælg, kød (svin, okse, får, ged), fedt (svin, okse, får, ged), lever (svin, okse, får, ged), nyrer(svin, okse, får, ged), spiselige slagteribiprodukter (svin, okse, får, ged), mælk (svin, okse, får,ged, hest) og æg (høns, ænder, gæs og vagtler).For chlorantraniliprol sættes maksimalgrænseværdien op for spisedruer og druer til vinfrem-stilling og radiser.For flutriafol sættes maksimalgrænseværdien op for sojabønner.For fluxapyroxad sættes ny maksimalgrænseværdi for kernefrugter, abrikos, fersken, blomme,rod- og knoldgrøntsager undtagen sukkerroe, majs, kål, blomsterkål, hovedkål, bladkål, kålra-bi, bladgrøntsager og friske urter, hoved- og pluksalat, spinat og lignende, vinblade, brønd-karse, julesalat, urter, bønner med og uden bælg, ærter med og uden bælg, bælgfrugter tørre-de, hørfrø, valmuefrø, sesamfrø, solsikkefrø, rapsfrø, sojabønner, sennepsfrø, græskarfrø,safflor, hjulkrone, sæddodder, hampfrø, kristpalmefrø, byg, hvede, sorghum, rug, havre, suk-kerroe, fedt (okse, får, ged), mælk og æg.For isopyrazam sættes ny maksimalgrænseværdi for bananer.Nedsættelse af maksimalgrænseværdi på baggrund af risikovurdering:
5For acetamiprid sættes maksimalgrænseværdien ned for havesalat, endivie, ruccola og bladeog skud af brassica familien.Modifikation af eksisterende maksimalgrænseværdier:For dichlorprop-P sættes en ny maksimalgrænseværdi for lever og nyre (svin, okse, får og ge-der) samt af andre husdyr.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med kon-trol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direk-te gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter med-lemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede maksimalgrænseværdier ersundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering og har udtalt, at der ikke er sundheds-mæssige problemer med de foreslåede maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet be-mærker, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) ikke har foretaget en vurde-ring af eventuelle kombinationseffekter, idet der endnu ikke foreligger en harmoniseret meto-de til dette.Der forskes internationalt og på DTU Fødevareinstituttet i kombinationseffekter, og der eksi-sterer et betydeligt vidensgrundlag, når det gælder kombinationseffekter for pesticidrester.Der findes imidlertid ikke på nuværende tidspunkt en systematisk harmoniseret metode til atvurdere eventuelle kombinationseffekter af grupper af pesticider. Det fremgår af pesticid-rammeforordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal indarbejdes ivurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode. Der arbejdes i denEuropæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), herunder med dansk deltagelse, målrettet påat udvikle en sådan metode til risikovurdering af kombinationseffekter for pesticidrester.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af mulige kombinationseffekter i forbindelsemed fastsættelse af maksimalgrænseværdier har DTU Fødevareinstituttet, på grundlag af dennuværende viden om kombinationseffekter og indtag af pesticidrester hos den danske befolk-
6ning, foretaget en foreløbig vurdering af risikoen for indtaget af pesticider, hvor der tageshøjde for kombinationseffekter. På baggrund heraf vurderes de foreslåede maksimalgrænse-værdier ikke at give anledning til sundhedsmæssige bekymring.Fødevarestyrelsen finder på baggrund af vurderingerne fra Den Europæiske Fødevaresikker-heds-autoritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet, at de foreslåede ændringer af maksimal-grænseværdier for de 18 stoffer fastsat i bilag II og III vil medføre en tilstand på fødevareom-rådet, der er sundhedsmæssigt acceptabel. En vedtagelse af forslaget vurderes på den bag-grund samlet set at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet bemærkninger.Regeringens foreløbige generelle holdningAlle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II ogIII), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænse-værdier (optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordningerer derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kanalene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.I fravær af en harmoniseret metode til vurdering af eventuelle kombinationseffekter, læggerregeringen afgørende vægt på, at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA’s) ri-sikovurdering foreligger tidsnok til, at DTU Fødevareinstituttet kan gennemføre en risikovur-dering, herunder en foreløbig vurdering, af eventuelle kombinationseffekter, og at ændringenaf grænseværdier på den baggrund ikke giver anledning til sundhedsmæssig bekymring.Forslaget indeholder maksimalgrænseværdier for en række aktivstoffer i en række afgrøder.For alle stoffer er det vurderingen, at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vilmedføre en tilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel. Regeringen for-holder sig derfor positivt til forslaget.På den baggrund kan regeringen støtte forslaget.
7Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvali-ficeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.