Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 287
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDen 18. maj 2011
Tale til åbent samråd BB, BCi Folketingets udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.Onsdag den 18. Maj 2011.
(Det talte ord gælder)
Samrådsspørgsmål BB”Regeringen har varslet store afskedigelser i Plantedirektoratet og Fødevare-styrelsen samt lukning af en lang række lokale fødevarekontrolafdelinger.Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen kan leve op til sinekontrolforpligtelser i hele kæden fra jord til bord?”
Samrådsspørgsmål BC”Vil ministeren oplyse, hvilke regionalpolitiske overvejelser og initiativerregeringen har taget for, at der ikke sker en centralisering af kontrolind-satsen?”
Svar- Der er blevet stillet spørgsmål om både regeringenskontrolforpligtelser og regeringens initiativer til at
undgå en centralisering af kontrolindsatsen. Jeg viltillade mig at besvare begge spørgsmål samlet.
- I ved jo alle, at jeg ved flere møder i ministeriet harorienteret om effektiviseringsstrategien iFødevarestyrelsen, og jeg har stillet de rapporter ognotater, der er udarbejdet i Fødevarestyrelsen, tilrådighed for Udvalget.
- Jeg oversendte det samlede baggrundsmateriale tilUdvalget henholdsvis den 25. februar og den 18.marts i år. På den baggrund er der nok næppe megetnyt, men jeg vil gentage, at regeringen agter at leve optil Fødevareforliget og den aftalte finansiering.
- Plantedirektoratet har i februar afskediget 20medarbejdere. Afskedigelserne kan henføres til ennaturlig tilpasning af medarbejderstaben som følge afaktivitetsfald. I alt svarer personaletilpasningerne tilca. 20 årsværk i lokalafdelingerne. Herudover er tostillinger i den centrale kontrolenhed i Sorgenfri ikkeblevet genbesat ved ledighed.
- Det faldende aktivitetsomfang i Plantedirektoratetskyldes især 3 forhold:oFor det første omlægningen af kontrollen forEU’s støtteordninger til mere
telemålingskontrol, så færre fysiske kontroller ernødvendigeoFor det andet strukturudviklingen i erhvervetmed mindre kontrolbehov som følgeoOg for det tredje et mindre behov for fysiskekontroller inden for de gebyrfinansieredeaktiviteter.
- Fødevarestyrelsen har afskediget 59 medarbejderesom led i en langsigtet plan for tilpasning til deøkonomiske rammer i årene fremover.
- Hovedparten, i alt 34 medarbejdere, er beskæftigetmed administrative funktioner.
- Kun 6 af de afskedigede medarbejdere er beskæftigetmed tilsynsfunktioner.
- De resterende 19 medarbejdere er beskæftiget pålaboratorieområdet.
- Herudover lægger Fødevarestyrelsen op til at brugefærre penge på mursten fremover ved at samle sig ifærre bygninger. Denne tilpasning vil foregå løbendeover de kommende år, i takt med at lejemål kanopsiges.
- I 2012 opsiges lejemålet af kontrolafdelingen i Hader-slev og laboratoriet i Aalborg og laboratoriet i Rønne.- Lukningen af laboratorier er en del af en løbendetilpasning for styrelsens laboratorier. På nuværendetidspunkt råder styrelsen over dobbelt så mangelaboratoriekvardratmeter som der er behov for.- Derfor lukkes Aalborg og Rønne, da lejekontrakternesnart udløber, og da ingen af lokalerne de to steder eregnet til at indgå i den samlede laboratoriestruktur pålang sigt.
- I Haderslev er bygningen ramt af skimmelsvamp, ogarbejdsmiljømæssigt er det uforsvarligt at lademedarbejderne fortsætte i bygningen.- Samtidig er der uudnyttet plads i fødevarekontrol-afdelingerne i Esbjerg og Vejle, som kan husemedarbejderne fra Haderslev. På længere sigt ønskerFødevarestyrelsen at samle sine aktiviteter på en merecentral placering i Sønderjylland.
- Overkapacitet er rent spild. Den får man ikkefødevaresikkerhed for noget steds i kæden.
- Medarbejderne fra Haderslev vil fortsat gennem enændret tilrettelæggelse af arbejdet kunne varetage
deres nuværende arbejdsopgaver med tilsyn ogkontrol i Sønderjylland. Det vil blot i højere grad skeved, at medarbejderne kører på tilsyn fra deres bopæl.- Fødevarestyrelsen ønsker nemlig i lighed medPlantedirektoratet i langt højere grad end i dag at ladeden udgående kontrol foregå fra hjemmet, således atder bruges relativt mindre tid på kontoret og relativtmere tid hos ”kunderne”.
- Det er også af den grund en fordel for Fødevare-styrelsen at fastholde medarbejdere, der bor i lokal-området.
- Der er således intet i disse tiltag, der har væsentligbetydning for mulighederne for at opretholde eneffektiv kontrol fra jord til bord.- Tværtimod sikrer omlægningen den mest fleksibleorganisation, og det sikrer også at flest mulige kanaflønnes indenfor de givne rammer. Der har ivirkeligheden været tale om at vælge mellem statsligemursten og statslige arbejdspladser.- De personaletilpasninger, som Fødevarestyrelsen harforetaget, berører ikke kun Danmarks yderkanter, meni høj grad også hovedstadsområdet, hvor omkring en
tredjedel af styrelsens medarbejdere er ansat.Halvdelen af de afskedigede, de var beskæftiget her.- Så det må understreges, at regionalpolitiske hensynaltid indgår centralt i forbindelse med overvejelser omorganisatoriske og strukturelle ændringer iFødevareministeriet, og der er intet belæg for at tro atHovedstaden er blevet favoriseret i denne proces.
- Som et eksempel på, at det er forkert at tro, atregeringen centraliserer sine aktiviteter omkringhovedstaden, kan jeg oplyse, at der er planer om atsamle ministerets laboratorieaktiviteter underFødevarestyrelsen. Det vil medføre, atPlantedirektoratets laboratorium i Sorgenfri lukkes.
- De opgaver, der i dag løses i Sorgenfri, skal i stedet ifremtiden løses i Fødevarestyrelsens tilbageværendelaboratorier i enten Ringsted, Esbjerg eller Århus.- Det har været helt afgørende for mig at sikre, atFødevareministeriet varetager sit tilsyn og sin kontroli primærproduktion, forarbejdningsindustri samtdetail- og handelsled i hele landet i en høj ensartetkvalitet.
- Jeg vurderer, at der er en fornuftig regionalpolitiskbalance i tilpasningerne, og at der er taget væsentligeregionalpolitiske hensyn i processen.- Nedskæringer og afskedigelser er den absolut mesttriste del af et ledelsesansvar. Når vi gennemførerafskedigelser i Fødevarestyrelsen ogPlantedirektoratet er det derfor med beklagelse, menogså efter meget nøje overvejelse af både deøkonomiske realiteter og fremtidens behov.
- Økonomisk ansvarlighed gør ondt, menFødevareministeriet yder sin del for at gennemføre deeffektiviseringer, som er nødvendige set i forhold tilden økonomiske krise og vores behov for også at værekonkurrencedygtige i fremtiden.
Tak