Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 263
Offentligt
Fødevareudviklingi fem regioner
Danske Regioner 2011Layout: UHI, Danske RegionerTryk: Danske RegionerISBN tryk: 978-87-7723-719-5ISBN electronisk: 978-87-7723-721-8
Fødevareudvikling i fem regioner
Fødevareerhvervet er under pres i den globale konkur-rence. Globaliseringen stiller Danmark over for storeudfordringer både inden for produktion, forarbejdningog eksport. Derfor er Danmark nødt til at satse på atskabe vækst og udvikling i branchen, hvis vi fortsat skalvære en stærk spiller på fødevareområdet. Det bidragerregionerne til.Alle danske regioner har stærke positioner på fødeva-reområdet og arbejder med at skabe fortsat udvikling,fornyelse og konkurrenceevne i fødevareerhvervene.Det sker gennem samarbejdet med erhvervsliv, viden-institutioner og kommuner i de regionale vækstfora ogde regionale erhvervsudviklingsstrategier.Denne pjece viser, hvordan fødevareområdet er højtprioriteret i regionerne. Fødevareindsatsen bygger påde regionale styrkepositioner, hvilket har ført til særligesatsninger inden for bl.a. produktudvikling, innova-tion og kompetenceudvikling i fødevareerhvervet. Deregionale projekter løftes i et bredt samarbejde medvirksomheder, videninstitutioner, kommuner og andreorganisationer.
Bent HansenFormandCarl HolstNæstformandBirgitte JosefsenFormand for Udvalgetfor Regional Udvikling
3
Nationale satsninger påfødevareområdetRegeringen har et stort fokus på udvikling af fødevaresektoren, hvil-ket involverer flere ministerier og styrelser. Landdistriktsprogram-met og Fiskeriudviklingsprogrammet under Fødevareministeriet eren del af dette fokus, men også regeringens indsats Grøn Vækst skaludvikle fødevaresektoren. Under Grøn Vækst er der desuden afsaten pulje på 200 millioner kroner til kommunale og regionale ind-satser. Sammenhæng mellem de regionale og nationale satsningerkan styrke den danske fødevareindsats.
MadXDet nye danske MadExperimentarum initieret af Fødevareministe-riet, der skal løfte den danske madkultur, styrke uddannelsesmu-lighederne inden for mad og gastronomi og fremme et innovativtfødevareerhverv.
F.0.0.D.Konsortiet skal udbrede kendskabet til dansk og nordisk gastro-nomi og videreudvikle Danmarks stærke brand som leverandør afkvalitetsfødevarer.
Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP)GUDP skal understøtte en mere miljøvenlig og konkurrencedygtigfødevaresektor. Fødevaresektoren omfatter hele fødevareklyngen,som består af fødevare-, jordbrugs-, fiskeri- og akvakulturerhver-vene.
MadkulturzonenÉn af Erhvervs- og Økonomiministeriets oplevelseszoner, der skalstyrke oplevelsesøkonomien og tænke madkultur på tværs af føde-vareproducenter, kulturinstitutioner og turismeerhvervene.
GlobaliseringspuljenRegeringens udmøntning af globaliseringspuljen til forskning inde-holder indsatsen ’bæredygtig og konkurrencedygtig fødevarepro-duktion’. Indsatsen retter sig mod at styrke den innovative og høj-teknologiske forskning, produktion og forarbejdning af fødevarerog biologiske produkter.
4
De regionale fødevareindsatser skaber vækst
De regionale fødevareindsatser indgår i et samspil med ogunderstøtter mange af de øvrige indsatsområder, som regi-onsrådene har prioriteret i de regionale udviklingsplaner.Det kan være områder som turisme, natur, landdistriktsud-vikling, sundhed, uddannelse og kultur. Den regionale føde-vareudvikling er derfor ikke kun erhvervsudvikling i snæverforstand.De regionale fødevarestrategierRegionerne udvikler deres fødevareindsatser på baggrundaf regionale erhvervsudviklingstrategier. Hvert enkeltvækstforum tager udgangspunkt i regionens særlige mu-ligheder og udfordringer og tilrettelægger indsatsen i etsamarbejde med regionens virksomheder, kommuner ogvideninstitutioner. Det kan f.eks. være i form af en særligsatsning på produktudvikling og afsætning af specifikke fø-devarer, kompetenceudvikling eller markedsføring af regio-nale fødevarer.Strategierne for regionernes fødevaresatsninger varierersåledes, fordi regionerne har forskellige styrkepositioner.Det medfører en række varierede fødevareinvesteringer iregionerne.Nordjylland står stærkt inden for fiskerisektoren og har man-ge brancher og beskæftigede inden for erhvervet. Derfor harregionen især fokus på innovation i fiskerisektoren.Fødevarebranchen er et stort og vigtigt erhverv i RegionMidtjylland. Med fokus på klog hverdagsmad satser regio-nen på at udvikle fødevareerhvervets innovationskraft.Syddanmark har fokus på klyngeudvikling og arbejder der-for med at stimulere fødevareklyngen i regionen.Sjælland styrker fødevareerhvervet i hele værdikæden ogudvikler en klar fødevareprofil, mens Bornholm prioritererudvikling af fødevarevirksomheder samt markedsføring afde bornholmske fødevarer.
5
Mange fødevareaktører involveretDer er en bred deltagelse i de regionale fødevareprojekter, både hvad an-går private virksomheder, offentlige myndigheder og andre aktører.I mange af fødevareprojekterne er der en stærk virksomhedsdeltagelse.Blandt andet bliver projektet Hvedeforædling Lolland styret af Nordic SeedA/S, der arbejder med kornforædling og handel med frø og sædekorn. AgroBusiness Park A/S medvirker til at udmønte Region Midtjyllands fødevare-satsningKlog hverdagsmadog arbejder med at skabe et innovationsmiljøfor fødevareerhvervet.Andre offentlige aktører er også involveret. Det gælder f.eks. væksthusene,hvor Væksthus Syddanmark arbejder med spirende klynger på fødevare-området, og Væksthus Hovedstadsregionen er med til at udvikle de born-holmske fødevarer.Der er desuden en stor deltagelse fra uddannelses- og vidensinstitutio-nerne. Det er både universiteter, forskerparker, erhvervsskoler og andreuddannelsesinsitutioner, der medvirker eller leder fødevareprojekterne.Nordsøen Forskerpark arbejder blandt andet med fiskerisektoren i RegionNordjylland. Aalborg Universitet arbejder i projektet ’Nordjyske Fisk medOplevelse’ på at styrke væksten hos den regionale fiskerisektors mindreforarbejdnings- og forædlingsvirksomheder. Fiskeriskolen i Thyborøn hardesuden udviklet et kompetencecenter for fiskeriuddannelser. Det åbnedei september 2010.Også forskellige organisationer deltager. Netværksorganisationen Fødeva-replatform Sjælland står f.eks. for den regionale fødevarefestival på Rosen-feldt Gods ved Vordingborg, mens Videnscenter for Fødevareudvikling ar-bejder med innovations-kompetencer i små og mellemstore virksomheder.Samarbejde på tværs af regionerneDer er også flere tværregionale samarbejder på fødevareområdet. Regio-nerne har gennem flere år haft et fødevarenetværk, hvor alle regioner ogandre fødevareaktører deltager. Netværket har fokus på erfaringsudveks-ling, fælles udfordringer og samarbejdsmuligheder f.eks. i form af tværgå-ende fødevareprojekter og –analyser.Andre eksempler på tværgående initiativer er Madkulturzonen, der omfatterregionale vækstprojekter, og en fælles uddannelsesanalyse af fødevaresekto-rens udfordringer på tværs af regionerne initieret af Region Midtjylland.
6
7
Idéudvikling oginnovationinordjyske fødevarerFødevaresektoren i Nordjylland er en af regionens centra-le erhvervssektorer. Der er historisk opbygget gode tra-ditioner for enestående råvarer, forædlede produkter ogden gode smag. Det forstærkes ikke mindst af de natur-givne forhold, hvor nærheden til havet og de store vidderskaber fundament for det gode fødevarehåndværk. Dertilkommer det potentiale, der er for oplevelsesbaseret fø-devarer i samspil med fødevarekultur og turisme.Vækstforum Nordjylland bygger på denne vigtige po-sition. Både i forhold til at skabe og forstærke erhvervs-grundlaget i Nordjylland og ikke mindst som bidrag til atskabe en region i balance. Fødevaresektoren er derforet centralt element i den regionale erhvervsudviklings-strategi for Nordjylland. Vækstforum har i den forgangnestrategiperiode arbejdet med en samlet organisering affødevareindsatsen ud fra en klyngetilgang. Dette arbejdefortsættes og forstærkes i udviklingsstrategien frem til2014.
FAKTA/Investeringerne i fødevareindsatsen i Nordjyl-land har siden 2009 beløbet sig til 40 millionerkroner i demonstrations- og udviklingsprojekter.Heraf cirka 20 millioner fra EU’s regionalfonds-midler, mens erhvervets aktører bidrager medden resterende del.
SpisNordFødevareklyngen i Nordjylland SpisNord igangsætternetværkssamarbejder mellem virksomheder og insti-tutioner omkring udviklingsaktiviteter. Klyngen harallerede over 400 medlemsvirksomheder, og der ar-bejdes på fortsat udvikling af indsatser og aktiviteter,herunder også på tværs af delklynger og eksisterendeindsatsområder. Delklyngerne faciliteres af AalborgUniversitet, Smagen af Nordjylland, Nordjysk Fødeva-renetværk og Nordsøen Forskerpark.
Nordjylland
8
”Vækstforumssatsning påfødevareområdet og den til-hørende organisering harskabt gode rammer for, atvi, der arbejder med erhver-vet til dagligt, kan skabesammenhængende målret-tede indsatser til gavn forfødevareproducenterne. Vihar tidligere manglet en ko-ordinerende enhed for hele fø-devareområdet. Det har vi nu medSpisNord, og det er godt”.Bente Albeck Madsen, formand SpisNord,Smagen af Nordjylland
Fødevareorganiseringeni NordjyllandFødevareorganiseringen i Nordjylland består delsaf fødevareklyngen SpisNord samt en Visionsen-hed. Hensigten med SpisNord er at etablere ogfacilitere netværkssamarbejde mellem fødevareer-hvervet og institutioner i relation til konkrete ud-fordringer. SpisNord består af fire indsatsområder/ delklynger:• Delklynge Smag, Design & Oplevelser - innova-tionsfokus faciliteret af Aalborg Universitet• Delklynge Salg, Distribution & Fødevareproduk-tion - små producenter faciliteret af Smagen afNordjylland• Delklynge Fødevaresikkerhed & Sporbarhed -faciliteret af Nordjysk Fødevarenetværk• Delklynge Fiskerisektor – faciliteret af Nord-søen ForskerparkSpisNord gik i gang primo 2010 med sekretariat,netværksdannelse og konkrete udviklingsprojek-ter. Visionsenheden har deltagelse af en rækkeildsjæle med forskellig baggrund. Hensigten harværet at skabe et forum, der skal konkretisere defremtidige udfordringer, indsatser og visioner forfødevaresektoren. Resultatet af organiseringen eren sammenhængende indsats for fødevaresekto-ren i Nordjylland, som dels er meget operationel,dels skaber fundament for målrettet udvikling afden samlede fødevaresektor.
FødevareresultaterDer arbejdes med konkrete udviklingsprojekter indenfor alle fire delklynger af SpisNord, f.eks.:Delklynge Fiskerisektor– et centralt element idelklyngen er at udarbejde sektorplaner for fiskeri- ogakvakultursektoren. Fiskerisektoren er under stadigstigende pres, og det er vigtigt for fortsat udvikling,at der sideløbende med optimering af de eksisteren-de forretningsområder identificeres og udvikles nyeforretningskoncepter. Planerne skal bidrage til en for-stærket indsats for den samlede nordjyske fiskeri- ogakvakultursektor.Delklynge Fødevaresikkerhed & Sporbarhed– Ev-nen til at kunne dokumentere, at fødevarer er produ-ceret sikkert og bæredygtigt får stigende betydningsom konkurrenceparameter. Delklyngen udvikler løs-ninger, der både kan dokumentere sikre fødevarer,men som også kan fortælle den gode historie om pro-duktet. Derved skabes mulighed for at indbygge flere”bløde” parametre i fødevareprodukterne. Parametresom i stigende grad kan bidrage til konkurrencemæs-sige fordele for fødevareproducenterne. Eksempelvisfokus på oprindelse, der er udsprunget af det Ny Nor-diske Køkken og Slow Food.
9
Midtjylland
FAKTA/• 14.000 midtjyske virksomheder inden for fødeva-reerhvervet beskæftiger 55.000 ansatte på fuldtid.• Midtjyske virksomheder tegner sig for 55 procentaf den danske industrieksport inden for fødevare-området.• 16 procent af de midtjyske fødevarevirksomhedersomsætning i 2008 stammede fra produktinnovati-on. Ser man på fødevarevirksomheder i hele lan-det, er tallet 20 procent, mens det for virksomhe-der generelt inden for alle erhverv er 28 procent.• Region Midtjyllands fødevaresatsning er byggetop omkring konsortierne Future Food Innovation,der skal medvirke til at styrke innovationskultureni det midtjyske fødevareerhverv og FØDEVARE-midt, der er et specialiseret rådgivningstilbud tilfødevarevirksomheder.• Vækstforum i Region Midtjylland har indtil ud-gangen af 2010 investeret 57 millioner kroner ierhvervsudviklingsaktiviteter inden for fødevare-området.
KloghverdagsmadMed en andel på cirka 20 procent af den samlede vareom-sætning har fødevareerhvervet stor betydning for erhvervs-strukturen i Region Midtjylland. Denne position er dog nutruet. For det første er fødevareerhvervet i de senere år ble-vet presset i en stærkt stigende international konkurrence.For det andet mangler erhvervet den fornødne innovations-kraft til at kunne modsvare denne udfordring.Derfor har Vækstforum Midtjylland iværksat en målrettetindsats under overskriften ”Klog hverdagsmad som sundforretning”. Den skal medvirke til at øge fødevarevirksom-hedernes innovationskompetencer og internationale kon-kurrencekraft. Det strategiske mål er, at Region Midtjyllandskal danne rammen om et førende internationalt innovati-onsmiljø for klog hverdagsmad, hvor virksomheder, viden-institutioner og andre aktører i samarbejde udvikler nyeintelligente løsninger og fremtidens fødevareprodukter.Indsatsen gennemføres i samarbejde med relevante føde-vareaktører både i en regional, national og internationalsammenhæng.
10
”Hvis man kan skabe nye samar-bejder mellem virksomhederne- og gerne ved at de inddragerutraditionelle kompetencer eksem-pelvis fra IT, design eller sundhed– er der virkelig noget at hente.Både herhjemme og på verdens-markedet. Udgangspunktet er jostærkt, i og med at en tredjedel afDanmarks fødevarer kommer herfra vores region. Et bedre samspilmellem alle parter omkring føde-vareudvikling vil uden tvivl kunnestyrke det regionale erhvervsliv. Detkræver dog, at vi som fødevarevirk-somheder bliver bedre til at arbejdemed den form for innovation, dertager udgangspunkt i morgenda-gens forretningsområder, og herkan bl.a. Future Food Innovation ogFØDEVAREmidt-programmet væremed til at gøre en forskel”Greta Jakobsen,direktør for Højmarklaboratoriet A/S og formandfor vækstforums fødevareråd i Region Midtjylland
To fyrtårnsinitiativerFuture Food Innovation (FFI)FFI er et samarbejde mellem førende videnmiljøerinden for fødevarer – Agro Business Park, AgroTech,Teknologisk Institut, Videncenter for Fødevareudvik-ling samt Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet ogMapp Centret under Aarhus Universitet. Konsortietsamarbejder med regionens fødevarevirksomhederom at skabe et internationalt miljø for fødevarein-novation i Region Midtjylland. Matchmaking, work-shops, internationale konferencer, tilskud til innova-tionsprojekter og ph.d.-forløb er eksempler på nogleaf de aktiviteter, som FFI vil igangsætte.
KONSUMFISK.dkKONSUMFISK.dk er et godt eksempel på, at klyngesam-arbejder kan skabe nye muligheder og øget omsætningpå et ellers trængt marked. Fiskeriets aktører i Thyborøn,Thorsminde og Hvide Sande havne indgik i 2009 et for-melt partnerskab om at øge kvaliteten og omsætningenaf konsumfisk. Det har skabt en helt ny auktionsstrukturog et brand, der på kort tid er blevet kendt - også ud overlandets grænser. Vækstforum har bidraget til den indle-dende udviklingsproces forud for klyngesamarbejdet iform af støtte til strategiudvikling, netværksaktiviteterog analyser.
11
SyddanmarkSpirende fødevareklyngei Region SyddanmarkI Region Syddanmark er der 78.500 beskæftigede i fødevaresekto-ren og 27,4 procent af alle fødevarevirksomheder i Danmark erbeliggende i Region Syddanmark. Fødevareområdet udgørderfor et væsentligt element i den syddanske erhvervs-struktur. En undersøgelse af erhvervsfremme initi-ativer på området viser, at fødevareområdet erpræget af mange spredte klyngeinitiativer,manglende forskningstilknytning, og at dermangler en samlet strategi for området. Påden baggrund ønsker Syddansk Vækstforum en koordineret klynge-indsats på fødevareområdet. Satsningen er kommet godt fra start oghandler om fælles forretningsudvikling og strategisk samarbejde, derskal skabe vækst i syddanske fødevarevirksomheder – under overskrif-ten foodservice/catering og syddanske kvalitetsfødevarer.
FAKTA/• Vækstforum har støttet flere projekter på fødevareområdet. For ek-sempel har Vækstforum støttet udviklingen af et uddannelsesforløbi innovation til et netværk af mindre og mellemstore fødevarevirk-somheder og deres leverandører. Derudover har vækstforum fokuspå at udvikle initiativer, der bygger på samarbejde inden for klyn-gerne, f.eks. kompetenceudvikling og efteruddannelse, iværksætteriog innovationssamarbejde.• Indsatsen for at udvikle klyngesamarbejde på fødevareområdet harmedført en investering på 9 millioner kroner fra Syddansk Vækstfo-rum i 2010.• Samlet set har Syddanmark investeret mere end 22 millioner kroneri fødevareudvikling i 2009-2010.
”For Easyfood betyder deltagelsen i klyngeprojektet enfremtidssikring i forbindelse med produktion af fødevareri Danmark. Easyfood er gode til at producere kvalitetsproduk-ter, som kombineret med de gode historier, der ofte er knyttet tilmindre lokale producenter, giver afsætningspotentiale på hjemmemarkedet så-vel som på eksportmarkederne. For de mindre producenter, som ofte kan være pla-ceret i udkantsdanmark, er det en mulighed for at få afsat deres produkter på enenkel og effektiv måde. Samarbejdet mellem de små og de store virksomheder vilpå den måde foregå på et ligeværdigt niveau.”
12
Flemming Paasch,Direktør Easy Food A/S
Klyngesamarbejde på fødevareområdet:Foodservice/ catering og syddanskekvalitetsfødevarerKlyngeprojektet fokuserer bl.a. på nye måltidskoncepter og- produk-ter. Formålet er at udvikle og tilbyde løsninger sammensat af produk-ter fra syddanske fødevarevirksomheder til private kantiner i regionen.Projektet vil også udvikle en forretningsplan på foodservice og cate-ringområdet, hvor der i første omgang udvikles en velkomstpakke tilturister i sommerhuse med et udvalg af produkter og madoplevelserfra regionens små og mellemstore fødevarevirksomheder.Klyngeprojektet vil sikre 35 flere produkt- eller procesin-novative virksomheder - desuden 35 flere virk-somheder med fokus på innovation inden formarketing eller organisation. Også i regio-nens yderområder vil man få gavn afden forventede vækst. Fem affødevareklyngens partneredriver virksomhed i yder-områderne, hvor de ogsåhar en stor del af deresvirksomhedsnetværk.Fødevareområdet kanderfor komme til atspille en stor rolle iudviklingen af yder-områderne i formaf både økonomi ogarbejdspladser.Partnerne bag projek-tet er Småøernes Fø-devarenetværk, Univer-sity College Syddanmark,Easyfood, Rose Poultry,Slice Fruit, Sønderjydsk Kål,Gram og Nybøl Godser A/S, Ør-bæk Mostfabrik A/S, Tåsinge Grønt,Søndernæsgård, Aarø Vingård, Sønder-jyske Fristelser v/Naturmælk, Tican Foods,Gasa Odense Frugt & Grønt samt Fanø Laks.
Food ArchitectFood Architect-programmet er et uddannelses-program, der sigter på at positionere Danmarksom det førende land inden for industriel pro-duktion af differentierede fødevarer. Formåletmed projektet er at styrke syddanske fødevare-virksomheder og deres leverandører i brugenaf såkaldte radikale innovationsmetoder fordermed at øge konkurrenceevnen. Ideen er atforbedre innovationsprocessen ved hjælp afpraktiske værktøjer og direkte rådgivning sær-ligt udviklet til fødevareindustrien.Målet for uddannelsen er at sætte deltagereog virksomheder i stand til at udvikle og lan-cere nye forretningskoncepter. Der er særligfokus på, at forretningskoncepterne skal ud-springe af en dybere forståelse af markedetsbehov. I relation hertil uddannes deltagernetil at få indsigt i og konkrete erfaringer medat gennemføre en brugerdreven innovations-proces.Deltagerne bliver uddannet til Food Architects.Som Food Architechts kan de lede en innova-tionsproces fra start til slut, lige fra at findebrugernes uudtalte behov til konkrete produk-ter, forretningsideer mv. Hver enkelt deltagergennemfører i løbet af uddannelsen et projekti egen virksomhed, og det betyder, at deltager-ne får et helt konkret udbytte af programmet.
13
Kompetenceudviklingog oplevelseri Region SjællandVækstforum Sjælland prioriterer fødevarer som en af 4 styrkepositioner isin erhvervsudviklingsstrategi 2011 – 2014. Indsatsen iværksættes som enregional fødevaresatsning under temaet ’Markedsdrevne klynger’ underVækstforums Handlingsplan 2011 – 2012. Målet er at styrke fødevareom-rådet gennem en langsigtet og sammenhængende indsats. Fødevaresats-ningen skal bygge på samspil mellem aktører og samspil med relevanteministerier, styrelser, EU og øvrige organisationer og initiativer.Den regionale fødevareindsats bygger videre på vækstforums hidtidigeindsats, der har været knyttet op omkring fødevarefyrtårns-projektetFøde-vareplatfomen.Vækstforum har også støttet initiativer inden for produkt-udvikling, lokale fødevarer og højkvalitetsprodukter samt grænseoverskri-dende samarbejder og netværk.Under den regionale fødevaresatsning iværksættes et større, strategisk re-gionalt projekt på tværs af centrale aktører om udvikling af regionale føde-varer. Arbejdet skal koble aktørernes viden sammen og bygge bro og sikresammenhæng også til arbejdet som Fødevareplatformen har gennemført.Arbejdet skal tydeliggøre fødevarer som regional styrkeposition, fremmeproduktudvikling af regionale højkvalitetsfødevarer og innovation i forbru-gerefterspurgte fødevarer, styrke vækst på tværs af sektorer (turisme, sund-hed og oplevelser), udnytte potentialer i eksisterende virksomheder samtstyrke koblingen mellem forskning og produktudvikling.De kommende års fødevareindsats retter sig mod produktudvikling oginnovation inden for fødevarer, forretningsudvikling gerne i kobling medturisme og oplevelsesøkonomi, samt kompetenceudvikling og udvikling afuddannelse rettet mod fødevareerhvervet. Samspil med MadX forventesogså at påvirke fødevareinitiativer i Region Sjælland i de kommende år.
Sjælland
FAKTA/• Sjælland har i 2009-2010 investeret i fødevareprojekter med et samletbudget på over 45 millioner kroner.• Projekterne afspejler regionens fokus på innovation og oplevelser ifødevareerhvervet. Projektdeltagerne er bredt repræsenteret meduddannelsesinstitutioner såsom Slagteriskolen, virksomheder somNordic Seed A/S og Fødevareplat-form Sjælland.• Fødevaresektoren er den anden største sektor i regionen målt på an-tallet af ansatte og mere end 1/3 af landets samlede frugtproduktionsker i Region Sjælland.• Vækstforum Sjælland har udpeget fødevarer som en af fire styrkeposi-tioner i Erhvervsudviklingsstrategien 2011 – 14.• Copenhagen Economics har udpeget kvalitetsfødevarer som et om-råde med vækstpotentiale i Region Sjælland.• Restauranter som Dragsholm Slot og produktionssteder for lokalefødevarer som Knuthenlund er gode eksempler på udvikling af høj-kvalitetsprodukter. Mange mikrobryggerier i Region Sjælland er godeeksempler på, hvordan fødevarer og turisme hænger sammen.
FødevarefyrtårnFødevareplatformRegion SjællandMed etableringen af Fødevareplatformen i 2008er det lykkedes at samle de væsentligste regio-nale aktører inden for fødevareerhvervet: Produ-center, afsætningsleddet, videninstitutioner ogoffentlige myndigheder. Det giver mulighed forat kombinere og udnytte den eksisterende regio-nale viden og kompetence til at højne kvaliteteni det regionale fødevareerhverv og derved ogsåpå sigt at skabe muligheder for øget omsætningog indtjening - bl.a. gennem produktudviklingog gennem nye afsætningsmuligheder.Fødevareplatformen har gennemført en langrække aktiviteter, som især vedrører netværks-dannelse, videnformidling og informationstil-tag samt igangsætning af forsknings- og udvik-lingsinitiativer.I løbet af de tre år er platformens netværk vok-set støt, og i 2010 har knap 450 personer frafødevarevirksomheder og videninstitutionerdeltaget i aktiviteter og videndeling.Fødevareplatformen er en del af mange forskel-lige initiativer og har været med til at få spirertil at gro i en lang række projekter. Et eksempeler projektet BELTFOOD. Med etableringen af enfast forbindelse mellem Tyskland og Danmarkforudses en øget vækst og et større behov forfødevarer på tværs af Femern Bælt. Der arbej-des derfor på tværs af Femern Bælt med et Inter-reg-projekt, der skal fremme netværk og synergimellem de aktører, der arbejder for at fremmefødevareproduktionen i begge regioner.
”Udviklingen på fødevareområdet hand-ler om beskæftigelse og værditilvækst ilandområder, om landdistriktsudvikling ogom sunde fødevarer. Som et erhvervsfremmeinitiativ erformålet at skabe øget værditilvækst. Dette kan ske vedat producere flere af de kendte produkter, og det kan skegennem udvikling af nye produkter. Men primært handlerdet om gennem branding og storytelling at få skabt flerehøjværdiprodukter – som forbrugerne efterspørger og ervillige til at betale for. Dermed skabes også et grundlagfor turisme og oplevelsesøkonomi.”Jens Peter Sørensen,bestyrelsesformand for Fødevareplatformen
HovedstadenForskning betydersundhedog bæredygtighedHovedstadsregionen/Øresundsregionen er internationaltførende på forskning og udvikling inden for fødevarer,ernæring og sundhed. I regionen er der en række forsk-ningsorienterede virksomheder og vidensmiljøer, dermed udgangspunkt i fødevareproduktionen (ingredienserog enzymer) har sat madens betydning for sundhed ogvelfærd i centrum. Det er grundlaget for en fortsat inter-national satsning på samspillet mellem mad og sundhed,der skal bidrage til innovation og vækst i hele Danmark.Vækstforum Hovedstaden fokuserer målrettet på at styrkesamspillet mellem forskning, erhverv og sundhedssekto-ren samt mellem klynger. Dette medvirker til at skabe nyviden og nye teknologier, der danner grundlag for innova-tion såsom ny teknologianvendelse og nye produkter. Deter ønsket med satsningen inden for fødevarer, ernæringog sundhed at fremme udviklingen af en klynge med højværditilvækst og med et bredt fokus på både sygdoms-forebyggelse, fødevareproduktion, enzymer og turisme.Vækstforum har igangsat to projekter på fødevareområdetog støtter bestræbelserne på at fastholde Øresundsregionensom en af de førende globale fødevareklynger. Det kan bl.aske gennem en eventuel Fødevare KIC - et internationalt in-novationskonsortium inden for fødevarer med støtte fraEuropean Institute of Innovation and Technology.
FAKTA/ Sund Vækst• ’Sund vækst’ arbejder på, at borgerne på længere
Copenhagen CookingCopenhagen Cooking er en madfestival, som hylder detdanske og nordiske køkken, traditionerne og de goderåvarer. Copenhagen Cooking er Nordens største madfe-stival, og byder på en bred palette af gastronomiske ar-rangementer over hele byen.Siden 2005 har Copenhagen Cooking hyldet især det nor-diske køkken med en festival. I 2010 var der cirka 40.000besøgende blandt de 100 arrangementer, og i 2011 blevder for første gang arrangeret en vinterudgave af mad-festivalen.Copenhagen Cooking er arrangeret af Wonderful Copen-hagen, der støttes af Region Hovedstaden.
16
sigt bliver sundere, fordi projektet søger at spredeog udnytte den viden om sunde fødevarer, der fin-des på universiteterne og i fødevareindustrien.• Økonomi: Projektets samlede budget er på 15,8 mil-lioner kroner. Heraf støtter bl.a. EU’s Regionalfondmed 7,8 millioner kroner og Vækstforum Hovedsta-den med 3,8 millioner kroner.• Aktører: Øresund Food Network, Dansk Industri,Landbrug og Fødevarer, DTU, De biovidenskabeligeog farmaceutiske fakulteter ved Københavns Univer-sitet, Copenhagen Capacity, og BioLogue.• Periode: ’Sund Vækst’ løber fra medio 2008 til 2012.
”Ifremtiden vil sygdomsforebyggelse fylde langt mere – det handler ikke kun om livsstil ogsunde fødevarer, men også om forebyggende spisevaner, og det er her functional food kom-mer ind i billedet. Man kan se projektet som en slags tretrinsraket, hvor første trin er fokuspå sund mad for alle generelt, og næste trin er at se på forskellige aldersgrupper og risiko-grupper, så de eksisterende kostråd bliver mere differentierede. Rakettens sidste trin har fokus påmadegenskaber, som forebygger sygdomme i form af functional food, som for eksempel blodtryks-nedsættende og/eller kolesterolnedsættende yoghurt.”
Maria Olofsdotter,direktør for Øresund Food
Forskning giversundere danskereProjektet Sund Vækst vil bidrage til at bringe Ho-vedstadsregionen/Øresundsregionen helt op ieliten inden for fødevarer, ernæring og sundhedinden år 2015. Ideen om at skabe de rette ram-mer for innovation, markedsføring og vækst skergennem fælles forskningsprojekter, erhvervs ph.d.-projekter, netværk for vidensdeling mellem regio-nens aktører samt efteruddannelse.Fremtidens udfordringer inden for fødevarer ogsundhed bliver stadig større på grund af globalise-ring/konkurrence og forbrugernes krav til livsstil,sundhed og miljø. Det synliggøres ved, at samfun-dets sundhedsomkostninger stiger, samtidig med atbehovet for nye løsninger og behandlinger er akut.Det er baggrunden for igangsættelsen af projektetSund Vækst i 2008. Ifølge Maria Olofsdotter, der erdirektør for Øresund Food, har dansk forskning ogfødevareindustri potentiale til at blive et af de ver-densførende centre inden for samspillet mellemfødevarer, ernæring og sundhed. Dette forspringskal blive et økonomisk forspring ved at udvide detøresundsregionale vækstcenter, hvor regionensforsknings og erhvervskompetencer skal udnyttesoptimalt med fokus på velsmagende fødevarer så-vel som sygdomsforebyggelse og behandling.
17
Bornholm
”I en turbulent hverdag i en lille virksomhedmed masser af brandslukning og ’hovsa situa-tioner’, når f.eks. transportøren ikke kommer tiltiden, der mangler etiketter og lignende, er detmeget vanskeligt at fastholde overblikket og kur-sen på det strategisk rigtige. At vi har deltageti dette innovationsprojekt har derfor hjulpet ospå flere områder; Det har tvunget os til at tagetid fra de daglige gøremål til at fokusere på ud-vikling. Vi er blevet vejledt i anvendelse af noglesimple men meget effektive struktureringsværk-tøjer. Vi har fået sparring fra specialister indenfor branding og strategi på vores egne ideer. Ogendelig har vi udvekslet synspunkter med andrebornholmske fødevarevirksomheder.”Jørn Pedersen,tidl. direktør for BornPoultry
18
Vækst på Bornholmvia kreativitet og kvalitetBornholms Vækstforum har i flere århaft fokus på at støtte udviklingen iden bornholmske fødevarebranchemed henblik på at medvirke til atsikre et stærkt bornholmsk fødeva-rebrand og nogle produktive bornholmskefødevarevirksomheder. Det sker på bag-grund af store muligheder for vækst i eks-porten samt øget beskæftigelse inden forfødevarebranchen.Interessen har medført flere forskellige akti-viteter som blandt andet et innovationspro-jekt for fødevarevirksomheder samt direkteøkonomisk støtte til enkeltvirksomhederinden for fødevareområdet, hvilket struktur-fondene tillader for Bornholm og andre øer.Herudover kommer økonomisk støtte til etstort klyngeprojekt, som blandt andet støt-ter klyngedannelse både blandt fødevare-producenter og blandt fødevareaktører.
Den bornholmske sennepsfabrikhar via indstilling fra Bornholms Vækstforum fået midlertil at etablere et nyt produktionsanlæg, der har kunnetdanne basis for at udvikle nye produkter. Projektet er nufuldført og det nye anlæg fungerer til fuld tilfredshed. Afresultater kan nævnes:• I selve produktionslokalet er sennepskværn og tankeopsat. Virksomheden er nu i stand til at produceresennep i størrelser fra 20 g. til 1 kg med en speciel eti-ketmaskine.Der har været afholdt diverse åbent hus arrangemen-ter og fremvisninger i forbindelser med madkultur-bus hver onsdag i sommer perioden.Der har været gennemført virksomhedsbesøg forgourmetkokke, erhvervsskoleelever og interesseor-ganisationer.Virksomheden har haft både en kok og en senneps-ekspert til at hjælpe med at lave en bornholmsk sen-nep fra ”bunden”. Den første sennep har været udetil smagsprøvning, tilbage meldingerne er meget po-sitive, og diverse salgskontorer efterspørger alleredesenneppen.Salgsopgørelsen for 2009 viser, at mere end 60 pro-cent af den producerede mængede er solgt udenøs.
• • •
•
Bornholmske fødevarer– fremtidens innovative fødevarerMed det mål at styrke innovationsprocesser hosbornholmske fødevareproducenter fik VæksthusHovedstadsregionen i 2009 bevilget regional-fondsmidler til et projekt- og procesforløb. Seksvirksomheder har gennemført forløbet. Redska-berne i projektet har været ny videnskabelig base-ret viden og nye systematiske metoder til afdæk-ning af brugernes behov, adfærd og købsmotiversamt fremtidens perspektiver inden for innovativefødevarer, emballager og markedsmuligheder. En-deligt har de også fokuseret på internationalise-ringens muligheder.De seks deltagende virksomheder er Bornholms A/S,BornPoultry A/S, Ciderværkstedet, Hallegaard Pølse-mageri, Kjaerstrup ApS og Lehnsgaard Rapsolie ApS.Virksomhederne har alle været meget tilfredse medderes deltagelse i projektet og forventer positiv ef-fekt for deres virksomheder. Som eksempel på kon-krete tiltag, som den deltagende virksomhed Born-Poultry har igangsat, kan nævnes:• Emballage udvikling• ”Story telling”• Inddragelse af forbrugere i udviklingsprocessen• Fokus på virksomhedens næste udviklingsskridt.
19