Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 241
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 31. marts 2011Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til EU-lister forfødevaretilsætningsstoffer til fødevaretilsætningsstoffer, fødevareenzymer, fødevare-aromaer og næringsstoffer – bilag III i forordning (EF) 1333/2008 (komitésag).Afstemning om forslaget forventes afholdt på mødet i den Stående Komité for Fødeva-rekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 8. april 2011.Forslaget forventes at øge beskyttelsesniveauet i Danmark og i resten af EU, idet der ertale om et område, der hidtil kun har været delvist harmoniseret.Regeringen kan således støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 6. kontor/3.1/2.1Sagsnr.: 2011-20-2301-00738/Dep. sagsnr.: 9614Den 31. marts 2011FVM 886
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til EU-lister for fødevaretilsætningsstoffer til fødevaretilsætningsstoffer, fø-devareenzymer, fødevarearomaer og næringsstoffer – bilag III i forordning (EF)1333/2008 (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResumé
Ifølge forordning (EF) nr. 1333/2008 om fødevaretilsætningsstoffer, artikel 4, skal der opfø-res EU-lister over alle fødevaretilsætningsstoffer, der må anvendes i fødevaretilsætningsstof-fer, fødevareenzymer, fødevarearomaer og næringsstoffer og deres anvendelsesbetingelser.Der er dels tale om tilsætningsstofanvendelser, der allerede er reguleret i EU og dels anven-delser, der ikke hidtil har været EU reguleret, men hvor en del nationalt i Danmark har væretreguleret i Positivlisten. Formålet med listerne er at begrænse anvendelse af fødevaretilsæt-ningsstoffer til fødevaretilsætningsstoffer, -enzymer, -aromaer og næringsstoffer til det, der erteknologisk nødvendigt og sundhedsmæssigt forsvarligt. Samtidig vil det blive muligt at førekontrol med anvendelserne. Forslaget forventes at øge beskyttelsesniveauet i Danmark ogEU, idet der er tale om et område, der hidtil kun har været delvist reguleret. Regeringen kanstøtte forslaget.BaggrundKommissionen har den 28. marts 2011 fremsendt forslag til EU-lister for de fødevaretilsæt-ningsstoffer, der må anvendes til fødevaretilsætningsstoffer, fødevareenzymer, fødevarearo-maer og næringsstoffer og deres anvendelsesbetingelser. Disse lister skal fungere som bilagIII i fødevaretilsætningsstofforordningen (EF) nr. 1333/2008.Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 10 og artikel 30 i Europa-Parlamentets og Rådetsforordning (EF) 1333/2008 om fødevaretilsætningsstoffer.1
Forslaget skal behandles i en forskriftskomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komitéfor Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget,forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig medhenholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager for-slaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig in-den for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Afstemning om forslaget forventes afholdt på mødet i den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH) den 8. april 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdI 2008 blev Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) 1333/2008 om fødevaretilsæt-ningsstoffer vedtaget. I den forbindelse blev det vedtaget, jævnfør forordningens artikel 4, atder skulle fastsættes positivlister over fødevaretilsætningsstoffer, der anvendes i fødevaretil-sætningsstoffer, fødevareenzymer, fødevarearomaer og næringsstoffer og deres anvendelses-betingelser. Disse lister skal udgøre bilag III i forordningen.Dele af bilag III afløser reglerne for bærestoffer i tilsætningsstoffer og bærestoffer og andretilsætningsstoffer i aromaer i bilagene til diversedirektivet 95/2/EF. Bærestoffer er en under-kategori af tilsætningsstoffer til tilsætningsstoffer. Desuden afløser listerne delvist bilag VI idiversedirektivet 95/2/EF, hvor der er opført tilsætningsstoffer til næringsstoffer til spædbørnog småbørn. Andre dele er lister over stoffer, der ikke tidligere har været reguleret. Det drejersig om tilsætningsstoffer til enzymer, næringsstoffer og andre tilsætningsstoffer end bærestof-fer til tilsætningsstoffer.Tilsætningsstoffer er nødvendige i nogle tilsætningsstoffer, enzymer, aromaer og næringsstof-fer for, at stofferne kan forblive funktionelle. Det kan for eksempel være for at holde stoffernei en bestemt opløsning og/eller for at konservere dem.Bilag III er opdelt i 5 dele:Del 1: Bærestoffer i tilsætningsstoffer.Del 2: Andre tilsætningsstoffer end bærestoffer til tilsætningsstoffer.2
Del 3: Bærestoffer og andre tilsætningsstoffer til enzymer.Del 4: Bærestoffer og andre tilsætningsstoffer til aromaer.Del 5: Bærestoffer og andre tilsætningsstoffer til næringsstoffer samt tilsætningsstoffer, der ertilladt i spædbørns og småbørnskost.Alle tilsætningsstofanvendelserne i bilag III opfylder kravene i Europa-Parlamentets og Rå-dets forordning (EF) 1333/2008, artikel 6, om fødevaretilsætningsstoffer.Det betyder, at de fødevaretilsætningsstoffer og deres anvendelsesbetingelser, der fremgår aflisterne i bilag III, skal overholde de generelle krav til tilsætningsstoffer, som er:at der er en teknologisk begrundelse for anvendelsen,at anvendelsen er sundhedsmæssigt forsvarlig, ogat anvendelsen ikke vildleder forbrugeren.Ifølge tilsætningsstofforordningen, artikel 18, om overførselsprincippet, som omhandler over-førelsen af tilsætningsstoffer fra et tilsætningsstof eller fødevare til en fødevare, hvor i en afførstnævnte er en ingrediens, skal tilsætningsstofferne i bilag III ikke mærkes på den færdigefødevare, da de kun har en funktion på tilsætningsstoffet, enzymet, aromaen eller næringsstof-fet og ikke på den endelige fødevare. Overførselsprincippet har også hidtil været gældende, ogtilsætningsstoffer, der anvendes i tilsætningsstoffer, enzymer, aromaer og næringsstoffer, bli-ver ikke mærket på fødevarerne i dag.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retFødevaretilsætningsstoffer reguleres af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.1333/2008 om fødevaretilsætningsstoffer. Idet bilagene til forordningen ikke var færdige vedforordningens anvendelsesdato, den 20. januar 2010, fandt man det nødvendigt at bibeholdeartikel 2, artikel 4 og bilag I-V i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 95/2/EF af 20.februar 1995 om andre tilsætningsstoffer til levnedsmidler end farvestoffer og sødestoffer.Den danske Positivliste, der er en implementering af de nævnte direktiver, og som er en del afbekendtgørelse nr. 93 af 4. februar 2011 om tilsætninger mv. til fødevarer, finder derfor pånuværende tidspunkt anvendelse, men vil blive ophævet, når bilag III finder anvendelse.Alle regulerede tilsætningsstoffer til tilsætningsstoffer på den danske Positivliste indgår i detnye forslag til bilag III. I den danske Positivliste fremgår tilsætningsstoffer til tilsætningsstof-fer af afsnit A1 (tilsætningsstoffer til spædbørns og småbørnskost), afsnit A2 (anvendelse aftilsætningsstoffer til aromaer) og afsnit B (bærestoffer m.m. til tilsætningsstoffer). De øvrigeregler i bilag III har ikke hidtil specifikt været reguleret, men tilsætningsstofanvendelser skal3
generelt leve op til kravene om, at der kun må anvendes, hvad der er teknologisk nødvendigt,og at det skal være sundhedsmæssigt forsvarligt.KonsekvenserForslaget har ikke nogen statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser, og indebæ-rer ikke administrative byrder for erhvervet.Forslaget forventes at øge beskyttelsesniveauet i Danmark og i resten af EU, idet der er taleom et område, der hidtil kun har været delvist harmoniseret.DTU Fødevareinstituttet har under processen været hørt. Men da der er tale om en overførelseaf allerede gældende anvendelser af bærestoffer til tilsætninger, samt opstramning via regule-ring på et område, der ikke tidligere har været reguleret, har der ikke været behov for en vi-denskabelig gennemgang af forslaget.Alle de tilsætningsstoffer, der fremgår af bilag III, skal i henhold til forordning (EF) nr.257/2010 re-evalueres af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) for at vurderederes nuværende konkrete anvendelse. Disse re-evalueringer, som forventes afsluttet i 2020,kan medføre, at der vil ske opdatering af anvendelsesbetingelserne i bilag III.Når bilag III finder anvendelse, vil de danske regler på området blive ophævet. Bekendtgørel-se om tilsætninger mv. til fødevarer vil derfor blive tilpasset ved at Positivlisten i bilag 7 samthenvisninger hertil i bekendtgørelsen ophæves.HøringForslaget har været i høring via høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:DI Fødevarer har afgivet konkrete ønsker om tilladelse af flere tilsætningsstofanvendelser.Biodynamisk Forbrugersammenslutning har bemærket, at det er uacceptabelt, at stofferne ik-ke skal mærkes på fødevarerne.Ud over høringen har Fødevarestyrelsen afholdt et møde med interessenter for at orientere omog drøfte udformningen og indholdet af bilag III.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen forholder sig generelt positivt med hensyn til at gennemføre en samlet reguleringaf fødevaretilsætningsstoffer, og at der dermed skabes klare og harmoniserede regler for bru-gen af fødevaretilsætningsstoffer i EU. Med en vedtagelse af bilag III vil reglerne for tilsæt-ningsstoffer til tilsætningsstoffer, enzymer, aromaer og næringsstoffer blive fuldt harmonise-ret. Harmoniseringen vil indebære en mere begrænset anvendelse af tilsætningsstoffer til til-4
sætningsstoffer, aromaer, enzymer og næringsstoffer, og samtidig vil det blive nemmere atkontrollere anvendelserne.Med hensyn til høringssvaret fra DI Fødevarer om at tilføje flere anvendelser, har Fødevare-styrelsen henvist DI Fødevarer til Kommissionen, da tilføjelse af flere anvendelser skal ansø-ges hos Kommissionen.Med hensyn til høringssvaret fra Biodynamisk Forbrugersammenslutning om, at det er uac-ceptabelt, at stofferne ifølge overførselsprincippet (som omhandler overførelsen af tilsæt-ningsstoffer fra et tilsætningsstof eller fødevare til en fødevare, hvori en af førstnævnte er eningrediens) ikke skal mærkes på fødevarerne, skal det bemærkes, at overførselsprincippet og-så hidtil har været gældende. Tilsætningsstoffer, der anvendes i tilsætningsstoffer, enzymer,aromaer og næringsstoffer har ikke en teknologisk funktion i den endelige fødevare og skalderfor ikke mærkes. Der vil desuden være tale om meget små mængder af tilsætningsstoffer,der vil være til stede i den endelige fødevare, hvorfor de ikke vil kunne udgøre en sundhedsfa-re.Regeringen kan således støtte forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerDer foreligger ikke oplysninger om andre medlemsstaters holdninger til forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5