Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 230
Offentligt
973668_0001.png
973668_0002.png
973668_0003.png
973668_0004.png
973668_0005.png
973668_0006.png
973668_0007.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 23. marts 2011Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering revideret grundnotat om ændring af bilag IIog III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til maksi-malgrænseværdier for acequinocyl, emamectin benzoat, ethametsulfuron-methyl, flu-bendiamid, fludioxonil, kresoxim-methyl, methoxyfenozid, novaluron, thiacloprid, ogtrifloxystrobin i eller på visse produkter (komitésag).Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekædenog Dyresundhed (SCoFCAH) den 23.-24. marts 2011.Forslaget vurderes at være sundhedsmæssigt acceptabelt, og en vedtagelse af forslagetvurderes samlet set at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Regeringen vilpå baggrund af politiske tilkendegivelser i Fødevareudvalget om, at der i risikovurde-ringen på grund af manglende metoder ikke er taget højde for eventuelle kombinations-effekter, stemme imod forslaget.
Med venlig hilsen
Line Groth Rasmussen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen Center for Dyresundhed, Dyrevelfærd og Omsætning/3.1/2.1Sagsnr.: 2011-20-221-00868 / Dep. sagsnr. 40423. marts 2011FVM 881
REVIDERETGRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag II og III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005med hensyn til maksimalgrænseværdier for acequinocyl, emamectin benzoat, ethamet-sulfuron-methyl, flubendiamid, fludioxonil, kresoxim-methyl, methoxyfenozid, novalu-ron, thiacloprid, og trifloxystrobin i eller på visse produkter (komitésag)KOM-dokument forligger ikkeRevideret genoptryk af grundnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 27. januar2011. Ændringer er markeret i marginen.

Resumé

Forslaget fastsætter ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag II og III til pesticidramme-forordning nr. 396/2005. Maksimalgrænseværdierne foreslås ændret for en række aktivstof-fer i en række afgrøder. Forslaget indeholder ændringer af eksisterende maksimalgrænse-værdier på baggrund af nye anvendelser af pesticider på visse afgrøder i EU og på baggrundaf ansøgninger om tilladelse til at importere fødevarer, der indeholder stoffet (importtoleran-ce). Forslaget vurderes at være sundhedsmæssigt acceptabelt, og en vedtagelse af forslagetvurderes samlet set at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark. Danmark vil på bag-grund af politiske tilkendegivelser i Fødevareudvalget om, at der i risikovurderingen pågrund af manglende metoder ikke er taget højde for eventuelle kombinationseffekter, stemmeimod forslaget.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og ani-malske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pe-sticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14, stk. 1, litra a i pesticidrammeforordningen.
3Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 23.-24. marts 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdGenerelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidresterMaksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningensbilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse ellerikke-optagelse på EU's positivliste til anvendelse af pesticider (bilag I til direktiv91/414/EØF). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, derendnu ikke er færdigevaluerede, der er dog foretaget fuld sundhedsmæssig vurdering af allemaksimalgrænse-værdier i bilag III.Når der foreligger en ansøgning om en konkret anvendelse, gennemfører EU en konkret risi-kovurdering og fastlægger specifikke maksimalgrænseværdier for pesticidrester i bestemte af-grøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksimalgrænseværdi på baggrund af konkrete an-vendelser af et pesticid, gælder den automatisk fastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01mg/kg for afgrøde – pesticidkombinationen. Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det på-gældende pesticid ikke må kunne måles i afgrøden.Der kan også i en række andre situationer være behov for at indføre eller ændre en eksisteren-de maksimalgrænseværdi efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU. Det kan være påbaggrund af:Ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU.Implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.Nye oplysninger om for eksempel toksikologi.Efter planlagt revurdering af pesticidet.Andre særlige forhold (for eksempel at stoffet findes som miljøforurening).
4
Ansøgninger om fastsættelse af en maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EU el-ler import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret af enmedlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter envidenskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænse-værdier.Kommissionens forslagKommissionens konkrete forslag indeholder ændringer af maksimalgrænseværdier for enrække pesticider i visse afgrøder som konsekvens af ansøgninger om nye anvendelser af pe-sticider på visse afgrøder i EU og ansøgninger om tilladelse til at importere fødevarer, der in-deholder stoffet (importtolerance).Kommissionen foreslår på baggrund af videnskabelig risikovurdering fra Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at maksimalgrænseværdier (MRL) i bilag II og III æn-dres for aktivstofferne acequinocyl, emamectinbenzoat, ethametsulfuron-methyl, flubendia-mid, fludioxonil, kresoxim-methyl, methoxyfenozid, novaluron, thiacloprid og trifloxystrobin.Forslaget anfører følgende:For acequinocyl sættes ny maksimalgrænseværdi for humle.For emamectinbenzoat sættes ny maksimalgrænseværdi for abrikos og blommer.For ethametsulfuron-methyl sættes ny maksimalgrænseværdi for rapsfrø.For flubendiamid sættes ny maksimalgrænseværdi for trænødder, æbler, pærer, kirsebær, fer-sken, spisedruer, druer til vinfremstilling, salat, spinat, bladselleri og ris.For fludioxonil sættes ny maksimalgrænseværdi for søde kartofler og yams. Maksimalgræn-seværdien sættes op for spisedruer og druer til vinfremstilling.For kresoxim-methyl sættes ny maksimalgrænseværdi for blåbær og tranebær. Den analytiskedetektionsgrænse sættes op for tang, honning, frølår, krokodille og snegle.For methoxyfenozid sættes ny maksimalgrænseværdi for blommer.For novaluron sættes ny maksimalgrænseværdi for tranebær.For thiacloprid sættes maksimalgrænseværdien op for ærter med bælg.For trifloxystrobin sættes maksimalgrænseværdien op for aubergine.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftskomitéproceduren med kontrol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direk-te gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter med-lemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.
5
KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede maksimalgrænseværdier ersundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.DTU Fødevareinstituttet har i deres vurdering udtalt, at der ikke er sundhedsmæssige proble-mer med de foreslåede maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet bemærker i deresvurdering af det konkrete forslag, at der i vurderingen ikke er taget højde for eventuelle kom-binationseffekter. Der arbejdes både i den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)og på DTU Fødevareinstituttet målrettet på at udvikle en metode til risikovurdering af kombi-nationseffekter for pesticidrester. Der findes ikke på nuværende tidspunkt en systematisk me-tode til at vurdere eventuelle kombinationseffekter af grupper af pesticider. Det fremgår af pe-sticidramme-forordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal indar-bejdes i vurderingen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.Fødevarestyrelsen vurderer, efter at have indhentet en vurdering fra DTU Fødevareinstituttet,at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier fastsat i bilag II og III vil medføre entilstand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel, og en vedtagelse af forslagetvurderes samlet set at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Advokatrådet kan ikke svare på høringen inden for høringsfristen.Landbrug & Fødevarer: henholder sig til Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EF-SA’s) vurdering, og kan umiddelbart tage Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets(EFSA’s) vurdering til efterretning.De Samvirkende Købmænd fremfører, at de ikke kan nå at svare på høringen med en hørings-frist på mindre end to arbejdsdage. Danmarks Skibsmæglerforening og NærbutikkernesLandsforening bakker op om dette.Biodynamisk Forbrugersammenslutning finder, at forslaget øger restindholdet i nogle fødeva-rer væsentligt, hvorfor de foreslår at gøre alt biodynamisk eller økologisk for at undgå gift ifødevarer. Foreningen klager desuden over den korte høringsfrist.
6Foreningen mod Skadeligt Dentalmateriale forholder sig yderst kritisk til forslaget og fremfø-rer, at det er vigtigt at mindske brugen af pesticider.Foreningen May Day betragter sprøjtegifte som helt unødvendige i moderne landbrug og op-fordrer til, at der i højere grad satses på bæredygtighed og økologi. Foreningen finder det uri-meligt, at forbrugerne udsættes for pesticidrester i fødevarer og beder om, at Danmark stem-mer nej.Desuden har yderligere 26 privatpersoner svaret på høringen. Disse forholder sig alle kritisktil forslaget.Regeringens foreløbige generelle holdningAlle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II ogIII) eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænse-værdier (optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordningerer derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kanalene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.Forslaget indeholder maksimalgrænseværdier for en række aktivstoffer i en række afgrøder.Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vil medføre en til-stand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel.Følgende skal anføres i forhold til forslaget: For stoffet flubendiamid foreslås maksimalgræn-se-værdierne for blandt andet kirsebær og druer sat op fra den analytiske detektionsgrænse til1,5 mg/kg for kirsebær og til 1 mg/kg for druer. På baggrund af de udførte restforsøg med kir-sebær og druer kan der af afrundingstekniske årsager fastsættes maksimalgrænseværdier på 2mg/kg for kirsebær og 1,5 mg/kg for druer. Disse værdier vurderes at være teknisk korrekteog sundhedsmæssigt acceptable, og en eventuel ændring, der følger dette, vil kunne accepte-res.For stoffet kresoxim-methyl sættes den analytiske detektionsgrænse af analysetekniske årsa-ger op for tang, honning, frølår, krokodille og snegle. Dette er teknisk korrekt og sundheds-mæssigt acceptabelt.Da det var forventet, at forslaget ville komme til afstemning i Den Stående Komité for Føde-varekæden og Dyresundhed (SCoFCAH) den 3.-4. februar 2011 blev Folketingets Europaud-
7valg samt Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 27. januar 2011 orien-teret om forslaget ved oversendelse af grundnotat. Der var på den baggrund ingen indvendin-ger fra udvalgene.Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har imidlertid efterfølgende tilkende-givet, at Danmark bør stemme imod et andet forslag om fastsættelse maksimalgrænseværdier,der er oversendt til Folketinget til skriftlig orientering den 16. marts 2011. Udvalget har her-ved henvist til, at eventuelle kombinationseffekter ikke kendes. Da denne problematik ogsågør sig gældende i det foreliggende forslag, hvor der ligeledes mangler metoder til at tagehøjde for eventuelle kombinationseffekter, har regeringen revideret sin indstilling til forslaget,uanset at en vedtagelse af forslaget vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der vurderessundhedsmæssigt acceptabel.Regeringen vil således på baggrund af politiske tilkendegivelser i Fødevareudvalget om, atder i risikovurderingen på grund af manglende metoder ikke er taget højde for eventuellekombinationseffekter, indstille, at Danmark stemmer imod forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på afstemningerne fra tidligere lignende forslag vurderes der at være kvali-ficeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgDer er oversendt grundnotat om forslaget til Folketingets Europaudvalg den 27. januar 2011.Notatet er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.