Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 222
Offentligt
971442_0001.png
971442_0002.png
Kære Direktør Kære EsbenSå står vi her igen med endnu en fyringsrunde bag os og yderligere besparelser ogomlægninger forude.Du har som direktør for Fødevarestyrelsen fra starten haft fokus på detforretningsmæssige.Det har du aldrig lagt skjul på, men tværtimod fremhævet det fornuftige i at betragteFVST, som var det en privat virksomhed, med de forretningsmæssige udfordringerdet giver.Bortset fra at jeg er uenig med dig i, at man ukritisk kan sammenligne privat ogoffentlig virksomhed, fordi forudsætningerne for driften er så væsensforskellige, kanjeg godt se det fornuftige i også at se på Fødevarestyrelsens drift ud fra etforretningsmæssigt synspunkt - så længe forudsætningen er ”bedst og billigst”.Du har helt sikkert også en rigtig pointe i, at forudsætningen for succesfuld privat ogoffentlig virksomhed er, at de ”forretningsmæssige forudsætninger” er i orden. Atman kan levere de bedste ydelser til den bedste pris.Der er dog endnu en forudsætning - både for at kunne levere den rigtige vare til denrigtige pris, her og nu - men specielt også for at kunne gøre det på længere sigt. Denforudsætning vil du om ikke andet kunne få bekræftet fra ledelserne i alle succesrigeprivate selskaber fra Mærsk og Lego ned til den lokale tømmermester - og det erdygtige, engagerede og loyale medarbejdere.Modsat blev der i TV for et stykke tid siden vist en udsendelse med skjult kamera,som fulgte en flok Sosu assistenter i hovedstadsområdet. Den viste en gruppemedarbejdere, hvis hovedformål med arbejdsdagen var at få den overstået hurtigstmuligt og gerne med snyd. Sådan en adfærd kan og skal selvfølgelig ikke undskyldes,men kan desværre forklares. Bekendte og familiemedlemmer, som kenderhjemmeplejesystemet, kendte opskriften.Skemalæg arbejdsopgaverne ned til mindste detalje, fratag medarbejderne mulighedfor personligt initiativ for ikke at tale om muligheden for at tage personligt ansvar,klientgør de ældre.Så får man ”effektive” medarbejdere, uden ansvar, men også uden ansvarlighed, forarbejdet bliver ligegyldigt. Hjemmeplejen var i dette tilfælde blevet billig – ikke barei økonomisk forstand - men i ordets bredeste betydning.Den sidste medarbejder tilfredsheds måling viste at medarbejderne iFødevarestyrelsen netop vægter det at kunne udføre et meningsfyldt fagligttilfredsstillende stykke arbejde i samarbejde med kollegaerne allerhøjst.Jeg og de medarbejdere, som bliver omfattet af de fremtidige arbejdsomlægninger ogcentraliseringer, er bekymrede for om det vil kunne lade sig gøre i fødevare og
veterinærkontrollen fremover. Og vi har svært ved at genkende Fødevarestyrelsensom en fremtidig livsvenlig arbejdsplads.Personligt deltager jeg selvfølgelig positivt i kommende forandringer, men som duselv har understreget, er det i sidste ende ledelsens ansvar, at ændringerne får deneffekt ledelsen har bebudet og forventer.Kun fremtiden kan vise om du og koncernledelsen magter opgaven så fremtidensFødevarestyrelse også fremover kan rumme dygtige, aktive og engageredemedarbejdere. Eller om den bare bliver - billig.Vores skiftende direktører - dig selv inklusive – er bl.a. blevet budt velkommen med,at de overtog en flok meget fagligt engagerede medarbejdere.I forbindelse med vores medarbejder tilfredsheds undersøgelse sidste år, meddelte du,at nu forstod du – endelig – hvad det var vi mente med ”faglighed”.Det håber jeg er rigtigt.PS! Du vil nu sætte dig ned for at finde et passende svar. Det svar jeg kunne ønskemig var 5 minutters eftertanke.Jens Chr. WeidanzTilsynsførende dyrlæge ved fødevarekontrollen.HSU næstformand.