Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 22
Offentligt
904886_0001.png
904886_0002.png
904886_0003.png
904886_0004.png
904886_0005.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 20. oktober 2010Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 2001/112/EF om frugt-saft og lignende produkter bestemt til konsum.
Med venlig hilsen
Line Groth Rasmussen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsens 6. Kontor/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00735/Dep. sagsnr. 7182Den 19. oktober 2010FVM 803
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv2001/112/EF om frugtsaft og lignende produkter bestemt til konsumKOM (2010) 490

Resumé

Forslaget indebærer en tilpasning til internationale normer og en privat branchestandard, envidereførelse af de gældende regler om den nøje adskillelse mellem frugtsaft og frugtsaft frakoncentrat, samt tilladelse til, at puré blandes i frugtsaft og frugtsaft fra koncentrat. Derud-over foreslås det, at det ikke længere skal være tilladt at tilsætte sukker til visse frugtsafter.Endvidere tillægges Kommissionen kompetence til at vedtage tilpasninger af ikke væsentligebilag til den tekniske udvikling og til udviklingen i relevante internationale standarder. For-slaget forventes ikke at have betydning for beskyttelsesniveauet i Danmark og resten af EU.BaggrundKommissionen har ved KOM (2010) 490 endelig af 21. september 2010 fremsat forslag tilEuropa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 2001/112/EF af 20.december 2001 om frugtsaft og lignende produkter bestemt til konsum (frugtsaftdirektivet),senest ændret ved Kommissions direktiv 2009/106/EF af 14. august 2009. Forslaget er over-sendt til Rådet den 27. september 2010 i dansk sprogudgave.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2 og skal behandles efter procedu-ren for den almindelige lovgivningsprocedure, TEUF artikel 294.NærhedsprincippetDer er tale om ændringer til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering,at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdFormålet med forslaget er at tilpasse reglerne i frugtsaftdirektivet, 2001/112/EF, til internatio-nale normer, specielt til dele af Codex Alimentarius standarden for frugtsaft og nektar samt til
2Brancheorganisationen for de Europæiske Frugtsaftproducenters (AIJN) kodeks for vurderingaf frugt- og grøntsagssafter.Codex Alimentarius standarder er vejledende standarder fastsat i regi af Verdenssundhedsor-ganisationen (WHO) og FN’s Fødevare- og Landbrugsorganisation (FAO) for kvalitet ogmærkning af produkterne. Brancheorganisationen for de Europæiske Frugtsaftproducenters(AIJN) kodeks for vurdering af frugt- og grøntsagssafter angives af Kommissionen at være enreferencestandard for selvregulering for frugtsaft fra koncentrat inden for frugtsaftindustrien.Det er således en privat branchestandard udarbejdet af Brancheorganisationen for de Europæi-ske Frugtsaftproducenter (AIJN).Forslaget indebærer:- en videreførelse af den nøje adskillelse mellem frugtsaft og frugtsaft fra koncentrat i formaf beskrivende definitioner af de enkelte produkter og det tillades, at puré blandes i frugt-saft og frugtsaft fra koncentrat.- at der sker tekniske tilpasninger af bilagene, herunder at det ikke længere vil være muligtat tilsætte sukker til følgende produkter: Frugtsaft/-juice, frugtsaft fra koncentrat, koncen-treret frugtsaft og dehydreret frugtsaft/frugtsaft i pulverform, og det vil blive frivilligt attilsætte sukker og/eller honning til frugtnektar, hvilket tidligere var obligatorisk.- at Kommissionen tillægges visse beføjelser til at udstede delegerede retsakter i overens-stemmelse med TEUF artikel 290 for at tilpasse bilagene, undtagen bilag I, del I (definiti-on af og forbeholdt varebetegnelse for produkterne) og bilag II (definition af råvarer), tilden tekniske udvikling og tage hensyn til udviklingen i relevante internationale standar-der.UdtalelserEuropa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.Gældende dansk retDe gældende danske regler er bekendtgørelse nr. 878 af 30. oktober 2003 om frugtsaft medvidere, som ændret ved bekendtgørelse nr. 242 af 14. april 2008. Bekendtgørelse nr. 878 er engennemførelse af Rådets direktiv 2001/112/EF af 20. december 2001 om frugtsaft og lignendeprodukter bestemt til konsum (frugtsaftdirektivet).KonsekvenserForslaget skønnes ikke at have samfundsøkonomiske, statsfinansielle eller administrativekonsekvenser for det offentlige, ligesom forslaget ikke skønnes at have administrative konse-kvenser for erhvervslivet.En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
3DTU Fødevareinstituttet mener ikke umiddelbart, at forslaget vil medføre ringere ernærings-værdi af frugtsafter.Vedtages forslaget skal bekendtgørelse nr. 878 om frugtsaft m.v. ændres i overensstemmelsemed direktivændringen.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:DI Fødevarer er enige i Kommissionens forslag for så vidt angår adskillelsen af definitionmed tilknyttet forbeholdt varebetegnelse for frugtsaft og frugtsaft fra koncentrat, forenklingvedrørende restituering af aroma, udelukkelse af sukker som ingrediens i frugtsaft og tilføjelseaf tomat som frugt i frugtsafter.Kantineledernes Landsklub mener, at det bør fremgå tydeligt af mærkningen, at frugtsafterindeholder tomatkulhydrat, da flere personer angiveligt er allergiske overfor tomatkulhydra-ter.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er positiv over for tilpasning af direktivet til internationale normer, hvor det erhensigtsmæssigt, sundhedsmæssigt forsvarligt og ikke vildleder forbrugerne. Regeringen erogså positiv over for, at Kommissionen gives beføjelser til at tilpasse de nævnte bilag til dentekniske udvikling ved delegerede retsakter. Regeringen er enig i, at der bør tages hensyn tilindholdet i Brancheorganisationen for de Europæiske Frugtsaftproducenters (AIJN) kodeksfor vurdering af frugt- og grøntsagssafter, hvor dette er hensigtsmæssigt. Det bør dog ikke væ-re en fast referencestandard i og med der er tale om en privat branchestandard, som ikke er of-fentligt tilgængelig, og som medlemsstaterne ikke har indflydelse på. Det kan reelt afvige fraCodex Alimentarius standarden, som er referencen i WTO-systemet, og som er den egentligereference, som EU ønsker at tilpasse sig.Regeringen kan tilslutte sig, at den gældende adskillelse mellem frugtsaft og frugtsaft fra kon-centrat fastholdes, og at puré kan blandes i frugtsaft og frugtsaft fra koncentrat, samt at dersker tekniske tilpasninger af bilagene, så det bliver frivilligt at tilsætte sukker og/eller honningtil frugtnektar. For så vidt angår forbud mod tilsætning af sukker til følgende produkter:Frugtsaft/-juice, frugtsaft fra koncentrat, koncentreret frugtsaft og dehydreret frugt-saft/frugtsaft i pulverform afviger Kommissionens forslag fra Codex standarden. I Codexstandarden, som er referencen i WTO systemet, er der mulighed for at tilsætte sukker til denævnte frugtsaft produkter. Denne afvigelse fra Codex Alimentarius standarden støttes imid-lertid fra dansk side af hensyn til et ernæringsmæssigt ønske om at reducere sukkerindtaget ibefolkningen.
4For så vidt angår Kantineledernes Landsklubs bemærkning om, at det skal fremgå tydeligt afmærkningen, at et produkt indeholder tomatkulhydrat, forholder det sig sådan, at det i henholdtil de gældende supplerende mærkningskrav i frugtsaftdirektivet skal fremgå enten af varebe-tegnelsen og/eller af ingredienslisten, hvis der er tomatsaft i en frugtsaft.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget fra andremedlemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.