Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 217
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 16. marts 2011Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om ændring af bilag III tilEuropa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til maksimalgrænse-værdier for dimethomorph, fluopicolid, mandipropamid, metrafenon, nikotin og spiro-tetramat (komitésag).Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 23.-24. marts 2011.Forslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderesheller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.Regeringen kan tilslutte sig forslaget.Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, Center for Dyresundhed, Dyrevelfærd og Omsætning /Dep. 3.1/2.1Sagsnr.: 2011-20-221-00904 / Dep. sagsnr. 40415. marts 2011FVM 876
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af bilag III til Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 medhensyn til maksimalgrænseværdier for dimethomorph, fluopicolid, mandipropamid, me-trafenon, nikotin og spirotetramat (komitésag)KOM-dokument forligger ikkeResumé
Forslaget fastsætter ændringer af maksimalgrænseværdier i bilag III til pesticidrammefor-ordning nr. 396/2005. Maksimalgrænseværdierne foreslås ændret for en række aktivstoffer ien række afgrøder. Forslaget indeholder ændringer af eksisterende maksimalgrænseværdierpå baggrund af nye anvendelser af stofferne dimethomorph, fluopicolid og mandipropamid påvisse afgrøder i EU, ansøgning om tilladelse til at importere fødevarer, der indeholder metra-fenon (importtolerance) og implementering af Codex Alimentarius maksimalgrænseværdierfor pesticidet spirotetramat. For stoffet nikotin sættes endvidere nye grænseværdier på bag-grund af overvågningsdata. Forslaget vurderes at være sundhedsmæssigt acceptabelt, og envedtagelse af forslaget vurderes samlet set at betyde et uændret beskyttelsesniveau i Dan-mark. Fra dansk side kan forslaget støttes.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag III til forordning nr. 396/2005 af 23.februar 2005 (pesticidrammeforordningen) om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i el-ler på vegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv91/414/EØF.Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 14 i pesticidrammeforordningen.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,1
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresund-hed (SCoFCAH) den 23.-24. marts 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdGenerelt om ændringer af maksimalgrænseværdier for pesticidresterMaksimalgrænseværdier for pesticidrester i fødevarer er fastsat i pesticidrammeforordningensbilag II for de aktivstoffer, der allerede er fuldt evaluerede i forbindelse med optagelse ellerikke-optagelse på EU's positivliste til anvendelse af pesticider (bilag I til direktiv91/414/EØF). Maksimalgrænseværdier er fastsat i bilag III for de aktivstoffer og afgrøder, derendnu ikke er færdigevaluerede; der er dog foretaget sundhedsmæssig vurdering af alle mak-simalgrænseværdier i bilag III.Når der er indgivet en ansøgning om en konkret anvendelse af et pesticid i EU, gennemføresder i EU en konkret risikovurdering, og der fastlægges på den baggrund specifikke maksimal-grænseværdier for pesticidrester i bestemte afgrøder. Så længe der ikke er fastlagt en maksi-malgrænseværdi på baggrund af konkrete anvendelser af et pesticid, gælder den automatiskfastsatte analytiske detektionsgrænse på 0,01 mg/kg for afgrøde – pesticidkombinationen.Dette er udtryk for en 0-tolerance, idet det pågældende pesticid ikke må kunne måles i afgrø-den.En maksimalgrænseværdi kan desuden efter den fornødne konkrete risikovurdering i EU ind-føres eller ændres på baggrund af:Ansøgninger om importtolerancer fra tredjelande for produkter, der indføres til EU.Implementering af Codex Alimentarius (FAO/WHO) grænseværdier i EU.Nye oplysninger om for eksempel toksikologi.Planlagt revurdering af pesticidet.Andre særlige forhold (for eksempel at stoffet findes som miljøforurening) (Disse eraltid midlertidige maksimalgrænseværdier).Ved tilbagekaldelse af eksisterende godkendelser.
2
Ansøgninger om fastsættelse af en ny maksimalgrænseværdi på baggrund af anvendelse i EUeller import af fødevarer, der indeholder rester af stoffet, bliver i første omgang evalueret afen medlemsstat i EU. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefteren videnskabelig sundhedsmæssig vurdering af alle forslag til ændringer af maksimalgrænse-værdier.Kommissionens forslagKommissionens forslag indeholder ændringer af maksimalgrænseværdier for en række pesti-cider i visse afgrøder som konsekvens af ansøgninger om nye anvendelser af stofferne di-methomorph, fluopicolid og mandipropamid på visse afgrøder i EU, ansøgning om tilladelsetil at importere fødevarer, der indeholder metrafenon (importtolerance) og implementering afCodex Alimentarius maksimalgrænseværdier for pesticidet spirotetramat. For stoffet nikotinsættes endvidere midlertidige grænseværdier på baggrund af overvågningsdata.Kommissionen foreslår på baggrund af en videnskabelig risikovurdering fra Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), at maksimalgrænseværdier (MRL) i bilag III ændres foraktivstofferne dimethomorph, fluopicolid, mandipropamid, metrafenon, nikotin og spiro-tetramat.Forslaget anfører følgende:Nye anvendelser:For dimethomorph ændres maksimalgrænseværdien fra den analytiske detektionsgrænse til enny maksimalgrænseværdi for jordbær.For dimethomorph sættes maksimalgrænseværdien op for vårsalat.For fluopicolid ændres maksimalgrænseværdien fra den analytiske detektionsgrænse til en nymaksimalgrænseværdi for kålrabi, hovedkål og havesalat.For fluopicolid sættes maksimalgrænseværdien op for porrer.For mandipropamid ændres maksimalgrænseværdien fra den analytiske detektionsgrænse tilen ny maksimalgrænseværdi for humle.Importtolerance:For metrafenon sættes maksimalgrænseværdien op for spisedruer og druer til vinfremstilling.Implementering af Codex Alimentarius maksimalgrænseværdier:For spirotetramat ændres maksimalgrænseværdien fra den analytiske detektionsgrænse til enny maksimalgrænseværdi for hele gruppen af trænødder.Midlertidige maksimalgrænseværdier på baggrund af overvågningsdata:For nikotin sættes midlertidige maksimalgrænseværdier for hyben, friske urter, te, urteudtrækog krydderier (frø, frugter og bær, bark, rødder, jordstængler, knopper, støvfang, frøknopper).
3
UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med kon-trol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til pesticidrammeforordningen. Ændringen vil være direk-te gældende i Danmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter med-lemsstaterne sanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hellerikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA), som har vurderet, at de foreslåede maksimalgrænseværdier ersundhedsmæssigt acceptable for forbrugerne.DTU Fødevareinstituttet er anmodet om en vurdering og har udtalt, at der ikke er sundheds-mæssige problemer med de foreslåede maksimalgrænseværdier. DTU Fødevareinstituttet be-mærker, at der i vurderingen ikke er taget højde for eventuelle kombinationseffekter. Der ar-bejdes, både i den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) og på DTU Fødevarein-stituttet målrettet på at udvikle en metode til risikovurdering af kombinationseffekter for pe-sticidrester. Der findes ikke på nuværende tidspunkt en systematisk metode til at vurdereeventuelle kombinationseffekter af grupper af pesticider. Det fremgår af pesticidrammefor-ordningens artikel 14, stk. 2, at eventuelle kombinationseffekter skal indarbejdes i vurderin-gen af pesticidrester i fødevarer, når der findes en egnet metode.Fødevarestyrelsen vurderer på baggrund af vurderingerne fra Den Europæiske Fødevaresik-kerhedsautoritet (EFSA) og DTU Fødevareinstituttet, at de foreslåede ændringer af maksi-malgrænseværdier fastsat i bilag III vil medføre en tilstand på fødevareområdet, der er sund-hedsmæssigt acceptabel, og at en vedtagelse af forslaget samlet set vil betyde et uændret be-skyttelsesniveau i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Biodynamisk Forbrugersammenslutning gør opmærksom på, at forslaget øger restindholdet imange fødevarer væsentligt. Biodynamisk Forbrugersammenslutning foreslår derfor at gørealt biodynamisk eller økologisk, for at undgå gift i fødevarer.Forbrugerrådet har på grund af ressourcemangel ingen bemærkninger.4
Landbrug & Fødevarer henholder sig til Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EF-SA’s) vurdering, og kan umiddelbart tage Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets(EFSA’s) vurdering til efterretning.Desuden har 1 privatperson svaret på høringen. Denne forholder sig kritisk til forslaget.Regeringens foreløbige generelle holdningAlle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en maksimalgrænseværdi for restindholdet i fødevarerne (bilag II ogIII), eller som fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænse-værdier (optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordningerer derfor vigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kanalene støtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag III.Forslaget indeholder maksimalgrænseværdier for en række aktivstoffer i en række afgrøder.Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vil medføre en til-stand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel og regeringen forholder sigderfor positivt til forslaget.Der er imidlertid et forhold der skal anføres i relation til forslaget:For stoffet mandipropamid foreslås maksimalgrænseværdien for humle sat op fra den analyti-ske detektionsgrænse til 50 mg/kg. På baggrund af de udførte restforsøg, kan der af afrun-dingstekniske årsager fastsættes en maksimalgrænseværdi på 60 mg/kg. Denne værdi vurde-res at være teknisk korrekt og sundhedsmæssigt acceptabel, og en eventuel ændring, der føl-ger dette, vil kunne accepteres.På den baggrund kan regeringen støtte forslaget, idet man fra dansk side kan acceptere mindreændringer i form af tilføjelse eller fjernelse af maksimalgrænseværdier i bilag II og III underforudsætning af, at ændringerne vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på afstemninger om tidligere lignende forslag vurderes der at være kvalifi-ceret flertal for forslaget.
5
Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6