Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2009-10
FLF Alm.del Bilag 20
Offentligt
Branchenetværk for fødevarertil medicinske formål
Input til afgift på mættet fedt.Det foreslås, at der indføres en afgift på mættet fedt i fødevarer. Det er vores opfattelse, atdette generelt kan være gavnligt for folkesundheden. Mættet fedt har en rækkeskadevirkninger og spiller en betydelig rolle i den aktuelle fedmeepidemi.Det er dog med mættet fedt som med mange andre produkter, at det er overdrevet brug(misbrug) som giver skader, mens korrekt anvendelse i visse situationer kan være ennødvendighed for at forbedre sundhedstilstanden.Vi er derfor af den opfattelse, at det er helt essentielt at afgiften indrettes således, at denrammer unødig og skadelig brug af mættet fedt, men at den gavnlige brug isundhedssektoren ikke bliver pålagt denne afgift. Vi redegør nedenfor for baggrunden for,at mættet fedt anvendes ved behandlingen i den danske sundhedssektor.For en række patienter er det ikke relevant at reducere brugen af mættet fedt. En reduktionaf fedtmængden vil derimod være direkte skadelig og vil kunne medføre dødsfald på voresygehuse.Baggrunden er, at underernæring er et stort problem blandt mange patienter på de danskehospitaler og blandt mange andre syge som ikke nødvendigvis er indlagte. Ifølgeundersøgelser på danske hospitaler (KondrupJ et al. Incidence of nutritional risk andcauses of inadequate nutritional care in hospitals. Clin Nutr 2002;21 (6):461-8)er op til30% af hospitalspatienterne underernærede. Her taler vi ikke kun om fejlernæring, menom direkte underernæring. Dette er en af årsagerne til, at ernæring er med i to standarder iDen danske kvalitetsmodel.Underernæring har stor klinisk betydning (IbHessov, Klinisk ernæring, MunksgaardDanmark 4. udgave, 2004 s. 63)og hæmmer patienternes mulighed for at blive raske.Alle personer har behov for fedt inkl. mættet fedt. For den generelle danske befolkning erproblemet, at man indtager for store mængder fedt og hvor specielt indtagelsen af mættetfedt er for høj. For de underernærede er det derimod et problem, at få protein og energinok. I modsætning til den generelle danske befolkning, er den normale kost alt forvoluminøs og næringsfattig for den underernærede, herunder personer som ikke evner atspise større måltider. I stedet anbefales der til disse personer en kost der er rig på bådeprotein- og energi, hvilket betyder rig på fedt og fattig på fiberholdige kulhydrater. (IbHessov s. 71-75)Personer der ikke klarer at spise tilstrækkelig med almindelig mad, har stor gavn affødevarer som er tilvirket med særligt medicinsk formål. Dette er ernæringsdrikke ellersondeernæring. Fødevarer med særligt medicinsk formål notificeres hos fødevarestyrelsen.Det er således et reguleret marked der er under særlig kontrol, og hvor alle produkteroverholder gældende retningslinjer; Nordiske Næringsrekommandationer 2004.
Børsen - 1217 København K - Tlf. 33 74 61 10 - Fax 72 25 55 78E-mail:[email protected]- www.fmfnet.dk
Branchenetværk for fødevarertil medicinske formål
Ernæringsdrikke gives til personer enten som supplement til almindelig mad eller someneste næringskilde. Personer der ikke kan indtage tilstrækkelig ernæring med hjælp af
ernæringsdrikke, men som har fungerende mave-tarm kanal, kan få sondeernæring. (IbHessov s 71-79).Fælles for Ernæringsdrikke og sondeernæring (fødevarer med særligt medicinsk indhold)er at de indeholder fedt (inkl. mættet fedt), kulhydrater, protein, vitaminer og mineraler.Indholdet af både sondeernæring og ernæringsdrikke er i overensstemmelse medgældende anbefalinger.En afgift på mættet fedt på fødevarer med særligt medicinsk formål vil ikke gavnefolkesundheden, da fedtmængden i produkterne er helt nødvendighed for at kunne være ioverensstemmelse med de krav der stilles til ernæring af en underernæret eller en person irisikogruppen for at blive det. En afgift vil kun være fordyrende for hospitaler og patienter.Patienter, som typisk er ældre og syge mennesker. En fordyrelse af produkterne kanmedføre et ønske om at gennemføre besparelser, som desværre kan være ødelæggende forpatienternes liv og helbred.Disse fødevarer anvendes ikke udenfor sundhedssektoren og er således ikke en faktor somindgår i fedmeepidemien.Fødevarer med særligt medicinsk formål bør derfor specifikt fritages for denplanlagte afgift på mættet fedt.Såfremt der er spørgsmål eller bare vil have uddybet ovenstående er i meget velkommen tilat kontakte FMF sekretariatet på tlf.: 33 74 61 10
Med venlig hilsenThomas Klit ChristensenSekretariatschef - Branchenetværk for Fødevarer til Medicinske FormålMOBIL: +45 2245 0685DIREKTE: +45 3374 6110[email protected]
Børsen - 1217 København K - Tlf. 33 74 61 10 - Fax 72 25 55 78E-mail:[email protected]- www.fmfnet.dk
Branchenetværk for fødevarertil medicinske formål
Børsen - 1217 København K - Tlf. 33 74 61 10 - Fax 72 25 55 78E-mail:[email protected]- www.fmfnet.dk