Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 174
Offentligt
955827_0001.png
955827_0002.png
955827_0003.png
CAP-høring i Europa-Parlamentet 26. januar 2011Onsdag den 26. januar mødtes repræsentanter fra en række af Europas størstelandbrugs- og fødevarer organisationer for at debattere Kommissions udspil tilreformen af den fælles landbrugspolitik (CAP’en). Debatten blev arrangeret afEuropa-Parlamentets landbrugsudvalg, hvis medlemmer havde forberedt en rækkespørgsmål inden for tre temaer, som følger Kommissionens udspil:Direkte betalinger,markedsforanstaltninger og udvikling af landdistrikterne.Direkte betalingerFørste del af debatten omhandlede de direkte betalinger. Paneldeltagerne var i denneforbindelse enige om, at CAP’en fortsat skal bygge på en stærk

1-søjle.

Paneletrepræsenterede både små og større landbrug, og deltagerne var derfor ikkeoverraskende uenige om, hvordan man sikrer en fair fordeling af

direkte betalinger.

Centralt for denne diskussion er for det første, hvilke kriterier landbrug skal opfyldefor at indgå i ordningen. Michael Dover som repræsenterede NGO-sammenslutningenARC2020 foreslog en afskaffelse af det ’historiske kriterium’, som de ’gamle’ EU-medlemsstater er omfattet af. Arnd Spahn, fra EFAT, en føderation af landbrugs- ogfødevareorganisationer, var enig og forklarede, at jobskabelse bør være et kriteriumfor direkte betalinger.Formanden for Den Europæiske Landejer Organisation, ELO, Pirzio-Biroli Corrado,understregede derimod, at ordningen for direkte betalingerikkeskal ændres, idet manrisikerer at skabe indkomstustabilitet.Via Campesina, en fagforening for mindre landmænd som under høringen varrepræsenteret af Savigny Geneviéve, argumenterede i forlængelse heraf i enpressemeddelelse for, at det først kan komme på tale at regulere ordningen for direktebetalinger, når man har fået indført en række tilstrækkelige markedsforanstaltninger.COPAs præsident, Padraig Walshe, forklarede, at han er åben over for, at direktebetalinger kan forbeholdes ’aktivelandmænd’,som Kommissionen har foreslået i situdspil. Han kritiserede dog begrebet for at være for løst, en kritik der også er blevetrejst af adskillige medlemmer af Europa-Parlament. Belgiens landbrugsminister,Sabine Laruelle, foreslog i denne forbindelse at anvende ennegativ definitionafbegrebet i onsdags, da hun var på besøg i Europa-Parlamentets landbrugsudvalg.Et andet omdrejningspunkt i debatten om direkte betalinger var, hvorvidt der skalvære et

indkomstloft

for betalingerne, en såkaldt ’capping’ af støtten. GenevièveSavigny fra Via Campesina talte varmt for denne idé, mens COPA’s direktør, Walshe,mente, at en sådan ordning risikerer at ryste hele fundamentet for europæisk landbrug,herunder skabe usikkerhed om beskæftigelsen i sektoren og underminere Europashøje fødevaresikkerhed. Corrado, formanden for Den Europæiske LandejerOrganisation, ELO, udtalte, at et loft risikerer at forværre EU’s

konkurrenceevne.

Walshe delte Corrados bekymring, og advarede ligeledes mod forringelse af EU’skonkurrenceevne. Han frarådede yderligere handelsliberalisering med Mercosur ogMarokko og at stille flere nye

’grønne krav’

til EU’s landmænd.
MarkedsforanstaltningerAnden del af debatten omhandlede, hvordan EU stabiliserer sit råvaremarked,herunder hvorvidt nuværende værktøjer til at håndtere risici skal erstattes af nye. Påbaggrund af blandt andet mælkekrisen i 2009 foreslår Kommissionen i sin meddelelsestrømligning og forenkling af nuværende markedsforanstaltninger samt nyeinstrumenter, der kan intervenere i markedet. Markedsforanstaltningerne udgjordetidligere størstedelen af EU’s landbrugsbudget, men instrumenterne anvendes i dag -og skal fortsat anvendes - udelukkende som sikkerhedsværktøjer ved større prisfald,ifølge Kommissions udspil.Iratxe García Pérez, spansk Europa-Parlamentsmedlem fra den socialdemokratiskegruppe S&D, foreslog at oprette en EU-krisemekanisme, der kan håndtere størreprisfald, som i forbindelse med mælkekrisen i 2009.Corrado, Præsidenten for ELO, var enig i, at det kræver nye mekanismer at skabestabilitet om EU’s fødevaremarked. For at undgå markedsspekulation bør EU i højeregrad satse på at udvikle sit eget marked, fastslog Corrado.Flere paneldeltagerne var i øvrigt enige i, at EU’s høje krav til fødevaresikkerhed kanunderminere den europæiske konkurrenceevne, og at det derfor er nødvendigt, attredjelande, som ønsker at eksportere fødevarer til Europa, bliver pålagt at leve op tilsamme standarder. Denne udmelding blev støttet af blandt andre James Nicholson,britisk MEP for den konservative gruppe ECR og Lorenzo Fontana, italiensk MEP forden EU-skeptiske gruppe EFD.
Udvikling af landdistrikterneSidst i debatten gav paneldeltagerne deres bud på, hvordan CAP’en skal behandlelanddistrikterne og de såkaldte ’least favoured areas’, som i øvrigt blev foreslåetomdøbt til ’regioner med høj naturværdi’.Michael Dower, talsmand fra ARC2020, foreslog en tættere koordinering i den nyefinansieringsperiode mellem EU’s forskellige udviklingsfonde, en såkaldt strategiskramme, som skal forenkle og skabe synergi. I et fælles forslag fra NGO’erne samletunder ARC2020 foreslås det mere konkret, at CAP’en fremover erstattes af en fælles’landbrugs, fødevarer og regional udviklingsfond’.Arnd Spahn fra EFAT tilføjede, at EU bør investere mere i forskningen om, hvordanman bedst udvikler ’least favoured areas’. Marit Poulsen, svensk MEP for den liberalegruppe ALDE, forklarede, at forbedringer af infrastruktur er den bedste måde athjælpe de udsatte områder på.

Fakta:

Panelet

bestod af:

COPA & COGECA

(paraplyorganisationer som blandtandet rummer Landbrug og Fødevarer),

ECVC

(European Cordination viaCampesina),

CIAA

(Conferederation of Food and Drink Industry),

ELO

(European Landowners Organization),

ARC

(Agricultural and Rural
Convention),

EFAT

(European Federation of food, agriculture and tourismtrade unions).Med Lissabon-traktaten er

Europa-Parlamentet

blevet medlovgiver på denfælles landbrugspolitik.

Albert Dess,

tysk MEP for den konservative gruppeEPP, er udnævnt som parlamentets rapporteur.

Næste skridt i Europa-Parlamentet:

7. februar:

Europa-Parlamentet afholder en

workshop,

hvor en rækkeforskere bredt vil diskutere CAP-reformen

28. februar:

Rapporteuer

Albert

Landbrugsudvalget.

Dess

præsenterersinrapporti

14. marts:

Præsentation af

forskningsprojekt om markedsforanstaltninger

i Landbrugsudvalget. (tbc)

11-12. april: Workshop

om CAP-reformens prioritering af

offentlige goder

(tbc)

2. maj: Afstemning

om Albert Dess' rapport i Landbrugsudvalget (tbc)

7-8. juni: Afstemning

om Albert Dess' rapport på plenarsamling (tbc)

27. juni:

Møde med

nationale parlamentarikere.

Invitationer forventes atblive sendt ud i starten af februar.