Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 173
Offentligt
955824_0001.png
955824_0002.png
955824_0003.png
955824_0004.png
955824_0005.png
955824_0006.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 10. februar 2011Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering supplerende samlenotat til rådsmøde(landbrug og fiskeri) den 21. februar 2011.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer10. februar 2011FVM 867____________________________________________________________________
SUPPLERENDE SAMLENOTATRådsmøde (landbrug og fiskeri) den 21. februar 2011____________________________________________________________________
5.
Henstilling fra Kommissionen til Rådet om bemyndigelse af Kommissionen til at indledeforhandlinger på Den Europæiske Unions vegne om en ny etårig protokol til fiskeripart-nerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Marokko, ogForslag til Rådets afgørelse om indgåelse af en etårig fornyelse af protokol om fastsættel-se af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet af fiskeripart-nerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Marokko- Tidlig forelæggelseKOM-dokumenter foreligger ikkeSide 2
1
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)den 21. februar 2011
5.
Henstilling fra Kommissionen til Rådet om bemyndigelse af Kommissionen til atindlede forhandlinger på Den Europæiske Unions vegne om en ny etårig proto-kol til fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og Konge-riget Marokko, ogForslag til Rådets afgørelse om indgåelse af en etårig fornyelse af protokol omfastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er om-handlet af fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab ogKongeriget MarokkoKOM-dokumenter foreligger ikkeNyt notat.

Resumé

Den eksisterende protokol til fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Marokko udløber med ud-gangen af februar 2011. Fiskeriprotokollen indeholder fastsættelse af fiskerimulighederne og EU’sfinansielle modydelse. I forbindelse med overvejelser om forhandlinger om en eventuel fornyelse afprotokollen har Marokko efter anmodning fra Kommissionen i december 2010 fremlagt informatio-ner om aftalens gennemførelse og anvendelsen af den finansielle modydelse med henblik på doku-mentation af, om aftalen er til fordel for Vestsaharas lokalbefolkning. Efter Kommissionens opfat-telse er materialet fra de marokkanske myndigheder af et sådant omfang, at Kommissionen harbrug for yderligere tid til gennemgang og analyse forud for indgåelse af en eventuel ny protokol.Med udgangspunkt i behovet for grundig gennemgang af materialet og med henblik på at undgå etstop i EU-flådens fiskeriaktiviteter i farvandene ud for Marokko forventes Kommissionen i førsteomgang at fremlægge en henstilling om at indlede forhandlinger om en ny etårig protokol.Kommissionen forventes efter en eventuel indgåelse af en aftale at fremlægge forslag om en etårigfornyelse af fiskeriprotokollen.BaggrundKommissionen forventes i første omgang at fremlægge et forslag om henstilling fra Kommissionentil Rådet om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger på Den Europæiske Uni-ons vegne om en ny etårig protokol til fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fælles-skab og Kongeriget Marokko. På baggrund af Kommissionens henstilling udarbejdes der forslag tilRådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandling på Den EuropæiskeUnions vegne om en ny protokol til de respektive fiskeripartnerskabsaftaler.
2
Forslaget om henstilling forventes fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2, i sammenhængmed artikel 218, stk. 3, og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal uden inddragelse af Euro-pa-Parlamentet.Kommissionen forventes efterfølgende at fremlægge forslag til Rådets afgørelse om indgåelse af enetårig fornyelse af protokol om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse,der er omhandlet af fiskeripartnerskabsaftalen mellem Det Europæiske Fællesskab og KongerigetMarokko.Det forventes, at forslaget fremsættes med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2, i sammenhæng medartikel 218, stk. 6, litra a) og kan, såfremt denne hjemmel anvendes, først vedtages endeligt eftergodkendelse af Europa-Parlamentet.Forslagene forventes vedtaget på et kommende rådsmøde. I lyset af sagens hastende karakter fore-lægges sagen for Folketingets Europaudvalg nu, selvom der endnu ikke er modtaget forslag fraKommissionen.NærhedsprincippetForslagene vil være et led i gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik, hvorfor nærhedsprincippeter tilgodeset.Formål og indholdDen eksisterende protokol til fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Marokko om fiskeri ud forMarokko udløber med udgangen af februar 2011.I forbindelse med overvejelser om forhandlinger om en eventuel fornyelse af protokollen har Ma-rokko efter anmodning fra Kommissionen i december 2010 fremlagt informationer om aftalensgennemførelse og anvendelsen af den finansielle modydelse med henblik på dokumentation af, omaftalen er til fordel for Vestsaharas lokalbefolkning.Efter Kommissionens opfattelse er materialet fra de marokkanske myndigheder af et sådant omfang,at Kommissionen har brug for yderligere tid til gennemgang og analyse forud for indgåelse af eneventuel ny protokol.

Bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om en ny etårig fiskeriprotokol til fi-

skeripartnerskabsaftalen mellem EU og Marokko

Kommissionen forventes i første omgang at fremlægge forslag om henstilling til at indledeforhandlinger om en ny etårig fiskeriprotokol og fremlægge udkast til forhandlingsdirektiver. Detforventes foreslået, at Rådet:bemyndiger Kommissionen til at indlede og føre forhandlinger om fornyelse af de pågæl-dende protokoller ogudpeger Kommissionen til at føre forhandlingerne herom.Forhandlingerne vil skulle gennemføres i konsultation med Rådet og i overensstemmelse med et sætforhandlingsdirektiver.3
Formålet med forhandlingerne forventes at være at forny protokollen med udgangspunkt i Rådetskonklusioner af 19. juli 2004, der er baseret på Kommissionens meddelelse af 23. december 2002om fiskeripartnerskabsaftaler og under hensyntagen til menneskerettighedssituationen.For at fremme et bæredygtigt og ansvarligt fiskeri forventes Kommissionen at ville basere forhand-lingerne på følgende mål (forhandlingsdirektiver):en fornyelse af den nuværende protokol for et år med henblik på at vedtage en ny juridiskramme for EU’s fiskerisamarbejde med Marokko, på følgende betingelser,en tilpasning af fiskerimulighederne i overensstemmelse med den bedst tilgængelige viden-skabelige rådgivning,regelmæssig afrapportering om implementeringen af sektorpolitikken, baseret på fælles af-talte indikatorer, inklusiv den regionale virkning af protokollen.

Forslag om en etårig fornyelse af fiskeriprotokollen

Kommissionen forventes efterfølgende at fremlægge forslag om en etårig fornyelse af fiskeriproto-kollen om fastsættelse af de fiskerimuligheder og den finansielle modydelse, der er omhandlet af fi-skeripartnerskabsaftalen EU og Marokko.Den eksisterende protokol omfatter adgang til tunfiskeri, pelagisk fiskeri, og demersalt fiskeri i Ma-rokkos fiskerizoner, defineret som farvande henhørende under Marokkos højhedsområde eller juris-diktion, og som også giver adgang til visse fiskerimuligheder ud for Vestsahara. Antallet af fartøjer,typer af fartøjer og mængderne af mindre pelagiske arter er specificeret i aftalen. Fartøjer fra Spani-en, Frankrig og Portugal har fiskerimuligheder efter tun og demersale arter, mens Tyskland, Litau-en, Letland, Nederlandene, Irland, Polen, Storbritannien, Spanien, Portugal og Frankrig har fiskeri-muligheder efter mindre pelagiske arter inden for aftalen.Den finansielle modydelse for fiskerimulighederne i den eksisterende fiskeriprotokol skal blandtandet anvendes til at definere og implementere en sektorfiskeripolitik i Marokko med henblik på atsikre et ansvarligt og bæredygtigt fiskeri, herunder til modernisering og opgradering af kystfiskerietog udvikling af et program for eliminering af drivgarn. En resterende del skal anvendes til andreelementer i den marokkanske fiskeripolitik, herunder videnskabelig forskning, omstrukturering affiskeri af mindre omfang, opgradering af distributionsnet og fremme af konsumanvendelse af fisk iMarokko, mekanisering af losning og håndtering, uddannelse og støtte til erhvervsorganisationer.Det er fastsat i protokollen, at der skal være et videnskabeligt samarbejde mellem parterne medhenblik på overvågning af fiskeriressourcernes tilstand i den marokkanske fiskerizone, og der vilblive afholdt et årligt videnskabeligt møde. Fiskerimulighederne kan justeres på grundlag af kon-klusioner på det årlige videnskabelige møde. Tilsvarende kan den finansielle modydelse også juste-res som følge af ændringer i fiskerimulighederne.Redernes bidrag er fastsat hver for sig for hver kategori af fiskerimuligheder og vil kunne bidrage tilen supplerende årlig indkomst på ca. 3,4 mio. € (ca. 25,77 mio. kr.) for Marokko.
4
Det skal bemærkes, at den etårige fornyelse af fiskeriprotokollen forventes at kunne anvendes mid-lertidigt efter en godkendelse af Rådet. Ligeledes vil fordelingen af fiskerimulighederne kunne ved-tages af Rådet, men den endelige vedtagelse af protokollen kræver godkendelse af Europa-Parlamentet.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til henstilling om at indlede forhandlinger.Forslag til endelig indgåelse af nye protokoller kan først vedtages af Rådet efter Europa-Parlamentets godkendelse.KonsekvenserForslagene forventes ikke at have lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konse-kvenser ud over indvirkningen på EU’s budget. Forslaget til en etårig fornyelse forventes at indebæ-re en videreførelse af de nuværende udgifter på EU’s budget i et år. Forslaget forventes således atmedføre en udgift på EU’s budget på 36,1 mio. € (ca. 269 mio. kr.) over 1 år i finansiel modydelse.Den finansielle modydelse kan op- eller nedjusteres som følge af ændringer i fiskerimulighederneinden for aftalens ramme. EU’s samlede finansielle modydelse kan dog højst udgøre det dobbelte afnævnte beløb.Danmark betaler ca. 2 % af EU’s udgifter, svarende til en statslig udgift ved aftalen på 0,722 mio. €(5,4 mio. kr.) over 1 år.Høring§ 5-udvalget (fiskeri) vil blive hørt.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen lægger afgørende vægt på, at fornyelsen af fiskeriprotokollen bliver væsentligt kortereend et år.Regeringen finder det ligeledes afgørende, at der fremlægges dokumentation for, at fiskeripartner-skabsaftalen er til fordel for Vestsaharas lokalbefolkning, førend Kommissionen bemyndiges til atindlede forhandlinger om en længerevarende fornyelse af fiskeriprotokollen. Ligeledes skal der væ-re tid til, at Rådet modtager og evaluerer en vurdering fra Kommissionen.Fra dansk side vil man i øvrigt løbende arbejde for principperne, der blev fremlagt på samrådet omfiskeripartnerskabsaftaler i Folketingets Fødevareudvalg den 12. januar 2011.Generelle forventninger til andre landes holdningerMedlemsstater med væsentlige fiskeriinteresser i området forventes at støtte en etårig fornyelse, ognogle medlemsstater ønsker denne udvidet til to år. Nogle medlemsstater forventes at være skepti-ske over for en fornyelse af et års varighed.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere har været forelagt Folketingets Europaudvalg.5