Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 170
Offentligt
955756_0001.png
955756_0002.png
955756_0003.png
955756_0004.png
955756_0005.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 10. februar 2011Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat og grundnotat om forslag til Kom-missionens forordning (EF) om afvisning af visse andre sundhedsanprisninger af føde-varer end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børns udvikling ogsundhed (komitésag).Forslaget forventes sat til afstemning på møde i Den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH) den 21. februar 2011.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 7. kt./3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00813/Dep.sagsnr. 8957Den 9. februar 2011FVM 864
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning (EF) om afvisning af visse andre sundhedsan-prisninger af fødevarer end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og tilbørns udvikling og sundhed (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har fremsendt forslag til Kommissionens forordning om afvisning af visse an-dre sundhedsanprisninger af fødevarer end dem, der henviser til en reduceret risiko for syg-dom og til børns udvikling og sundhed.Forslaget forventes sat til afstemning på møde i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 21. februar 2011.Formålet med det foreliggende forslag er at afvise to konkrete sundhedsanprisninger inden forkategorien af ”andre sundhedsanprisninger end dem, der henviser til en reduceret risiko forsygdom og børns udvikling og sundhed”, der er blevet ansøgt om i henhold til artikel 13, stk.5 i anprisningsforordningen.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer, at der for begge anprisningerikke er en tilstrækkeligt dokumenteret sammenhæng mellem indtaget af fødevaren og den an-priste effekt. På den baggrund foreslår Kommissionen, at der gives afslag på ansøgningerneom godkendelse af de pågældende anprisninger.Der foreslås i Kommissionens forslag til forordning en frist på seks måneder efter ikrafttræ-delse til at få fjernet produkter med de pågældende anprisninger fra markedet.En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.Det er regeringens generelle holdning, at en godkendelse af en sundhedsanprisning bør byggepå et solidt videnskabeligt grundlag. Kommissionens forslag er i overensstemmelse med DenEuropæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) konklusioner.På den baggrund agter regeringen at støtte forslaget.1
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 7. kt./3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00813/Dep.sagsnr. 8957Den 9. februar 2011FVM 864
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning (EF) om afvisning af visse andre sundhedsan-prisninger af fødevarer end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og tilbørns udvikling og sundhed (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Kommissionen har fremsendt forslag til en forordning om afvisning af visse andre sundheds-anprisninger end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børns udviklingog sundhed. En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Dan-mark.BaggrundKommissionen har fremsendt forslag til Kommissionens forordning om afvisning af visse an-dre sundhedsanprisninger af fødevarer end dem, der henviser til en reduceret risiko for syg-dom og til børns udvikling og sundhed.Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 18, stk. 5 i Europa-Parlamentets og Rådets forord-ning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om ernærings- og sundhedsanprisninger af fø-devarer (anprisningsforordningen).Forslaget behandles efter en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Føde-varekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forordningen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig medhenholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager for-slaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig in-den for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.2
Forslaget forventes sat til afstemning på møde i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 21. februar 2011.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdDer er i henhold til artikel 13, stk. 5 i anprisningsforordningen blevet ansøgt om tilføjelse tilden i artikel 13, stk. 3 nævnte liste over tilladte sundhedsanprisninger inden for kategorien af”andre sundhedsanprisninger end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom ogbørns udvikling og sundhed”. Formålet med det foreliggende forslag er at afvise de pågæl-dende sundhedsanprisninger.Forslaget omfatter 2 konkrete ansøgninger, som er blevet forelagt Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA) med henblik på at få en videnskabelig vurdering af, om der er entilstrækkeligt dokumenteret sammenhæng mellem indtaget af de pågældende fødevarer og deanpriste effekter:”Synbio persists in the intestinal tract and favours the natural regularity contributing tomaintain and improve human intestinal well-being” [”Synbio forbliver i tarmsystemetog begunstiger den naturlige regelmæssighed, som bidrager til at opretholde og for-bedre menneskers velvære i tarmen”].”Silymarin BIO-C� - suggested for improving the physiological production of breastmilk during breast feeding” [”Silymarin BIO-C� - foreslået for at forbedre den fysio-logiske produktion af modermælk under amning”].
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer, at der for begge anprisningerikke er en tilstrækkeligt dokumenteret sammenhæng mellem indtaget af fødevaren og den an-priste effekt. På den baggrund foreslår Kommissionen, at der gives afslag på ansøgningerneom godkendelse af de pågældende anprisninger.Der foreslås i Kommissionens forslag til forordning en frist på seks måneder efter ikrafttræ-delse til at få fjernet produkter med de pågældende anprisninger fra markedet.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.
3
Gældende dansk retEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om er-nærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer er direkte gældende i Danmark og de øvrigemedlemsstater.KonsekvenserForslaget vurderes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Landbrug & Fødevarer har meddelt, at forslaget ikke giver anledning til bemærkninger.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er regeringens generelle holdning, at en godkendelse af en sundhedsanprisning bør byggepå et solidt videnskabeligt grundlag.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har konkluderet, at der ikke er tilstræk-kelig videnskabelig evidens for så vidt angår de 2 konkrete sundhedsanprisninger vedrørendehenholdsvis Synbio og Silymarin BIO-C�. Kommissionens forslag er således i overensstem-melse med Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) konklusioner.På den baggrund forholder regeringen sig positivt til forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4