Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 140
Offentligt
Reformen af den fælles landbrugspolitik2014-2020Teknisk gennemgang af Kommissionens meddelelseJanuar 2011
Disposition•••••TidsplanDK høringssvar 2010Kommissionens ideer og målDen direkte støtte i dagDen fremtidige støtte, jf Kommissionens meddelelse
Kommissionens tidsplanOffentlig høring og konference juli 2010Meddelelsen offentliggjort 18. november 2010Konkrete forslag ventes offentliggjort sommeren 2011Politisk enighed 2012Gennemførelsesbestemmelser 2013Ikrafttræden primo 2014
3
Regeringens høringssvar til Kommissionen, juli 2010.En mulig ny model 2014-2020
4
En mulig ny model 2014-20201. Ny søjle I– Ny basis-støtte til alle landmænd per hektar (regionaltniveau)– Top ups for levering af offentlige goder i søjle I(hovedsageligt arealbaseret)
2. Ny søjle II med fokus på nye udfordringer ogindtjeningsmuligheder(hovedsageligt projektorienteret indsats)
5
Ny søjle Ieksempel
Basisstøtte
6
En ny søjle II••••••Grøn vækst, forskning, innovation, konkurrenceevneGrøn energi, miljø, natur og klimatilpasningDyrevelfærd og dyresundhedFødevarekvalitet og fødevaresikkerhedRådgivning om krisehåndteringSikring af attraktive levevilkår på landet
7
Kommissionens meddelelse om fremtidens fælleslandbrugspolitik
8
Ingen tal i meddelelsenLandbrugsbudgettet i 2013:• Søjle I, direkte støtte, fratrukket modulation ca. 42 mia. €• Søjle II, landdistriktsudvikling ca. 14,8 mia. €• Markedsordninger ? (i 2011 3,1 mia. € i alt, heraf 0,2 mia. € tileksportrestitutioner)
9
Kommissionens ideer••••••”målet bør være at skabe en mere bæredygtig, intelligent og inkluderendevækst for det rurale Europa””stærkere fokus på konkurrenceevne og innovation, klimaændringer ogmiljø””udløse sit latente produktivitetspotentiale””aktive landmænd til betaling for de kollektive tjenester, de yder samfundet””forbedre EU-landbrugssektorens konkurrenceevne og produktivitet”Landbrugssektorens modvirknings- og tilpasningspotentiale…bør udnyttesyderligere” [ift CO2, klima, biomasse mv]
10
Hvorfor behov for reform?
11
Tre politiske handlemuligheder• Valgmulighed 1– Gradvise ændringer, fokus på tilpasninger og forbedringer ift fordeling afdirekte støtte mellem medlemsstaterne– Kontinuitet og stabilitet, letter den langsigtede planlægning
• Valgmulighed 2 = meddelelsen– Grundigt eftersyn af politikken, mere bæredygtig, bedre balance mellemmålsætninger, landbrugere og medlemsstater– Tage fat på EU’s økonomiske, miljømæssige og sociale udfordringer
• Valgmulighed 3– Mere vidtrækkende reform, stærk fokusering på miljø- ogklimamålsætninger– Udfasning af indkomststøtte og størstedelen afmarkedsforanstaltningerne12
•
•
•
Valgmulighed 1Med denne mulighed indføres der gradvise ændringer i de nuværende politiske rammer. Den bygger på develfungerende aspekter af den nuværende politik og fokuserer påtilpasningerog forbedringer på det område,hvor den fælles landbrugspolitik har været udsat for størst kritik, nemlig spørgsmålet om retfærdig fordeling afdirekte betalinger mellem medlemsstaterne. Denne løsning ville sikre kontinuitet og stabilitet i den nuværendefælles landbrugspolitik og dermed lette den langsigtede planlægning for operatørerne i fødevarekædensforskellige led.Valgmulighed 2Et andet alternativ kunne bestå i at udnytte muligheden for reform og give politikken et grundigt eftersyn for atsikre, at den bliver merebæredygtig,og at der skabes bedrebalancemellem forskellige politiske målsætninger,landbrugere og medlemsstater. Dette skulle gøres gennem meremålrettedeforanstaltninger, som også bedreville kunne forstås af EU-borgerne. Dette alternativ ville indebære større udgiftseffektivitet og en stærkerefokusering på den merværdi, som EU tilfører. Hermed ville man kunne tage fat på EU's økonomiske,miljømæssige og sociale udfordringer og øge landbrugets og landdistrikternes bidrag til Europa 2020-strategiensmål om en intelligent, bæredygtig og inkluderende vækst.Valgmulighed 3En tredje mulighed kunne bestå i en mere langtrækkende reform af den fælles landbrugspolitik med en stærkfokusering på miljø- og klimamålsætninger og gradvis ophævelse af indkomststøtte og størstedelen afmarkedsforanstaltningerne. Ved at afsætte væsentligt flere midler til miljø- og klimaspørgsmål gennemlanddistriktspolitikken sættes der skub i udviklingen af regionale strategier, som kan bidrage til gennemførelsen afEU's målsætninger.
• Meddelelsen beskriver Option 2, særligt Søjle I
13
Struktur• Søjle I:– Direkte betalinger– Markedsforanstaltninger
• Søjle II– Landdistriktsudvikling
• Fremtidig fordeling?– ”fordele landbrugsstøtten retfærdigt og afbalanceret” og forhindrevoldsomme ændringer– Flat rate støtte ikke løsning– Søjle II: Overveje objektive kriterier, uden voldsom ændring
14
Nuværende direkte støtte pr. ha.
15
Effekter af fordeling efter flat rate-model pr.ha
16
17
Søjle I i 2012• Enkeltbetalingsordningen– historisk model, regional model, hybrid– særlig model for de nye lande udløber i 2013, derefter regional model– krydsoverensstemmelse
• Artikel 68– miljø (op til 10 pct), forsikringspræmier, koblet støtte (max 3,5%)
• Modulation– direkte støtte over 5.000 € reduceres med 10 pct. Midlerne anvendes i Søjle II– capping i form af yderligere 4 pct. modulation af støtte over 300.000 €
• Koblet støtte til ammekøer18
Søjle I – reformDirekte støtte i lag•Lag 1: Obligatorisk grundlæggende indkomststøtte (ensartet i lande/regioner, men ej ens mellem lande)––Krydsoverensstemmelse (forenklet)Loft over den grundlæggende indkomststøtte (capping) ift. beskæftigelse
•
Lag 2: Obligatorisk grønt komponent med sigte på klima og miljø, fxpermanent græs, plantedække, sædskifte, miljøbrak–Et-årig støtte, ikke kontraktbunden
•
Lag 3: Supplerende indkomststøtte i områder med særligenaturforhold (supplement til søjle II)
19
Søjle I -fortsat• Frivillig koblet støtte i visse regioner til særlige typerlandbrug• Specifik og enkel støtteordning til små landbrug
20
Markedsforanstaltninger• Bevare markedsorientering• Intervention – sikkerhedsnet ved priskriser og risiko formarkedsforstyrrelser• Strømline og forenkle instrumenter• Indføre retningslinjer for fødevarekædens funktionsmåde– kontrakter, forhandlingsstyrke i kæden, gennemsigtighed
• Mælkekvoter ophører 2015. Sukker – undersøgemuligheder• [Risikohåndteringsværktøjer i Søjle II]21
Søjle IIMål: Fokus på klima, miljø og innovation:• Landbrugets konkurrenceevne– innovation– omstrukturering– ressourceeffektiv
• Bæredygtig forvaltning af naturressourcerne– miljø- og landskabspleje– modstandsevne overfor klimaændringer– bevare produktionskapacitet
22
Søjle II - fortsat• Udvikling i landdistrikterne– forbedre lokale forhold– lokal udvikling, fx alternative distributionskanaler, tilføre lokaleressourcer merværdi, direkte salg, lokale markeder– kapacitetsopbygning, vidensoverførsel, virksomhedsetablering
23
Søjle II -fortsat• Instrumenter:– videreføre de nuværende værktøjer– forbedringer: bedre sammenkædning af foranstaltninger, fx pakker forsærlige grupper eller områder (fx små landmænd, bjergegne), fremmesamarbejde– styrke sammenhængen mellem Søjle II og andre EU-politikker– effektive gennemførelsesmekanismer, opstille kvantificerede mål
24