Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 134
Offentligt
943879_0001.png
943879_0002.png
943879_0003.png
943879_0004.png
943879_0005.png
943879_0006.png
943879_0007.png
943879_0008.png
943879_0009.png
943879_0010.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 14. januar 2011Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om kvalitetspakken - ensammenhængende EU politik for kvaliteten af landbrugsprodukter:Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om kvalitetsordninger forlandbrugsprodukter, ogForslag om ændring af forordning (EF) nr. 1234/2007 (fusionsmarkedsordnin-gen) for så vidt angår handelsnormerne for landbrugsprodukter.
KOM (2010) 733 og KOM (2010) 738
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 6. Kontor/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00784/Dep. sagsnr. 7598Den 14. januar 2011FVM 852
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom Kvalitetspakken - en sammenhængende EU politik for kvaliteten af landbrugspro-dukter:Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om kvalitetsordninger forlandbrugsprodukter, ogForslag om ændring af forordning (EF) nr. 1234/2007 (fusionsmarkedsordnin-gen) for så vidt angår handelsnormerne for landbrugsprodukter.
KOM (2010) 733 og KOM (2010) 738Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 2. december2010. Ændringer er markeret i marginen.

Resumé

Kommissionens ”Kvalitetspakke” er en samling af forslag og initiativer, der skal medvirke tilat imødekomme behovet for diversitet og kvalitet i udbuddet af landbrugsprodukter, da detteudgør et konkurrencemæssigt potentiale for EU's landbrugssektor. Kvalitetspakkenindeholder et forslag til en forordning om kvalitetsordninger for landbrugsprodukter, hvoride eksisterende ordninger om beskyttede geografiske betegnelser og beskyttede oprindelses-betegnelser samt garanterede traditionelle specialiteter indarbejdes. Ligeledes indeholderKvalitetspakken en fælles lovgivningsmæssig ramme for handelsnormer. Endelig indeholderKvalitetspakken forslag til retningslinjer for god praksis for udvikling og drift af certifice-ringsordninger for landbrugsprodukter samt forslag til retningslinjer for mærkning af fødeva-rer, der indeholder ingredienser beskyttet under ordningerne for beskyttede geografiske be-tegnelser og beskyttede oprindelsesbetegnelser. Forslagene forventes samlet set ikke at påvir-ke beskyttelsesniveauet i Danmark.
1
BaggrundKommissionen har den 10. december 2010 fremsendt forslag KOM (2010) 733 til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om kvalitetsordninger for landbrugsprodukter, forslagKOM (2010) 738 til ændring af forordning (EF) nr. 1234/2007 (fusionsmarkedsordningen)vedrørende handelsnormer, meddelelse om retningslinjer vedrørende den bedste praksis forudvikling og anvendelse af certificeringsordninger for landbrugsprodukter og fødevarer samtmeddelelse om retningslinjer for mærkning af fødevarer, som indeholder ingredienser medbeskyttet oprindelsesbetegnelse (BOB) og beskyttet geografisk betegnelse (BGB), der alle eren del af den såkaldte ”Kvalitetspakke”. Forslagene er modtaget i en dansk sprogversion den20. december 2010.Forslagene er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 43, stk. 2 samt TEUF artikel 118, stk. 1for så vidt angår afsnit II i KOM (2010) 733 om beskyttede oprindelsesbetegnelser ogbeskyttede geografiske betegnelser. Forslagene skal behandles efter proceduren for den al-mindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.NærhedsprincippetFor så vidt angår kvalitetsordninger fremhæver Kommissionen, at beskyttelsen af navne ogtermer, der giver landbrugsprodukter en øget værdi, er beskyttet i hele EU. De omfattede ord-ninger er tilknyttet symboler, der anvendes ved markedsføringen, og disse skal være fælles ihele EU for at sikre en ensartet anerkendelse. Regeringen er enig heri.For så vidt angår handelsnormer er forslagene fremsat som et led i gennemførelsen af denfælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippet i dette tilfælde vurderes at være overholdt.Formål og indholdKvalitetspakken indeholder Kommissionens forslag til, hvilke instrumenter, herunder lov-givning, der skal gennemføres for at etablere en sammenhængende politik for kvaliteten aflandbrugsprodukter i EU.Kommissionen fremfører, at kvalitetspakken skal medvirke til at imødekomme behovet fordiversitet og kvalitet i udbuddet af landbrugsprodukter, da dette udgør et konkurrencemæssigtpotentiale for EU's landbrugssektor. Kommissionen fremhæver, at kvalitetspolitikken skalses som en integreret del af EU's landbrugspolitik, herunder Kommissionens meddelelse omlandbrugspolitikken efter 20131, hvor Kommissionen beskriver udfordringerne for at opret-holde aktiviteterne og diversiteten i landdistrikterne og forøge konkurrenceevnen i landbrugs-sektoren. Producenterne af landbrugsprodukter har oplevet en forringelse af deres konkurren-ceevne, mens forbrugerne i øget omfang efterspørger autentiske produkter produceret efter1
KOM (2010) 672 Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiskeog Sociale Udvalg og Regionsudvalget: Den fælles landbrugspolitik på vej mod 2020 -fremtidens udfordringer:fødevarer, naturressourcer og landdistrikter
2
særlige og traditionelle metoder. I den sammenhæng er det påkrævet, at forbrugerne får enpræcis og troværdig information via mærkningen af produkterne, hvorfor EU's kvalitetspolitikskal indeholde de rigtige instrumenter til troværdigt at kommunikere produkt- og kvalitets-egenskaber overfor de øvrige afsætningsled og forbrugerne samt beskytte disse mod uhæder-lig markedsføring. Derudover vurderes der at være behov for, at kvalitetspolitikkens instru-menter bliver forenklet og gjort mere sammenhængende.Kvalitetspakken udspringer delvist af, at Kommissionen i 2006 - i forbindelse med revisionenaf forordningen om beskyttede geografiske betegnelser (BGB) og beskyttede oprindelsesbe-tegnelser (BOB) - tilkendegav at ville gennemføre en analyse om behovet for en fremtidig po-litikudvikling inden for kvalitetspolitikkens område. I kølvandet herpå offentliggjorde Kom-missionen ”Grønbogen om kvalitetspolitikken for landbrugsprodukter” i november 2008, derudgjorde grundlaget for Kommissionens meddelelse om landbrugsprodukters kvalitetspolitik i2009, som blandt andet beskriver de fremadrettede strategiske initiativer i form af forbedretkommunikation mellem landmænd, producenter og forbrugere, forbedret sammenhæng i EU’slandbrugspolitik for så vidt angår kvalitetspolitikker samt reduceret kompleksitet i lovgivnin-gen.Økologiordningen indgår ikke i kvalitetspakken, da den blev revideret i 2007.

Forslag til forordning om kvalitetsordninger for landbrugsprodukter.

Den fremadrettede udformning af fødevarekvalitetspolitikken, som følger af kvalitetspakken,præsenterer tre sammenhængende ordninger indenfor én overordnet ramme:Beskyttede oprindelsesbetegnelser (BOB) og beskyttede geografiske betegnelser(BGB)Garanterede traditionelle specialiteter (GTS)Frivillige kvalitetsbetegnelserOvennævnte ordninger samles i én ordning og de nuværende komitéer erstattes af en enkeltkomité (Komitéen for Landbrugsprodukters Kvalitet).Beskyttede geografiske betegnelser og beskyttede oprindelsesbetegnelserForslaget opretholder og styrker kvalitetsordningen for landbrugsprodukter og fødevarer(BOB/BGB). Disse ordninger sikrer beskyttelse af geografiske betegnelser, der beskriver etlandbrugsprodukt eller en fødevare, hvis kendetegn eller renommé skyldes det geografiskeområde, som produktet har oprindelse i.Beskyttede oprindelsesbetegnelser (BOB) og beskyttede geografiske betegnelser (BGB) erEU-ordninger, der med henblik på at fremme en mangfoldig landbrugsproduktion, beskytterproduktnavne fra misbrug og efterligning, og giver forbrugerne information om produkternessærlige karakter.
3
Beskyttede oprindelsesbetegnelser (BOB) omfatter landbrugsprodukter og fødevarer, derer produceret, forarbejdet og tilvirket i et bestemt geografisk område, ved brug af en sær-lig, anerkendt viden.Beskyttede geografiske betegnelser (BGB) omfatter landbrugsprodukter og fødevarer medsærlig tilknytning til et bestemt geografisk område. Mindst ét af produktionsstadierne(produktion, forarbejdning, tilvirkning) skal foretages inden for det pågældende område.
Forslaget bibeholder skillelinjen mellem BOB og BGB samt adskillelsen til geografiskebetegnelser for vin, spiritus og aromatiserede vine, grundet de seneste reformer i vin- ogspirituslovgivningen. En styrkelse og forenkling af ordningerne indebærer:Præcisering af sammenslutningers og medlemsstaters rolle og forpligtelser ved ansøgningom registrering af navne samt medlemsstaters håndhævelse af beskyttelse af registreredenavne i hele EU.Beskyttelsesniveauet vedrørende registrerede navne og EU-symboler øges og tydeliggø-res, og registreringsprocessen forkortes.Tilpasning til internationale anvendelser for så vidt angår definitionerne af geografiske op-rindelsesbetegnelser og beskyttede betegnelser.Garanterede traditionelle specialiteterOrdningen er den tredje EU-ordning (udover BGB/BOB), der er oprettet med henblik på atfremme en mangfoldig landbrugsproduktion, beskytte produktnavne fra misbrug og efterlig-ning, og give forbrugerne information om produkternes særlige karakter. Ordningen omfatterbetegnelser på landbrugsprodukter eller fødevarer, der er produceret ved hjælp af traditionelleråvarer eller efter traditionelle produktionsmetoder, eller som har en traditionel sammensæt-ning.Forslaget opretholder ordningen vedrørende garanterede traditionelle specialiteter (GTS)som en særskilt betegnelse. Dog ændres registreringsproceduren, hvorved offentliggørelse afnye produkter hviler på nationale såvel som regionale myndigheder, og herunder også muligindsigelse i første instans. En revision af ordningen vil forbedre ordningen på følgendeområder:Kriteriet for tradition forlænges fra de nuværende 25 år til 50 år.Ordningen målrettes opskrifter og fødevareprodukter ved at forbeholde ordningen til be-arbejdede og andre forarbejdede fødevarer med essentielle ingredienser fra de øvrige ord-ninger (BOB/BGB).Definitioner såvel som procedurer forenkles substantielt.Frivillige kvalitetsbetegnelserForslaget indebærer, at nærværende forordning fremadrettet inkluderer den lovgivnings-mæssige ramme for frivillige kvalitetsbetegnelser, og at regler herom kan fastsættes ved dele-gerede retsakter. Eksisterende frivillige kvalitetsbetegnelser, for eksempel ”ekstra jomfru oli-4
venolie” eller ”frilandsæg”, opretholdes uændret, men ændringer eller ophævelser af sådannebetegnelser samt etablering af nye betegnelser vil fremover ske med hjemmel i nærværendeforordning.

Forslag til ændring af forordning (EF) nr. 1234/2007 (fusionsmarkedsordningen) vedrø-

rende handelsnormerne for landbrugsprodukter

Kommissionen vurderer, at Kommissionens meddelelse og den efterfølgende debat har vist, athandelsnormer for landbrugsprodukter kan medvirke til at forbedre de økonomiske betingel-ser for produktion og salg samt bidrage til landbrugsprodukters kvalitet.Forslaget omfatter en ny fælles ramme for varetagelse af reglerne om handelsnormer, somindebærer, at Kommissionen via delegerede retsakter kan fastsætte og udvikle handelsnormer.I øjeblikket er kompetencen til at etablere handelsnormer Rådets kompetence, mens kompe-tencen til at fastsætte indholdet i handelsnormerne for nogle sektorers vedkommende erKommissionens, mens den for andre sektorers vedkommende er Rådets kompetence.Forslaget fastsætter en generel handelsnorm (produkter ”af sund og af sædvanlig handels-kvalitet” til human konsum) for alle produkter omfattet af et bilag til forordningen. Endvidereindebærer forslaget, at Kommissionen ved delegerede retsakter kan fastsætte flere specifikkebestemmelser for den generelle handelsnorm, samt at medlemsstaterne skal indføre en kon-trolordning for den generelle handelsnorm på linje med kontrolordningerne for de specifikkehandelsnormer.Forslaget fastsætter en generel hjemmel til ved delegerede retsakter at etablere særlige,sektorspecifikke handelsnormer. Endvidere omfatter forslaget en udtømmende liste over,hvilke elementer der kan indgå i en handelsnorm, for eksempel klassifikationskriterier, pro-duktkarakteristika og særlige mærkningskrav, herunder ”produktionssted” og/eller oprindel-se”.Forslaget indeholder en fælles ramme for kontrol af handelsnormerne. I gældende lovgivninger kontrolbestemmelserne specifikke for de specifikke normer. Kontrolbestemmelser kanfastsættes ved gennemførelsesretsakter. Hertil foreslås, at Kommissionen ved delegerederetsakter kan fastsætte særlige bestemmelser om import og eksport af produkter omfattet afspecifikke handelsnormer.Angivelse af ”produktionssted” og/eller ”oprindelse” for landbrugsprodukterForslaget etablerer en generel hjemmel til, at Kommissionen kan fastsætte obligatoriske kravom produktionssted og/eller oprindelse for produkter i handelsnormerne, der er omfattet af etbilag til forordningen. I de handelsnormer, hvor der i dag er krav om angivelse af”produktionssted” og/eller ”oprindelse”, opretholdes bestemmelserne.
5
Muligheden for at fastsætte obligatorisk oprindelsesmærkning under den nye lovgivnings-mæssige ramme vil i givet fald blive vurderet fødevaresektor for fødevaresektor på baggrundaf en konsekvensanalyse. Konsekvensanalysen skal fastslå, hvorvidt det er hensigtsmæssigt atindføre obligatoriske bestemmelser om mærkning med produktionsstedog/eller oprindelse. Første konsekvensanalyse vil blive udført i relation til mælkesektoren.

Retningslinjer vedrørende den bedste praksis for udvikling og anvendelse af certificerings-

ordninger for landbrugsprodukter og fødevarer

På baggrund af en række interessenters opfordring foreslår Kommissionen, at der udarbejdesretningslinjer for certificeringsordninger. Baggrunden herfor er, at der i de seneste år er sketen betragtelig stigning i antallet af private, lokale og nationale certificeringsordninger forlandbrugsprodukter og fødevarer, samt at Kommissionen tidligere (i ”Meddelelsen omkvalitetspolitikken”) har konkluderet, at der ikke er basis for at lovgive på området. Deforeslåede retningslinjer er baseret på ”best practice” principper, navnlig med det sigte atundgå forvirring og fremme gennemsigtigheden af ordningerne, at reducere de administrativeog økonomiske omkostninger for landmænd og producenter, herunder også producenterne iudviklingslandene, samt at sikre en sammenhæng med EU-regler og certificeringsprincipper.

Retningslinjer for mærkning af fødevarer, som indeholder ingredienser med beskyttet op-

rindelsesbetegnelse (BOB) og beskyttet geografisk betegnelse (BGB)

Kvalitetspakken omfatter et forslag til retningslinjer for god praksis for mærkning af fødeva-rer med BOB/BGB-ingredienser. Baggrunden herfor findes i Kommissionens meddelelse omkvalitetspolitikken for landbrugsprodukter. Heri konkluderes det, at der bør fastlægges ret-ningslinjer for, hvordan geografiske betegnelser og oprindelsesbetegnelser kan anvendes somreklame i forarbejdede produkters mærkning under hensyntagen til, at et produkt med geogra-fisk betegnelse eller oprindelsesbetegnelser indgår som ingrediens i det pågældende produkt.UdtalelserEuropa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.Gældende dansk retFor så vidt angår kvalitetsordninger for landbrugsprodukter og fødevarer findes reglerne forbeskyttelse af geografiske betegnelser (BGB) og oprindelsesbetegnelser (BOB) i Rådets for-ordning (EF) nr. 510/2006 af 20. marts 2006 samt i Kommissionens forordning (EF) nr.1898/2006 af 14. december 2006. Reglerne for garanterede traditionelle specialiteter (GTS)findes i Rådets forordning (EF) nr. 509/2006 af 20. marts 2006 samt i Kommissionens forord-ning (EF) nr. 1216/2007 af 18. oktober 2007. Danske gennemførelsesbestemmelser er fastsat ibekendtgørelse 1076 af 6. november 2006 om landbrugsvarer og levnedsmidler med særligekarakteristika.For så vidt angår handelsnormer er følgende danske bekendtgørelser fastsat:6
Bekendtgørelse nr. 321 af 5. maj 2003 om handelsnormer for fjerkrækød.Bekendtgørelse nr. 335 af 10. maj 2004 om mælkeprodukter m.v.Bekendtgørelse nr. 385 af 9. april 2010 om tilvirkning af vin.Bekendtgørelse nr. 323 af 28. april 2009 om kontrol m.m. af friske frugter og grøntsagerm.v.
KonsekvenserForslagene i Kvalitetspakken forventes ifølge Kommissionen ikke at have konsekvenser forEU-budgettet.Kvalitetspakken forventes ikke at have statsfinansielle konsekvenser eller samfundsøkonomi-ske konsekvenser for Danmark.Kvalitetspakken forventes at have ingen eller kun begrænsede erhvervsmæssige og admini-strative konsekvenser for virksomhederne og ingen eller kun begrænsede administrative kon-sekvenser for det offentlige. Dog er det uklart, hvorvidt indførelsen af en generel handelsnormfor produkter til human konsum og øget anvendelse af specifikke handelsnormer vil medføreøgede administrative konsekvenser for producenter, virksomheder og kontrolmyndigheder.Fastsættelse af yderligere regler om obligatorisk mærkning med produktionssted og oprindel-se kan medføre øgede administrative og økonomiske konsekvenser for producenter og virk-somheder.Kvalitetspakken forventes ikke at have umiddelbare lovgivningsmæssige konsekvenser, mender vil eventuelt skulle udarbejdes danske bekendtgørelser eller foretages ændringer i gælden-de danske bekendtgørelser.Kommissionen fremhæver, at kvalitetspakken kan medvirke til at øge forbrugerbeskyttelsen,såfremt forbrugerne opnår en mere præcis og troværdig information via mærkningen af land-brugsprodukter og fødevarer.Forslagene forventes samlet set ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.HøringForslagene har efter Kommissionens fremsendelse været i høring på høringsportalen. Forsla-gene har tidligere været i høring i §2-udvalget (landbrug) og det Rådgivende Fødevareudvalg.Der er indkommet følgende bemærkninger:DI Fødevarer er i princippet enige i Kommissionens målsætning om at fremme produktion afeuropæiske kvalitetsfødevarer. DI Fødevarer mener dog ikke, at beskyttede geografiske be-tegnelser og beskyttede oprindelsesbetegnelser er det bedste middel til at opnå dette. Beskyt-tede betegnelser fremmer ikke den frie konkurrence og udgør ikke noget incitament til inno-7
vation og produktudvikling. Man ser under alle omstændigheder gerne, at de nuværende ord-ninger på området strammes op, så kravene og godkendelsesproceduren til at opnå de beskyt-tede betegnelser skærpes.DI Fødevarer anfører, at proceduren for godkendelse af beskyttede betegnelser omfatter bådeen national sagsbehandling og en efterfølgende sagsbehandling i Kommissionen. DI Fødeva-rer ser gerne, at Kommissionen foretager den egentlige sagsbehandling af ansøgningerne.Med hensyn til oprindelsesmærkning er DI Fødevarer på linje med udtalelsen fra Dansk Er-hverv, men tilføjer, at obligatorisk oprindelsesmærkning især vil være problematisk, når detgælder obligatorisk oprindelsesmærkning af ingredienser, der indgår i forarbejdede fødevarer.Dansk Erhverv støtter de nuværende krav til oprindelsesmærkning, som forhindrer vildled-ning af forbrugerne. Dansk Erhverv er generelt imod øgede krav til oprindelsesmærkning, idetøget brug af oprindelsesmærkning i praksis vil være en barriere for det indre marked og risi-kerer at blive brugt protektionistisk og dermed udgøre indirekte handelshindringer.Landbrug & Fødevarer bemærker, at kvalitetspakken er den konkrete udmøntning af det ar-bejde, som har været i gang på EU-niveau siden 2006 og synes i den forbindelse primært atvære en opfølgning på drøftelser i ministerrådet om de beskyttede betegnelser (BGB, BOB).Det er således ikke overraskende, at der nu følges op herpå. Samtidig nævnes mulighedernefor at anvende handelsnormer som instrument til at bidrage til landbrugsprodukters kvalitet,herunder indførelse af en generel handelsnorm. EU har i mange år medvirket til at udviklehandelsnormer, og instrumentet er derfor velkendt. Oprindelsesmærkning har været drøftetlænge, herunder også i regi af forslaget om fødevareinformation til forbrugerne.Landbrug & Fødevarer støtter naturligvis i princippet Kommissionens målsætning om atfremme produktionen af europæiske kvalitetsfødevarer og markedsføringen heraf. Landbrug& Fødevarer synes imidlertid, at der er grund til at bemærke, at Kommissionen med de valgteinstrumenter ikke synes at have taget tilstrækkelig hensyn til de udfordringer, som fødevare-erhvervet står over for, henset til krav om konkurrencedygtighed på det globale marked. Detfremgår, at økologiordningen ikke indgår i kvalitetspakken, da den blev revideret i 2007.Landbrug & Fødevarer finder det ærgerligt, at man ikke har ønsket at sætte fokus på udviklingaf den økologiske fødevareproduktion i nærværende sammenhæng. Det bør afklares, hvorvidtdrøftelser og eventuelle regler om oprindelsesmærkning mv. hører til i forslaget om fødevare-information til forbrugerne eller i kvalitetspolitikken, da det synes uhensigtsmæssigt, at drøf-telserne herom tilsyneladende er ukoordinerede.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er principielt enig i, at en satsning på kvalitet er nødvendig, hvis europæisk land-brug og fødevareerhverv skal klare sig i den stigende globale konkurrence.
8
Regeringen lægger samtidig vægt på, at de reviderede regler bliver så enkle som muligt atadministrere, ikke medfører øgede protektionistiske foranstaltninger, er WTO-medholdeligeog i overensstemmelse med andre internationale aftaler.Regeringen finder, at kvalitetspolitikken skal være tilstrækkeligt fleksibel og markedsoriente-ret, tage hensyn til private og nationale ordninger og skal sikre innovation.Regeringen lægger vægt på, at de initiativer, der udspringer af meddelelsen, er forbrugerorien-terede og sker i et samspil med den horisontale fødevarelovgivning, især samspillet medmærkningsreglerne og lovgivningen om intellektuelle ejendomsrettigheder.Generelle forventninger til andre landes holdningerVed Kommissionens præsentation af Kvalitetspakken på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den13.-14. december 2010 var der generel opbakning fra medlemsstaterne til Kommissionens in-tentioner med Kvalitetspakken, og flere medlemsstater betonede betydningen af kvalitetspoli-tikken for små og mellemstore virksomheder, samt kvalitetspolitikkens betydning for landdi-strikterne. Forslaget om kvalitetsordninger for landbrugsprodukter blev støttet af flere med-lemsstater, herunder støttes forenkling af procedurerne for registrering af beskyttede betegnel-ser. En række medlemsstater var dog skeptiske over for detaljer i forslaget vedrørende garan-terede traditionelle specialiteter.For så vidt angår forslaget om handelsnormerne for landbrugsprodukter udtalte flere med-lemsstater sig positivt over for en øget anvendelse af obligatorisk mærkning med produktions-sted og for etablering af en samlet ramme for handelsnormerne, herunder etableringen af engenerel handelsnorm. En række medlemsstater var dog bekymrede for de administrative om-kostninger ved disse tiltag, særligt øget obligatorisk mærkning med oprindelse.Fra dansk side udtrykte man bekymring for overlap med forslaget om fødevareinformation tilforbrugerne, især i forhold til muligheden for at indføre yderligere oprindelsesmærkning.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgKvalitetspakken er forelagt Folketingets Europaudvalg den 10. december 2010 forud forrådsmødet (landbrug og fiskeri) den 13.-14. december 2010, jf. samlenotat oversendt den 2.december 2010.Kommissionens meddelelse om kvalitetspolitikken for landbrugsprodukter er forelagt Folke-tingets Europaudvalg den 19. juni 2009 forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 22. –23. juni 2009, jf. samlenotat oversendt den 15. juni 2009.Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
9