Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 119
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 6. januar 2011Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1234/2007for så vidt angår kontraktforhold i mejerisektoren.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevareErhverv/EUK, Departementet/2.3/2.1Sagsnr.: 2404-16-03-123, Dep.sagsnr.:6700Den 6. januar 2011FVM 847
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forord-ning (EF) nr. 1234/2007 for så vidt angår kontraktforhold i mejerisektorenKOM (2010) 728Revideret genoptryk af samlenotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 2. December2010. Ændringer markedet i marginen.ResuméSom udmøntning af arbejdet i gruppen af højtstående eksperter på mælkeområdet har Kom-missionen fremsat forslag om kontraktforhold i mælke- og mejerisektoren omfattende reglerom kontrakter mellem producenter og mejerier, producenternes forhandlingsstyrke og in-terprofessionelle organisationer i mælkesektoren.BaggrundKommissionen har ved KOM (2010) 728 af 9. december 2010 fremsat forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1234/2007 forså vidt angår kontraktforhold relationer i mælke- og mejerisektoren. Forslaget er oversendt tilRådet i en dansk sprogversion den 9. december 2010.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 42 og artikel 43, stk. 2, og kan vedtages ef-ter proceduren for den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.NærhedsprincippetForslaget er et led i gennemførelsen af den fælles landbrugspolitik, hvorfor nærhedsprincippeter tilgodeset.
Formål og indholdSom følge af den vanskelige markedssituation for mælk i 2008 og 2009 nedsatte den davæ-rende kommissær for landbrug og udvikling af landdistrikter i oktober 2009 en gruppe af højt-stående eksperter på mælkeområdet. Ekspertgruppen skulle drøfte, hvilke foranstaltninger, derkan overvejes for mejerisektoren på mellemlangt og langt sigt set i lyset af, at mælkekvoterneudløber den 1. april 2015. Den blev opfordret til, med respekt for Sundhedstjekkets beslutnin-ger, at overveje, hvilke regulerende foranstaltninger, der kan bidrage til at stabilisere marke-derne og producenternes indkomster samt øge gennemsigtigheden på markedet.Gruppen bestod af repræsentanter fra medlemsstaterne og havde en repræsentant fra Kommis-sionen som formand. Der er blevet afholdt ti møder i perioden fra oktober 2009 til juni 2010,og på baggrund af drøftelserne i gruppen blev der udarbejdet en rapport. Rapporten afspejlerdrøftelserne i gruppen og indeholder 7 henstillinger, men ingen konkrete forslag. Der blev påmøderne i gruppen drøftet kontraktforhold mellem mælkeproducenter og mejerier, producen-ternes forhandlingsstyrke, interprofessionelle organisationer, gennemsigtighed, markedsin-strumenter (herunder eventuel brug af futures), mærkning og handelsnormer samt innovationog forskning.Kommissionen har som opfølgning på gruppens arbejde fremsat forslag om ændring af Rå-dets forordning (EF) nr. 1234/2007, som indeholder følgende hovedemner:Kontraktmæssige relationerProducenternes forhandlingsstyrkeInterprofessionelle organisationerØvrige ændringer af markedsordningen.De øvrige henstillinger i rapporten fra gruppen af højtstående eksperter forventes behandlethenholdsvis i forbindelse med reformen af den fælles landbrugspolitik efter 2013 (markeds-foranstaltninger samt forskning og innovation) og i forbindelse med kvalitetspakken (handels-normer og mærkning), som ved KOM (2010) 733 og KOM (2010) 738 er fremlagt af Kom-missionen.Kontraktmæssige relationerKommissionen skønner, at brugen af formaliserede kontrakter ikke er udbredt i mælkesekto-ren. Øget anvendelse af kontrakter vil efter Kommissionens opfattelse kunne styrke opmærk-somheden og ansvarligheden i sektoren, og medvirke til bedre at reagere på markedets signa-ler og tilpasse udbud til efterspørgsel.Forslaget giver medlemsstaterne hjemmel til at beslutte, at enhver leverance af råmælk fraproducent til forarbejdningsled skal være omfattet af en skriftlig kontrakt mellem parterne, dersom minimum angiver pris (eventuelt kriterier for en varierende pris), volumen og kontraktensvarighed. Det skal bemærkes, at andelsselskaber er undtaget, såfremt andelsselskaberne har
vedtægter med et indhold, der svarer til de ovenfor nævnte krav til kontrakter. Kommissionenkan fastsætte nærmere regler ved gennemførelsesbestemmelser.
Producenternes forhandlingsstyrkeMed henblik på at styrke den enkelte mælkeproducent i forhandlingerne overfor mejerierne,når der forhandles priser, giver forslaget medlemsstaterne en specifik hjemmel til at anerkendeproducentorganisationer (PO) for mælk og mejeriprodukter. Producentorganisationer skal be-stå af primærproducenter og være oprettet på initiativ af disse.Forslaget indfører en undtagelse til de gældende EU-konkurrenceregler, således at der åbnesmulighed for, at producentorganisationer på mælkeområdet kan forhandle blandt andet prisermed mejerierne på sine medlemmers vegne. Den enkelte producentorganisation kan i medføraf forslaget forhandle kontraktforhold, inklusiv priser og mængder, hvis producentorganisati-onen ikke repræsenterer en større mængde end:3,5 % af EU’s totale produktion,33 % af den samlede nationale produktion i hvilken som helst medlemsstat omfattet afforhandlingerne for en producentorganisation, og33 % af den samlede fælles nationale produktioner i alle medlemsstater omfattet af for-handlingerne for en producentorganisation.Nationale konkurrencemyndigheder kan i konkrete tilfælde beslutte, at der skal gælde en lave-re grænse end 33 %, hvis det skønnes nødvendigt for at beskytte den fri konkurrence og for atundgå begrænsninger for små og mellemstore mejerier. Det fremgår desuden af forslaget, atKommissionen kan fastlægge regler om sammenslutninger af producentorganisationer ved de-legerede retsakter.Interprofessionelle organisationerDer indføjes en bestemmelse om interprofessionelle organisationer eller brancheorganisatio-ner (IPO’er) i mejerisektoren. Disse organisationer består af både primærproducenter, forar-bejdningsvirksomheder og handelsleddet. Kommissionen finder, at sådanne organisationerkan spille en nyttig rolle ved at tillade en dialog mellem aktørerne i forsyningskæden og ved atfremme god praksis og gennemsigtighed i markedet. Forslaget indebærer, at medlemsstaternekan godkende organisationer, som består af virksomheder, der udfører økonomiske aktivitetervedrørende produktion, forarbejdning og handel med mælk og mejeriprodukter, og som opret-tes på initiativ af disse erhvervsdrivende. Disse interprofessionelle organisationer skal blandtandet beskæftige sig med indsamling af information og fremme af gennemsigtighed i sekto-ren, forskning og markedsstudier, udarbejdelse af standardkontrakter og fremme af produkt-kvalitet. Forslaget indeholder en bestemmelse, der skal hindre, at disse interprofessionelle or-ganisationers arbejde bliver uforeneligt med konkurrencereglerne.
Øvrige ændringer af markedsordningenVed forslaget indføres desuden, en regel om, at virksomheder, der forarbejder råmælk, skalindberette til de nationale myndigheder om de mængder mælk, som de modtager hver måned.Kommissionen kan ved delegerede retsakter fastlægge omfanget af disse indberetninger. End-videre skal Kommissionen henholdsvis den 30. juni 2014 og den 31. december 2018 fremlæg-ge rapporter for Europa-Parlamentet og Rådet om markedsudviklingen i mælkesektoren ogom status for anvendelsen af de bestemmelser, der indføres ved forslaget.Forslaget er i sin helhed tidsbegrænset og har virkning indtil den 30. juni 2020.UdtalelserEuropa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.KonsekvenserForslaget skønnes af Kommissionen ikke at have konsekvenser for EU-budgettet.Statsfinansielle og administrative konsekvenserForslaget har ikke væsentlige statsfinansielle og administrative konsekvenser, men der udestårdog en vurdering af, hvilke opgaver, der vil blive pålagt medlemsstaternes administrationersom følge af forslaget, herunder eventuelle anerkendelsesprocedurer for og evalueringer afproducentorganisationer og interprofessionelle organisationer i Danmark samt eventuelle pro-cedurer for indberetninger af de mængder råmælk, som virksomheder, der forarbejder mæl-ken, modtager. Disse konsekvenser kan dog ikke vurderes på nuværende tidspunkt.Lovgivningsmæssige konsekvenserForslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.Erhvervsmæssige og administrative konsekvenser for virksomhederneUnder forudsætning af, at forslagets bestemmelser om producentorganisationers forhandlings-styrke og forslagets bestemmelser om kontraktindgåelse ikke kommer til at gælde for andels-selskaber, har forslaget ikke eller kun i mindre grad (der er enkelt private mejerier) erhvervs-mæssige og administrative konsekvenser for virksomhederne.HøringForslaget har været i høring i §2-udvalget (landbrug).Landbrug & Fødevarer er bekymrede over, at mange EU-lande ønsker at indføre nye formerfor markedsregulering til erstatning for mælkekvoternes ophør i 2015. Det er yderst vigtigt, atderikkeindføres tiltag, som medfører ændringer af andelsorganiseringen i dansk mejeribrug;som bliver en hindring for varernes frie bevægelighed i EU og for den generelle markedsori-entering af mælkesektoren.
Landbrug & Fødevarer vil gerne understrege, at det er nødvendigt med frivillighed i forhold tilbrugen af kontrakter i Danmark af hensyn til andelsorganiseringen. Kommissionen foreslår, atandelsvedtægter kan træde i stedet for kontrakter, såfremt vedtægterne indeholder sammeelementer, som Kommissionen foreslår i sin kontraktmodel. Erhvervet er i den sammenhængmeget bekymrede for de potentielle ændringer for andelsvedtægterne, som en kontraktmodelkan medføre på europæisk plan. Andelsselskaber er netop en særegen form for organiseringmellem producent og mejeri, hvor andelsvedtægterne bør være dækkende for ethvert krav tilen kontraktform. Af hensyn til andelsorganiseringen – både i Danmark og andre EU-medlemslande – så må det sikres, at en kontraktform på europæisk niveau ikke må medføreændring af andelsvedtægterne og administrative byrder for andelsselskaber i form af kontrakt-administration.Erhvervet fastholder – som sagt og skrevet tidligere – at tilgangen med kontraktrelationer påmange måder er fejlagtigt. Det skyldes ikke kun, at mælkesektoren i Danmark allerede har or-ganiseret sig, men også at enkelte lande i Europa ser kontrakter i en udbudsregulerende kon-tekst (reelt et kvotesystem). Erhvervet har været for en markedsorientering af mælkesektorenog er af den grund ikke positive overfor nye reguleringstiltag på EU-plan, som overordnet setbedst bestemmes decentralt mellem mælkeproducenter og mejerier i medlemslandene.Landbrug & Fødevarer bemærker, at der er en tendens til, at mangede factoopfatter et andels-selskab som en producentorganisation. Landbrug & Fødevarer finder, at der allerede er tilpasorganisering på plads i dansk mejeribrug og lægger stor vægt på, at der ikke må indføres reg-ler, som kan medfører ændringer af andelsorganiseringen i Danmark. Landbrug & Fødevarerønsker, at der indskrives en fortolkningsnote, hvor detyderligerepointeres, at et andelsselskabhar selvstændig status i forhold til producentorganisationer.Landbrug & Fødevarer har været for en markedsorientering af mælkesektoren og er overord-net set bekymrede overfor nye reguleringstiltag på EU-plan. Upåagtet, at det er indskrevet, atinterprofessionelle organisationer ikke må have konkurrenceforvridende aktiviteter, så er det idag muligt for interprofessionelle organisationer (IPO’er) i andre landbrugssektorer at koncen-trere og koordinere udbuddet og afsætningen mellem primær-, forarbejdnings- og detailleddet.Landbrug & Fødevarer må kraftigt afvise at lade IPO’er i mælkesektoren koncentrere og ko-ordinere udbuddet og afsætningen mellem primær-, forarbejdnings- og detailleddet. Begrun-delsen er, at en national aftale, der også omfatter detailleddet, vil være konkurrerenceforvri-dende overfor udenlandske produkter, som prøver at komme ind på det pågældende marked.Kommissionen foreslår, at IPO’er vil kunne bidrage til at forbedre medlemmernes kendskabtil markedet og gennemsigtigheden på markedet gennem markedsundersøgelser (regio-nalt/nationalt) og statistisk materiale om priser, mængder og kontraktlængder. Landbrug &Fødevarer bemærker, at der er meget uklart, hvor omfattende IPOens virke er her, og at det ermeget vigtigt, at fortroligheden af virksomhedernes interne virke respekteres. Kommissionenønsker, at IPO’er kan lave kontrakter, som er i overensstemmelse med EU-lovgivningen.
Landbrug & Fødevarer understreger, at der er meget uklart, hvad indholdet af kontrakterne vilvære, og hvorfor kontrakter overhovedet nævnes her. Omtalen af kontrakter i forbindelse medinterprofessionelle organisationers virke kan skabe frygt for, at IPO’er kan have aktiviteter istrid med reglerne om den fri bevægelighed af varer i EU.Landbrug & Fødevarer noterer sig, at man vil kunne lade IPO’er i mælkesektoren fremmegeografiske betegnelser, der er godkendt i forhold til EU’s regler. Generelt er Landbrug & Fø-devarer dog betænkelige ved tiltag, for eksempel i form af oprindelsesmærkning, der vil kun-ne hindre varernes frie bevægelighed i EU. Overordnet set kan det tilmed undre, at man næv-ner mærkningsregler her, når dette netop er forbeholdt kvalitetspakken.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen arbejder aktivt for at markedsorientere den fælles landbrugspolitik i EU. Det vur-deres, at forslaget ikke vil medvirke til at markedsorientere mejerisektoren yderligere. Rege-ringen mener, at kontraktindgåelse og medlemskab af producentorganisationer og interprofes-sionelle organisationer bør være frivilligt for den enkelte landbruger. Forslagets bestemmelserom kontraktindgåelse og producenters forhandlingsstyrke bør ikke gælde for andelsvirksom-heder, der er en vertikal integration af primærproducenter og forarbejdning. Regeringen fast-holder, at landbruget er en del af det indre marked og skal fungere herefter, og at man derforarbejder for, at en fravigelse af gældende EU-konkurrenceregler undgås eller begrænses mestmuligt.Generelle forventninger til andre landes holdningerKommissionen præsenterede på rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 13.-15. december 2010mælkepakken med lovforslag, rapport om kvoteudfasning og rapport om markedssituationensamlet. Langt hovedparten af medlemsstaterne støttede Kommissionens forslag, idet Dan-mark, Nederlandene og Storbritannien fandt, at Kommissionen i højere grad burde lægge vægtpå udvikling og innovation. Danmark, Nederlandene og Irland opfordrede Kommissionen atsikre en blød landing i alle medlemsstater ved kvoteudfasningen, hvilket Kommissionen afvi-ste.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 10. december 2010 forud for råds-mødet (landbrug og fiskeri) den 13.-15. december 2010, jf. samlenotat oversendt den 2. de-cember 2010.Rapporten fra gruppen af højtstående eksperter på mælkeområdet har været forelagt Folketin-gets Europaudvalg den 9. juli 2010 forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 12. juli2010, jf. samlenotat oversendt den 1. juli 2010, samt den 24. september 2010 forud for råds-mødet (landbrug og fiskeri) den 27. september 2010, jf. samlenotat oversendt den 16. septem-ber 2010.
Notaterne er ligeledes fremsendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.