Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 107
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrugog Fiskeri
Den 20. december 2010Sagsnr.: 99
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering referat af møde i Rådet (landbrug ogfiskeri) den 13.-15. december 2010.
Med venlig hilsen
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1 Kontoret for europapolitik og internationale relationer/JWPDen 20. december 2010FVM 842
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 13.-15. december 2010
1. Fiskerimulighederne for 2011
Der blev med enstemmighed opnået politisk enighed om forslaget om fiskerimulighederne for 2011(kvoteoversigt vedlagt). Forslaget implementerede fiskeriaftalen med Norge for 2011 og andre afta-ler med tredjelande. TAC’erne for torsk i Nordsøen og Skagerrak blev reduceret med 20 % kombi-neret med en øget kvotepræmie på 12 % ved fiskeri med fuld fangstdokumentation. TAC’en fortorsk i Kattegat blev reduceret med 50 %. Fiskeriindsatsen, de såkaldte kW-dage, blev reduceretmed 25 % i Kattegat og reduceret med 15,4 % i Nordsøen og Skagerrak, hvilket følger af den lang-sigtede plan for torsk. Kommissionen afgav erklæringer om, at Kommissionen vil gennemføre enrevision af alle relevante faktorer i den gældende langsigtede plan for torsk, herunder fiskeriindsats-begrænsninger.TAC’en for sild blev øget med 22 % i Nordsøen, mens TAC’en for sild i Skagerrak/Kattegat blevreduceret med 11 %. TAC’en for brisling forblev uændret i Nordsøen. TAC’en for rødspætte iNordsøen blev forøget med 15 %. TAC’en for tunge i Kattegat blev øget med 20 %. TAC’en forjomfruhummer i Skagerrak/Kattegat forblev uændret, mens TAC’en for jomfruhummer i Nordsøenblev reduceret med 5 %. For havgalt i de vestlige farvande blev der fastlagt en TAC på 33.000 tons,hvor af Irland fik 67 %, Danmark 23,94 %, Storbritannien 3,7 %, mens den resterende mængde erufordelt og kan fiskes af andre medlemsstater. For makrel blev der fastlagt en midlertidig kvote sva-rende til 80 % af kvoten for 2011, idet man afventer forhandlinger med Færøerne om makrel. Forandre kvoter, som indgår i forhandlingerne med Færøerne om en bilateral aftale for 2011, blev derfastsat foreløbige kvoter. Endelig blev der fastlagt en ny model for afskrivning af bifangster i indu-strifiskeriet.2. Fiskerimuligheder i Sortehavet for 2011
Der blev opnået politisk enighed med enstemmighed om fiskerimulighederne i Sortehavet for 2011.3. Orienteringspriser for fiskevarer for 2011
Punktet var ikke på dagsordenen.
1
4. Kvalitetspakken
Kommissionen redegjorde for kvalitetspakken og de 2 lovforslag. Forslaget om kvalitetsordningervar en sammenskrivning af de eksisterende ordninger for geografiske betegnelser mv. Forslaget omhandelsnormer indeholdt muligheden for at indføre oprindelsesmærkning for landbrugsprodukter.Danmark var bekymret for overlap med forslag om fødevaremærkning, særligt i forhold til mulig-heden for at indføre yderligere oprindelsesmærkning.5. Meddelelse om fremtidens landbrugspolitik
Der var en drøftelse af målsætningen om at sikre en levedygtig fødevareproduktionen i EU på basisaf 3 spørgsmål fra formandskabet i forhold til landmændenes indkomst, forbedring af konkurrence-evne og kompensation for naturlige restriktioner. I forhold til landmændenes indkomst fokuseredehovedparten af medlemsstaterne på at fastholde den direkte støtte, yderligere markedsreguleringsamt kriseinstrumenter. Enkelte medlemsstater som Danmark, Storbritannien og Nederlandene øn-skede derimod yderligere fokus på udvikling og innovation, hvilket ville kunne forbedre konkurren-ceevnen på lang sigt. Generelt var der enig om, at der i søjle II skulle yderligere fokus på udviklingog innovation, men hovedparten af medlemsstaterne understregede, at det ikke kunne stå alene. Iforhold til kompensation for naturlige restriktioner var hovedparten af medlemsstaterne forbeholdneoverfor at have støtte til ugunstigt stillede områder i både søjle I og søjle II, men der var udbredtopbakning til, at der skulle sikres kompensation for naturlige restriktioner. Kommissionen gav ikkeyderligere opklarende svar på medlemsstaternes spørgsmål.6. Mælkepakke, 7. Rapport om kvoteudfasning og 8. Rapport om markedssituationen
Kommissionen præsenterede mælkepakken med lovforslag, rapport om kvoteudfasning og rapportom markedssituationen samlet. Kommissionens mælkepakke indeholdt forslag, der gav medlems-staterne mulighed for at gøre standardkontrakter obligatoriske. Derudover foreslog Kommissionenat fravige konkurrencelovgivningen, således at en producentorganisation kunne forhandle pris påvegne af mælkeproducenter, der stod for maksimalt 3,5 % af mælkeproduktionen i EU eller 33 % iden relevante medlemsstat. Kommissionen konstaterede, at markedssituationen var positiv, og atlangt hovedparten af medlemsstaterne ville få en blød landing som følge af kvoteudfasningen. Langthovedparten af medlemsstaterne støttede Kommissionens forslag, idet Danmark, Nederlandene ogStorbritannien fandt, at Kommissionen i højere grad burde lægge vægt på udvikling og innovation.Danmark, Nederlandene og Irland opfordrede Kommissionen at sikre en blød landing i alle med-lemsstater ved kvoteudfasningen, hvilket Kommissionen afviste.Undereventuelt
opfordrede det belgiske formandskab til, at der blev nedsat en højniveau gruppeom svinekød, hvilket blev støttet af Frankrig, Spanien, Polen, Ungarn, Slovenien, mens Danmark,Tyskland, Østrig og Storbritannien var imod. Kommissionen foreslog, at drøftelserne om svinekødblev en del af drøftelserne om fremtidens landbrugspolitik.
2