Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2010-11 (1. samling)
FLF Alm.del Bilag 106
Offentligt
16.3.2005
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 70/1
I(Retsakter, hvis offentliggørelse er obligatorisk)
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING (EF) Nr. 396/2005af 23. februar 2005om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer ogfoderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF(EØS-relevant tekst)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKEUNION HAR—
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det EuropæiskeFællesskab, særlig artikel 37 og artikel 152, stk. 4, litra b),
under henvisning til forslag fra Kommissionen,
Rådets direktiv 86/363/EØF af 24. juli 1986 omfastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet afpesticidrester i og på levnedsmidler af animalsk oprin-delse (5) og Rådets direktiv 90/642/EØF af 27. november1990 om fastsættelse af maksimalgrænseværdier forpesticidrester på og i visse produkter af vegetabilskoprindelse, herunder frugt og grøntsager (6), harundergået væsentlige ændringer flere gange. Af hensyntil klarheden og for at opnå en forenkling bør dissedirektiver ophæves og afløses af en enkelt retsakt.
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiskeog Sociale Udvalg (1),
efter høring af Regionsudvalget,
efter proceduren i traktatens artikel 251 (2), og
ud fra følgende betragtninger:
(1) Rådets direktiv 76/895/EØF af 23. november 1976 omfastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidresterpå og i frugt og grøntsager (3), Rådets direktiv 86/362/EØF af 24. juli 1986 om fastsættelse af maksimalgræn-seværdier for indholdet af pesticidrester i og på korn (4),
(2) Denne forordning vedrører direkte folkesundheden og errelevant for det indre markeds funktion. Forskelle inationale maksimalgrænseværdier for pesticider kanlægge hindringer i vejen for samhandelen mellemmedlemsstaterne og handelen mellem tredjelande ogFællesskabet med de produkter, der er opført på listen itraktatens bilag I, og produkter, der er afledt heraf. For atsikre frie varebevægelser, lige konkurrence mellemmedlemsstaterne og et højt forbrugerbeskyttelsesniveaubør maksimalgrænseværdier for vegetabilske og animal-ske produkter derfor fastsættes på fællesskabsplan underhensyntagen til god landbrugspraksis.
(1)(2)
(3)(4)
EUT C 234 af 30.9.2003, s. 33.Europa-Parlamentets udtalelse af 20.4.2004 (endnu ikkeoffentliggjort i EUT), Rådets fælles holdning af 19.7.2004(EUT C 25 E af 1.2.2005, s. 1) og Europa-Parlamentetsholdning af 15.12.2004 (endnu ikke offentliggjort i EUT) ogRådets afgørelse af 24.1. 2005.EFT L 340 af 9.12.1976, s. 26. Senest ændret ved forordning(EF) nr. 807/2003 (EUT L 122 af 16.5.2003, s. 36).EFT L 221 af 7.8.1986, s. 37. Senest ændret ved Kommissionensdirektiv 2004/61/EF (EUT L 127 af 29.4.2004, s. 81).
(3) En forordning om fastsættelse af maksimalgrænseværdierkræver ikke gennemførelse i national ret i medlemssta-terne. Den er derfor det mest hensigtsmæssige retlige
(5)(6)
EFT L 221 af 7.8.1986, s. 43. Senest ændret ved direktiv 2004/61/EF.EFT L 350 af 14.12.1990, s. 71. Senest ændret ved Kommis-sionens direktiv 2004/95/EF (EUT L 301 af 28.9.2004, s. 42).
L 70/2
DA
Den Europæiske Unions Tidende
16.3.2005
instrument til at fastsætte maksimalgrænseværdier forpesticider i vegetabilske og animalske produkter, da denspræcise bestemmelser skal anvendes på samme tid og påsamme måde i hele Fællesskabet og derfor gør det muligtat anvende de nationale ressourcer mere effektivt.
(4) Produktion og forbrug af vegetabilske og animalskeprodukter spiller en meget vigtig rolle i Fællesskabet.Udbyttet af den vegetabilske produktion påvirkes tilstadighed af skadegørere. Det er afgørende, at planter ogplanteprodukter beskyttes mod sådanne skadegørere forat forhindre, at udbyttet forringes, eller at der sker skadepå dem, for at sikre de høstede produkters kvalitet ogopnå høj produktivitet inden for landbruget. Der findesflere metoder til at opnå dette, herunder ikke-kemiskemetoder, anvendelse af resistente sorter, vekseldrift,mekanisk ukrudtsbekæmpelse, biologisk kontrol ogkemiske metoder såsom anvendelse af plante-beskyttelsesmidler.
(7) Ifølge direktiv 91/414/EØF skal medlemsstaterne, når deudsteder godkendelser, foreskrive, at plantebeskyttelses-midler skal anvendes korrekt. Korrekt anvendelseindbefatter anvendelse af principperne om god land-brugspraksis og principperne om integreret plantebe-skyttelse. Når de maksimalgrænseværdier, der opstår somfølge af en godkendt anvendelse af et pesticid i henholdtil direktiv 91/414/EØF, udgør en risiko for forbrugerne,bør denne anvendelse revideres for at nedsætte mæng-derne af pesticidrester. Fællesskabet bør fremme anven-delse af risikobegrænsende metoder eller midler oganvendelse af de anvendte pesticidmængder på niveauer,som er i overensstemmelse med effektiv skade-gørerbekæmpelse.
(5) En af de mest almindelige metoder til at beskytte planterog planteprodukter mod skadegørerangreb er anvendelseaf aktive stoffer i plantebeskyttelsesmidler. En mulig følgeaf deres anvendelse kan dog være forekomst af rester i debehandlede produkter, i dyr, der fodres med disseprodukter, og i honning, der produceres af bier, som ereksponeret for disse stoffer. I henhold til Rådets direktiv91/414/EØF af 15. juli 1991 om markedsføring afplantebeskyttelsesmidler (1) bør folkesundheden priori-teres højere end beskyttelse af afgrøderne, og derfor børdet sikres, at sådanne rester ikke forekommer i mængder,der udgør en uacceptabel risiko for mennesker og, hvordet er relevant, for dyr. Der bør for hvert enkelt pesticid ioverensstemmelse med god landbrugspraksis fastsættesså lave maksimalgrænseværdier som muligt for atbeskytte sårbare grupper som børn og ufødte børn.
(8) En række aktive stoffer er forbudt i henhold til Rådetsdirektiv 79/117/EØF af 21. december 1978 om forbudmod markedsføring og anvendelse af plantebeskyttelses-midler indeholdende visse virksomme stoffer (3). Sam-tidig er mange andre aktive stoffer for tiden ikke tilladt ihenhold til direktiv 91/414/EØF. Resterne af aktive stofferi vegetabilske og animalske produkter som følge afuautoriseret anvendelse eller forurening af miljøet elleranvendelse i tredjelande bør kontrolleres og overvågesomhyggeligt.
(9) De grundlæggende regler for fødevarer og foderstoffer erfastsat i forordning (EF) nr. 178/2002.
(6) Det er også vigtigt at gøre en yderligere indsats for atudvikle en metodologi, der tager hensyn til kumulativeog synergistiske virkninger. I betragtning af menneskerseksponering for kombinationer af aktive stoffer og disseskumulative og eventuelle aggregerede og synergistiskevirkninger på menneskers sundhed bør der fastsættesmaksimalgrænseværdier efter høring af Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet, i det følgende benævnt»autoriteten«, der er oprettet ved Europa-Parlamentetsog Rådets forordning (EF) nr. 178/2002 om generelleprincipper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelseaf Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet og omprocedurer vedrørende fødevaresikkerhed (2).
(10) Ud over disse grundlæggende regler er mere specifikkeregler nødvendige for at sikre, at det indre marked oghandelen med tredjelande fungerer effektivt for friske,forarbejdede og/eller sammensatte vegetabilske og ani-malske fødevarer og foderstoffer, hvori der kan fore-komme pesticidrester, og samtidig skabe grundlag for atsikre, at menneskers og dyrs sundhed og forbrugernesinteresser beskyttes på et højt niveau. Disse regler børomfatte fastsættelse af specifikke maksimalgrænseværdierfor hvert enkelt pesticid i fødevarer og foderstoffer ogkvaliteten af de data, der ligger til grund for dissemaksimalgrænseværdier.
(1)()2
EFT L 230 af 19.8.1991, s. 1. Senest ændret ved Kommissionensdirektiv 2004/99/EF (EUT L 309 af 6.10.2004, s. 6).EFT L 31 af 1.2.2002, s. 1. Ændret ved forordning (EF)nr. 1642/2003 (EUT L 245 af 29.9.2003, s. 4).
(3)
EFT L 33 af 8.2.1979, s. 36. Senest ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 850/2004 (EUTL 158 af 30.4.2004, s. 7).
16.3.2005
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 70/3
(11) Selv om principperne i den generelle fødevarelovgivningi henhold til forordning (EF) nr. 178/2002 kun gælder forfoderstoffer til dyr, der anvendes i fødevareproduktionen,bør de også anvendes på foderstoffer, som ikke erberegnet til dyr, der anvendes i fødevareproduktionen,eftersom det er vanskeligt at udskille produkter, der skalanvendes som foderstoffer til dyr, som ikke er bestemt tilfødevareproduktion, og en sådan fremgangsmåde vil lettekontrollen og håndhævelsen af nærværende forordning.Forordningen bør dog ikke udgøre en hindring forgennemførelsen af de prøver, der er nødvendige for atvurdere pesticiderne.
det er relevant, når det gælder fodring af dyr. Reglerne idenne forordning bør følgelig også gælde for sådanneprodukter i tillæg til de specifikke regler for dyrsernæring.(17) Bestemte udtryk, der anvendes for fastsættelse, kontrolog rapportering af kontrol af maksimalgrænseværdier forvegetabilske og animalske produkter, bør defineres påfællesskabsplan. Det er vigtigt, at medlemsstaterneanvender behørige sanktioner i overensstemmelse medEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 882/2004 af 29. april 2004 om offentlig kontrol med henblikpå verifikation af, at foderstof- og fødevarelovgivningensamt dyresundheds- og dyrevelfærdsbestemmelserneoverholdes (2).
(12) Direktiv 91/414/EØF indeholder grundlæggende reglerfor anvendelse og markedsføring af plantebeskyttelses-midler. Anvendelsen af disse plantebeskyttelsesmidler børnavnlig ikke have skadelig indvirkning på mennesker ogdyr. Pesticidrester, der skyldes anvendelse af plantebe-skyttelsesmidler, kan have skadelig indvirkning påforbrugernes sundhed. Der bør derfor fastsættes for-skrifter for maksimalgrænseværdierne for produkter tilkonsum, som er forbundet med godkendelsen afanvendelsen af plantebeskyttelsesmidler i henhold tildirektiv 91/414/EØF. Nævnte direktiv bør ligeledestilpasses for at tage hensyn til EF-proceduren forfastsættelse af maksimalgrænseværdier i henhold tildenne forordning. I medfør af nævnte direktiv kan enmedlemsstat udpeges til at aflægge rapport om evalue-ringen af et aktivt stof. Den pågældende medlemsstatsekspertise bør udnyttes i forbindelse med denneforordning.
(18) Efter direktiv 76/895/EØF kan medlemsstaterne tilladehøjere maksimalgrænseværdier end dem, der for øjeblik-ket er tilladt på fællesskabsplan. Denne mulighed børikke længere foreligge, da den på baggrund af det indremarked kan skabe hindringer for samhandelen inden forFællesskabet.
(13) Der bør indføres specifikke regler for kontrol afpesticidrester for at supplere de generelle fællesskabs-bestemmelser om foderstof- og fødevarekontrol.
(19) Bestemmelsen af maksimalgrænseværdier for pesticiderkræver langvarige tekniske overvejelser og forudsætter envurdering af de mulige risici for forbrugerne. Der kanderfor ikke umiddelbart fastsættes maksimalgrænsevær-dier for de pesticidrester, der for øjeblikket er omfattet afdirektiv 76/895/EØF, eller for pesticider, som der endnuikke er fastsat EF-værdier for.
(14) I forbindelse med behandlingen af maksimalgrænsevær-dier for pesticider bør det også erkendes, at kun fåforbrugere har kendskab til de risici, der er forbundetmed pesticider. Det ville være af stor værdi at oplyseoffentligheden fuldt ud om sådanne risici.
(20) Minimumskravene til de data, der skal anvendes til attræffe afgørelse om fastsættelsen af maksimalgrænsevær-dier for pesticider, bør fastsættes på fællesskabsplan.
(15) Medlemsstaterne bør undersøge muligheden af atoffentliggøre navnene på virksomheder, hvis produkterhar et indhold af pesticidrester, der overstigermaksimalgrænseværdierne.
(21) Navnlig for uautoriserede pesticider, der kan forekommei miljøet, bør der i undtagelsestilfælde tillades brug afovervågningsdata ved fastsættelsen af maksimal-grænseværdier.
(16) Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/32/EF af7. maj 2002 om uønskede stoffer i foderstoffer (1)indeholder specifikke regler for foderstoffer, herunderafsætning, oplagring af foderstoffer og fodring af dyr. Forvisse produkters vedkommende er det ikke muligt atafgøre, om de vil blive forarbejdet til fødevarer ellerfoderstoffer. Pesticidresterne i sådanne produkter børderfor være sikre, både når det gælder konsum, og, hvor
(22) Maksimalgrænseværdier for pesticider bør løbende over-våges og ændres for at tage hensyn til nye oplysninger ogdata. Maksimalgrænseværdier bør fastsættes til bestem-melsesgrænseværdien, når godkendte anvendelser afplantebeskyttelsesmidler ikke medfører påviselige mæng-der af pesticidrester. Når anvendelser af pesticider ikke ergodkendt på fællesskabsplan, bør maksimalgrænsevær-dierne fastsættes på et så lavt niveau, at forbrugernebeskyttes mod indtag af uautoriserede eller for storemængder pesticidrester. For at lette kontrollen af pest-
(1)
EFT L 140 af 30.5.2002, s. 10. Senest ændret ved Kommis-sionens direktiv 2003/100/EF (EUT L 285 af 1.11.2003, s. 33).
(2)
EUT L 165 af 30.4.2004, s. 1. Berigtiget i EUT L 191 af28.5.2004, s. 1.
L 70/4
DA
Den Europæiske Unions Tidende
16.3.2005
icidrester er det nødvendigt, at der fastsættes enstandardværdi for pesticidrester i de produkter ellergrupper af produkter, der er omfattet af bilag I, og somder ikke er fastsat maksimalgrænseværdier for i bilag IIeller III, medmindre det aktive stof er opført i bilag IV.Der bør fastsættes en standardværdi på 0,01 mg/kg oggives mulighed for at fastsætte et andet niveau for aktivestoffer, der er omfattet af bilag V, under hensyntagen tilde rutinemæssige analysemetoder, der er til rådighed,og/eller forbrugerbeskyttelsen.
(28) Medlemsstaterne bør fastsætte bestemmelser om sankti-oner for overtrædelser af denne forordning og sørge for,at de gennemføres. Disse sanktioner skal være effektive,stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og have afskræk-kende virkning.(29) Oprettelsen af en harmoniseret EF-ordning for maksi-malgrænseværdier indebærer, at der udvikles retnings-linjer, databaser og andre aktiviteter med deraf følgendeomkostninger. Fællesskabet bør i visse tilfælde yde etbidrag til dækningen af disse omkostninger.(30) Det er god administrationspraksis og teknisk ønskeligt, atbeslutninger om maksimalgrænseværdier for aktive stof-fer tidsmæssigt koordineres med beslutninger, der træffesom disse aktive stoffer i henhold til direktiv 91/414/EØF.For mange stoffer, for hvilke der endnu ikke er fastsat EF-maksimalgrænseværdier, forventes der først truffetbeslutninger i henhold til nævnte direktiv efter datoenfor denne forordnings ikrafttræden.(31) Der bør derfor vedtages særskilte bestemmelser ommidlertidige, men obligatoriske harmoniserede maksi-malgrænseværdier for gradvis at fastsætte maksimal-grænseværdier, efterhånden som der træffes beslutningerom individuelle aktive stoffer som led i vurderingerne ihenhold til direktiv 91/414/EØF. De midlertidige harmo-niserede maksimalgrænseværdier bør navnlig bygge påeksisterende nationale maksimalgrænseværdier, sommedlemsstaterne har fastsat, og bør være i overens-stemmelse med de nationale ordninger, hvorved de blevfastsat, medmindre maksimalgrænseværdierne udgør enuacceptabel risiko for forbrugerne.(32) Medlemsstaterne skal efter optagelse af de nuværendeaktive stoffer i bilag I til direktiv 91/414/EØF foretage enfornyet vurdering af hvert enkelt plantebeskyttelses-middel, som indeholder sådanne aktive stoffer, indenfor en frist på fire år efter stoffernes optagelse. Depågældende maksimalgrænseværdier bør opretholdes i ettidsrum på indtil fire år for at sikre kontinuitet igodkendelserne og bør, når den fornyede vurdering erafsluttet, gøres endelige, hvis de underbygges af etdossier, der opfylder kravene i bilag III til direktiv 91/414/EØF, eller sættes til standardværdien, hvis de ikke erunderbygget.(33) Der fastsættes ved denne forordning maksimalgrænse-værdier for kontrol af pesticidrester i fødevarer ogfoderstoffer, og medlemsstaterne bør derfor indførenationale programmer til at kontrollere sådanne rester.Resultaterne af de nationale kontrolprogrammer fore-lægges for Kommissionen, autoriteten og de øvrigemedlemsstater og tages med i Fællesskabets årsrapport.(34) For at sikre tilstrækkelig forbrugeroplysning bør med-lemsstaterne i overensstemmelse med forordning (EF)nr. 882/2004 hvert år offentliggøre resultaterne af dennationale overvågning af pesticidrester på internettet medangivelse af alle individuelle data, herunder indsamlings-stedet og navnene på de pågældende detailhandlere,handlende og/eller producenter.
(23) Ved forordning (EF) nr. 178/2002 er der fastsatprocedurer for beredskabsforanstaltninger for fødevarerog foderstoffer, som har oprindelse i Fællesskabet eller erindført fra et tredjeland. Disse procedurer sætterKommissionen i stand til at vedtage sådanne foranstalt-ninger, hvis fødevarer må formodes at udgøre en alvorligrisiko for menneskers sundhed, dyresundheden ellermiljøet, og hvis denne risiko ikke kan styres påtilfredsstillende måde ved hjælp af de foranstaltninger,der træffes af den eller de berørte medlemsstater. Disseforanstaltninger og deres indvirkning på mennesker og,hvor det er relevant, på dyr bør vurderes af autoriteten.
(24) Forbrugernes livslange og i givet fald akutte eksponeringfor pesticidrester via fødevarer bør vurderes efter EF-procedurer og‑metoderunder hensyntagen til deretningslinjer, som Verdenssundhedsorganisationen haroffentliggjort.
(25) Fællesskabets handelspartnere bør konsulteres om deforeslåede maksimalgrænseværdier gennem Verdenshan-delsorganisationen, og der bør tages hensyn til dissesbemærkninger, inden maksimalgrænseværdierne vedta-ges. De maksimalgrænseværdier, der på internationaltplan er fastsat af Codex Alimentarius-Kommissionen, børogså tages i betragtning, når der fastsættes EF-maksimal-grænseværdier, under hensyntagen til tilsvarende godlandbrugspraksis.
(26) For fødevarer og foderstoffer, der produceres uden forFællesskabet, kan det forekomme, at der ved anvendelseaf plantebeskyttelsesmidler lovligt anvendes andre formerfor landbrugspraksis, som undertiden medfører andrepesticidrester end dem, der opstår ved forskriftsmæssigeanvendelser i Fællesskabet. Der bør derfor fastsættesmaksimalgrænseværdier for indførte produkter underhensyntagen til disse anvendelser og de deraf følgenderester under forudsætning af, at produkternes sikkerhedkan godtgøres ud fra de samme kriterier som dem, dergælder for interne produkter.
(27) Det er nødvendigt, at autoriteten vurderer ansøgningernevedrørende maksimalgrænseværdier og de evaluerings-rapporter, som medlemsstaterne udarbejder, under hen-syntagen til hele rækken af toksikologiske virkningersåsom immunotoksicitet, hormonforstyrrende virkningerog udviklingstoksicitet med henblik på at bestemme dedermed forbundne risici for forbrugerne og, hvor det errelevant, for dyr.
16.3.2005
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 70/5
(35) De nødvendige foranstaltninger til gennemførelse afdenne forordning bør vedtages i overensstemmelse medRådets afgørelse 1999/468/EF af 28. juni 1999 omfastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af degennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommis-sionen (1).(36) I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet erdet af hensyn til opfyldelsen af de grundlæggende mål,nemlig at lette samhandelen og samtidig beskytteforbrugerne, nødvendigt og hensigtsmæssigt at fastsættebestemmelser om maksimalgrænseværdier for vegeta-bilske og animalske produkter. Denne forordning gårikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå målene, jf.traktatens artikel 5, stk. 3—UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:KAPITEL IFORMÅL, ANVENDELSESOMRÅDE OG DEFINITIONER
3. Maksimalgrænseværdier for pesticider, der fastsættes ihenhold til denne forordning, gælder ikke for produkteromfattet af bilag I, der er bestemt til udførsel til tredjelande oger behandlet inden udførsel, når det er dokumenteret, atbestemmelsestredjelandet kræver eller er indforstået meddenne særlige behandling for at forhindre indslæbning afskadegørere på sit område.4. Denne forordning finder anvendelse med forbehold afdirektiv 98/8/EF (2) og 2002/32/EF samt forordning (EF)nr. 2377/90 (3).Artikel 3Definitioner1. Ved anvendelsen af denne forordning gælder definitio-nerne i forordning (EF) nr. 178/2002 og definitionerne iartikel 2, nr. 1) og 4), i direktiv 91/414/EØF.2.a)Derudover forstås ved:»god landbrugspraksis« (GAP): den nationalt anbefalede,godkendte eller registrerede sikre anvendelse af plantebe-skyttelsesmidler under de faktiske forhold på alle stadieraf produktion, oplagring, transport, distribution ogforarbejdning af fødevarer og foderstoffer. God land-brugspraksis indebærer endvidere anvendelse, i overens-stemmelse med direktiv 91/414/EØF, af principperne omintegreret bekæmpelse af skadegørere i en givenklimazone, anvendelse af så små mængder pesticidersom muligt og fastsættelse af maksimalgrænseværdier/midlertidige maksimalgrænseværdier på det lavest muligeniveau for opnåelse af de ønskede virkninger
Artikel 1FormålVed denne forordning fastlægges der i overensstemmelse medde generelle principper i forordning (EF) nr. 178/2002, navnligprincippet om, at der må sikres et højt forbrugerbeskyt-telsesniveau, harmoniserede EF-bestemmelser om maksimal-grænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske oganimalske fødevarer og foderstoffer.Artikel 2Anvendelsesområde1. Denne forordning finder anvendelse på vegetabilske oganimalske produkter eller dele heraf omfattet af bilag I, som erbestemt til anvendelse som friske, forarbejdede og/ellersammensatte fødevarer eller foderstoffer, og hvori eller hvorpåder kan forekomme pesticidrester.2 Denne forordning gælder ikke for produkter omfattet afbilag I, når det kan dokumenteres, at de er bestemt til:a)fremstilling af andre produkter end fødevarer ellerfoderstoffersåning eller udplantning elleraktiviteter, der er tilladt efter national lovgivning medhenblik på forsøg med aktive stoffer.
b)
»kritisk GAP«: hvor der er mere end én GAP for enkombination af aktivt stof og produkt, den GAP, der giverden højeste acceptable værdi for pesticidrester i enbehandlet afgrøde og danner grundlag for fastsættelsen afmaksimalgrænseværdien
c)
»pesticidrester«: sådanne rester, herunder aktive stoffer,metabolitter og/eller nedbrydnings- eller reaktionspro-dukter fra aktive stoffer, der anvendes for tiden ellertidligere blev anvendt i plantebeskyttelsesmidler som
b)c)
(2)
(3)
(1)
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/8/EF af 16. februar1998 om markedsføring af biocidholdige produkter (EFT L 123af 24.4.1998, s. 1). Senest ændret ved forordning (EF) nr. 1882/2003 (EUT L 284 af 31.10.2003, s. 1).Rådets forordning (EØF) nr. 2377/90 af 26. juni 1990 om enfælles fremgangsmåde for fastsættelse af maksimalgrænsevær-dier for restkoncentrationer af veterinærmedicinske præparateri animalske levnedsmidler (EFT L 224 af 18.8.1990, s. 1). Senestændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 1875/2004(EUT L 326 af 29.10.2004, s. 19).
L 70/6
DA
Den Europæiske Unions TidendeArtikel 4
16.3.2005
defineret i artikel 2, nr. 1), i direktiv 91/414/EØF, somforekommer i eller på produkterne omfattet af bilag I tildenne forordning, herunder navnlig dem, hvis forekomstkan skyldes anvendelse af plantebeskyttelsesmidler,veterinærlægemidler og biocider
Liste over grupper af produkter, for hvilke der skal gældeharmoniserede maksimalgrænseværdier1. De i artikel 2, stk. 1, omhandlede produkter, produkt-grupper og/eller dele af produkter, for hvilke der skal gældeharmoniserede maksimalgrænseværdier, fastsættes i og omfat-tes af bilag I efter proceduren i artikel 45, stk. 2. Bilag I skalomfatte alle produkter, for hvilke der fastsættes maksimal-grænseværdier, samt andre produkter, for hvilke det erhensigtsmæssigt at fastsætte harmoniserede maksimalgrænse-værdier, navnlig i betragtning af deres relevans for forbruger-nes ernæring eller for handelen. Produkterne grupperes på ensådan måde, at der så vidt muligt kan fastsættes maksimal-grænseværdier for en gruppe af produkter, der svarer tilhinanden eller er beslægtede.2. Bilag I udarbejdes senest tre måneder efter denneforordnings ikrafttræden og revideres efter behov, navnlig påanmodning af en medlemsstat.Artikel 5Opstilling af en liste over aktive stoffer, for hvilke derikke kræves maksimalgrænseværdier1. Aktive stoffer i plantebeskyttelsesmidler, der er vurderet ihenhold til direktiv 91/414/EØF, og for hvilke der ikke krævesmaksimalgrænseværdier, fastsættes efter proceduren i arti-kel 45, stk. 2, i denne forordning og optages i bilag IV hertil,idet der tages hensyn til anvendelsen af disse aktive stoffer ogde faktorer, der er omhandlet i artikel 14, stk. 2, litra a), c) ogd), i denne forordning.2. Bilag IV udarbejdes senest tolv måneder efter denneforordnings ikrafttræden.KAPITEL IIPROCEDURE FOR ANSØGNINGER VEDRØRENDEMAKSIMALGRÆNSEVÆRDIERAFSNIT 1
d)
»maksimalgrænseværdi«: det højeste lovlige koncentra-tionsniveau for en pesticidrest i eller på fødevarer ellerfoderstoffer fastsat i overensstemmelse med denneforordning og på grundlag af god landbrugspraksis ogen forbrugereksponering, der er tilstrækkelig lav til atbeskytte sårbare forbrugere
e)
»CXL-grænseværdi«: en af Codex Alimentarius-Kommis-sionen fastsat maksimalgrænseværdi
f)
»bestemmelsesgrænseværdi«: den godkendte laveste rest-koncentration, der kan måles og rapporteres vedr u t i n e m æ s s i g ov e r v å g n i n g e f t e r v a l i d e r e d ekontrolmetoder
g)
»importtolerance«: en maksimalgrænseværdi for impor-terede produkter fastsat med henblik på opfyldelse afbehovene i den internationale handel, hvor:—anvendelsen af det aktive stof i et plantebeskyt-telsesmiddel på et givet produkt ikke er tilladt iFællesskabet af andre grunde end hensynet tilfolkesundheden for det specifikke produkts og denspecifikke anvendelses vedkommende elleret andet niveau er nødvendigt, fordi den gældendeEF-maksimalgrænseværdi fastsattes af andre grundeend hensynet til folkesundheden for det specifikkeprodukts og den specifikke anvendelsesvedkommende
—
h)
»præstationsprøvning«: en sammenlignende test, hvorflere laboratorier udfører analyser af identiske prøver, såder kan foretages en vurdering af kvaliteten af de enkeltelaboratoriers analyser
Indgivelse af ansøgninger vedrørendemaksimalgrænseværdieri)»akut referencedosis«: den skønnede mængde af et stof ifødevarer, udtrykt i relation til kropsvægten, der ifølge dedata, der tilvejebringes ved relevante undersøgelser, ogunder hensyntagen til følsomme befolkningsgrupper(f.eks. børn og ufødte børn) kan indtages i en kortperiode, normalt i løbet af en enkelt dag, uden nogennævneværdig risiko for forbrugerenArtikel 6Ansøgninger1. Påtænker en medlemsstat godkendelse eller midlertidiggodkendelse af anvendelsen af et plantebeskyttelsesmiddel ihenhold til direktiv 91/414/EØF, overvejer den, om det somfølge af denne anvendelse er nødvendigt at ændre eneksisterende maksimalgrænseværdi i bilag II eller III til denneforordning, om det er nødvendigt at fastsætte én nymaksimalgrænseværdi, eller om det aktive stof skal opføres ibilag IV. Om nødvendigt forlanger medlemsstaten, at den part,der søger om godkendelse, indgiver en ansøgning i overens-stemmelse med artikel 7.
j)
»acceptabelt dagligt indtag«: den skønnede mængde af etstof i fødevarer, udtrykt i relation til kropsvægten, derifølge alle foreliggende oplysninger på vurderingstids-punktet og under hensyntagen til følsomme befolknings-grupper (f.eks. børn og ufødte børn) kan indtages dagliggennem et helt liv uden nogen nævneværdig risiko fornogen forbruger.
16.3.2005
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 70/7
2. Alle parter, herunder civilsamfundsorganisationer samtkommercielt interesserede parter såsom fremstillingsvirksom-heder, dyrkere, importører og producenter af produkteromfattet af bilag I, der ved hjælp af relevant dokumentationkan godtgøre at have en berettiget interesse i sundhed, kanogså indgive en ansøgning til en medlemsstat i overens-stemmelse med artikel 7.3. Mener en medlemsstat, at det er nødvendigt at fastsætte,ændre eller ophæve en maksimalgrænseværdi, kan den ogsåudarbejde og vurdere en ansøgning om fastsættelse, ændringeller ophævelse af maksimalgrænseværdien i overensstem-melse med artikel 7.4. Ansøgninger om importtolerancer indgives til de rappor-terende medlemsstater, der er udpeget i henhold til direktiv91/414/EØF, eller, hvis der ikke er udpeget en sådan rapportør,til de medlemsstater, Kommissionen har udpeget efterproceduren i artikel 45, stk. 2, i denne forordning påanmodning af ansøgeren. Sådanne ansøgninger udfærdiges ioverensstemmelse med artikel 7 i denne forordning.Artikel 7Krav gældende for ansøgninger vedrørendemaksimalgrænseværdier1. Ansøgeren skal i en ansøgning vedrørende maksimal-grænseværdier forelægge følgende oplysninger ogdokumenter:a)b)ansøgerens navn og adresseen præsentation af ansøgningsdossieret medi)ii)iii)iv)et resumé af ansøgningende vigtigste argumenteren fortegnelse over dokumentationenen kopi af den relevante GAP, der gælder for denspecifikke anvendelse af dette aktive stof
Såfremt relevante data allerede er offentligt tilgængelige, isærhvis et aktivt stof allerede er blevet vurderet i henhold tildirektiv 91/414/EØF, eller hvis der foreligger en CXL-grænse-værdi, og sådanne data indgives af ansøgeren, kan enmedlemsstat også anvende disse ved vurderingen af enansøgning. I sådanne tilfælde skal vurderingsrapportenindeholde en begrundelse for anvendelse eller manglendeanvendelse af sådanne data.2. Den medlemsstat, der foretager vurderingen, kan, hvis deter relevant, kræve, at ansøgeren forelægger supplerendeoplysninger ud over oplysningerne i henhold til stk. 1 indenfor en frist, som fastsættes af medlemsstaten. Denne frist måunder ingen omstændigheder overstige to år.Artikel 8Vurdering af ansøgninger1. En medlemsstat, hvortil der i medfør af artikel 6 indgivesen ansøgning i overensstemmelse med artikel 7, senderomgående en kopi til autoriteten og til Kommissionen ogudarbejder en vurderingsrapport uden unødig opsættelse.2. Ansøgningen vurderes i overensstemmelse med derelevante bestemmelser i de ensartede principper for vurderingog godkendelse af plantebeskyttelsesmidler i bilag VI tildirektiv 91/414/EØF eller med specifikke vurderingsprincip-per, der fastlægges i en kommissionsforordning efter proce-duren i artikel 45, stk. 2, i nærværende forordning.3. Uanset stk. 1 kan vurderingen af ansøgningen efter aftalemellem de berørte medlemsstater foretages af den rappor-terende medlemsstat, der er udpeget for det pågældende aktivestof i henhold til direktiv 91/414/EØF.4. Hvis en medlemsstat støder på vanskeligheder i forbin-delse med vurderingen af en ansøgning, eller for at undgådobbeltarbejde kan det efter proceduren i artikel 45, stk. 2,besluttes, hvilken medlemsstat der skal vurdere bestemteansøgninger.Artikel 9Indgivelse af vurderede ansøgninger til Kommissionen ogautoriteten1. Efter færdiggørelsen af vurderingsrapporten sender med-lemsstaten rapporten til Kommissionen. Kommissionenunderretter straks medlemsstaterne og sender ansøgningen,vurderingsrapporten og dokumentationen til autoriteten.2. Autoriteten sender straks ansøgeren, den medlemsstat,der foretager vurderingen, og Kommissionen en bekræftelseaf, at den har modtaget ansøgningen. Datoen for ansøgnin-gens modtagelse skal fremgå af bekræftelsen ogledsagedokumenterne.
c)
en fuldstændig oversigt over de relevante betænkelighe-der, der er kommet til udtryk i den tilgængeligevidenskabelige litteratur om plantebeskyttelsesmidletog/eller rester herafdataene i bilag II og III til direktiv 91/414/EØFvedrørende datakrav for fastsættelse af maksimalgrænse-værdier for pesticider, herunder, hvis det er relevant,toksikologiske data og data vedrørende rutinemæssigeanalysemetoder i kontrollaboratorier samt data forplante- og dyremetabolisme.
d)
L 70/8
DAAFSNIT 2
Den Europæiske Unions Tidende
16.3.2005
2. Når autoriteten kræver supplerende oplysninger, suspen-deres fristen i stk. 1, indtil oplysningerne foreligger. Sådannesuspensioner er underlagt artikel 13.Artikel 12
Autoritetens behandling af ansøgninger vedrørendemaksimalgrænseværdierArtikel 10Autoritetens udtalelse om ansøgninger vedrørendemaksimalgrænseværdier1. Autoriteten vurderer ansøgningerne og vurderingsrappor-terne og afgiver en begrundet udtalelse især om risiciene forforbrugerne, og, hvor det er relevant, for dyr i forbindelse medfastsættelse, ændring eller ophævelse af en maksimalgrænse-værdi. Udtalelsen skal omfatte:a)en vurdering af, om analysemetoden til rutineovervåg-ning, der er foreslået i ansøgningen, egner sig til depåtænkte kontrolformålb)b)den forventede bestemmelsesgrænseværdi for kombina-tionen af pesticid og produkten vurdering af risikoen for, at det acceptable dagligeindtag eller den akutte referencedosis overskrides somfølge af ændringen af maksimalgrænseværdien; envurdering af bidraget til indtaget som følge af resterne idet produkt, for hvilket der er ansøgt ommaksimalgrænseværdialle andre elementer vedrørende risikovurdering.c)
Autoritetens vurderinger af eksisterendemaksimalgrænseværdier1. Senest tolv måneder efter datoen for et aktivt stofsoptagelse eller ikke-optagelse i bilag I til direktiv 91/414/EØFefter denne forordnings ikrafttræden forelægger autoritetenKommissionen og medlemsstaterne en begrundet udtalelse,som navnlig bygger på den relevante vurderingsrapportudarbejdet i henhold til direktiv 91/414/EØF, om:a)de eksisterende maksimalgrænseværdier for det pågæl-dende aktive stof fastsat i bilag II eller III til denneforordningnødvendigheden af at fastsætte nye maksimalgrænsevær-dier for det pågældende aktive stof eller optage det ibilag IV til denne forordningspecifikke forarbejdningsfaktorer omhandlet i artikel 20,stk. 2, i denne forordning, der kan være nødvendige fordet pågældende aktive stofde maksimalgrænseværdier, som Kommissionen kanoverveje at optage i bilag II og/eller bilag III til denneforordning, og de maksimalgrænseværdier, der kanophæves for det pågældende aktive stof.
c)
d)
d)
2. Autoriteten fremsender sin begrundede udtalelse tilansøgeren, Kommissionen og medlemsstaterne. Den begrun-dede udtalelse skal nøje redegøre for grundlaget for de enkeltekonklusioner.3. Autoriteten gør sin begrundede udtalelse tilgængelig foroffentligheden, jf. dog artikel 39 i forordning (EF) nr. 178/2002.Artikel 11Frister for autoritetens udtalelse om ansøgningervedrørende maksimalgrænseværdier1. Autoriteten afgiver en begrundet udtalelse i henhold tilartikel 10 snarest muligt og senest tre måneder fra datoen foransøgningens modtagelse.I særlige tilfælde, hvor der er er brug for at foretage meredetaljerede vurderinger, kan den i første afsnit fastsatte fristforlænges til seks måneder fra datoen for modtagelse af dengyldige ansøgning.
2. For stoffer optaget i bilag I til direktiv 91/414/EØF indendenne forordnings ikrafttræden afgives den begrundedeudtalelse, der er omhandlet i stk. 1 i denne artikel, indentolv måneder efter denne forordnings ikrafttræden.Artikel 13Administrativ prøvelseTræffer autoriteten en beslutning i medfør af sine beføjelser ihenhold til denne forordning, eller undlader den at udøvedisse beføjelser, kan Kommissionen på eget initiativ eller påanmodning af en medlemsstat eller en person, der erumiddelbart og individuelt berørt, efterprøve lovligheden afen sådan beslutning eller passivitet.Med henblik herpå forelægges sagen for Kommissionen indento måneder regnet fra den dag, hvor den berørte part fikkendskab til den pågældende beslutning eller passivitet.Kommissionen træffer afgørelse inden to måneder og kan igivet fald kræve, at autoriteten tilbagekalder sin beslutningeller afhjælper sin passivitet inden en bestemt frist.
16.3.2005
DAAFSNIT 3
Den Europæiske Unions Tidendec)
L 70/9
Fastsættelse, ændring eller ophævelse afmaksimalgrænseværdierArtikel 14Beslutninger om ansøgninger vedrørendemaksimalgrænseværdier1. Ved modtagelse af en udtalelse fra autoriteten og underhensyntagen til denne udtalelse udarbejder Kommissionenuden opsættelse og senest inden tre måneder en forordningom fastsættelse, ændring eller ophævelse af en maksimal-grænseværdi eller en beslutning om afvisning af ansøgningenog forelægger denne retsakt til vedtagelse efter proceduren iartikel 45, stk. 2.2. Ved udarbejdelsen af de i stk. 1 omhandlede retsaktertages der hensyn til:a)b)den foreliggende videnskabelige og tekniske videnden mulige forekomst af pesticidrester, der skyldes andrekilder end den aktuelle anvendelse af aktive stoffer iplantebeskyttelsesøjemed, og deres kendte kumulative ogsynergistiske virkninger, når der findes metoder tilvurdering af sådanne virkningerresultaterne af en vurdering af de potentielle risici forforbrugere med stor indtagelse og stor sårbarhed og, hvisdet er relevant, for dyrresultaterne af vurderinger eller beslutninger om at ændreanvendelsen af plantebeskyttelsesmidleren CXL-grænseværdi eller en GAP, der i et tredjeland erindført for lovlig anvendelse af et aktivt stof i detpågældende landandre legitime faktorer af relevans for den pågældendesag.c)3. Kommissionen kan til enhver tid kræve, at ansøgeren ellerautoriteten forelægger supplerende oplysninger. Kommissio-nen skal gøre alle supplerende oplysninger, som den harmodtaget, tilgængelige for medlemsstaterne og autoriteten.Artikel 15Optagelse af nye eller ændrede maksimalgrænseværdier ibilag II og III1. Den i artikel 14, stk. 1, omhandlede forordning skal:a)fastsætte nye eller ændrede maksimalgrænseværdier ogoptage dem i bilag II til nærværende forordning, når deaktive stoffer er optaget i bilag I til direktiv 91/414/EØF,ellerfastsætte eller ændre midlertidige maksimalgrænsevær-dier og optage dem i bilag III til nærværende forordning,når de aktive stoffer ikke er optaget i bilag I til direktiv91/414/EØF og ikke er optaget i bilag II til nærværendeforordning, ellerf)d)e)b)
i de i artikel 16 omhandlede tilfælde fastsætte midlerti-dige maksimalgrænseværdier og optage dem i bilag III tilnærværende forordning.
2. Når der fastsættes en midlertidig maksimalgrænseværdi ihenhold til stk. 1, litra b), slettes denne af bilag III ved enforordning et år efter datoen for det pågældende aktive stofsoptagelse eller ikke-optagelse i bilag I til direktiv 91/414/EØFefter proceduren i artikel 45, stk. 2, i nærværende forordning.Hvis en eller flere medlemsstater anmoder herom, kan denmidlertidige maksimalgrænseværdi dog opretholdes i yderli-gere et år i afventen af bekræftelse af, at eventuellevidenskabelige undersøgelser til støtte for en ansøgning omfastsættelse af en maksimalgrænseværdi er blevet gennemført.I de tilfælde, hvor en sådan bekræftelse forelægges, opret-holdes den midlertidige maksimalgrænseværdi i yderligere toår, forudsat at der ikke er konstateret nogen uacceptabelsikkerhedsrisiko for forbrugerne.Artikel 16Procedure for fastsættelse af midlertidigemaksimalgrænseværdier under visse omstændigheder1. Den i artikel 14, stk. 1, omhandlede forordning kan ogsåfastsætte en midlertidig maksimalgrænseværdi til optagelse ibilag III under følgende omstændigheder:a)i undtagelsestilfælde, navnlig når der kan opstå pest-icidrester som følge af miljøforurening eller andenkontamination eller som følge af anvendelse af plantebe-skyttelsesmidler i henhold til artikel 8, stk. 4, i direktiv91/414/EØFnår de berørte produkter udgør en lille bestanddel afforbrugernes og, hvor det er relevant, af dyrs ernæring ogikke udgør et væsentligt element i relevante undergrup-pers kostfor honningfor urtetenår vigtige anvendelser af plantebeskyttelsesmidler erblevet fastsat ved en beslutning om ikke at optage etaktivt stof i eller slette et aktivt stof af bilag I til direktiv91/414/EØF, ellernår nye produkter, produktgrupper og/eller dele afprodukter er blevet opført i bilag I, og en eller fleremedlemsstater anmoder herom, for at gøre det muligt atgennemføre og evaluere videnskabelige undersøgelser,der måtte være nødvendige for at støtte en maksimal-grænseværdi, forudsat at der ikke er identificeretuacceptable sikkerhedsrisici for forbrugerne.
c)
d)e)
f)
b)
2. Optagelsen af midlertidige maksimalgrænseværdier ihenhold til stk. 1 baseres på autoritetens udtalelse, overvåg-ningsdataene og en vurdering, der godtgør, at der ikke ernogen uacceptable risici for forbrugere eller for dyr.
L 70/10
DA
Den Europæiske Unions Tidendeb)det aktive stof er opført i bilag IV.
16.3.2005
De midlertidige maksimalgrænseværdier, der er omhandlet istk. 1, litra a), b), c) og d), tages op til fornyet vurdering mindsten gang hvert tiende år for at afgøre, om de fortsat skal findeanvendelse, og om nødvendigt ændres eller slettes de.De maksimalgrænseværdier, der er omhandlet i stk. 1, litra e),tages op til fornyet vurdering ved udløbet af den periode, forhvilken den vigtige anvendelse blev godkendt. De maksimal-grænseværdier, der er omhandlet i stk. 1, litra f), skal tages optil fornyet vurdering, når de videnskabelige undersøgelser erafsluttet og evalueret, dog senest fire år efter deres opførelse ibilag III.Artikel 17Ændringer af maksimalgrænseværdier eftertilbagekaldelse af godkendelser afplantebeskyttelsesmidler
3. Uanset stk. 1 kan medlemsstaterne på deres eget område iforbindelse med behandling efter høst med fumigeringsmidlertillade restkoncentrationer af aktive stoffer, der overstiger de ibilag II og III fastsatte værdier, for et produkt omfattet afbilag I, hvis disse kombinationer af aktivt stof og produkt eropført i bilag VII, forudsat:a)at sådanne produkter ikke er bestemt til umiddelbarkonsumat det gennem passende kontrol sikres, at sådanneprodukter ikke kan stilles til rådighed for den endeligebruger eller forbruger, hvis de leveres direkte til denne,før restkoncentrationerne ikke længere overstiger demaksimalværdier, der er fastsat i bilag II eller IIIat de andre medlemsstater og Kommissionen er blevetinformeret om de trufne foranstaltninger.
b)
c)Ændringer af bilag II eller III for at slette en maksimal-grænseværdi efter tilbagekaldelse af en eksisterende godken-delse af et plantebeskyttelsesmiddel kan vedtages, uden at derskal indhentes udtalelse fra autoriteten.KAPITEL IIIMAKSIMALGRÆNSEVÆRDIER FOR VEGETABILSKE OGANIMALSKE PRODUKTER
De kombinationer af aktivt stof og produkt, der er opført ibilag VII, fastsættes efter proceduren i artikel 45, stk. 2.4. En medlemsstat kan i undtagelsestilfælde, navnlig iforbindelse med anvendelsen af plantebeskyttelsesmidler ioverensstemmelse med artikel 8, stk. 4, i direktiv 91/414/EØFeller som følge af forpligtelserne i direktiv 2000/29/EF (1)tillade, at behandlede fødevarer eller foderstoffer, der ikkeopfylder betingelserne i stk. 1, markedsføres på dens områdeog/eller dér anvendes til fodring af dyr, forudsat at depågældende fødevarer eller foderstoffer ikke udgør enuacceptabel risiko. Sådanne tilladelser meddeles straks deøvrige medlemsstater, Kommissionen og autoriteten sammenmed en relevant risikovurdering, så de uden unødig opsættelsekan behandles efter proceduren i artikel 45, stk. 2, medhenblik på fastsættelse af en midlertidig maksimalgrænseværdifor en nærmere angiven periode eller enhver anden nødvendigforanstaltning i forbindelse med sådanne produkter.Artikel 19
Artikel 18Overholdelse af maksimalgrænseværdier1. Produkterne omfattet af bilag I må fra det tidspunkt, hvorde markedsføres som fødevarer eller foderstoffer elleranvendes til fodring af dyr, ikke indeholde nogen pesticidrest,der overstiger:a)maksimalgrænseværdierne for disse produkter i henholdtil bilag II og III0,01 mg/kg for de produkter, for hvilke der ikke er fastsaten specifik maksimalgrænseværdi i bilag II eller III, ellerfor aktive stoffer, der ikke er opført i bilag IV, medmindreder fastsættes andre standardværdier for et aktivt stofefter proceduren i artikel 45, stk. 2, idet der tages hensyntil de rutineanalysemetoder, der er til rådighed. Sådannestandardværdier opføres i bilag V.
Forbud vedrørende forarbejdede og/eller sammensatteprodukterDet er forbudt at forarbejde produkter omfattet af bilag I, derikke er i overensstemmelse med artikel 18, stk. 1, ellerartikel 20, og/eller at blande sådanne produkter med detsamme produkt eller med andre produkter i fortyndings-øjemed med henblik på at markedsføre sådanne forarbejdedeog/eller sammensatte produkter som fødevarer eller foder-stoffer eller anvende dem til fodring af dyr.
b)
2. Medlemsstaterne må ikke forbyde eller hindre, atprodukter omfattet af bilag I markedsføres på deres områdeeller dér anvendes til fodring af dyr, der er bestemt tilfødevareproduktion, med den begrundelse, at de pågældendeprodukter indeholder pesticidrester, såfremt:a)sådanne produkter er i overensstemmelse med stk. 1 ogartikel 20, eller
(1)
Rådets direktiv 2000/29/EF af 8. maj 2000 om foranstaltningermod indslæbning i Fællesskabet af skadegørere på planter ellerplanteprodukter og mod deres spredning inden for Fællesskabet(EFT L 169 af 10.7.2000, s. 1). Senest ændret ved forordning(EF) nr. 882/2004.
16.3.2005
DAArtikel 20
Den Europæiske Unions TidendeArtikel 23
L 70/11
Maksimalgrænseværdier for forarbejdede og/ellersammensatte produkter1. Er der ikke fastsat maksimalgrænseværdier i bilag II ellerIII for forarbejdede og/eller sammensatte fødevarer ellerfoderstoffer, gælder de maksimalgrænseværdier, der er fastsati artikel 18, stk. 1, for det relevante produkt omfattet af bilag I,idet der tages hensyn til ændringer i pesticidrestkoncentra-tionerne som følge af forarbejdningen og/eller blandingen.2. Specifikke koncentrations- eller fortyndingsfaktorer forvisse forarbejdnings- og/eller blandingsprocesser eller for visseforarbejdede og/eller sammensatte produkter kan optages ibilag VI efter proceduren i artikel 45, stk. 2.KAPITEL IVSÆRLIGE BESTEMMELSER FOR INDARBEJDELSE AFEKSISTERENDE MAKSIMALGRÆNSEVÆRDIER I DENNEFORORDNING
Oplysninger, som medlemsstaterne skal forelægge omnationale maksimalgrænseværdierNår et aktivt stof endnu ikke er optaget i bilag I til direktiv 91/414/EØF, og en medlemsstat senest på datoen for ikraft-trædelsen af bilag I til denne forordning har fastsat en nationalmaksimalgrænseværdi for dette aktive stof i forbindelse med etprodukt omfattet af bilag I til denne forordning eller harbesluttet, at der ikke er behov for nogen maksimalgrænse-værdi for det pågældende aktive stof, meddeler den pågæl-dende medlemsstat, i et format og inden en dato, derfastsættes efter proceduren i artikel 45, stk. 2, Kommissionenden nationale maksimalgrænseværdi eller den omstændighed,at der ikke er behov for nogen maksimalgrænseværdi for detaktive stof, og angiver, hvor det er relevant og på anmodningaf Kommissionen:a)b)den relevante GAPsåfremt den kritiske GAP anvendes i medlemsstaten,summariske data om overvågede forsøg og/eller over-vågningsdata, hvor sådanne foreliggerdet acceptable daglige indtag og, hvis det er relevant, denakutte referencedosis, der er lagt til grund for dennationale risikovurdering, samt resultatet af vurderingen.Artikel 24Autoritetens udtalelse om de data, der ligger til grund fornationale maksimalgrænseværdier1. Autoriteten afgiver en begrundet udtalelse til Kommis-sionen om potentielle risici for forbrugernes sundhed somfølge af:a)midlertidige maksimalgrænseværdier, der kan optages ibilag IIIaktive stoffer, der kan optages i bilag IV.
Artikel 21Første fastlæggelse af maksimalgrænseværdier1. Maksimalgrænseværdier for produkter omfattet af bilag Ifastlægges første gang og optages i bilag II efter proceduren iartikel 45, stk. 2, og maksimalgrænseværdierne i henhold tildirektiv 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF indarbej-des, idet der tages hensyn til kriterierne i artikel 14, stk. 2, idenne forordning.2. Bilag II udarbejdes senest tolv måneder efter denneforordnings ikrafttræden.Artikel 22Første fastlæggelse af midlertidigemaksimalgrænseværdier1. Midlertidige maksimalgrænseværdier for aktive stoffer, forhvilke der endnu ikke er truffet beslutning om optagelse ellerikke-optagelse i bilag I til direktiv 91/414/EØF, fastlæggesførste gang og optages i bilag III til denne forordning efterproceduren i artikel 45, stk. 2, medmindre de allerede eroptaget i bilag II hertil, idet der tages hensyn til oplysningernefra medlemsstaterne og, hvor det er relevant, den begrundedeudtalelse, der er nævnt i artikel 24, de faktorer, der eromhandlet i artikel 14, stk. 2, og følgende maksimal-grænseværdier:a)de resterende maksimalgrænseværdier i bilaget til direktiv76/895/EØF oghidtil ikke-harmoniserede nationale maksimal-grænseværdier.c)
b)
2. Ved udarbejdelsen af den i stk. 1 omhandlede begrundedeudtalelse tager autoriteten hensyn til den foreliggende viden-skabelige og tekniske viden og navnlig til oplysninger framedlemsstaterne i henhold til artikel 23.Artikel 25Fastsættelse af midlertidige maksimalgrænseværdierUnder hensyntagen til autoritetens udtalelse, hvis en sådan ernødvendig, kan midlertidige maksimalgrænseværdier for de iartikel 23 omhandlede aktive stoffer fastsættes og optages ibilag III i henhold til artikel 22, stk. 1, eller det aktive stof kan,hvis det er relevant, optages i bilag IV i henhold til artikel 5,stk. 1. Midlertidige maksimalgrænseværdier fastsættes på detlaveste niveau, der kan opnås i alle medlemsstater, på grundlagaf god landbrugspraksis.
b)
2. Bilag III udarbejdes senest tolv måneder efter denneforordnings ikrafttræden i overensstemmelse med artikel 23,24 og 25.
L 70/12
DAKAPITEL V
Den Europæiske Unions Tidende
16.3.2005
OFFENTLIGE KONTROLLER, RAPPORTER OG SANKTIONERAFSNIT 1
2. Der kan efter proceduren i artikel 45, stk. 2, vedtagestekniske retningslinjer for specifikke valideringskriterier ogkvalitetskontrolprocedurer i forbindelse med analysemeto-derne til bestemmelse af pesticidrester.
Offentlig kontrol af maksimalgrænseværdierArtikel 26Offentlig kontrol1. Medlemsstaterne foretager offentlig kontrol af pesticidre-ster for at håndhæve overholdelsen af denne forordning ioverensstemmelse med fællesskabsrettens relevante bestem-melser om offentlig kontrol med fødevarer og foderstoffer, jf.dog direktiv 96/23/EF (1).2. Sådan kontrol af pesticidrester består navnlig af prøve-udtagning og efterfølgende analyse af prøverne og identifika-tion af forekomsten af pesticider og deres respektiverestkoncentrationer. Der foretages også en sådan kontrol pådet sted, hvor produkterne udbydes til forbrugerne.Artikel 27Prøveudtagning1. Hver medlemsstat udtager et tilstrækkeligt antal og ettilstrækkelig bredt udsnit af prøver for at sikre, at resultaterneer repræsentative for markedet under hensyntagen tilresultaterne af tidligere kontrolprogrammer. Prøveudtagnin-gen skal foregå så tæt på det sted, hvor produkternedistribueres, som det med rimelighed kan kræves, medhenblik på eventuelle efterfølgende håndhævelses-foranstaltninger.2. De prøveudtagningsmetoder, der er nødvendige for atgennemføre sådanne kontroller af pesticidrester i andreprodukter end dem, der er omhandlet i direktiv 2002/63/EF (2), fastlægges efter proceduren i artikel 45, stk. 2, i denneforordning.Artikel 28Analysemetoder
3. Alle laboratorier, der analyserer prøver med henblik påden offentlige kontrol af pesticidrester, deltager i EF-præsta-tionsprøvningerne for pesticidrester, der tilrettelægges afKommissionen.
AFSNIT 2
EF-kontrolprogram
Artikel 29
EF-kontrolprogram
1. Kommissionen udarbejder et koordineret flerårigt EF-kontrolprogram, der angiver de specifikke prøver, der skalindgå i de nationale kontrolprogrammer, og tager hensyn tilde problemer, der er identificeret for så vidt angår over-holdelsen af de maksimalgrænseværdier, der er fastsat i denneforordning, med henblik på at vurdere forbrugernes ekspone-ring og anvendelsen af gældende lovgivning.
2. EF-kontrolprogrammet vedtages og ajourføres hvert årefter proceduren i artikel 45, stk. 2. Udkastet til EF-kontrolprogrammet forelægges for den i artikel 45, stk. 1,nævnte komité senest seks måneder før udgangen af hvertkalenderår.
AFSNIT 3
1. Analysemetoderne for pesticidrester skal opfylde kriteri-erne i fællesskabsrettens relevante bestemmelser om offentligkontrol med fødevarer og foderstoffer.
Nationale kontrolprogrammer
(1)
(2)
Rådets direktiv 96/23/EF af 29. april 1996 om de kontrolfor-anstaltninger, der skal iværksættes for visse stoffer ogrestkoncentrationer heraf i levende dyr og produkter heraf ogom ophævelse af direktiv 85/358/EØF og 86/469/EØF ogbeslutning 89/187/EØF og 91/664/EØF (EFT L 125 af23.5.1996, s. 10). Senest ændret ved forordning (EF) nr. 882/2004.Kommissionens direktiv 2002/63/EF af 11. juli 2002 om EF-metoder til prøveudtagning til officiel kontrol af pesticidrester iog på vegetabilske og animalske produkter og om ophævelse afdirektiv 79/700/EØF (EFT L 187 af 16.7.2002, s. 30).
Artikel 30
Nationale kontrolprogrammer for pesticidrester
1. Medlemsstaterne fastlægger flerårige nationale kontrol-programmer for pesticidrester. De ajourfører hvert år deresflerårige program.
16.3.2005
DA
Den Europæiske Unions Tidendec)
L 70/13
Disse programmer skal være risikobaserede og skal især værerettet mod at vurdere forbrugernes eksponering og over-holdelsen af gældende lovgivning. De skal mindst indeholdefølgende angivelser:a)b)de produkter, der skal udtages prøver af
oplysninger om analyselaboratoriernes deltagelse i EF-præstationsprøvningerne, jf. artikel 28, stk. 3, og andrepræstationsprøvninger af relevans for de kombinationeraf pesticid og produkt, der er udtaget prøver af som led idet nationale kontrolprogramoplysninger om godkendelsesstatus for de analyselabo-ratorier, der deltager i den i litra a) omhandlede kontroloplysninger om, hvilke håndhævelsesforanstaltninger derer truffet, når dette er tilladt ifølge national lovgivning.
d)det antal prøver, der skal udtages, og det antal analyser,der skal foretagese)c)d)de pesticider, der skal analyseresde kriterier, der er anvendt ved opstillingen af program-merne, herunder:i)de kombinationer af pesticid og produkt, der skaludvælgesdet antal prøver, der udtages for henholdsvisnationale og ikke-nationale produkterindtaget af produkterne som andel af den nationaleernæringEF-kontrolprogrammet ogresultaterne af de tidligere kontrolprogrammer.
2. Gennemførelsesforanstaltningerne vedrørende medlems-staternes indsendelse af oplysninger kan fastlægges efterproceduren i artikel 45, stk. 2, efter samråd med autoriteten.Artikel 32Årsrapporten om pesticidrester1. På grundlag af de oplysninger, medlemsstaterne forelæg-ger i henhold til artikel 31, stk. 1, udarbejder autoriteten enårsrapport om pesticidrester.2. Årsrapporten fra autoriteten skal mindst indeholdefølgende oplysninger:a)en analyse af resultaterne af kontrollerne i henhold tilartikel 26, stk. 2en redegørelse for de eventuelle årsager til, at maksimal-grænseværdierne er overskredet, sammen med enhverrelevant obser vation vedrørende r isiko-håndteringsoptioneren analyse af kroniske og akutte risici for forbrugernessundhed på grund af pesticidresteren vurdering af forbrugernes eksponering for pest-icidrester baseret på oplysningerne i litra a) og alle andrerelevante tilgængelige oplysninger, herunder rapporterforelagt i henhold til direktiv 96/23/EF.
ii)
iii)
iv)v)
2. Medlemsstaterne forelægger deres ajourførte nationalekontrolprogrammer for pesticidrester, jf. stk. 1, for Kommis-sionen og autoriteten senest tre måneder før udgangen afhvert kalenderår.3. Medlemsstaterne deltager i EF-kontrolprogrammet i hen-hold til artikel 29. De sørger for, at alle resultater af dennationale pesticidrestovervågning offentliggøres på internettethvert år. Ved overskridelse af maksimalgrænseværdierne kanmedlemsstaterne offentliggøre navnene på de pågældendedetailhandlere, handlende eller producenter.AFSNIT 4
b)
c)
d)
Oplysninger fra medlemsstaterne og årsrapportenArtikel 31Oplysninger fra medlemsstaterne1. Medlemsstaterne forelægger Kommissionen, autoritetenog de øvrige medlemsstater følgende oplysninger vedrørendedet forudgående kalenderår senest den 31. august hvert år:a)resultaterne af den offentlige kontrol i henhold tilartikel 26, stk. 1de bestemmelsesgrænseværdier, der er anvendt i detnationale kontrolprogram i henhold til artikel 30 og EF-kontrolprogrammet, jf. artikel 29
3. Hvis en medlemsstat ikke har forelagt oplysninger ihenhold til artikel 31, kan autoriteten lade oplysningernevedrørende denne medlemsstat ude af betragtning vedudarbejdelsen af årsrapporten.4. Årsrapportens format kan fastlægges efter proceduren iartikel 45, stk. 2.5. Autoriteten forelægger årsrapporten for Kommissionensenest den sidste dag i februar hvert år.6. Årsrapporten kan indeholde en udtalelse om, hvilkepesticider der skal være omfattet af fremtidige programmer.7. Autoriteten offentliggør årsrapporten samt eventuellebemærkninger fra Kommissionen eller medlemsstaterne.
b)
L 70/14
DAArtikel 33
Den Europæiske Unions Tidendea)
16.3.2005
Forelæggelse af årsrapporten om pesticidrester forkomitéenb)Kommissionen forelægger straks årsrapporten om pesticidre-ster for den i artikel 45, stk. 1, nævnte komité til gennemgangog med henblik på fremsættelse af anbefalinger vedrørendeeventuelle nødvendige foranstaltninger, der skal træffes iforbindelse med indberettede overtrædelser af de maksimal-grænseværdier, der er fastsat i bilag II og III.AFSNIT 5
en offentligt tilgængelig konsolideret database, der inde-holder EF-retsforskrifter med maksimalgrænseværdier forpesticidresterEF-præstationsprøvninger i henhold til artikel 28, stk. 3de undersøgelser og andre foranstaltninger, der ernødvendige for at udarbejde og udvikle retsforskrifterog tekniske retningslinjer for pesticidrester, og somnavnlig tager sigte på udvikling og anvendelse af metodertil vurdering af aggregerede, kumulative og synergistiskevirkningerde undersøgelser, der er nødvendige for at foretage envurdering af forbrugeres og dyrs eksponering forpesticidresterde undersøgelser, der er nødvendige til støtte forkontrollaboratorierne, hvis de fastsatte maksimalgrænse-værdier ikke kan kontrolleres ved analysemetoder.
c)
SanktionerArtikel 34
d)
e)SanktionerMedlemsstaterne fastsætter sanktioner for overtrædelser afdenne forordning og træffer alle nødvendige foranstaltningertil at sikre, at de gennemføres. Sanktionerne skal væreeffektive, stå i rimeligt forhold til overtrædelsen og haveafskrækkende virkning.Medlemsstaterne underretter straks Kommissionen om dissesanktioner og om eventuelle senere ændringer.KAPITEL VIBEREDSKABSFORANSTALTNINGER
2. Alle nødvendige gennemførelsesbestemmelser vedrø-rende de foranstaltninger, der er nævnt i stk. 1, kan vedtagesefter proceduren i artikel 45, stk. 2.Artikel 37EF-bidrag til ledsageforanstaltningerne for harmoniseredemaksimalgrænseværdier for pesticidrester1. Fællesskabet kan yde et finansielt bidrag på op til 100 % afomkostningerne ved foranstaltninger i henhold til artikel 36.2. Bevillingerne godkendes hvert regnskabsår som led ibudgetproceduren.KAPITEL VIIIKOORDINERING AF ANSØGNINGER VEDRØRENDEMAKSIMALGRÆNSEVÆRDIER
Artikel 35BeredskabsforanstaltningerArtikel 53 og 54 i forordning (EF) nr. 178/2002 finderanvendelse, når pesticidrester eller maksimalgrænseværdier,der er omfattet af nærværende forordning, ifølge nyeoplysninger eller en revurdering af eksisterende oplysningerkan udgøre en fare for menneskers eller dyrs sundhed, somkræver omgående indgreb. For friske produkters vedkom-mende nedsættes Kommissionens frist til at træffe afgørelse tilsyv dage.KAPITEL VIILEDSAGEFORANSTALTNINGER VEDRØRENDEHARMONISEREDE MAKSIMALGRÆNSEVÆRDIER FORPESTICIDRESTER
Artikel 38Udpegning af nationale myndighederHver medlemsstat udpeger en eller flere nationale myndighe-der til at koordinere samarbejdet med Kommissionen,autoriteten, andre medlemsstater, fremstillingsvirksomheder,producenter og dyrkere med henblik på anvendelsen af denneforordning. Hvis en medlemsstat udpeger mere end énmyndighed, oplyser den, hvilken af de udpegede myndighederder skal fungere som kontaktpunkt.De nationale myndigheder kan uddelegere opgaver til andreorganer.Medlemsstaterne underretter Kommissionen og autoritetenom de udpegede nationale myndigheders navne og adresser.
Artikel 36Ledsageforanstaltninger vedrørende harmoniseredemaksimalgrænseværdier for pesticidrester1. Der indføres ledsageforanstaltninger vedrørende harmo-niserede maksimalgrænseværdier for pesticidrester på fælles-skabsplan, som omfatter følgende:
16.3.2005
DAArtikel 39
Den Europæiske Unions TidendeKAPITEL IXGENNEMFØRELSE
L 70/15
Autoritetens koordinering af oplysninger ommaksimalgrænseværdierAutoriteten:
Artikel 43Videnskabelig udtalelse fra autoritetena)koordinerer sit arbejde med den rapporterende medlems-stat, der er udpeget for et aktivt stof i henhold til direktiv91/414/EØFkoordinerer sit arbejde vedrørende maksimalgrænsevær-dier med medlemsstaterne og Kommissionen, især medhenblik på at opfylde kravene i artikel 41.Artikel 40Oplysninger, der skal forelægges af medlemsstaterneMedlemsstaterne forelægger på anmodning autoriteten alletilgængelige oplysninger, der er nødvendige for at vurdere, ommaksimalgrænseværdierne er sikre.Artikel 41Autoritetens database for maksimalgrænseværdierMed forbehold af de relevante bestemmelser i fællesskabs-retten og national ret om aktindsigt udvikler og vedligeholderautoriteten en database, som Kommissionen og medlems-staternes kompetente myndigheder har adgang til, og somindeholder de relevante videnskabelige oplysninger og GAP'eri forbindelse med de maksimalgrænseværdier, de aktive stofferog de forarbejdningsfaktorer, der er fastsat i bilag II, III, IV ogVII. Databasen skal navnlig indeholde vurderinger af indtagetgennem ernæringen, forarbejdningsfaktorer og toksikologiskeendpoints.Artikel 42Medlemsstater og gebyrer1. Medlemsstaterne kan for at dække omkostningerne veddet arbejde, der er forbundet med at fastsætte, ændre ellerophæve maksimalgrænseværdier, eller ved alt andet arbejdesom følge af forpligtelserne i denne forordning opkræve etgebyr eller en afgift.2. Medlemsstaterne sørger for, at gebyret eller afgiften ihenhold til stk. 1:a)b)fastlægges på en gennemsigtig måde ogsvarer til de faktiske omkostninger ved det pågældendearbejde.Perioden i artikel 5, stk. 6, i afgørelse 1999/468/EF fastsættestil tre måneder.3.Komitéen vedtager selv sin forretningsorden.Artikel 46GennemførelsesbestemmelserEfter proceduren i artikel 45, stk. 2, og, hvor det er relevant,under hensyntagen til autoritetens udtalelse skal følgendefastlægges eller kan følgende ændres:a)gennemførelsesbestemmelser, der skal sikre en ensartetanvendelse af denne forordningdatoerne i artikel 23, artikel 29, stk. 2, artikel 30, stk. 2,artikel 31, stk. 1, og artikel 32, stk. 5Kommissionen eller medlemsstaterne kan anmode autoritetenom en videnskabelig udtalelse om foranstaltninger i forbin-delse med en risikovurdering i henhold til denne forordning.Kommissionen kan fastsætte en frist for afgivelse af en sådanudtalelse.Artikel 44Procedure for vedtagelse af autoritetens udtalelser1. Når autoritetens udtalelser i henhold til denne forordningkun kræver videnskabeligt eller teknisk arbejde, der indebæreranvendelse af veletablerede videnskabelige eller tekniskeprincipper, kan autoriteten, medmindre Kommissionen elleren medlemsstat gør indvendinger, afgive udtalelserne uden athøre den videnskabelige komité eller de ekspertpaneler, der ernævnt i artikel 28 i forordning (EF) nr. 178/2002.2. Gennemførelsesbestemmelserne i henhold til artikel 29,stk. 6, litra a), i forordning (EF) nr. 178/2002 angiver detilfælde, hvor stk. 1 i nærværende artikel finder anvendelse.Artikel 45Komitéprocedure1. Kommissionen bistås af Den Stående Komité forFødevarekæden og Dyresundhed, der er nedsat ved artikel 58i forordning (EF) nr. 178/2002 (i det følgende benævnt»komitéen«).2. Når der henvises til dette stykke, anvendes artikel 5 og 7 iafgørelse 1999/468/EF, jf. dennes artikel 8.
b)
De kan opstille en skala over faste gebyrer baseret på degennemsnitlige omkostninger ved det arbejde, der er nævnt istk. 1.
b)
L 70/16c)d)
DA
Den Europæiske Unions TidendeArtikel 49Overgangsforanstaltninger
16.3.2005
tekniske retningslinjer for anvendelsen af denneforordningnærmere bestemmelser vedrørende de videnskabeligedata, der er nødvendige for fastsættelsen afmaksimalgrænseværdier.Artikel 47Rapport om gennemførelsen af denne forordning
1. Kravene i kapitel III finder ikke anvendelse på produkter,der lovligt er produceret i eller importeret til Fællesskabetinden datoen i artikel 50, stk. 2.For at sikre et højt forbrugerbeskyttelsesniveau kan der træffespassende foranstaltninger vedrørende disse produkter efterproceduren i artikel 45, stk. 2.2. Når det er nødvendigt, for at produkter kan markedsføres,forarbejdes og forbruges normalt, kan der fastsættes supple-rende overgangsforanstaltninger for gennemførelsen af vissemaksimalgrænseværdier, der er nævnt i artikel 15, 16, 21, 22og 25.Disse foranstaltninger, der ikke indskrænker forpligtelsen til atsikre et højt forbrugerbeskyttelsesniveau, vedtages efterproceduren i artikel 45, stk. 2.
Senest 10 år efter denne forordnings ikrafttræden forelæggerKommissionen Europa-Parlamentet og Rådet en rapport omdens gennemførelse og eventuelle relevante forslag.KAPITEL XAFSLUTTENDE BESTEMMELSER
Artikel 48Ophævelse og tilpasning af lovgivning1. Direktiv 76/895/EØF, 86/362/EØF, 86/363/EØF og 90/642/EØF ophæves med virkning fra datoen i artikel 50, stk. 2.2. Artikel 4, stk. 1, litra f), i direktiv 91/414/EØF affattessåledes:»f)maksimalgrænseværdierne for de landbrugsprodukter,der er omfattet af den godkendte anvendelse, er fastsateller ændret i overensstemmelse med forordning (EF) nr.396/2005 (*), hvor det er relevant.EUT L 70, 16.3.2005, s. 1.«
Artikel 50IkrafttrædenDenne forordning træder i kraft på tyvendedagen efteroffentliggørelsen iDen Europæiske Unions Tidende.Kapitel II, III og V finder anvendelse seks måneder efteroffentliggørelsen af den sidste forordning om udarbejdelse afbilag I, II, III og IV.
(*)
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.Udfærdiget i Strasbourg, den 23. februar 2005.
På Europa-Parlamentets vegneJ. P. BORRELL FONTELLESFormand
På Rådets vegneN. SCHMITFormand