Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
FIU Alm.del § 7 Bilag 17
Offentligt
NOTAT
16. marts 2011
Udkast til talepapir til åbent samråd i FIU, alm. del den 16. marts
2011 –samrådsspørgsmål F af 10. februar 2011 om nulvækst i de
offentlige udgifter og udgiftsloft
§ 7 Samrådsspørgsmål F:
Ministeren bedes redegøre for:-hvorfor ministeren mener, at der skal indføres 0-vækst i de offent-lige udgifter i 2014 og 2015, og-om ministeren agter at fortsætte arbejdet med at fremme et be-slutningsforslag for Folketinget med 0-vækst i de offentlige udgif-ter i 2014 og 2015 samt et fast offentlige udgiftsloft på 26,5 pct. afBNP.Svar:
Nulvækst i de offentlige udgifter i 2014 og 2015For regeringen er det afgørende, at den økonomiske po-litik er holdbar og troværdig.Det betyder, at vi skal genskabe balancen i den offentli-ge økonomi og sætte gældssætningen i bero.Danmark står i en situation, hvor der er udsigt til et sti-gende pres på de offentlige finanser mange år frem. Detskyldes blandt andet udviklingen i befolkningssammen-sætningen, hvor der bliver flere ældre og færre unge, ogat der er udsigt til vigende indtægter fra Nordsøen.Som finansministeren har redegjort for, har det derforværet en central forudsætning i både den tidligere 2010-plan fra 2001 og den nuværende 2015-plan fra 2007, atvæksten i det offentlige forbrug skal dæmpes fremadret-tet.
2/5
Med Genopretningsaftalen og finansloven for 2011 hol-der vi de offentlige forbrugsudgifter i ro i 2011, 2012 og2013, og vi styrker udgiftsstyringen i den offentlige sek-tor. For eksempel gennemfører vi stærkere individuellesanktioner over for budgetskred i kommunerne.Samtidig har vi i 2015-planen og regeringens arbejds-programDanmark 2020et mål om, at udgifterne til of-fentlige forbrug højst må udgøre 26,5 pct. af konjunktur-renset BNP i 2015.I 2010 udgør det offentlige forbrug ca. 28� pct. af kon-junkturrenset BNP. Med genopretningsaftalen ventesforbrugsudgifterne at nå ned på ca. 27� pct. i 2013.Der er dermed behov for flere år med en afdæmpetvækst i det offentlige forbrug for at nå pejlemærket i2015-planen.Vi er i gang med at udarbejde en 2020-plan, som skalsikre finanspolitisk holdbarhed og balance på den struk-turelle saldo i 2020.De konkrete målsætninger for det offentlige forbrug vilfremgå af 2020-planen.Der er dog ingen tvivl om, at disciplin i udgiftsstyringenbliver helt central i de kommende år.Igennem de seneste årtier har der været en tendens til, atdet offentlige forbrug er steget mere end planlagt og af-talt. Det kan ikke fortsætte.I dag udgør den offentlige sektor næsten en tredjedel afdansk økonomi. Det er mere end nogensinde. Og mereend i noget andet OECD-land.
3/5
Det er ikke ansvarligt, at den offentlige sektor læggerbeslag på en stadig større del af de samlede ressourcer.Fortsætter væksten i den offentlige beskæftigelse, risike-rer vi, at den private sektor bliver trængt tilbage og ikkekan skabe den nødvendige vækst og velstand herhjem-me. Og så har vi forringet mulighederne for at oprethol-de velfærdssamfundet.Der skal være plads til vækst i den private sektor. Derforer det helt nødvendigt at bremse den offentlige udgifts-vækst.Samtidig med, at vi strammer udgiftsstyringen, skal visørge for, at de offentlige ressourcer udnyttes bedst mu-ligt, så vi sikrer en fortsat høj kvalitet i den offentligeservice. Det kan vi blandt andet gøre ved at udnytte mu-lighederne i ny velfærdsteknologi og ved at skabe merekonkurrence om de offentlige opgaver.Regeringen har allerede iværksat en række initiativer,der bidrager til at effektivisere den offentlige indsats ogfrigøre ressourcer fra administration til borgernær ser-vice. Blandt andet med gensidighedsaftalen, som skalfrigøre i alt 5 mia. kr. fra 2009 til 2013 gennem omprio-riteringer og bedre ressourceudnyttelse.
Regeringen har også fremlagt en strategi for øget offent-lig-privat samarbejde. Offentlig-privat samarbejde ogkonkurrence om de offentlige opgaver tilskynder til, atopgaverne løses på nye og billigere måder. Og det styr-ker mulighederne for at omsætte viden i den offentlige
4/5
sektor til vækst og arbejdspladser i det private erhvervs-liv.Beslutningsforslag om nulvækst i de offentlige udgifter i 2014og 2015 samt et fast offentlige udgiftsloft på 26,5 pct. af BNPJeres andet spørgsmål kan jeg besvare ganske kort. Forsom jeg sagde, da jeg var fremme med forslaget, er detselvfølgelig noget, vi skal være enige om i regeringen.Vi er ved at udarbejde den 2020-plan, som skal sikre fi-nanspolitisk holdbarhed og balance på den strukturellesaldo i 2020. Når den er på plads, vil vi redegøre for for-udsætningerne for den offentlige økonomi frem mod2020.Som led heri drøfter vi i regeringen hvilke initiativer, derskal til for at sikre den fornødne udgiftspolitiske disci-plin. Det er væsentligt, at vi kan sikre en bedre overhol-delse af de offentlige budgetter.Derfor vil der sammen med 2020-planen som noget nytblive præsenteret et nyt styringssystem, der blandt andetomfatter en budgetlov, der fastlægger 4-årige udgiftslof-ter for stat, kommuner og regioner. For at understøtteoverholdelsen af udgiftslofterne vil der blive indført enrække sanktioner. Også kravene til den offentlige øko-nomistyring vil blive skærpet.Det vil samlet set give større klarhed og konsekvens iforhold til de offentlige udgifter.
5/5
Vi vil fremlægge 2020-planen inden for 1½ måned. Hervil vi præsentere de nye initiativer til at sikre en bedreoverholdelse af de offentlige budgetter.