Finansudvalget 2010-11 (1. samling), Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0510 Bilag 1, FIU Alm.del Bilag 144
Offentligt
1022363_0001.png
Grundnotat vedrørende Kommissionens forslag til EU’s flerårige
finansielle ramme 2014-2020: Indtægtssiden
22. juli 2011
INT, CAZ
J. nr. 11/02691
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde den 29. juni 2011sit forslag til indtægtssiden af EU’s flerårige
finansielle ramme for 2014-2020, der blandt andet indeholder forslag om et nyt rabatsystem og,
to nye indtægtskilder.
Kommissionens forslag vedrørende indtægtssiden af den flerårige finansielle ramme omfatter føl-
gende elementer:
Forslag til Rådets beslutning vedrørende den Europæiske Unions system for egne indtæg-
ter KOM(2011) 510.
Forslag til Rådets forordning om implementeringstiltag for den Europæiske Unions sy-
stem for egne indtægter KOM(2011) 511.
Forslag til Rådets forordning om metoderne og proceduren for tilvejebringelse af de traditi-
onelle egne indtægter samt BNI-indtægten og om tiltag til at imødekomme likviditetsbe-
hov KOM(2011) 512.
Ledsagende arbejdspapir om EU-budgettets indtægtsside SEC(2011) 876
2. Baggrund
Det fremgår af artikel 311 i Traktaten om den europæiske unions funktionsmåde,
at EU’s budget med forbehold for andre indtægter fuldt ud finansieres af egne
indtægter, samt at Rådet efter høring af Europa-Parlamentet med enstemmighed
fastlægger bestemmelser vedrørende ordningen for Unionens egne indtægter. Det
fremgår også, at der inden for denne ramme kan indføres nye kategorier af egne
indtægter, og at en eksisterende kategori kan ophæves.
Endvidere følger det af artikel 312 i Traktaten om den europæiske unions funkti-
onsmåde, at formålet med den flerårige finansielle ramme er at sikre en velordnet
udvikling i Unionens udgifter inden for rammerne af de egne indtægter.
Kommissionen har endnu ikke fremlagt konkrete forslag vedrørende nye ind-
tægtskilder. Først når disse foreligger, vil der kunne skabes klarhed over alle rele-
vante aspekter af Kommissions forslag vedrørende indtægtssiden.
3. Hjemmelsgrundlaget
Traktaten om den europæiske unions funktionsmådes artikel 311 vedrørende
Unionens egne indtægter, artikel 312 vedrørende den flerårige finansielle ramme
samt artikel 322 vedrørende imødekommelse af Unionens likviditetsbehov.
4. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om forslag i relation til EU’s flerårige finansielle ramme, kan
det kun behandles på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1022363_0002.png
2
5. Formål og indhold
Kommissionens forslag til EU’s flerårige finansielle ramme for 2014-2020 inde-
holder følgende forslag vedrørende indtægtssiden:
Et nyt rabatsystem.
To nye indtægtskilder – en ny skat på finansielle transaktioner samt en ny
moms-indtægt, der fuldt ud skal erstatte den nuværende moms-indtægt.
En reduktion i den andel af traditionelle egne indtægter, som landene må be-
holde som administrationsbidrag.
Nyt rabatsystem
Elementerne i det nuværende rabatsystem er følgende:
En rabat til Storbritannien
Tyskland, Østrig, Sverige og Nederlandenes rabat på betalingen til Storbri-
tanniens rabat.
Tyskland, Østrig, Sverige og Nederlandenes rabat på deres moms-bidrag til
EU’s budget.
Et yderligere fast rabatbeløb til Nederlandene og Sverige
Kommissionen foreslår at ophæve det nuværende rabatsystem og erstatte det med
et nyt og enklere system, der erstatter de oven for nævnte rabatter med faste ra-
batbeløb til Storbritannien, Tyskland, Nederlandene og Sverige, mens Østrig ikke
længere er rabatmodtager. Forslaget begrundes med, at netop disse lande uden
disse rabatter ville få et uforholdsmæssigt stort nettobidrag til EU’s budget i for-
hold til deres velstandsniveau.
Tabel 1 viser Kommissionens forslag til rabatter.
Tabel 1 – Kommissionens forslag til nyt rabatsystem (mio. euro pr. år)
Land
Tyskland
Nederlandene
Sverige
Storbritannien
Mio. euro. pr. år.
2.500
1.050
350
3.600
Kilde: Forslag til Rådets beslutning om den Europæiske Unions system for egne indtægter KOM(2011) 510
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Det bemærkes, at der er tale om
bruttorabatter,
hvilket indebærer, at rabatmodta-
gerne skal bidrage til finansieringen af rabatterne. Nettorabatterne er således lave-
re end beløbene angivet i tabel 1.
Kommissionens forslag til nyt rabatsystem vil indebære et betydeligt fald i den
samlede rabatmængde i forhold til det nuværende rabatsystem.
Nye egne indtægtskilder
Kommissionen foreslår at indføre en finansiel transaktionsskat samt en ny moms-
indtægt, der fuldt ud skal erstatte den nuværende moms-indtægt. Kommissionen
lægger op til, at de nye indtægtskilder skal indføres senest 1. januar 2018, og pro-
venuet herfra skal medgå til at reducere medlemslandenes BNI-bidrag.
De nærmere detaljer kendes endnu ikke, idet. Kommissionen først senere på året
vil fremlægge konkrete forslag vedrørende de nævnte indtægtskilder.
Nedsættelse af administrationsbidraget ved opkrævning af egne indtægter
Kommissionen foreslår at reducere den andel af de traditionelle egne indtægter,
herunder især told, som medlemslandene må beholde i administrationsbidrag, fra
25 pct. til 10 pct. Forslaget begrundes i et ønske om at eliminere den budgetmæs-
sige fordel til visse medlemslande som følger af, at deres reelle administrations-
omkostninger er væsentligt lavere. Der er med forslaget tale om en tilbagevenden
til situationen fra før 2000.
6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
Europa-parlamentets holdning til den flerårige finansielle ramme fremgår af Parla-
mentets beslutning af 8. juni 2011 om ”investering
i fremtiden: en ny flerårig finansiel ramme
for et konkurrencedygtigt, bæredygtigt og inklusivt Europa”,
der således forelå forud for of-
fentliggørelsen af Kommissionens forslag.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En udmøntning af den flerårige finansielle ramme i form af EU’s årlige budgetter
vil resultere i et dansk bidrag til EU’s budget, som skal opføres på de årlige forslag
til finanslov.
Folketinget skal meddele sit samtykke til Danmarks ratifikation af Rådets afgørelse
om ordningen for EU’s egne indtægter.
8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet og beskyttel-
sesniveauet.
EU’s flerårige finansielle ramme for 2014-2020 vil være forbundet med væsentlige
statsfinansielle konsekvenser for Danmark. De nærmere specifikke konsekvenser
vil afhænge af den endelige aftale, herunder det overordnede udgiftsniveau samt
beslutningen om Unionens egne indtægter, herunder rabatter og eventuelt nye
indtægtskilder for de enkelte medlemsstaters finansieringsandel. Idet der endnu
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
ikke er fremsat konkrete forslag herom, kan konsekvenserne for det danske brut-
tobidrag endnu ikke fastslås.
9. Høringer
Ikke relevant
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger afgørende vægt på, at Danmarks negative særbehandling på
indtægtssiden bringes til ophør. Det er ikke rimeligt, at Danmark skal bidrage til
andre velstående landes rabatter uden selv at få en.
Regeringen finder det endvidere afgørende at fastholde medlemslandenes eneret
til skatteopkrævning. Nye indtægtskilder må således ikke få karakter af en EU-
skat. Fra dansk side vil man gerne drøfte reformer af indtægtssystemet, der f.eks.
anvender et andet beregningsgrundlag end det nuværende moms- og BNI-
beregningsgrundlag, idet beregningsgrundlaget og satserne for indtægtskilderne
som hidtil skal defineres af medlemslandene.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen præsenterede på mødet i det Generelle Råd den 18. juli sit forslag
til den flerårige finansielle ramme, hvor der ikke var en egentlig drøftelse. Det
forventes generelt, at medlemslandene vil positionere sig med udgangspunkt i
velkendte synspunkter vedrørende EU’s flerårige budgetramme.
Blandt andet de nuværende rabatmodtagerlande har generelt udtalt sig særdeles
skeptisk om Kommissionens forslag, idet de kræver væsentligt højere rabatter end
foreslået af Kommissionen. Omvendt må en række ikke-rabatmodtagerlande fort-
sat forventes at være imod rabatter.
Flere større medlemslande har desuden offentligt afvist forslaget om at indføre
nye indtægtskilder.
På den baggrund – og i lyset af at beslutninger vedrørende indtægtssiden skal træf-
fes ved enstemmighed – vurderes det ikke realistisk, at Kommissionens forslag vil
kunne vedtages i den foreslåede form.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for mødet
Rådet (almindelige anliggender) den 18. juli ved skriftlig forelæggelse.