Finansudvalget 2010-11 (1. samling), Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
KOM (2011) 0500 Bilag 3, FIU Alm.del Bilag 143
Offentligt
1022226_0001.png
Grundnotat vedr. Kommissionens forslag til EU’s flerårige finan-
sielle ramme 2014-2020: Udgiftssiden
22. juli 2011
INT
J.nr. 11/02856
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde d. 29. juni 2011sit forslag til den flerårige finansielle ramme. Det
samlede udgiftsloft i forslaget udgør 1.083 mia. euro i forpligtelsesbevillinger svarende til 1,11
pct. af EU’s BNI.
Kommissionens forslag vedrørende den flerårige finansielle ramme omfatter følgende elementer:
Kommissionens meddelelse: ”Et budget for Europa 2020” KOM(2011)500,
Forslag til en interinstitutionel aftale mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissio-
nen om samarbejde i budgetspørgsmål om sund finansforvaltning (IIA)
KOM(2011)403,
Forslag til Rådets forordning om den flerårige finansielle ramme KOM(2011)398
Ledsagende arbejdspapir om merværdi ved EU-budgettet SEC(2011) 867
2. Baggrund
Det følger af artikel 312 i Traktaten om den europæiske unions funktionsmåde, at
formålet med den flerårige finansielle ramme er at sikre en velordnet udvikling i
Unionens udgifter inden for rammerne af dens egne indtægter, at den flerårige
finansielle ramme fastlægges for en periode på mindst fem år, og at de årlige bud-
getter skal overholde den flerårige finansielle ramme. Den finansielle ramme fast-
lægges i en forordning, som vedtages af Rådet med enstemmighed, når Europa-
Parlamentet har givet sin godkendelse med et flertal af sine medlemmer. Det
fremgår endvidere, at Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen under hele
proceduren træffer de nødvendige foranstaltninger med henblik på at lette vedta-
gelsen.
Det bemærkes, at Kommissionen endnu ikke har fremlagt forslag til de underlig-
gende sektorretsakter. Først når disse foreligger, vil der kunne skabes klarhed over
alle relevante aspekter af Kommissionens forslag vedrørende udgiftssiden.
3. Hjemmelsgrundlaget
Traktaten om den europæiske unions funktionsmådes artikel 312 vedrørende den
flerårige finansielle ramme samt artikel 295 vedrørende interinstitutionelt samar-
bejde.
4. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om forslag i relation til EU’s flerårige finansielle ramme, kan
det kun behandles på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
5. Formål og indhold
Kommissionen ønsker med sit forslag til den kommende flerårige finansielle
ramme et stærkt fremtidigt fælleseuropæisk budget med fokus på at skabe frem-
drift i EU2020 vækststrategien. For at styrke forbindelsen mellem EU’s budget og
EU’s 2020-mål foreslår Kommissionen en syv-årig budgetramme gældende for
perioden 2014 til 2020.
Principper for EU’s budget
Den flerårige finansielle ramme skal jf. forslaget bygge på en række principper.
Konkret fremhæver Kommissionen, at EU’s budget skal:
Finansiere fælleseuropæiske politikker, som medlemsstaterne har besluttet
skal håndteres på EU-niveau (fx den fælles landbrugspolitik).
Bidrage til solidaritet mellem alle medlemsstater og regioner (fx gennem
samhørighedspolitikken).
Finansiere tiltag, der bidrager til at færdiggøre det indre marked (fx gennem
finansiering af trans-europæisk infrastruktur).
Sikre synergi og stordriftsfordele gennem fælles løsninger (fx inden for
forskning, innovation, samarbejde om indre anliggender, migration og ret-
færdighed).
Give svar på vedvarende og nye udfordringer (fx på områderne miljø, kli-
maændringer, humanitær bistand, demografiske ændringer og kultur).
EU’s budget skal ifølge forslaget fokusere på nøgleprioriteter, europæisk merværdi
virkning og resultater samt på at skabe fælles goder over hele EU. Kommissionen
ønsker derfor et øget fokus på resultater, simplificering, opfyldelsen af på forhånd
opstillede betingelser og på at anvende EU’s budget som løftestang for yderligere
privat finansiering.
Udgiftsniveau
Kommissionen foreslår en flerårig finansiel ramme, som omfatter et samlet for-
pligtelsesniveau på 1.083 mia. euro for perioden 2014 til 2020 svarende til 1,11
pct. af EU’s BNI. Dette samlede forpligtelsesniveau dækker over 1.025 mia. euro
svarende til 1,05 pct. af EU’s BNI, som budgetteknisk placeres inden for den fler-
årige finansielle ramme samt et forpligtelsesniveau på 58 mia. euro svarende til
0,06 pct. af BNI, som teknisk placeres uden for den finansielle ramme. Kommis-
sionen foreslår således at flytte flere udgiftskategorier, der i dag finansieres inden
for rammen, uden for rammen for 2014-2020. Betalingsniveauet vedrørende ud-
gifter inden for den flerårige finansielle ramme udgør 972 mia. euro svarende til
1,00 pct. af EU’s BNI, mens betalingsniveauet vedrørende udgifter uden for den
flerårige finansielle ramme ikke fremgår af forslaget. Kommissionens forslag sva-
rer til en realvækst i udgiftsniveauet på ca. 5 pct. sammenlignet med indeværende
finansielle rammeperiode, der gælder perioden 2007 til 2013.
Det samlede foreslåede forpligtelsesniveau inden for og uden for den flerårige
finansielle ramme fremgår af
tabel 1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1022226_0003.png
3
Tabel 1
Det samlede udgiftsniveau i Kommissionens forslag (inden for og uden for den flerårige finansielle ramme)
Mio. euro 2011-priser
(forpligtelser)
Samlede forpligtelser
indenfor og uden for
den flerårige ramme
Som pct. af BNI
I alt 2014-
2020
2014
150.371
2015
152.585
2016
153.391
2017
154.725
2018
155.739
2019
157.372
2020
159.134
1.083.316
1,13
1,13
1,12
1,12
1,11
1,10
1,09
1,11
Anm.: Kommissionen angiver ikke i sit forslag det samlede betalingsniveau inden for og uden for den flerårige fi-
nansielle ramme.
Kilde: KOM (2011) 500
Det foreslåede udgiftsniveau inden for den flerårige finansielle ramme, herunder
opdelingen på budgetkategorier fremgår af
tabel 2
Tabel 2
Fordelingen af udgifterne i Kommissionens forslag (inden for den flerårige finansielle ramme)
Mio. euro 2011-priser
(forpligtelser)
Kategori 1: Intelligent
og inkluderende
vækst
Herunder samhørig-
hedspolitikker
Kategori 2:
Bæredygtig vækst
(naturressourcer)
Herunder markeds-
ordninger og direkte
betalinger
Kategori 3: Sikkerhed
og borgerskab
Kategori 4:
Det globale Europa
Kategori 5:
Administration
Herunder administra-
tive udgifter til institu-
tioner
Forpligtigelser i alt
Som pct. af BNI
I alt 2014-
2020
490.908
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
64.696
66.580
68.133
69.956
71.596
73.768
76.179
50.486
57.386
51.543
56.527
52.542
55.702
53.609
54.861
54.798
53.837
55.955
52.829
57.105
51.784
376.020
382.927
42.244
41.623
41.029
40.420
39.618
38.831
38.060
281.825
2.532
9.400
8.542
2.571
9.645
8.679
2.609
9.845
8.796
2.648
9.960
8.943
2.687
10.150
9.073
2.726
10.380
9.225
2.763
10.620
9.371
18.535
70.000
62.629
6.967
142.556
1,08
7.039
144.002
1,07
7.108
145.085
1,06
7.191
146.368
1,06
7.288
147.344
1,05
7.385
148.928
1,04
7.485
50.464
150.718
1.025.000
1,03
1,05
Betalinger i alt
Som pct. af BNI
133.851
1,01
141.278
1,05
135.516
0,99
138.396
1,00
142.247
1,01
142.916
1,00
137.994
0,94
972.198
1,00
Anm.: Budgetkategorierne er ikke fuldt ud sammenlignelige med de tilsvarende budgetkategorier under den inde-
værende finansielle ramme, idet underprogrammer flyttes mellem kategorierne. Et fyldestgørende overblik
over sådanne bevægelser er ikke tilvejebragt af Kommissionen.
Kilde: KOM (2011) 500
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1022226_0004.png
4
Det foreslåede udgiftsniveau uden for den flerårige finansielle ramme, herunder
opdelingen på programmer fremgår af
tabel 3.
Tabel 3
Fordelingen af udgifterne i Kommissionens forslag (uden for den flerårige finansielle ramme)
Mio. euro 2011-priser
(forpligtelser)
Nødhjælpsreserve
Globaliseringsfond
Solidaritetsfond
Fleksibilitetsinstrument
Reserve til kriser i
landbruget
ITER
GMES
Den Europæiske Udvik-
lingsfond
Global klima- og
biodiversitetsfond
I alt uden for den
flerårige finansielle
ramme
I alt 2014-
2020
2.450
3.000
7.000
3.500
3.500
2.707
5.841
30.319
p.m.
58.316
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
350
429
1.000
500
500
886
834
3.317
p.m.
7.815
350
429
1.000
500
500
624
834
4.346
p.m.
8.583
350
429
1.000
500
500
299
834
4.394
p.m.
8.306
350
429
1.000
500
500
291
834
4.453
p.m.
8.357
350
429
1.000
500
500
261
834
4.526
p.m.
8.395
350
429
1.000
500
500
232
834
4.600
p.m.
8.445
350
429
1.000
500
500
114
834
4.710
p.m.
8.416
Anm.: Kommissionen har endnu ikke foreslået konkrete forpligtelsesbevillinger for så vidt angår den globale kli-
ma- og biodiversitetsfond. Fonden indgår derfor heller ikke i opgørelsen af det samlede forpligtelsesniveau
uden for den flerårige finansielle ramme. Kommissionen angiver ikke i sit forslag betalingsniveau uden for
den flerårige finansielle ramme.
Kilde: KOM (2011) 500
Budgetkategorier
Kommissionen opererer i forslaget med fem budgetkategorier:
1.
Intelligent og inkluderende vækst
2.
Bæredygtig vækst (naturressourcer)
3.
Sikkerhed og borgerskab
4.
Det globale Europa
5.
Administration
Når der ses bort fra forslagets del om at flytte udgifter uden for rammen, svarer
opdelingen af den finansielle ramme på kategorier i det store hele til den nuvæ-
rende struktur. Det skal imidlertid bemærkes, at indholdet af budgetkategorierne i
Kommissionens forslag ikke fuldt ud svarer til indholdet af de nuværende katego-
rier. Eksempelvis flyttes infrastrukturprogrammerne (TEN) fra kategori 1A (kon-
kurrenceevne for vækst og beskæftigelse) i den indeværende finansielle rammepe-
riode til samhørighedsdelen af den nye kategori 1. Tilsvarende flyttes en række
programmer, som i indeværende finansielle rammeperiode finansieres under bud-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
getkategori 2 (beskyttelse og forvaltning af naturressourcer) til andre budgetkate-
gorier. Dette gælder bl.a. fødevareprogrammet for de socialt dårligst stillede og
fødevaresikkerhedsprogrammet som flyttes fra kategori 2 i indeværende periode til
henholdsvis kategori 1 og 3 i Kommissionens forslag til den kommende finansiel-
le rammeperiode. Hertil kommer oprettelsen af et kriseinstrument til landbrugs-
sektoren uden for den flerårige finansielle ramme. Et fyldestgørende overblik over
omfanget af bevægelsen mellem budgetkategorier er ikke tilvejebragt af Kommis-
sionen på nuværende tidspunkt.
Budgetkategori 1(intelligent og inkluderende vækst)
Budgetkategori 1 (intelligent og inkluderende vækst) opdeles i forslaget ikke som i
indeværende rammeperiode i en A og en B underkategori. Det er dog præciseret,
hvilken del af budgetkategorien, der afsættes til økonomisk, social og territorial
samhørighed. Kommissionen foreslår et samlet forpligtelsesniveau til budgetkate-
gori 1 på 491 mia. euro, hvoraf 376 mia. euro reserveres til samhørighedspolitik-
ker. Der afsættes således 115 mia. euro til de ikke-samhørighedsrelaterede politik-
ker.
Kommissionen lancerer under overskriften ”Horisont 2020” et nyt fælles strate-
gisk rammeprogram for forskning, innovation og teknologiudvikling. Der afsættes
80 mia. euro til programmet, som omfatter det eksisterende forskningsrammepro-
gram, hovedparten af innovationsprogrammet CIP og EIT fra den nuværende
kategori 1A. Der afsættes 15,2 mia. euro under budgetkategori 1 til uddannelse,
mens den ”ikke-innovative” del af CIP relanceres som et særligt program til at
fremme SMV’ers konkurrenceevne, hvortil afsættes 2,4 mia. euro. For så vidt an-
går Galileo budgetteres med i alt 7 mia. euro i forpligtelsesbevillinger over perio-
den.
Under ”økonomisk, social og territorial samhørighed” oprettes en selvstændig
facilitet, ”Sammenkobling af Europa” til fremme af grænseoverskridende infra-
struktur, hvortil afsættes 40 mia. euro, hvortil kommer 10 mia. euro fra Samhørig-
hedsfonden øremærket til infrastrukturinvesteringer. Den nye facilitet erstatter de
nuværende TEN-programmer. Der lægges endvidere op til oprettelsen af såkaldte
”transitionsregioner”, som erstatter de nuværende indfasnings- og udfasningsregi-
oner. Transitionsregionerne defineres som regioner med et BNP på 75 – 90 pct. af
EU-gennemsnittet. Konvergensregioner og konkurrenceevneregioner fremgår
fortsat for så vidt angår kategoriseringen af regionerne i EU, ligesom territorial
samhørighed fortsat er et særskilt underområde.
Kommissionen lægger endvidere op til en nedjustering af BNP-loftet for, hvor
meget strukturfondsstøtte et land kan modtage henset til medlemsstaternes ab-
sorptionskapacitet. Loftet nedjusteres således til 2,5 pct. af BNP.
I forslaget lægges op til, at en minimumsandel af strukturfondsstøtten skal anven-
des via Socialfonden (25 – 52 pct. afhængig af velstandsniveau, hvor mere velstå-
ende regioner skal anvende 52 pct.) Der lægges samtidig op til at mere velstående
regioner primært skal anvende den resterende del af deres nationale struktur-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
fondskonvolut på energieffektiviseringstiltag, vedvarende energi og SMV’ernes
konkurrenceevne og innovation.
Der lægges i forslaget endvidere op til indførelse af en ny governance-struktur på
samhørighedsområdet, bl.a. ved partnerskabskontrakter med medlemsstaterne,
som skal opstille mål og betingelser for omsætning af strukturfondsmidlerne til
gennemførelse af Europa 2020-målene. Hertil kommer indførsel af resultatorien-
teret konditionalitet ved i højere grad end hidtil på forhånd at opstille betingelser,
som støtten skal leve op til – både ”ex ante” og relateret til faktiske resultater.
Manglende overholdelse heraf kan i yderste konsekvens føre til annullering af
støtte. Samtidig lægges op til oprettelsen af en performance reserve på 5 pct. af
midlerne i strukturfondene, som på baggrund af en midtvejsevaluering skal tildeles
de lande, som har leveret de bedste resultater i udmøntningen af deres struktur-
fondspolitikker og bidrag til Europa 2020-målsætningerne.
Reglerne for national medfinansiering bør ifølge forslaget ændres, således at den
nationale medfinansieringssats sænkes for medlemsstater, som modtager finansiel
assistance jf. Traktatens artikel 136 eller 143.
Budgetkategori 2 (bæredygtig vækst)
Budgetkategori 2 (bæredygtig vækst) omfatter bl.a. udgifterne til markedsordnin-
ger og direkte landbrugsstøtte, landdistriktspolitikken, fiskeri og miljø. Der afsæt-
tes 383 mia. euro til budgetkategorien, hvoraf 282 mia. euro reserveres til mar-
kedsrelaterede udgifter og direkte støtte. Hertil kommer 90 mia. euro til landdi-
striktsudvikling, 7 mia. euro til fiskeri og 3 mia. euro til miljø og klima.
Forslaget lægger op til, at det skal være obligatorisk, at 30 pct. af den direkte støtte
gøres grøn (”greening”) sikret gennem krav om gennemførelse af nye, verificerba-
re tiltag.
Kommissionen lægger i sit forslag op til en tilnærmelse af medlemsstaternes hek-
tarstøttesats over perioden, således at medlemsstater med et støtteniveau (direkte
betalinger), der ligger under 90 pct. af gennemsnittet, skal have forøget deres hek-
tarstøttesats med en tredjedel af forskellen mellem deres nuværende niveau og 90
pct. af gennemsnittet. Dette finansieres gennem en proportional reduktion i støt-
ten til medlemsstater, hvis hektarstøttesats ligger over gennemsnittet. Der lægges
også op til at omfordele landdistriktsmidlerne mellem medlemsstaterne på bag-
grund af en række objektive kriterier, som afspejler de fremtidige økonomiske,
sociale, miljømæssige og territoriale mål i landdistriktspolitikken. Kommissionen
tilkendegiver endvidere i sin meddelelse, at man vil fremsætte forslag om at tillade
fleksibilitet mellem de to søjler i landbrugspolitikken.
Meddelelsen indeholder også forslag om et endnu ikke nærmere konkretiseret loft
(”capping”)af støtten til de største landbrug. Midlerne frigjort ved capping skal
ifølge forslaget overføres til de nationale landdistriktskonvolutter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Budgetkategori 3 (sikkerhed og borgerskab)
Kommissionens forslag indeholder et forpligtelsesniveau på 19 mia. euro til bud-
getkategori 3 (sikkerhed og borgerskab).
Kommissionen foreslår en sammenlægning af de nuværende instrumenter inden
for retlige og indre anliggender (RIA) til to fonde for henholdsvis migration og
asyl og intern sikkerhed. Hensigten er, at færre programmer i kombination med
simplificering af administrative procedurer kan bidrage til at strømline arbejdet
inden for kategorien. Fondene skal ifølge forslaget have en betydelig ekstern di-
mension, samtidig med at der skal være mulighed for at reagere hurtigt i tilfælde af
nødsituationer.
Kommissionen foreslår desuden en styrkelse af det nuværende civilbeskyttelsesin-
strument, der har en intern dimension placeret i kategori 3 samt en ekstern dimen-
sion under kategori 4.
Budgetkategori 4 (det globale Europa)
Kommissionens forslag indeholder et forpligtelsesniveau på 70 mia. euro til bud-
getkategori 4.
Der foreslås ingen fundamental ændring af strukturen inden for kategori 4, om
end der foreslås etableret et nyt strategisk partnerskabsinstrument med særligt
fokus på vækstøkonomier til erstatning for det nuværende instrument for indu-
strialiserede lande.
Naboskabsinstrumentet foreslås væsentligt styrket. Der foreslås endvidere en styr-
kelse af civilbeskyttelsesinstrumentet med oprettelsen af en europæisk katastrofe-
responskapacitet gennem en frivillig pulje af medlemsstaternes civilbeskyttelses-
kapaciteter. Derudover foreslår Kommissionen at lancere et integreret før-
tiltrædelsesprogram, som skal udgøre den finansielle søjle i EU’s udvidelsesstrate-
gi. Under udviklingsinstrumentet (DCI) foreslås et pan-afrikansk instrument til
implementering af den fælles EU/Afrika-strategi. Udviklingsbistanden foreslås
yderligere fokuseret med en mere differentieret tilgang til partnerlandene.
Budgetkategori 5 (administration)
Kommissionen foreslår, at der forpligtes 63 mia. euro til budgetkategori 5 (admi-
nistration). Kommissionen har i forslaget udskilt udgifterne til pensioner og Eu-
ropaskolerne. Heraf fremgår, at ca. 20 pct. af de samlede udgifter vedrører pensi-
oner og Europaskolerne.
Udgiftsposter uden for den flerårige finansielle ramme
Kommissionen foreslår at placere i alt ni udgiftsposter uden for den flerårige fi-
nansielle ramme: Nødhjælpsreserven, Globaliseringsfonden, Solidaritetsfonden,
fleksibilitetsinstrumentet, ITER, GMES, krisereserve til landbrugssektoren, global
klima- og biodiversitetsfond og Den Europæiske Udviklingsfond. De samlede
forpligtelser til disse programmer udgør 58 mia. euro.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Finansiering af EU’s budget
Kommissionens meddelelse om den flerårige finansielle ramme indeholder en
kort præsentation af Kommissionens forslag vedrørende indtægtssiden af EU’s
flerårige finansielle ramme for 2014-2020. Elementerne heri er nærmere specifice-
ret i Kommissionens forslag vedrørende indtægtssiden. Der henvises til særskilt
grundnotat herom.
Fleksibilitet
Forslaget til Rådets forordning for den flerårige finansielle ramme og forslag til
den inter-institutionelle aftale mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissio-
nen (IIA) indeholder en række elementer, som vil øge fleksibiliteten.
Kommissionens foresår en betydelig forøgelse af fleksibilitetsinstrumentet (fra
200 til 500 mio. euro årligt) og en nye krisefond for landbruget. Man lægger også
op til øget adgang til at overføre uforbrugte midler fra tidligere budgetår under
Nødhjælpsreserven, Fleksibilitetsinstrumentet og den nye infrastrukturfacilitet.
Kommissionen foreslår endvidere en margin til uforudsete udgifter, der kan mobi-
liseres udover loftet i den flerårige finansielle ramme på makismalt 0,03 pct. af
EU’s BNI (svarende til 30 mia. euro), men som samtidig skal være inden for loftet
for egne indtægter.
Kommissionen har endvidere til hensigt at øge fleksibiliteten i de enkelte pro-
grammer, idet der foreslås mulighed for at afvige fra de indikativt udmeldte ram-
mer for programmer vedtaget i fælles beslutningstagning fra 5 til 10 pct.
6. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
I Europa-Parlamentets beslutning af 8. juni 2011 om ”investering
i fremtiden: en ny flerårig
finansiel ramme for et konkurrencedygtigt, bæredygtigt og inklusivt Europa”
tilkendegives Eu-
ropa-Parlamentets holdning til den flerårige finansielle ramme. Beslutningen blev
truffet forud for offentliggørelsen af Kommissionens forslag.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget har ikke umiddelbart konsekvenser for dansk ret. En udmøntning af den
flerårige finansielle ramme i form af EU’s årlige budgetter vil resultere i et dansk
bidrag til EU’s budget, som skal opføres på de årlige forslag til finanslov.
8. Konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet og beskyttel-
sesniveauet.
EU’s flerårige finansielle ramme for 2014-2020 vil være forbundet med væsentlige
statsfinansielle konsekvenser for Danmark. De nærmere specifikke konsekvenser
vil afhænge af den endelige aftale, herunder det overordnede udgiftsniveau samt
beslutningen om Unionens egne indtægter, herunder rabatter og evt. nye ind-
tægtskilder for de enkelte medlemsstaters finansieringsandel. Da der endnu ikke er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
fremsat konkrete forslag herom, kan konsekvenserne for det danske bruttobidrag
endnu ikke fastslås.
9. Høringer
Ikke relevant
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen lægger afgørende vægt på, at Danmarks negative særbehandling på
indtægtssiden bringes til ophør. Regeringen lægger endvidere betydelig vægt på et
samlet set restriktivt budget, og at der sker en væsentlig modernisering af EU’s
budget gennem reelle omprioriteringer. Regeringen arbejder således for, at der
sker en relativ opprioritering af de mest vækst- og beskæftigelsesorienterede poli-
tikker (under den nuværende kategori 1A), samt en relativ opprioritering af de
vigtigste områder inden for retlige og indre anliggender samt eksterne relationer,
samtidig med at der sker en væsentlig reduktion i udgifterne til landbrugspolitik-
ken, samhørighedspolitikken og administration.
For så vidt angår fleksibilitet, finder regeringen Kommissionens forslag klart for
vidtgående, idet spørgsmålet må ses i tæt sammenhæng med det samlede udgifts-
niveau.
Regeringen finder det afgørende at fastholde medlemslandenes eneret til skatte-
opkrævning. Nye indtægtskilder må således ikke få karakter af en EU-skat. Fra
dansk side vil man gerne drøfte reformer af indtægtssystemet, der f.eks. anvender
et andet beregningsgrundlag end det nuværende moms- og BNI-
beregningsgrundlag, idet beregningsgrundlaget og satserne for indtægtskilderne
som hidtil skal defineres af medlemslandene.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen præsenterede på mødet i det Generelle Råd den 18. juli sit forslag
til den flerårige finansielle ramme, hvor der ikke var en egentlig drøftelse. Det
forventes, at medlemsstaterne vil positionere sig med udgangspunkt i velkendte
synspunkter vedrørende EU’s flerårige budgetramme.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for mødet
Rådet (almindelige anliggender) den 18. juli ved skriftlig forelæggelse.