Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 136
Offentligt
Finansudvalgets medlemmer1. juli 2011
Påtegninger til aktstykker, der er afgjort d. 1/7 2011 i Finansudvalget i
folketingsåret 2010-11
Aktstk.128skatteministeren, 01-07-2011, (hefte 24 )Aktstk. 128 - Tilslutning til bevilling til styrket grænsekontrolTiltrådt af et flertal i Finansudvalget den 1-7-2011 (Venstres, DanskFolkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget).Et mindretal (Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartismedlemmer af udvalget) undlod at stemme.Et andet mindretal (Radikale Venstres og Enhedslistens medlemmeraf udvalget) stemte imod andragendet.Socialdemokraternes, Socialistisk Folkepartis, Radikale Venstres ogEnhedslistens medlemmer af udvalget udtaler, at de mener, atindsatsen mod grænseoverskridende kriminalitet skal styrkes.Partierne har fremsat forslag om og støttet ressourcetilførsel til SKATved de seneste to finanslove for bl.a. at styrke toldindsatsen ogdermed kampen mod den grænseoverskridende kriminalitet.Regeringen og Dansk Folkeparti har ved begge behandlinger stemtimod forslagene. Ligeledes har Socialdemokraterne, SocialistiskFolkeparti og Radikale Venstre som forligspartier ved de senesteflerårsaftaler for politi- og anklagemyndighed bidraget til sikringen afbevillinger, så indsatsen hos politi- og anklagemyndighed modgrænseoverskridende kriminalitet kunne styrkes.Indsatsen mod den stigende grænseoverskridende kriminalitet skalfortsat styrkes. Erfaringer og anbefalinger peger klart på, at indsatsenmod grænseoverskridende kriminalitet er mest effektiv, hvis denbaseres på efterretninger og analyser af kriminalitetsmønstre, tætsamarbejde mellem myndigheder og tillidsfuldt samarbejde mednabolande. Derfor har indsatsen mod grænseoverskridende kriminalitetde senere år også været baseret på disse erfaringer og anbefalinger.Eksempelvis udføres dele af politiets indsats i dag via den såkaldtebaglandspatrulje. Det sikrer en målrettet indsats, som skal styrkes.På baggrund af ovenstående kan S, SF, RV og EL tilslutte sig de iaktstykke 128 forslåede bevillinger til SKAT og politi- oganklagemyndighed. Partierne kan ikke tilslutte sig de dele afbevillingerne i aktstykket, der vedrører etablering af kontrolanlæg i
1/4
Frøslev, Padborg, Kruså og Sæd. S, SF, RV og EL foreslår i stedetdisse midler anvendt til at styrke forudsætningerne for en mobil,fleksibel og efterretningsbaseret indsats mod dengrænseoverskridende kriminalitet.Perioden efter aftalens indgåelse har været en uskøn seance.Regeringen har ikke været i stand til at svare Folketinget på det megetsimple spørgsmål om aftalen efterlever Danmarks internationaleforpligtelser, herunder forpligtelserne over for Schengen-samarbejdetog EU-traktaten. Ministre har videregivet fejlagtige oplysninger tilFolketinget og offentligheden om aftalen. Forskeres ytringsfrihed erknægtet. Længe uimodsagt af regeringspartierne har Dansk Folkepartiført an i en uskøn konfrontation mod vores nabo mod syd, Tyskland.Samtidig står det stadig hen i det uvisse, hvordan aftalen om”Permanent toldkontrol i Danmark (styrket grænsekontrol)” skal føresud i livet.Partierne finder regeringens håndtering af processen præget afinkompetence. Regeringens håndtering af sagen har været enkatastrofe. Danske interesser er skadet. Vores erhvervsliv er rystet. S,SF, RV og EL er derfor helt enige med direktøren for Dansk IndustriKarsten Dybvad, når han mener, at aftalen har skadet Danmarksforhold til udlandet.Behovet for en mere effektiv indsats over for grænseoverskridende
1/4
Aktstk.169
kriminalitet er til stede. Stigningen i den grænseoverskridendekriminalitet afspejler sig også i Danmark.Ifølge Det Europæiske Politisamarbejde, Europols rapport fra maj2011: ”Europol Organised Crime Threat Assessment 2011” erorganiseret kriminalitet i Europa en stadig stigende forretning med enomsætning på mange milliarder euro. Alene svindel med moms kosterenkelte EU-lande op mod 3 mia. euro årligt.De kriminelle, som organiserer og udfører kriminaliteten, er blevet merealsidige. De samarbejder i langt større omfang end tidligere på tværs aflandegrænser, etnicitet og kriminalitetsområder. Og de benytter istigende omfang internettet til kriminelle handlinger.Indtil indgåelsen af aftalen om ”Permanent toldkontrol i Danmark(styrket grænsekontrol)”, der ligger bag aktstykke 128, varregeringspartierne at hovedelementer i aftalen ikke var den mesteffektive måde at bekæmpe grænseoverskridende kriminalitet.Således svarede justitsminister Lars Barfoed til FolketingetsRetsudvalg den 30. marts 2011, at ”En genindførelse afgrænsekontrollen er efter Rigspolitiets vurdering hverken et nødvendigteller hensigtsmæssigt redskab til bekæmpelse af dengrænseoverskridende kriminalitet. Ud fra en politifaglig vurdering fårman således mere ud af at anvende de betydelige ressourcer, someffektiv grænsekontrol vil kræve, på efterretningsbaserede indsatser iforhold til den organiserede kriminalitet.”Rigtigheden i justitsministerens svar til Folketinget underbygges afholdningen hos det europæiske politisamarbejde (Europol). Såledessiger Rob Wainwright, øverste chef for Europol den 9. juni 2011, at”Set fra vores synspunkt har organiserede kriminelle altid fundet måderat krydse grænser på forbi kontroller. Hvis man vil opløseorganiserede kriminelle grupper, er det mest effektive værktøj, at mandeler informationer, analyser og laver fælles, målrettede operationer,”S, SF, RV og EL opfordrer derfor til, at der sikres en effektivbekæmpelse af den grænseoverskridende kriminalitet, som beskrevet ibemærkningerne til B 144 Forslag til folketingsbeslutning omopfordring til at trække aktstykke 128 af 12. maj 2011 om permanenttoldkontrol i Danmark.transportministeren, 01-07-2011, (hefte 26 )Aktstk. 169 - Tilslutning til overførelse af kombiterminalerne i HøjeTaasrup, Taulov og Padborg til en værdi af 167,3 mio. kr. tilBanedanmark med virking fra 1. januar 2011Tiltrådt af Finansudvalget den 01-07-2011
1/4