Finansudvalget 2010-11 (1. samling)
FIU Alm.del Bilag 134
Offentligt
1014181_0001.png
1014181_0002.png
1014181_0003.png
1014181_0004.png
1014181_0005.png
1014181_0006.png
1014181_0007.png
1014181_0008.png
1014181_0009.png
1014181_0010.png
1014181_0011.png

Finansudvalget

Til:

Dato:

Finansudvalgets medlemmer23. juni 2011

Påtegninger til aktstykker, der er afgjort d. 23/6 2011 i Finansudvalget i

folketingsåret 2010-11

Aktstk.145fødevareministeren, 23-06-2011, (hefte 25 )Aktstk. 145 - Støtteordning til etablering af biogasanlæg under detdanske landdistriktsprogramTiltrådt af et flertal i Finansudvalget den 23-06-2011 (udvalget medundtagelse af Enhedslistens medlem, der stemte imod andragendet)Aktstk.148ministeren for udviklingsbistand, 23-06-2011, (hefte 25 )Aktstk. 148 - Støtte til dækning af Verdensbankens og Afrikabankensudgifter til Det Multilaterale GældsinitiativTiltrådt af Finansudvalget den 23-06-2011 Enhedslisten stemmer ja tilaktstykket, men er grundlæggende imod, at gældsslettelse tages fraudviklingsmidlerne.transportministeren, 23-06-2011, (hefte 26 )Aktstk. 149 - Tilslutning til projektering af den faste forbindelse overFermern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark udvides med1.431 mio. kr. fra 2.066 mio. kr. til 3.497 mio. kr.Tiltrådt af et flertal i Finansudvalget den 23-06-2011 (udvalget medundtagelse af Enhedslistens medlem, der stemte imod andragendet)Aktstk.150integrationsministeren, 23-06-2011, (hefte Aktstk. 126 )Aktstk. 150 - Orientering om status for arbejdet medIntegrationsministeriet digitaliseringsstrategi for 2007-2010. Stragegienblev godkendt af Finansudvalget med Akt 144 af 22/5-2007.Taget til efterretning af Finansudvalget på et møde den 23-06-2011
Aktstk.149
1/11
Aktstk.151
finansministeren, 23-06-2011, (hefte 126 )Aktstk. 151 - Tilslutning til at Slots- og Ejendomsstyrelsengennemfører et genopretnings- og renoveringsprojektprojekt mv. iSøndermarken (Projekt Liv og Lys i Søndermarken) inden for enbudgetramme på 26,8 mio. kr.Tiltrådt af Finansudvalget den 23-06-2011
Aktstk.152
økonomi- og erhvervsministeren, 23-06-2011, (hefte 126 )Aktstk. 152 - Tilslutning til at ændre fordelingen af den allerede afsatteramme til tab på den midlertidige styrkelse afvækstkautionsordningen, således at den afsatte bevilling til tab påvindue 1 og vindue 2 sammenlæggesTiltrådt af et flertal i Finansudvalget den 23-06-2011 (udvalget medundtagelse af Enhedslistens medlem, der stemte imod andragendet)
1/11
Aktstk.154
finansministeren, 23-06-2011, (hefte 126 )Aktstk. 154 - Tilslutning til at statens bloktilskud til kommunerne forfinansåret 2012 fastsættes til 77.928,2 mio. kr. Heraf udgørbalancetilskud 12.320,5 mio. kr., hvoraf 3.000 mio. kr. er betinget, jf.lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
1/11
Tiltrådt den 23-6-2011 af et flertal i Finansudvalget (Venstres, DanskFolkepartis og Det Konservative Folkepartis medlemmer).Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget tiltræder aktstykket, idetdet bemærkes, at aktstykket udmønter de økonomiske konsekvenseraf de indgåede aftaler mellem henholdsvis regeringen og KL samtregeringen og Danske Regioner.Dansk Folkeparti har ikke i forbindelse med voteringen af aktstykkettaget stilling til de af aftalerne senere nødvendige lovændringer ogandre forhold som særskilt vil komme til politisk behandling.Et mindretal i udvalget (Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartisog Radikale Venstres medlemmer af udvalget) undlader at stemme.Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer udtaler, ataktstykke 154 udmønter aftalerne om kommunernes og regionernesøkonomi for 2012 indgået mellem regeringen og henholdsvis KL ogDanske Regioner. Det er Socialdemokraterne og SF’s opfattelse, at deindgåede aftaler end ikke giver mulighed for at holde et uændretserviceniveau. Derfor vil konsekvensen af aftalerne være, atkommunerne og regionerne er nødsaget til at forringe kernevelfærden.Det betyder bl.a., at de igangværende nedskæringer og fyringsrundervil fortsætte i 2012.Aftalerne fortsætter dermed linjen fra tidligere år: Regeringen gør detikke muligt for kommuner og regioner at indfri regeringens løfter tilforbedringer af velfærden.Med den såkaldte genopretningspakke fra 2010 er der aftalt nulvækst ikommunerne i perioden 2011-2013. Forhandlingerne om kommunernesøkonomi har reelt haft karakter af et diktat, fordi det på forhånd harværet udelukket, at kommunerne sikres de rette rammer til fornyelseaf velfærden. Økonomiaftalen for 2012 på det kommunale områdebærer derfor også præg heraf, hvor der ikke tildeles kommunerne énekstra krone til at sikre et uændret serviceniveau.Regionerne vil med økonomiaftalen - trods ekstra midler tilsundhedsområdet – ikke have mulighed for at forbedre kvaliteten oglevere sundhed i verdensklasse, som borgerne med rimelighed kanforvente, og som regeringen gentagne gange har lovet.Såvel KL's som Danske Regioners bestyrelser er gået konstruktivt indi økonomiforhandlingerne, selvom den økonomiske ramme var fastlagtpå forhånd. Desværre er det ikke lykkedes at rykke nævneværdigt påregeringens prioriteringer, og det vil bidrage yderligere til nedslidningenaf vores velfærdssamfund.En fortsat udhuling af kernevelfærden betyder, at stadig flere vil vælgeden fælles velfærd fra til fordel for private løsninger. Det erkonsekvensen, når kommuner og regioner ikke har mulighed for atstille en tilfredsstillende offentlig velfærd til rådighed for borgerne.Socialdemokratiet og SF kan på den baggrund ikke stemme foraktstykket, og uden en aftale mellem regeringen, KL og DanskeRegioner var der gode grunde til at stemme imod aktstykke 154.Aftalesystemets principielle betydning for det lokale selvstyre, og for atstyre samfundsøkonomien, betyder dog, at Socialdemokraterne og SFvælger hverken at stemme for eller imod aktstykke 154.Socialdemokratiet og SF har følgende bemærkninger til aftalen mellemregeringen og KL:- Nulvækst vil betyde flere besparelser i kommunerneMed nulvækst er der reelt tale om besparelser i kommunerne – også i
1/11
2012 – fordi stigende udgifter til bl.a. ældreområdet og specialområdetskal finansieres ved besparelser på andre områder. Det vil i mangetilfælde betyde færre penge bl.a. til daginstitutioner og folkeskolen tilnæste år.En økonomisk ramme der alene er justeret for pris- og lønudviklingen –sådan som tilfældet er med nulvækst – samtidig med at udgifter stigeralene pga. demografiske ændringer i befolkningen vil derfor betydeflere nedskæringer i kommunerneSocialdemokratiet og SF har fremlagt en økonomisk politik, hvorudgangspunktet for økonomiforhandlingerne med kommunerne vil væreet helt andet. Socialdemokraterne og SF vil sikre at kommunernekompenseres for udgifter demografi og de stigende udgifter påspecialområdet. Det vil kunne sikre, at det nuværende serviceniveaupå disse områder som minimum opretholdes.- Anlægsinvesteringer er til gavn for både borgere ogsamfundsøkonomienDansk økonomi er i alvorlige vanskeligheder. Væksten er udeblevet ogøkonomien er skrumpet i de sidste to kvartaler. Danmark er nu irecession. Hertil kommer, at beskæftigelsen er faldet voldsomt, og atledigheden fortsat er for høj. Samtidig er der bl.a. behov forenergirenoveringer og andre renoveringer i kommunerne. Derfor erniveauet for anlægsinvesteringer for kommunerne utilfredsstillende.Sammenlignet med kommunernes budgetterede anlægsniveau i 2011er der tale om en tilbagegang på godt 10 procent. Det er dog fornuftigt,at økonomiaftalen ikke er endt med det loft over anlægsudgifterne,som regeringen havde lagt op til.Flere investeringer – bl.a. i kommunerne – er ikke alene til gavn for denenkelte borger men i høj grad også for samfundsøkonomien, nårinvesteringerne skaber arbejdspladser og øget vækst.Socialdemokraterne og SF vil øge anlægsinvesteringerne ikommunerne til næste år. Socialdemokraterne og SF ønsker samletset at fremrykke investeringer for 10 mia.kr. i 2012.- Socialdemokraterne og SF ønsker ingen konkrete tal forkonkurrenceudsættelsenRegeringen ønsker at øge konkurrenceudsættelsen i kommunerne, så31,5 pct. af opgaverne sættes i udbud i 2015. Med ”Aftalen omKonkurrencepakken” har regeringen og de øvrige forligspartiertilkendegivet, at de vil lovgive sig til øget konkurrenceudsættelse, hviskommunerne ikke efterlever kravene. Det er uklart, hvilke sanktionerder vil være forbundet hermed. De nærmere betingelser vil blive fastlagtaf Indenrigs- og Sundhedsministeren. S og SF tager kraftigt afstand fradenne fremgangsmåde. Det må som minimum kunne oplyses, hvilkesanktioner kommunerne kan forvente, hvis de ikkekonkurrenceudsætter i tilstrækkelig omfang..Af aftalen med kommunerne fremgår det, at regeringen indenudgangen af 2011 fremsætter forslag til understøttelse af øgetkonkurrenceudsættelse på hjemmehjælpsområdet. Hvis arbejdetmuliggør en øget konkurrenceudsættelse på hjemmehjælpsområdet,har KL accepteret at indgå en ny aftale med et mål på 31,5 pct.Socialdemokratiet og SF vil afskaffe tvungne udbud i kommunerne.Den enkelte kommunalbestyrelse skal kunne tilrettelægge sin egenudbudspolitik og ikke være bundet af stramme restriktioner.Restriktioner som regeringen med forslaget vil skærpe.
1/11
Kommunerne skal sikre, at de enkelte opgaver løses på den bedste ogbilligste måde. Derfor skal den enkelte kommune samarbejde medprivate leverandører, hvor det giver mening. Men samarbejdet skal værebaseret på en fornuftig dialog og fælles vilje parterne imellem. Tvang ogpåbud er ikke vejen og ikke det, der efter Socialdemokraternes og SFsmening, sikrer de bedste rammer for fornyelse af velfærden.- Ambitionerne omkring velfærdsteknologi er ikke høje nokAf aftalen fremgår det, at regeringen og KL er enige om at fremmeanvendelse af velfærdsteknologi for at sikre en bedrepersonaleudnyttelse i kommunerne. De nye tiltag i aftalen er dogbegrænset, og samlet set betyder økonomiaftale færre penge i Fondenfor Velfærdsteknologi (tidligere ABT fonden) grundet flere penge til IT ifolkeskolen bl.a. til udvikling af markedet for digitale læremidler ogspredning af erfaringer fra forsøgsprojekter Hertil kommer enyderligere dræning af fonden i forbindelse med vedtagelsen afBoligJobPlan, hvor fonden finansierer 300 mio. kr.Socialdemokratiet og SF ønsker en massiv satsning påvelfærdsteknologi. Større investeringer i velfærdsteknologi kan ikkebare sikre effektiviseringer og mere smidig tilrettelæggelse af arbejdether, nu og i fremtiden men også sikre klare fordele for de ældre oghandicappede – bl.a. mere selvbestemmelse og mulighed for at klaresig selv i eget hjem lidt længere.Derfor vil Socialdemokraterne og SF sikre statslig låneadgang tilfornuftige og rentable investeringer –bl.a. indenfor velfærdsteknologi.- Øget IT i folkeskolenMed aftalen lægges der op til flere midler til IT i folkeskolen. Dermedreserveres der ½ mia.kr. fra Fonden for Velfærdsteknologi til mere IT ifolkeskolen over de kommende år.Der er helt nødvendigt at styrke IT i folkeskolen. Både ift. den enkelteelev og når det gælder tilrettelæggelsen af undervisningen.Socialdemokratiet og SF har fremlagt et folkeskoleudspil, hvorudbygningen af IT i folkeskolen spiller en afgørende rolle.Socialdemokraterne og SF mener derfor, at det er fornuftigt at anvendepenge fra fonden til folkeskolen. Socialdemokraterne og SF menerdog, at det er stærkt kritisabelt, at der ikke – derudover – gøres enekstra indsats for at øge anvendelsen af velfærdsteknologi ikommunerne, jf. ovenfor.- Ingen ekstra penge til sundhedsområdet i aftalenKL havde ønsket flere penge til den forebyggende sundhedsindsats ikommunerne. Med aftalen for 2012 er det ønske ikke blevet indfriet.Der igangsættes alene et arbejde, der skal identificere potentialer foren mere effektiv forebyggelsesindsats i forhold til blandt andet atnedbringe sygehusindlæggelser og genindlæggelser, som skal værefærdigt i foråret 2012.Socialdemokratiet og SF mener, at det er helt afgørende, atkommunerne får penge til at øge den forbyggende sundhedsindsats.Det vil være med til at mindske både antallet af indlæggelser oggenindlæggelser på landets sygehuse. Kun ved en målrettet indsatsoverfor kroniske syge mv. kan vi mindske presset påsundhedsvæsenet i de kommende år.- Nedbringelse af lukkedage kræver ekstra pengeMed økonomiaftalen for 2009 aftalte regeringen og KL at afskaffeløsrevne lukkedage i daginstitutioner. Der blev afsat 65 mio.kr. til at
1/11
opfylde dette. Aftalen overholdes dog ikke i alle kommuner – derforønsker regeringen en opstramning og vil, såfremt det ikke lykkedes atfå alle kommuner til at overholde den tidligere aftale, fremsættelovforslag omkring hvilke dage, der må holdes lukket i landetsdaginstitutioner.Som det er velkendt blandt alle forældre, er der i dag ikke blot tale omlukkedage men om egentlige lukkeuger i mange institutioner. Nårøkonomien er så stram, som den er i kommunerne, er lukkeuger et afde spareforslag, der gennemføres mange steder.Socialdemokratiet og SF mener, at det kan være fornuftigt at holdelukket i daginstitutioner på dage, hvor fremmødet traditionelt er lavt.Samtidig mener Socialdemokraterne og SF dog, at det voksende antallukkedage er uholdbart og for ufleksibelt for mange forældre. Modsatregeringen erkender Socialdemokraterne og SF, at det ikke er muligtat begrænse antallet af lukkedage uden ekstra midler til kommunerne.Socialdemokratiet og SF har følgende bemærkninger til aftalen mellemregeringen og Danske Regioner:- Utilstrækkelige midler til sundhedsområdetMed den såkaldte genopretningspakke er der aftalt en ramme på 5mia. kr. ekstra til sundhedsområdet over 3 år i perioden 2011-2013. Afdisse blev 2 mia. kr. udmøntet i 2011. Aftalen for 2012 endte med etløft af rammen på 1,5 mia. kr. I perioden 2007 til 2010 steg aktivitetenca. 5,5 procent om året, men i 2011 ventes aktiviteten kun at stige 1procent og i 2012 kan aktiviteten stige 3 procent med den indgåedeaftale. Der er således lang vej til forbedret kvalitet og sundhed iverdensklasse, som borgerne med rimelighed kan forvente.Socialdemokratiet og SF vil styrke det offentlige sundhedsvæsen, såalle borgerekan få den behandling, som de har brug for på lige vilkår. Derfor skalinvesteringerne i sundhed løftes. Målet er, at det skal være muligt atbehandle flere patienter, købe ny medicin og følge med denalmindelige udvikling i behandlingsmulighederne.- Psykiatrien skal styrkesMed aftalen sikres der ikke flere penge til psykiatrien. Regeringenlægger alene op til at søge satspuljepartiernes tilslutning til at afsætte150 mio. kr. årligt til psykiatrien. Heraf 35 mio. kr. til etablering af nyesengepladser i almen psykiatri. Dermed ser mange års nedslidning afpsykiatriområdet ud til at fortsætte. Siden 2002 er der nedlagt mereend 700 pladser i psykiatrien, det svarer næsten til hver femte plads.Det er tale om et massivt svigt at de psykiatriske patienter.Socialdemokratiet og SF vil styrke psykiatrien markant. Der er behovfor en genopretning af området som et opgør mod nedprioriteringen afområdet i de sidste ti år.Der er behov for at sikre hurtigere udredning og behandling men ogsåen langt mere forebyggende indsats til både børn og voksne medpsykiatriske lidelser.- Ingen mål for konkurrenceudsættelseMed økonomiaftalen mellem regeringen og Danske Regioner læggesder op til, at der skal fastsættes en konkret målsætning omkonkurrenceudsættelse i regionerne.Socialdemokratiet og SF vil afskaffe det tvungne udbud i kommunerne.Dermed ønsker vi selvsagt heller ingen rigide regler omkring udbudindenfor regionerne.
1/11
Kvalitetsreformen var et blufnummer:- I 2007 fremlagde regeringen sin såkaldte Kvalitetsreform. Med 180konkrete initiativer ønskede regeringen at give velfærden et markantkvalitetsløft. Udmøntningen af kvalitetsreformen skulle primært ske iperioden 2007-2011, hvortil der blev oprettet en såkaldt Kvalitetspuljepå 10 mia. kr. Ikke til et permanent løft af velfærden men som etengangsbeløb.- Med aftalerne om kommunernes og regionernes økonomi for 2012 erdet på tide at gøre status over kvalitetsreformen og ikke mindst iforhold til forankringen af reformen efter 2011. Desværre konstatererSocialdemokraterne og SF, at aftalerne for 2012 ikke nævnerKvalitetsreformen med et eneste ord og derfor ej heller sikrerfinansiering af de gode hensigter, der blev præsenteret i afmåltpassende tid forinden folketingsvalget i 2007.- Under overskriften ”Brugerne i centrum” signalerede regeringen, atden ville sætte de mere end 5 mio. brugere i centrum af fornyelsen afden offentlige service. Et af forslagene var at afskaffe lukkedage påalmindelige hverdage i daginstitutionerne. Løftet til børnefamilierne erher fire år efter stadig ikke indfriet. Faktisk er antallet af lukkedagesteget med næsten 40 procent siden regeringen lovede at afskaffelukkedagene. Finansieringen har været for dårlig, og der er med aftalenom kommunernes økonomi for 2012 fortsat ikke rettet op herpå.- Regeringens løfte om et sundt frokostmåltid i daginstitutioner indgårligeledes i Kvalitetsreformen. På nuværende tidspunkt kan detkonstateres, at kun en tredjedel af børnehavebørnene er omfattet af enfrokostordning og kun for 3 procent af børnene er frokostordningen endel af dagtilbudsydelsen. Der er således lang vej til at sikre alle børn etsundt frokostmåltid, og der er med aftalen om kommunernes økonomifor 2012 ikke taget yderligere initiativer i den retning.- Med Kvalitetsreformen lovede regeringen et historisk løft af deoffentlige investeringer. Med en Kvalitetsfond på 50 mia. kr. i perioden2009-2018 skulle de offentlige bygninger moderniseres for at sikre etmærkbart løft i bygningsstandarder mv. I de to første år – 2009 og2010 – kan det nu konstateres, at der alene i kommunerne manglerinvesteringer for 2,1 mia. kr. Det svarer til mere end 13 procent af detaftalte niveau.- Kvalitetsreformen kan med andre ord siges at være et politiskblufnummer, der havde til hensigt at vinde Folketingsvalget i 2007.Endnu engang har VK-regeringen slået et langt større brød op, endden politiske vilje og medfølgende finansiering berettiger til. De mangefine hensigter er langt fra indfriet, og står i skærende kontrast til densparedagsorden, som den nuværende statsminister har sat sig ispidsen for. Socialdemokraterne og SF konstaterer på den baggrund,at regeringen mål om at sikre velfærden et markant kvalitetsløft erslået afgørende fejl.Radikale Venstres medlem af udvalget udtaler, at Radikale Venstrestemmer hverken for eller imod aktstykket. Radikale Venstre er imodregeringens og Dansk Folkepartis Genopretningsaftale for 2011-2013,som rummer for mange besparelser og for få reformer af økonomien.Aftalerne med KL og Dansk Regioner udmønter denne sparepolitik. Afrespekt for aftalesystemet stemmer Radikale Venstre ikke imodaktstykket.Radikale Venstre er imod regeringens nulvækst også i 2012, fordi det
1/11
Aktstk.155
tvinger kommunerne til at skære i velfærden og på uddannelser, når deskal finansiere væksten i udgifterne på specialområderne. Nulvækstenrammer særligt hårdt i 2012, hvor opsvinget stadig er usikkert. Deseneste nationalregnskabstal viser, at dansk økonomi teknisk setbefinder sig i en recessionstilstand.Radikale Venstre støtter flere midler til sundhedsområdet, men erfinder at pengene med aftalen fortsat anvendes forkert. Aftalen er udenden reform, som skal gøre sygehusene i stand til at opprioritere kritisksyge patienter, hurtigere diagnoser og forebyggelse.Et andet mindretal i udvalget (Enhedslistens medlem af udvalget)stemte imod bevillingsansøgningen.videnskabsministeren, 23-06-2011, (hefte 126 )Aktstk. 155 - Tilslutning til at Universitets- og Bygningsstyrelsen istatens huslejeordning bogfører otte bygninger fordelt på 4matrikelnumre vedr. DTU-Risø til en samlet værdi på 47,5 mio. kr.Tiltrådt af Finansudvalget den 23-06-2011
Aktstk.156
indenrigs- og sundhedsministeren, 23-06-2011, (hefte 126 )Aktstk. 156 - Tilslutning til at anvende ministeriets andel af tips- oglottomidler til sygdomsbekæmpende organisationerTiltrådt af Finansudvalget den 23-06-2011
Aktstk.157
transportministeren, 23-06-2011, (hefte 126 )Aktstk. 157 - Tilslutning til at der ydes merbevilling på 14,3 mio. kr. tilKystdirektoratets oprensning i indsejlninger, havnebassinner og sejlløbi gennemsejlningsfarvandeTiltrådt af Finansudvalget den 23-06-2011
Aktstk.159
forsvarsministeren, 23-06-2011, (hefte 26 )Aktstk. 159 - Tilslutning til tilpasning af forholdene på FlådestationKorsørTiltrådt af et flertal i Finansudvalget den 23-06-2011 (udvalget medundtagelse af Enhedslistens medlem, der stemte imod andragendet)
Aktstk.160
kulturministeren, 23-06-2011, (hefte 126 )Aktstk. 160 - Tilslutning til fastsættelse af licens for 2012Tiltrådt af et flertal i Finansudvalget den 23-06-2011 (udvalget medundtagelse af Enhedslistens medlem, der stemte imod andragendet)
1/11
Aktstk.161
transportministeren, 23-06-2011, (hefte 26 )Aktstk. 161 - Tilslutning til aftale med Holstebro Kommune omoverdragelse af Thorsminde StatshavnTiltrådt af Finansudvalget den 23-06-2011
Aktstk.162
indenrigs- og sundhedsministeren, 23-06-2011, (hefte 26 )Aktstk. 162 - Tilslutning til tilskud til fødeafdelingen på HolstebroSygehusTiltrådt af et flertal i Finansudvalget den 23-06-2011 (udvalget medundtagelse af Radikale Venstres medlem, der undlader at stemme).Radikale Venstre konstaterer, at et politisk flertal i Folketinget harindgået en politisk aftale vedrørende fødeafdelingen påRegionshospitalet Holstebro, og at Regionsrådet i Region Midtjyllandpå den baggrund har besluttet at imødekomme dette. Da RadikaleVenstre ikke er en del af aftalen, men ikke ønsker at blokerebevillingen, undlader RV at stemme.Enhedslisten støtter at holde fødeafdelingen i Holstebro åben, menønsker ikke den centralisering af de mindre hospitaler og sygehuse,der er i gang i området.finansministeren, 23-06-2011, (hefte 126 )Aktstk. 163 - Tilslutning til at Slots- og Ejendomsstyrelsen udenoffentligt udbud afhænder ejendommen Bagsværd Fort, til GladsaxeKommune til en kontant salgspris på 4,4 mio. kr.Tiltrådt af Finansudvalget den 23-06-2011
Aktstk.163
Aktstk.164
indenrigs- og sundhedsministeren, 23-06-2011, (hefte 26 )Aktstk. 164 - Tilslutning til tilskud til NSF-patienterTiltrådt af Finansudvalget den 23-06-2011
Aktstk.165
ministeren for udviklingsbistand, 23-06-2011, (hefte 26 )Aktstk. 165 - Tilslutning til at der i 2011 afgives tilsagn på 75,0 mio.kr. i støtte til fremme af menneskerettigheder og retsstat i irakTiltrådt af Finansudvalget den 23-06-2011Enhedslisten stemmer ja til aktstykket, men mener det er megetproblematisk, at pengene til Irak går fra støtte til fattigere lande, og atder fortsat er en uhensigtsmæssig sammenblanding afsikkerhedspolitiske interesser og udvikling.ministeren for udviklingsbistand, 23-06-2011, (hefte 126 )Aktstk. 166 - Tilslutning til at der i finansåret 2011 afgives tilsagn på89,1 mio. kr. til en styrket forvaltning af vandressourcerne iZambezi-floden i det sydlige AfrikaTiltrådt af Finansudvalget den 23-06-2011
Aktstk.166
1/11
Aktstk.167
ministeren for udviklingsbistand, 23-06-2011, (hefte 126 )Aktstk. 167 - Tilslutning til, at der i finansåret 2011, afgivelse på 50,0mio. kr. til etablering af en "Frihedsinvesteringsfond"Tiltrådt af et flertal i Finansudvalget den 23-06-2011 (udvalget medundtagelse af Enhedslistens medlem, der stemte imod andragendet)Enhedslisten stemmer nej til aktstykket. EL ønsker at styrkedemokrati og den økonomisk og sociale udvikling i Mellemøsten ogNordafrika, men erfaringerne fra Business-to-Business programmet erikke gode i forhold til fattigdomsbekæmpelse. Og”Frihedsinvesteringsfonden” skal ikke finansieres via klimamidler.ministeren for udviklingsbistand, 23-06-2011, (hefte 126 )Aktstk. 168 - Tilslutning til at der i finansåret 2011 afgives tilsagn på130,0 mio. kr. i udfasningsstøtte til ZambiaTiltrådt af Finansudvalget den 23-06-2011
Aktstk.168
1/11