Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 87
Offentligt
916319_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 28.9.2010
K(2010) 6459 endelig
KOMMISSIONENS DELEGEREDE FORORDNING (EU) Nr. …/…
af 28.9.2010
om supplering af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/30/EF for så vidt angår
energimærkning af husholdning
sopvaskemaskiner
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916319_0002.png
BEGRUNDELSE
(1)
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Husholdningsopvaskemaskiner er i øjeblikket omfattet af Kommissionens direktiv 97/17/EF
om gennemførelsesbestemmelser til Rådets direktiv 92/75/EF for så vidt angår
energimærkning af opvaskemaskiner. Ordningen giver standardiserede oplysninger om
husholdningsopvaskemaskiners energiforbrug ved at opdele maskinerne i kategorier fra A til
G.
Nylige ændringer på markedet gør det nødvendigt at revidere mærkningsordningen, idet
handlingsplanen for energieffektivitet: udnyttelse af potentialet
1
fastlagde 'våde'
husholdningsmaskiner (f.eks. husholdningsvaskemaskiner og –opvaskemaskiner) som en af
14 højtprioriterede produktgrupper, for hvilke den gældende mærkningsordning burde
ajourføres.
Formålet med denne delegerede forordning er at indføre nye og mere ambitiøse
energieffektivitetsklasser for at tilpasse dem til den teknologiske udvikling og gøre ordningen
mere dynamisk. Den supplerer udkastet til Kommissionens forordning om gennemførelse af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF for så vidt angår krav til miljøvenligt
design af husholdningsopvaskemaskiner.
Generel baggrund
Markedssvigtet
kan
forklares
ved
det
forhold,
at
energieffektive
husholdningsopvaskemaskiner som regel er meget dyre på anskaffelsestidspunktet, selv om de
har et betydeligt besparelsespotentiale i produktets levetid. Fordelene er ofte uklare eller
irrelevante for den person, der træffer købsbeslutningen.
Dette problem er der over de sidste 10 år taget højde for gennem mærkningsordningen i
direktiv 97/17/EF, der førte til en energieffektivitetsforbedring på 35 %.
Da 90 % af produkterne er A-mærkede, er der ikke længere plads til produktdifferentiering i
mærkningsordningen på trods af det teknologiske potentiel.
I henhold til en forundersøgelse var det samlede antal af husholdningsopvaskemaskiner i
EU-27 70 mio. enheder i 2005 med et årligt elforbrug på 25 TWh eller 13 mio. t
CO
2
-ækvivalenter. Dette tal vil sandsynligvis stige til 35 TWh i 2020, hvis der ikke gøres
noget. Det skønnes, at de kombinerede virkninger af de foreslåede krav til miljøvenligt design
og en revideret mærkningsordning vil medføre årlige el- og vandbesparelser på henholdsvis
2,3 TWh el (1,1 mio. t CO
2
–ækvivalenter) og 63 mio. m
3
vand i 2020 sammenlignet med
referencescenariet.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Foruden udkastet til Kommissionens forordning om gennemførelse af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/125/EF for så vidt angår krav til miljøvenligt design af
husholdningsopvaskemaskiner
er
følgende
foranstaltninger
relevante
for
husholdningsopvaskemaskiner:
1
KOM(2006) 545.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916319_0003.png
– Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/95/EF
2
af 12. december 2006 om
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om elektrisk materiel bestemt til anvendelse
inden for visse spændingsgrænser (lavspændingsdirektivet eller LVD)
– Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/96/EF
3
af 27. januar 2003 om affald af
elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE-direktivet)
– Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/95/EF
4
af 27. januar 2003 om begrænsning
af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr
– Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 66/2010
5
af 25. november 2009 om
EU-miljømærket
– Kommissionens forordning nr. 1275/2008 om gennemførelse af direktiv 2005/32/EF for så
vidt angår krav til miljøvenligt design af elektriske og elektroniske husholdningsapparater
og kontorudstyr med hensyn til strømforbrug i standbytilstand og slukket tilstand
6
.
Det blev besluttet at udelukke husholdningsopvaskemaskiner udstyret med en sensorbaseret
sikkerhedsfunktion (udformet til at modvirke vandudslip) fra de horisontale krav ved standby,
der er fastsat i den pågældende forordning
7
. Den foreslåede nye formel, der er udarbejdet til
beregning af energieffektivitetsindekset for husholdningsopvaskemaskiner, som
energieffektivitetsklasserne er baserede på, tager hensyn til det samlede årlige energiforbrug,
herunder energiforbruget under de to lavtforbrugende tilstande, hvorved det sikres, at der
opnås yderligere energieffektivitetsforbedringer vedrørende disse to parametre.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Øget udbredelse på markedet af energieffektive husholdningsopvaskemaskiner gennem en
revideret energimærkningsordning vil bidrage til at opnå det 20 % energibesparelsespotentiel,
der blev forudset i 2020 i handlingsplanen for energieffektivitet (KOM(2006) 545).
Gennemførelsen af direktiv 2010/30/EF
8
bidrager desuden til EU's mål om at opnå en
reduktion af drivhusgasemissioner på mindst 20 % inden 2020.
Fremme af markedsudbredelsen af effektive husholdningsopvaskemaskiner er i
overensstemmelse med Lissabonstrategien og den fornyede strategi for bæredygtig udvikling,
da den vil fremme investeringer i F&U og skabe lige markedsvilkår. Der er ligeledes
overensstemmelse med handlingsplanen for bæredygtigt forbrug, bæredygtig produktion og
en bæredygtig industripolitik (KOM(2008) 397).
Det vil også bidrage til målsætningen om at afkoble økonomisk vækst fra
ressourceanvendelsen, der blev fastsat i Europa 2020-strategien (KOM(2010) 2020) under
flagskibsinitiativet "Et ressourceeffektivt Europa".
(2)
HØRING AF BERØRTE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af berørte parter
Høringsmetoder, hovedmålgrupper og respondenternes overordnede profil
2
3
4
5
6
7
8
EUT L 374 af 27.12.2006, s. 10.
EUT L 37 af 13.2.2003, s. 24.
EFT L 37 af 13.2.2003, s. 19.
EUT L 27 af 30.1.2010, s. 1-19.
EUT L 339 af 18.12.2008, s. 45.
Hvis maskinen ikke har en sådan beskyttelsesfunktion, omfattes de to tilstande af de specifikke krav i
forordningen om standby.
EUT L 153 af 18.6.2010, s. 1.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916319_0004.png
De berørte parter blev hørt fra det første skridt af forundersøgelsen og gennem adskillige
offentlige høringer den 4. december 2008 og den 26. marts 2010, hvori deltog repræsentanter
for medlemsstaterne, miljøorganisationer (ngo'er), europæiske forbrugerorganisationer,
leverandører og distributører.
Kommissionen forelagde den 26. marts 2010 et bearbejdet arbejdsdokument med henblik på
offentlig høring af alle eksperter om tilpasning af energieffektivitetsklasserne i tråd med
artikel 10, stk. 4, litra d), i direktiv 2010/30/EU. Arbejdsdokumentet blev sendt ud en måned
inden mødet og uploadet til Kommissionens Circa-system sammen med de berørte parters
bemærkninger, der er modtaget skriftligt.
Sammenfatning af svarene og hvordan der er taget hensyn til dem
Alle bidragsydere under høringsforløbet støttede generelt oprettelsen
energieffektivitetsklasser med bemærkninger vedrørende følgende spørgsmål:
af
nye
Nogle berørte parter foreslog at indføre klasse A+++ på mærket fra starten, fordi
denne klasse allerede kunne gælde for nogle yderst effektive modeller fra
anvendelsesdatoen for den delegerede forordning. Udkastet blev ændret for at tage
højde herfor.
Udkastet til den delegerede forordning foreslog oprindeligt, at alle
husholdningsopvaskemaskiner – herunder dem, der var bragt i omsætning før det nye
energimærkes anvendelse – ville blive mærket og udstillet på salgsstedet i
overensstemmelse med de nye bestemmelser og det nye energimærke fra 16 måneder
efter offentliggørelsen af ordningen i EUT. Størstedelen af de berørte parter og
eksperterne støttede imidlertid det synspunkt, at de maskiner, der var bragt i
omsætning inden de nye foranstaltningers ikrafttrædelse, stadig kunne mærkes og
udstilles på salgsstedet i overensstemmelse med direktiv 97/17/EF. Udkastet blev
ændret for at tage højde herfor.
Berørte parter, navnlig leverandører og distributører, understregede, at de havde brug
for en overgangsperiode mellem den første anvendelsesdato for det nye mærke (12
måneder efter offentliggørelsen i EUT) og datoen for den obligatoriske angivelse af
de nye klasser i reklamer og teknisk salgsmateriale. Denne 4-måneders
overgangsperiode er nødvendig, for at de kan tilpasse og offentliggøre deres
salgsmateriale, kataloger eller websteder. Der er derfor i udkastet taget højde for
dette tidskrav.
Nogle berørte parter bad om at få måleusikkerheden mindsket. Den foreslåede
forordning bringer måleusikkerheden ned fra 15 % til 10 %. Muligheden for en
yderligere reduktion heraf bør vurderes i lyset af den round robin-test, der vil blive
foretaget i nær fremtid under det mandat, som Cenelec har fået med henblik på
udformningen af en ny prøvningsstandard.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916319_0005.png
Ekspertbistand
Relevante videnskabs-/ekspertområder
Forundersøgelsen af husholdningsopvaskemaskiner i forbindelse med direktiv 2009/125/EF
(tidl. direktiv 205/32/EF) om miljøvenligt design gav en solid teknisk, miljømæssig og
økonomisk analyse, der var direkte relevant for energimærkning. Den blev foretaget af et
konsortium af eksterne konsulenter på vegne af Kommissionens Generaldirektorat for
Transport og Energi (GD TREN), nu Generaldirektoratet for Energi (DG ENER), og forelagt
de berørte parter til gennemgang lige fra starten.
Væsentligste organisationer/eksperter, der er blevet hørt
Den forberedende undersøgelse blev udført i en åben procedure, hvor der blev taget hensyn til
bidrag fra relevante berørte parter, herunder leverandører og producentsammenslutninger,
miljøorganisationer, forbrugerorganisationer, eksperter fra EU- og EØS-lande og
internationale organisationer som Det Internationale Energiagentur (IEA).
Sammendrag af rådgivning, der er modtaget og anvendt
Der blev ikke nævnt nogle potentielt alvorlige risici, som kan gøre uoprettelig skade.
Den tekniske, miljømæssige og økonomiske analyse, der blev foretaget inden for rammerne af
forundersøgelsen, resulterede i henstillinger om krav til miljøvenligt design og mærkning.
Disse henstillinger blev anvendt som grundlag for fremsættelse af forslag til mulige
energieffektivitetsklasser til offentlig høring.
Offentliggørelse af eksperternes råd
Der blev oprettet en specifik hjemmeside for forundersøgelsen, hvor foreløbige resultater og
andet relevant materiale regelmæssigt blev offentliggjort med henblik på rettidig høring af de
berørte parter og indsendelse af bidrag. Skriftlige bemærkninger fra de berørte parter er opført
på en liste i de endelige rapporter. Der blev gjort reklame for hjemmesiden for undersøgelsen
på de specifikke hjemmesider om miljøvenligt design under Generaldirektoratet for Energi og
Transport (nu GD ENER) og Generaldirektoratet for Erhvervs- og Virksomhedspolitik.
Konsekvensanalyse
Mærkning skal overvejes sammen med andre muligheder såsom selvregulering eller fastsættelse af
krav til minimumsydelse (energieffektivitet). Der blev foretaget en konsekvensanalyse i henhold til
artikel 15, stk. 4, litra b), i direktiv 2005/32/EF, der også undersøgte mærkningsmuligheden. Følgende
muligheder blev opgivet i en tidlig fase:
– ingen indsats på EU-plan (nugældende lovgivning ville ikke blive ændret, og ingen ny lovgivning
ville blive vedtaget)
– støtte en frivillig forpligtelse (ingen blev foreslået)
– udelukkende vedtage nye krav til miljøvenligt design (uden revision af energimærkningsordningen)
– udelukkende revidere energimærkningsordningen (uden nye krav til miljøvenligt design).
Den mulighed, der så ud til at være den bedst egnede, og som alle berørte parter også foretrak, var at
revidere energimærkningsordningen og indføre krav til miljøvenligt design i en samordnet
fremgangsmåde.
Det vil sikre, at:
– igangværende energiforbedringer videreføres og fremmes
– loyal konkurrence og produktdifferentiering fortsat giver energiforbedringer
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– det omkostningseffektive energiforbrug opnås
– industriens konkurrenceevne støttes gennem udvidelsen af EU's indre marked for
bæredygtige produkter
– byrderne ikke bliver for store for leverandørerne, herunder små og mellemstore
virksomheder, idet der i overgangsperioderne tages hensyn til den tid, det tager at ændre
produkters design
– der ikke er negative virkninger for beskæftigelsen i EU.
(3)
FORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af forslaget
I forslaget fastsættes der nye obligatoriske informationskrav for markedsføring af
husholdningsopvaskemaskiner og udstillingsskilte på salgsstedet for at oplyse slutforbrugerne
om maskinernes energiforbrug under anvendelsen. Der indføres nye energieffektivitetsklasser
A+, A++ og A+++ på energimærket foruden klasse A såvel som krav til reklamer for disse
maskiner.
Retsgrundlag
Udkastet til den delegerede forordning gennemfører direktiv 2010/30/EU, særlig artikel 10.
Det er baseret på artikel 194 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Nærhedsprincippet
Udkastet til den delegerede forordning gennemfører direktiv 2010/30/EU i henhold til artikel
10.
Proportionalitetsprincippet
I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet går denne foranstaltning ikke ud over, hvad der er
nødvendigt for at opfylde målet.
Suppleringsforanstaltningens form er en delegeret forordning, der finder direkte anvendelse i alle
medlemsstater. Derved sikres det, at de nationale forvaltninger og EU-forvaltningerne ikke vil få
omkostninger i forbindelse med gennemførelsen af suppleringsbestemmelserne i national lovgivning.
Hvad angår overensstemmelsesvurdering, er der ingen ekstraomkostninger med hensyn til den
nuværende situation, hvor energimærkning allerede er obligatorisk.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Foreslået reguleringsmiddel: delegeret forordning.
Andre midler ville ikke være hensigtsmæssige af følgende årsag:
Det foreslåede initiativ består i en delegeret forordning (om supplering af direktiv 2010/30/EF, fordi
initiativets mål opfyldes mest effektivt gennem fuldt harmoniserede krav (herunder rettidig
ikrafttrædelse) i hele EU, der kan sikre fri bevægelighed for overensstemmende apparater og modvirke
fragmentering af markedet.
(4)
BUDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Forslaget har ingen konsekvenser for EU's budget.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(5)
YDERLIGERE OPLYSNINGER
Fornyet gennemgang/revision/udløbsklausul
Forslaget indeholder en klausul om revision.
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
Den foreslåede retsakt er EØS-relevant og bør derfor omfatte hele EØS-området.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916319_0008.png
KOMMISSIONENS DELEGEREDE FORORDNING (EU) Nr. …/…
af 28.9.2010
om supplering af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/30/EF for så vidt angår
energimærkning af husholdningsopvaskemaskiner
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-KOMMISSIONEN HAR -
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/30/EU om angivelse af
energirelaterede produkters energi- og ressourceforbrug ved hjælp af mærkning og
standardiserede vareoplysninger
9
, særlig artikel 10, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Kommissionen skal i henhold til direktiv 2010/30/EU vedtage delegerede retsakter
med hensyn til mærkning af energirelaterede produkter, som rummer betydelige
energisparemuligheder og udviser stor spredning i præstationsniveauerne for de
samme funktionelle egenskaber.
Bestemmelser vedrørende energimærkning af husholdningsopvaskemaskiner blev
fastsat ved Kommissionens direktiv 97/17/EF af 16. april 1997 om
gennemførelsesbestemmelser til Rådets direktiv 92/75/EØF for så vidt angår
energimærkning af husholdningsopvaskemaskiner
10
.
Husholdningsopvaskemaskiner tegner sig for en væsentlig del af EU-husholdningernes
samlede elforbrug. Der er stadig omfattende muligheder for at nedbringe
husholdningsopvaskemaskiners elforbrug ud over de besparelser, der allerede er
opnået.
Kommissionens direktiv 97/17/EF bør ophæves, og der bør fastsættes nye
bestemmelser i denne forordning for at sikre, at energimærket giver leverandørerne et
dynamisk incitament til yderligere forbedringer af husholdningsopvaskemaskiners
energieffektivitet og fremskynder markedets omstilling til energieffektiv teknologi.
Oplysningerne på mærkningen bør fremkomme ved pålidelige, nøjagtige og
reproducerbare måleprocedurer under anvendelse af de nyeste, almindeligt anerkendte
målemetoder,
herunder
harmoniserede
standarder
fra
de
europæiske
standardiseringsorganer, når sådanne er vedtaget, jf. bilag I til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 98/34/EF af 22. juni 1998 om en informationsprocedure med hensyn
til tekniske standarder og forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets
tjenester
11
.
Nærværende forordning bør fastlægge en ensartet udformning og et ensartet indhold
for energimærket til husholdningsopvaskemaskiner.
EUT L 153 af 18.6.2010, s. 1.
EFT L 118 af 7.5.1997, s. 1.
EFT L 204 af 21.7.1998, s. 37.
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
9
10
11
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(7)
(8)
Desuden bør den stille krav til den tekniske dokumentation og oplysningsskemaet for
husholdningsopvaskemaskiner.
Denne forordning bør desuden indeholde krav til de oplysninger, der skal gives ved
enhver form for fjernsalg samt i reklamer og teknisk salgsmateriale for
husholdningsopvaskemaskiner.
Det er hensigtsmæssigt at indføre en bestemmelse om en gennemgang af denne
forordnings bestemmelser under hensyntagen til den tekniske udvikling.
For at lette overgangen fra direktiv 97/17/EF til nærværende forordning bør
husholdningsopvaskemaskiner, som er forsynet med et energimærke i
overensstemmelse med nærværende forordning, anses for at opfylde kravene i direktiv
97/17/EF.
Direktiv 97/17/EØF bør derfor ophæves —
(9)
(10)
(11)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
Genstand og anvendelsesområde
Denne forordning fastsætter krav til mærkning og angivelse af supplerende oplysninger for
husholdningsopvaskemaskiner
med
almindelig
elnettilslutning
og
husholdningsopvaskemaskiner med almindelig elnettilslutning, der også kan drives af
batterier, herunder husholdningsopvaskemaskiner solgt til anden brug end i husholdninger og
husholdningsopvaskemaskiner til indbygning.
Artikel 2
Definitioner
I denne forordning finder ud over definitionerne i artikel 2 i direktiv 2010/30/EU følgende
definitioner anvendelse:
1)
"husholdningsopvaskemaskine": en maskine, der vasker, skyller og tørrer tallerkener,
glas, bestik og køkkenredskaber ved anvendelse af kemiske, mekaniske, termiske og
elektriske midler, og som er konstrueret til først og fremmest at anvendes til ikke-
erhvervsmæssige formål
"husholdningsopvaskemaskine til indbygning": en husholdningsopvaskemaskine
beregnet på indbygning i et skab, en vægniche eller lignende, og som kræver
montering af afsluttende beklædning
"kuvert": et nærmere bestemt sæt af porcelæn, glas og bestik til én persons brug
"nominel kapacitet": det antal kuverter og serveringsskåle og -fade, som
husholdningsopvaskemaskinen af leverandøren er angivet til at kunne behandle, når
den er fyldt efter leverandørens anvisninger
"program": en række funktioner, som er foruddefinerede, og som af leverandøren er
erklæret egnede til bestemte niveauer af tilsnavsning af servicet og/eller bestemte
typer af service og køkkengrej, og som tilsammen udgør en fuld cyklus
"programvarighed": den tid, der går fra programmets start til programmets afslutning,
ekskl. eventuel brugerindstillet forskudt start
"cyklus": en komplet vaske-, skylle- og tørreproces som defineret for det valgte
program
2)
3)
4)
5)
6)
7)
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8)
"slukket tilstand": en tilstand, hvor husholdningsopvaskemaskinen er blevet slukket
ved hjælp af betjeningsanordninger eller knapper, som slutbrugeren har adgang til,
og som er beregnet til brug af slutbrugeren ved normal anvendelse for at opnå det
laveste elforbrug, som kan vedvare i et ubestemt tidsrum, mens
husholdningsopvaskemaskinen er tilsluttet en strømkilde og anvendes i
overensstemmelse med leverandørens anvisninger; hvis der ikke findes
betjeningsanordninger eller knapper, som slutbrugeren har adgang til, forstås ved
"slukket
tilstand"
den
tilstand,
der
indtræder,
når
man
lader
husholdningsopvaskemaskinen gå tilbage til steady state-strømforbrug af sig selv
"left on-tilstand": den tilstand med det laveste strømforbrug, som kan vedvare i et
ubestemt tidsrum efter afslutning af programmet og tømning af
husholdningsopvaskemaskinen, uden at slutbrugeren foretager sig yderligere
"ækvivalent
husholdningsopvaskemaskine":
en
model
af
en
husholdningsopvaskemaskine, der er bragt i omsætning med samme nominelle
kapacitet, samme tekniske egenskaber og samme egenskaber med hensyn til
ydeevne, energi- og vandforbrug og emission af luftbåren støj som en anden
husholdningsopvaskemaskinemodel, der af samme leverandør er bragt i omsætning
under en anden handelskode
"slutbruger": en forbruger,
husholdningsopvaskemaskine
som
køber
eller
forventes
at
købe
en
9)
10)
11)
12)
"salgssted": lokalitet, hvor husholdningsopvaskemaskiner udstilles eller udbydes til
salg, leje eller køb på afbetaling.
Artikel 3
Leverandørernes ansvarsområder
Leverandører sørger for, at:
a)
b)
c)
d)
alle husholdningsopvaskemaskiner leveres med et trykt energimærke i den
udformning og med de oplysninger, der er anført i bilag I
der stilles et oplysningsskema til rådighed, jf. bilag II
den tekniske dokumentation, jf. bilag III, på anmodning stilles til rådighed for
medlemsstaternes myndigheder og Kommissionen
reklamer vedrørende en specifik husholdningsopvaskemaskinemodel indeholder
energieffektivitetsklassen, hvis reklamen anfører energirelaterede oplysninger eller
pris
teknisk salgsmateriale vedrørende en specifik husholdningsopvaskemaskinemodel,
der beskriver dens specifikke tekniske parametre, indeholder den pågældende models
energieffektivitetsklasse.
Artikel 4
Forhandlernes ansvarsområder
Forhandlere sørger for, at:
a)
husholdningsopvaskemaskiner på salgsstedet har det i artikel 3, litra a), omhandlede
energimærke fra leverandøren anbragt udvendig på apparatets for- eller overside, så
det er klart synligt og ikke skjult
e)
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
b)
husholdningsopvaskemaskiner, der udbydes til salg, leje eller køb på afbetaling på en
sådan måde, at slutbrugeren ikke kan forventes at have set
husholdningsopvaskemaskinen udstillet, bringes i omsætning med de af leverandøren
givne oplysninger, jf. bilag IV
reklamer vedrørende en specifik husholdningsopvaskemaskinemodel indeholder en
henvisning til dens energieffektivitetsklasse, hvis reklamen anfører energirelaterede
oplysninger eller pris
teknisk salgsmateriale vedrørende en specifik husholdningsopvaskemaskinemodel,
der beskriver dens specifikke tekniske parametre, indeholder en henvisning til den
pågældende models energieffektivitetsklasse.
Artikel 5
Målemetoder
c)
d)
De i artikel 3 og 4 omhandlede oplysninger skal være fremkommet ved pålidelige, nøjagtige
og reproducerbare målemetoder under anvendelse af de nyeste, almindeligt anerkendte
målemetoder.
Artikel 6
Verifikationsprocedure i forbindelse med markedstilsyn
Medlemsstaterne følger fremgangsmåden i bilag V, når de vurderer overensstemmelsen af den
angivne energieffektivitetsklasse, det årlige energiforbrug, det årlige vandforbrug,
tørreevneindekset, programvarigheden, elforbruget i slukket tilstand og left on-tilstand,
varigheden af left on-tilstanden og emissionen af luftbåren støj.
Artikel 7
Revision
Kommissionen gennemgår denne forordning i lyset af den teknologiske udvikling senest fem
år efter dens ikrafttrædelse. Ved denne lejlighed vurderes navnlig måletolerancerne i bilag V.
Artikel 8
Ophævelse
Direktiv 97/17/EØF ophæves fra den [datoen indsættes: 12 måneder efter denne forordnings
ikrafttrædelse].
Artikel 9
Overgangsbestemmelser
1.
Artikel 3, litra d) og e), og artikel 4, litra b), c) og d), gælder ikke for trykte reklamer
og trykt teknisk salgsmateriale, der er offentliggjort før den [dato indsættes: 16
måneder efter forordningens offentliggørelse i
Den Europæiske Unions Tidende].
Husholdningsopvaskemaskiner bragt i omsætning før den (dato indsættes: 12
måneder efter den delegerede forordnings offentliggørelse i
Den Europæiske Unions
Tidende]
skal være i overensstemmelse med bestemmelserne i direktiv 97/17/EF.
Hvis der er vedtaget en gennemførelsesforanstaltning for Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/125/EF om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt
design
af
energirelaterede
produkter,
for
vidt
angår
2.
3.
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
husholdningsopvaskemaskiner, anses husholdningsopvaskemaskiner, som overholder
bestemmelserne vedrørende opvaskevnekrav i denne gennemførelsesforansstaltning,
og som overholder bestemmelserne i denne forordning, og som bringes i omsætning
eller udbydes til salg, leje eller køb på afbetaling inden den [dato indsættes: 12
måneder efter forordningens ikrafttræden], for at opfylde kravene i direktiv
97/17/EF.
Artikel 10
Ikrafttrædelse og anvendelse
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Den anvendes fra [dato indsættes: 12 måneder efter denne forordnings ikrafttrædelse]. Artikel
3, litra d) og e), og artikel 4, litra b), c) og d), anvendes fra den [dato indsættes: 12 måneder
efter forordningens ikrafttrædelse]
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den 28.9.2010
På Kommissionens vegne
Formand
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916319_0013.png
BILAG I
Energimærket
1.
E
NERGIMÆRKET
I
II
III
IV
V
VI
VII
VIII
[* Forordningens nummer tilføjes inden offentliggørelse i EUT.]
1)
Følgende oplysninger skal fremgå af energimærket:
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I.
II.
leverandørens navn eller varemærke
leverandørens modelidentifikation, hvor 'modelidentifikation' betyder den kode
(oftest alfanumerisk), hvormed en specifik model husholdningsopvaskemaskine
skelnes fra andre modeller med samme varemærke eller leverandørnavn
energieffektivitetsklasse, jf. bilag VI, punkt 1; pileindikatoren for
husholdningsopvaskemaskinens energieffektivitetsklasse placeres på samme
højde som pileindikatoren for den relevante energieffektivitetsklasse
årligt energiforbrug (AE
C
) i kWh/år, rundet op til nærmeste hele tal og beregnet
i overensstemmelse med punkt 1, litra b), i bilag VII
årligt vandforbrug (AW
C
) i liter/år, rundet op til nærmeste hele tal og beregnet i
overensstemmelse med punkt 3 i bilag VII
tørreevneklasse, jf. bilag VI, punkt 2
III.
IV.
V.
VI.
VII. nominel kapacitet, anført i kuverter, for en normalcyklus
VIII. emissionen af luftbåren støj udtrykt som dB(A) re 1 pW, afrundet til nærmeste
hele tal.
2)
Energimærket udformes i overensstemmelse med punkt 2. Uanset dette kan der for en
model, som har fået tildelt et EU-miljømærke i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 66/2010, anbringes en kopi af EU-miljømærket her.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916319_0015.png
2.
U
DFORMNING
Energimærkets udformning skal være i overensstemmelse med figuren herunder.
[* Forordningens nummer tilføjes inden offentliggørelse i EUT.]
Forklaringer:
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916319_0016.png
a)
Energimærket skal være mindst 110 mm bredt og 220 mm højt. Hvis mærket
trykkes i større format, skal dets indhold opfylde ovenstående specifikationer
forholdsmæssigt.
Baggrunden skal være hvid.
Farverne er angivet i CMYK – cyan, magenta, gul og sort – som i dette
eksempel: 00-70-X-00: 0 % cyan, 70 % magenta, 100 % gul, 0 % sort.
Energimærket skal opfylde alle følgende krav (tallene henviser til ovenstående
figur):
Linjebredde:
5 pt – farve: Cyan 100 % – afrundede hjørner: 3,5 mm.
EU-logo
— farver: X-80-00-00 og 00-00-X-00.
Energilogo:
farve: X-00-00-00.
Piktogram som
energilogo (tilsammen): bredde: 92 mm, højde: 17 mm.
vist;
EU-logo
og
b)
c)
d)
Linje under logoer:
1 pt – farve: Cyan 100 % – længde: 92,5 mm.
Skala fra A til G
Pil:
højde: 7 mm, mellemrum: 0,75 mm – farver:
Bedste klasse: X-00-X-00
Anden klasse: 70-00-X-00
Tredje klasse: 30-00-X-00
Fjerde klasse: 00-00-X-00
Femte klasse: 00-30-X-00
Sjette klasse: 00-70-X-00
Dårligste klasse: 00-X-X-00.
Tekst:
Calibri bold 18 pt, versaler og hvid; '+'-symboler: Calibri bold 12 pt,
versaler, hvid, opstillet på en linje.
Energieffektivitetsklasse
Pil:
bredde: 26 mm, højde: 14 mm, 100 % sort.
Tekst:
Calibri bold 29 pt, versaler og hvid; '+'-symboler: Calibri bold 18 pt,
versaler, hvid, opstillet på en linje.
Energi
Tekst:
Calibri regular 11 pt, versaler, 100 % sort.
Årligt energiforbrug
Ramme:
2 pt – farve: Cyan 100 % – afrundede hjørner: 3,5 mm.
Tal:
Calibri bold 37 pt, 100 % sort.
Anden linje:
Calibri regular 17 pt, 100 % sort.
Årligt vandforbrug:
Piktogram som vist
Ramme:
2 pt – farve: Cyan 100 % – afrundede hjørner: 3,5 mm.
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916319_0017.png
Tal:
Calibri bold 24 pt, 100 % sort; og Calibri regular 16 pt, 100 % sort.
Tørreevneklasse:
Piktogram som vist
Ramme:
2 pt – farve: Cyan 100 % – afrundede hjørner: 3,5 mm.
Tal:
Calibri regular 16 pt, vandret skala
Calibri bold 22 pt, vandret skala 75 %, 100 % sort;
Nominel kapacitet:
Piktogram som vist
Ramme:
2 pt – farve: Cyan 100 % – afrundede hjørner: 3,5 mm.
Tal:
Calibri bold 24 pt, 100 % sort; og Calibri regular 16 pt, 100 % sort.
Støj:
Piktogram som vist
Ramme:
2 pt – farve: Cyan 100 % – afrundede hjørner: 3,5 mm.
Tal:
Calibri bold 24 pt, 100 % sort; og Calibri regular 16 pt, 100 % sort.
Leverandørens navn eller varemærke
Leverandørens modelbetegnelse
Leverandørens navn eller varemærke og modelidentifikation skal kunne stå i et
felt på
92 x 15 mm.
Forordningens nummer:
Calibri bold 9 pt, 100 % sort.
75 %,
100 %
sort;
og
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916319_0018.png
BILAG II
Oplysningsskema
1.
Oplysningerne i oplysningsskemaet for husholdningsopvaskemaskiner gives i
følgende rækkefølge og medtages i produktbrochuren og andet materiale, der følger
med produktet:
a)
b)
leverandørens navn eller varemærke
leverandørens modelidentifikation, der er den kode (oftest alfanumerisk),
hvormed en specifik model husholdningsopvaskemaskine skelnes fra andre
modeller med samme varemærke eller leverandørnavn
nominel kapacitet, anført i kuverter, for en normalcyklus
energieffektivitetsklasse, jf. bilag VI, punkt 1
hvis husholdningsopvaskemaskinen har modtaget 'EU-miljømærket' i henhold
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 66/2010
12
, kan dette
anføres
årligt energiforbrug (AE
C
) i kWh/år, rundet op til nærmeste hele tal og beregnet
i overensstemmelse med punkt 1, litra b), i bilag VII. Det beskrives som
"energiforbrug 'X' kWh/år på grundlag af 280 normale opvaskecyklusser med
maskinen tilsluttet koldt vand og til forbrug i laveffekttilstandene. Det faktiske
energiforbrug afhænger af, hvorledes maskinen benyttes"
den normale opvaskecyklus' energiforbrug (E
t
)
elforbrug i slukket tilstand og left on-tilstand (
P
o
og
P
l
)
årligt vandforbrug (AW
C
) i l/år, rundet op til nærmeste hele tal og beregnet i
overensstemmelse med punkt 3 i bilag VII; det beskrives som: "vandforbrug 'X'
l/år på grundlag af 280 normale opvaskecyklusser. Det faktiske vandforbrug
afhænger af, hvorledes maskinen benyttes”
tørreevneklassen bestemmes i overensstemmelse med bilag VI, punkt 2, og
udtrykkes som "Tørreevneklasse 'X' på skalaen A (mest effektiv) til G (mindst
effektiv)". Angives disse oplysninger i en tabel, kan de udtrykkes på anden
måde, forudsat det er klart, at skalaen går fra A (mest effektiv) til G (mindst
effektiv)
angivelse af, at "normalprogrammet" er den normale opvaskecyklus, som
energimærket og oplysningsskemaet henviser til, at dette program er egnet til
opvask af normalt snavset service, og at det er det mest effektive program med
hensyn til det kombinerede energi- og vandforbrug for den pågældende type
service
programvarigheden for den normale opvaskecyklus, i minutter og afrundet til
nærmeste hele minut
varigheden af left on-tilstanden (T
l
), hvis husholdningsopvaskemaskinen er
udstyret med et energistyringssystem
emissionen af luftbåren støj udtrykt som dB(A) re 1 pW, afrundet til nærmeste
hele tal
c)
d)
e)
f)
g)
h)
i)
j)
k)
l)
m)
n)
12
EUT L 27 af 30.1.2010, s. 1.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
o)
2.
3.
hvis modellen er beregnet til indbygning, skal dette anføres.
Et oplysningsskema kan omfatte flere husholdningsopvaskemaskinemodeller fra
samme leverandør.
Oplysningerne i oplysningsskemaet kan fremlægges i form af en kopi af
energimærket, i farver eller sort-hvid. Vælges denne løsning, skal de oplysninger i
punkt 1, som ikke er angivet på energimærket, også anføres.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916319_0020.png
BILAG III
Teknisk dokumentation
1.
Den i artikel 3, litra c), omhandlede tekniske dokumentation skal omfatte:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
leverandørens navn og adresse
en generel beskrivelse af opvaskemaskinemodellen, som skal være tilstrækkelig
fyldestgørende til entydigt og let at identificere denne
i givet fald referencerne til de harmoniserede standarder, der er anvendt
i givet fald de øvrige tekniske standarder og specifikationer, der er anvendt
identitet og underskrift for den person, der er beføjet til at skrive under med
bindende virkning for leverandøren
følgende tekniske parametre for måling:
i)
ii)
iii)
vi)
v)
vi)
vii)
g)
2.
energiforbrug
vandforbrug
programvarighed
tørreevne
effektforbrug i "slukket tilstand"
energiforbrug i " left on-tilstand"
varighed af left on-tilstand
viii) emission af luftbåren støj
resultaterne af beregninger udført i overensstemmelse med bilag VII.
Hvis de oplysninger, der indgår i den tekniske dokumentation for en bestemt
opvaskemaskinemodel, er fremkommet ved beregninger på grundlag af design
og/eller ekstrapolering ud fra andre ækvivalente opvaskemaskiner, skal
dokumentationen nøje beskrive sådanne beregninger og/eller ekstrapoleringer og
prøvninger, som leverandøren har udført for at kontrollere nøjagtigheden af
beregningsresultaterne. Dokumentationen skal også omfatte en fortegnelse over alle
andre modeller af ækvivalente husholdningsopvaskemaskiner, hvor oplysningerne er
fremkommet på samme grundlag.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916319_0021.png
BILAG IV
Oplysninger, der skal gives til slutbrugere, der ikke kan forventes at have set produktet
udstillet
1.
De oplysninger, der er omhandlet i artikel 4, litra b), angives i følgende rækkefølge:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
g)
2.
energieffektivitetsklasse, jf. bilag VI, punkt 1
nominel kapacitet, anført i kuverter, for en normalcyklus
årligt energiforbrug (AE
C
) i kWh/år, rundet op til nærmeste hele tal, beregnet i
overensstemmelse med bilag VII, punkt 1, litra b)
årligt vandforbrug (AW
C
) i liter/år, rundet op til nærmeste hele tal, beregnet i
overensstemmelse med bilag VII, punkt 3
tørreevneklasse, jf. bilag VI, punkt 2
emissionen af luftbåren støj udtrykt i dB(A) re 1 pW, afrundet til nærmeste
hele tal
hvis modellen er beregnet til indbygning, skal dette anføres.
Angives yderligere oplysninger fra oplysningsskemaet, udformes de som vist i bilag
II og tilføjes ovenstående liste i den rækkefølge, som er fastsat for
oplysningsskemaet.
Alle de i dette bilag omhandlede oplysninger skal trykkes eller vises i en størrelse og
skrifttype, der gør dem let læselige.
3.
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916319_0022.png
BILAG V
Verifikationsprocedure i forbindelse med markedstilsyn
Ved kontrol af overensstemmelse med kravene i artikel 3 og 4 tester medlemsstaternes
myndigheder en enkelt husholdningsopvaskemaskine. Hvis de målte parametre ikke stemmer
overens med de af leverandøren angivne værdier inden for de måletolerancer, der er fastlagt i
tabel 1, udføres der målinger af yderligere tre husholdningsopvaskemaskiner. Det aritmetiske
gennemsnit af de målte værdier for disse tre husholdningsopvaskemaskiner skal være i
overensstemmelse med kravene inden for de tolerancer, der er fastlagt i tabel 1, undtagen for
energiforbruget, hvor den målte værdi ikke må overstige den nominelle
E
t
–værdi med mere
end 6 %.
I
modsat
fald
anses
modellen
og
andre
ækvivalente
modeller
af
husholdningsopvaskemaskiner ikke for at være i overensstemmelse med kravene i artikel 3 og
4.
Medlemsstaternes myndigheder anvender pålidelige og reproducerbare måleprocedurer, som
tager hensyn til alment anerkendte målemetoder, herunder metoder beskrevet i dokumenter,
hvis referencenumre er offentliggjort med dette formål i Den Europæiske Unions Tidende.
Tabel 1
Målt parameter
Årligt energiforbrug
Vandforbrug
Tørreevneindeks
Energiforbrug
Programvarighed
Effektforbrug i slukket tilstand og left on-tilstand
Tolerancer
Den målte værdi må ikke overstige den nominelle
værdi* for
AE
C
med mere end 10 %.
Den målte værdi må ikke overstige den nominelle
værdi for
W
t
med mere end 10 %.
Den målte værdi må ikke ligge mere end 19 %
under den nominelle værdi for
I
D
.
Den målte værdi må ikke overstige den nominelle
E
t
–værdi med mere end 10 %.
Den målte værdi må ikke overstige den nominelle
T
t
-værdi med mere end 10 %.
Den målte værdi for effektforbrug
P
o
og
P
l
1,00 W eller derover må ikke overstige den
nominelle værdi med mere end 10 %. Den målte
værdi for effektforbrug
P
o
og
P
l
på højst 1,00 W
må ikke overstige den nominelle værdi med mere
end 0,10 W.
Den målte værdi må ikke overstige den nominelle
T
l
-værdi med mere end 10 %.
Den målte værdi skal overholde den nominelle
værdi.
Varighed af left on-tilstand
Emission af luftbåren støj
* Ved "nominel værdi" forstås den værdi, der er angivet af leverandøren
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916319_0023.png
BILAG VI
Energieffektivitetsklasser og tørreevneklasser
1.
E
NERGIEFFEKTIVITETSKLASSE
bestemmes
ud
fra
dens
i
En husholdningsopvaskemaskines energieffektivitetsklasse
energieffektivitetsindeks (EEI), jf. tabel 1.
Energieffektivitetsindekset (EEI) for en
overensstemmelse med bilag VII, punkt 1.
husholdningsopvaskemaskine
bestemmes
Tabel 1: Energieffektivitetsklasse
Energieffektivitetsklasse
A+++ (mest effektiv)
A++
A+
A
B
C
D (mindst effektiv)
2.
T
ØRREEVNEKLASSER
bestemmes
ud
fra
dens
Energieffektivitetsindeks
EEI
< 50
50
EEI
< 56
56
EEI
< 63
63
EEI
< 71
71
EEI
< 80
80
EEI
< 90
EEI ≥ 90
En
husholdningsopvaskemaskines
tørreevneklasse
energieffektivitetsindeks (I
D
), jf. tabel 2.
Tabel 2: Tørreevneklasser
Tørreevneklasse
A (mest effektiv)
B
C
D
E
F
G (mindst effektiv)
Tørreevneindeks
I
D
> 1,08
1,08
I
D
> 0,86
0,86
I
D
>0,69
0,69
I
D
> 0,55
0,55
I
D
> 0,44
0,44
I
D
> 0,33
I
D
0,33
Tørreevneindekset (I
D
) bestemmes i overensstemmelse med bilag VII, punkt 2.
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916319_0024.png
BILAG VII
Metode til beregning af energieffektivitetsindeks, tørreevneindeks og vandforbrug
1.
B
EREGNING AF ENERGIEFFEKTIVITETSINDEKS
Ved beregningen af energieffektivitetsindekset (EEI) for en husholdningsopvaskemaskine
sammenlignes det årlige elforbrug for en given opvaskemaskine med dens årlige standard-
elforbrug.
a)
Energieffektivitetsindekset (EEI) beregnes som følger og afrundes til én decimal:
EEI
�½
AE
C
SAE
C
100
hvor:
AE
C
= husholdningsopvaskemaskinens årlige energiforbrug
SAE
C
= det årlige standardenergiforbrug for husholdningsopvaskemaskinen.
b)
Det årlige energiforbrug (AE
c
) beregnes i kWh/år som følger og afrundes til to
decimaler:
525600
(
T
t
280)
525600
(
T
t
280)
P
o
P
l
2
2
AE
C
�½
E
t
280
60
1000
i)
hvor:
E
t
= energiforbruget for normalcyklussen, i kWh og afrundet til tre decimaler
P
l
= effekt i "left on-tilstand" for den normale opvaskecyklus, i W og afrundet
til to decimaler
P
o
= effekt i "slukket tilstand" for den normale opvaskecyklus, i W og afrundet
til to decimaler
T
t
= programvarighed for den normale opvaskecyklus, i minutter og afrundet til
nærmeste hele minut
280 = det samlede antal normale opvaskecyklusser pr. år.
ii)
Når husholdningsopvaskemaskinen er udstyret med et energistyringssystem,
hvor den automatisk skifter til slukket tilstand efter programmets afslutning,
beregnes
AE
C
under hensyntagen til den faktiske varighed af left on-tilstanden
efter følgende formel:
AE
C
�½
E
t
280
hvor:
(
P
l
T
l
280)
P
o
525600
(
T
t
280)
(
T
l
280)
�½
60
1000
T
l
= målt varighed i "left on-tilstand" for den normale opvaskecyklus, i
minutter og afrundet til nærmeste hele minut
280 = det samlede antal normale opvaskecyklusser pr. år.
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916319_0025.png
c)
Det årlige standard-energiforbrug (SAE
C
) beregnes i kWh/år som følger og afrundes
til to decimaler:
i)
for husholdningsopvaskemaskiner med en nominel kapacitet ps ≥ 10 og bredde
> 50 cm:
SAE
C
�½
7.0
ps
378
ii)
for husholdningsopvaskemaskiner med en nominel kapacitet på
ps
≤ 9 og
husholdningsopvaskemaskiner med en nominel kapacitet på 9 <
ps
≤ 11 og
bredde ≤ 50 cm:
SAE
C
�½
25.2
ps
126
hvor:
ps
= antal kuverter.
2.
B
EREGNING AF TØRREEVNEINDEKS
Ved beregning af tørreevneindekset (I
D
) for en husholdningsopvaskemaskine sammenlignes
husholdningsopvaskemaskinens tørreevne med referenceopvaskemaskinens tørreevne, og
denne referenceopvaskemaskine skal have de karakteristika, der er angivet i alment
anerkendte målemetoder på området, herunder metoder beskrevet i dokumenter, hvis
referencenumre er offentliggjort med dette formål i Den Europæiske Unions Tidende.
a)
Tørreevneindekset (I
D
) beregnes som følger og afrundes til to decimaler:
1
n
D
T
,
i
ln
I
D
�½ 
ln
n
i
�½
1
D
R
,
i
I
D
= exp(lnI
D
)
hvor:
D
T,i
= husholdningsopvaskemaskinens tørreevne ved prøvning gennem én
prøvningscyklus (i)
D
R,i
= referencehusholdningsopvaskemaskinens
prøvningscyklus (i)
n
= antal prøvningscyklusser, n ≥ 5.
b)
Tørreevnen (D) er det gennemsnitlige tørringsresultat for hver genstand i maskinen
efter afslutning af den normale opvaskecyklus. Tørringsresultatet beregnes som
angivet i tabel 1:
Tabel 1
Antal vandspor (W
T
) eller våde Samlet vådt areal (Aw) i mm
2
striber (W
S
)
W
T
= 0 og
W
S
= 0
1 <
W
T
≤ 2 eller
W
S
= 1
2 <
W
T
eller
W
S
= 2
Ikke relevant
Aw
< 50
Aw
> 50
Tørringsresultat
tørreevne
gennem
én
2 (mest effektiv)
1
0 (mindst effektiv)
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916319_0026.png
eller
W
S
= 1 og
W
T
=1
3.
B
EREGNING AF ÅRLIGT VANDFORBRUG
En opvaskemaskines årlige vandforbrug (AW
C
) angives i liter og afrundes til nærmeste hele
tal og beregnes således:
AW
C
�½
W
t
280
hvor:
Wt
= vandforbruget for normalcyklussen, i liter og afrundet til én decimal.
DA
26
DA