Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 87
Offentligt
916318_0001.png
EUROPA-KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 28.9.2010
K(2010) 6477 endelig
KOMMISSIONENS DELEGEREDE FORORDNING (EU) Nr. …/…
af 28.9.2010
om supplering af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/30/EF for så vidt angår
energimærkning af husholdningsvaskemaskiner
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916318_0002.png
BEGRUNDELSE
(1)
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Begrundelse og formål
Husholdningsvaskemaskiner er omfattet af
Kommissionens direktiv 95/12/EF om
gennemførelsesbestemmelser til Rådets direktiv 92/75/EF for så vidt angår energimærkning
af vaskemaskiner.
Med den herved indførte ordning gives der standardoplysninger om
husholdningsvaskemaskinernes energiforbrug, i og med at produkterne klassificeres i en skala
fra A til G.
Da der som følge af den senere tids ændringer på markedet er behov for en revision af
mærkningsordningen, er 'våde' husholdningsapparater (dvs. husholdningsvaskemaskiner og
opvaskemaskiner) i
Handlingsplanen for energieffektivitet: Udnyttelse af potentialet
1
udpeget
som en af de 14 prioriterede produktgrupper, som den gældende mærkningsordning bør
ajourføres for.
Formålet med denne delegerede forordning er at indføre nye og mere ambitiøse
energieffektivitetsklasser med henblik på at tilpasse dem til den teknologiske udvikling og
gøre ordningen mere dynamisk. Den supplerer udkastet til Kommissionens forordning om
gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF for så vidt angår krav
til miljøvenligt design af husholdningsvaskemaskiner
Den generelle baggrund
Den manglende succes på markedet kan forklares ved, at energieffektive
husholdningsvaskemaskiner sædvanligvis er dyrere på anskaffelsestidspunktet, selv om de
kan betyde væsentlige omkostningsbesparelser i produktets levetid. Fordelene er ofte uklare
eller irrelevante for den person, der træffer købsbeslutningen.
Dette problem har man i de sidste 12 år søgt at løse gennem den mærkningsordning, der er
fastlagt i direktiv 95/12/EF, og som har ført til en forbedring af energieffektiviteten på 24 %.
Da 90 % af produkterne er klassificeret i klasse A, giver mærkningsordningen ikke længere
mulighed for produktdifferentiering på trods af det teknologiske potentiale herfor.
Ifølge den forberedende undersøgelse tegnede det samlede antal husholdningsvaskemaskiner
på 167 millioner enheder sig for et årligt elforbrug på 35 TWh og for 18 mio. t CO
2
-
ækvivalens i 2005 (EU-27), hvilket vil stige til 37,7 TWh i 2020, hvis det ikke gribes
yderligere ind. Det skønnes, at den kombinerede virkning af de foreslåede krav til
miljøvenligt design og den reviderede mærkningsordning vil føre til en reduktion på 1,5 TWh
i 2020 og 2,7 TWh i 2025 i forhold til referencescenariet.
Gældende bestemmelser på det område, som forslaget vedrører
Ud over udkastet til Kommissionens forordning om gennemførelse af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/125/EF for så vidt angår krav til miljøvenligt design af
husholdningsvaskemaskiner
er
følgende
bestemmelser
relevante
for
husholdningsvaskemaskiner:
1
KOM(2006) 545.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916318_0003.png
– Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/95/EF
2
af 12. december 2006 om
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om elektrisk materiel bestemt til anvendelse
inden for visse spændingsgrænser (lavspændingsdirektivet)
– Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/96/EF
3
af 27. januar 2003 om affald af
elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE-direktivet)
– Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/95/EF
4
af 27. januar 2003 om begrænsning
af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (RoHS-direktivet)
– Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 66/2010
5
af 25. november 2009 om
EU-miljømærket
– Kommissionens forordning nr. 1275/2008 om gennemførelse af direktiv 2005/32/EF for så
vidt angår krav til miljøvenligt design af elektriske og elektroniske husholdningsapparater
og kontorudstyr med hensyn til strømforbrug i standbytilstand og slukket tilstand
6
.
Det blev besluttet at udelukke husholdningsvaskemaskiner udstyret med en sensor-baseret
sikkerhedsmekanisme (til forhindring af vandlægkage) fra de horisontale krav vedrørende
standby, som er fastsat i nævnte forordning
7
. Den foreslåede nye formel til beregning af det
energieffektivitetsindeks for husholdningsvaskemaskiner, som energieffektivitetsklasserne er
baseret på, tager hensyn til det samlede årlige energiforbrug, herunder energiforbruget i de to
lavtforbrugende tilstande, og sikrer således, at der opnås yderligere forbedringer i
energieffektiviteten mht. disse parametre.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og -mål
Den udvidelse i salget af energieffektive husholdningsvaskemaskiner, som indførelsen af den
reviderede energimærkningsordning vil medføre, vil bidrage til virkeliggørelsen af det
energisparepotentiale på 20 % i 2020, der er omhandlet i handlingsplanen for
energieffektivitet (KOM(2006) 545).
Endvidere bidrager gennemførelsen af direktiv 2010/30/EF
8
til EU’s mål om at reducere
drivhusgasserne med mindst 20 % i 2020.
Fremme af salget af effektive husholdningsvaskemaskiner er i overensstemmelse med
Lissabonstrategien og den nye strategi for bæredygtig udvikling, da det vil anspore til
investeringer i F&U og skabe lige markedsvilkår. Det er også i tråd med handlingsplanen for
bæredygtigt forbrug, bæredygtig produktion og en bæredygtig industripolitik (KOM(2008)
397).
Endelig vil det bidrage til målet om at afkoble økonomisk vækst fra ressourceanvendelse, som
omhandlet i Europa 2020-strategien (KOM(2010) 2020) under flagskibsinitiativet: ‘Et
ressourceeffektivt Europa’.
(2)
HØRING AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSE
Høring af interesserede parter
2
3
4
5
6
7
8
EUT L 374 af 27.12.2006, s. 10.
EUT L 37 af 13.2.2003, s. 24.
EUT L 37 af 13.2.2003, s. 19.
EUT L 27 af 30.1.2010, s. 1-19.
EUT L 339 af 18.12.2008, s. 45.
Hvis maskinen ikke er udstyret med sådanne beskyttelsesmekanismer, omfattes de to tilstande af de
specifikke krav i forordningen om standby.
EUT L 153 af 18.6.2010, s. 1.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916318_0004.png
Høringsmetoder, hovedmålgrupper og respondenternes overordnede profil
Interesseparterne er blevet hørt fra det første skridt af den forberedende undersøgelse og
desuden gennem offentlige høringer afholdt den 4. december 2008 og den 26. marts 2010,
med deltagelse fra repræsentanter for medlemsstaterne, miljøorganisationer, europæiske
forbrugersammenslutninger, leverandører og distributører.
Kommissionen forelagde den 26. marts 2010 alle eksperterne et revideret arbejdsdokument til
offentlig høring, hvori energieffektivitetsklasserne er tilpasset i overensstemmelse med artikel
10, stk. 4, litra d), i direktiv 2010/30/EU. Arbejdsdokumentet blev udsendt en måned inden
mødet og oploadet til Kommissionens CIRCA-system sammen med interesseparternes
skriftlige kommentarer.
Sammenfatning af svarene og hvordan der er taget hensyn til dem
Alle respondenterne i høringsprocessen kunne generelt tilslutte sig fastlæggelsen af nye
energieffektivitetsklasser. Der blev i denne sammenhæng fremsat kommentarer om følgende
punkter:
Nogle interesseparter foreslog, at der straks blev indført klasse A+++ på
mærkningen, ud fra den betragtning at denne klasse allerede kunne omfatte visse
yderst effektive modeller fra anvendelsesdatoen for den delegerede forordning.
Udkastet er ændret i overensstemmelse hermed.
I udkastet til den delegerede forordning blev det oprindelig foreslået, at alle
husholdningsvaskemaskiner — også dem, der var markedsført inden indførelsen af
den nye mærkning — skulle mærkes og udstilles på salgsstedet i overensstemmelse
med de nye bestemmelser og med den nye udformning af mærket allerede 16
måneder efter offentliggørelsen af foranstaltningen i EUT. Et flertal af
interesseparterne og eksperterne mente dog, at maskiner, der var bragt i omsætning
inden de nye foranstaltningers ikrafttræden, skulle kunne mærkes og udstilles på
salgsstedet i overensstemmelse med direktiv 97/17/EC. Udkastet er ændret i
overensstemmelse hermed.
Interesseparterne, særlig leverandører og distributører, understregede, at de behøvede
en overgangsperiode mellem den første anvendelsesdato for det nye mærke (12
måneder efter offentliggørelsen i EUT) og datoen for obligatorisk angivelse af de nye
klasser i reklamer og teknisk salgsmateriale. De behøvede denne overgangsperiode
på fire måneder til at tilpasse og offentliggøre deres salgsmateriale, kataloger og
websteder. Denne overgangsperiode er derfor medtaget i udkastet.
Revisionen af beregningen af husholdningsvaskemaskiners energiforbrug blev
drøftet ud fra ønsket om større overensstemmelse med det egentlige energiforbrug.
Herudover var en række interesseparter betænkelige ved det nuværende
energieffektivitetsindeks (EEI), som energieffektivitetsklasserne er baseret på, da det
syntes at være mere ‘fordelagtigt’ for store vaskemaskiner (kapacitet på 6,5 kg og
derover) end for mindre maskiner. Vurderingen af konsekvenserne af forskellige
formler til beregning af EEI, viste, at de ville have begrænsede eller slet ingen
konsekvenser med hensyn til energibesparelser i forhold til den formel (3+3+2), der
blev foreslået på konsultationsforummet som led i den forberedende undersøgelse.
Nogle interesseparter anmodede om, at måleusikkerheden blev reduceret. Ifølge den
foreslåede forordning reduceres måleusikkerheden fra 15 % til 10 %. Mulighederne
for yderligere reduktion burde vurderes i lyset af den 'round robin test', der skulle
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916318_0005.png
gennemføres i en nær fremtid under Cenelec's mandat til udformning af en ny
prøvningsstandard.
Mange interesseparter ønskede en klassificering af vaskemaskiners skylleevne, men
der findes ikke på nuværende tidspunkt nogen relevant prøvningsstandard for
vurdering af denne evne. Det mandat, standardiseringsorganisationerne har fået til at
udarbejde en harmoniseret standard, indeholdt udtrykkeligt krav om udvikling af en
prøvningsstandard for skylleevne, således at dette parameter kunne tages i
betragtning i forbindelse med revisionen af den delegerede forordning.
Ekspertbistand
Relevante videnskabs-/ekspertområder
Den forberedende undersøgelse vedrørende husholdningsvaskemaskiner, der er gennemført
inden for rammerne af direktivet om miljøvenligt design 2009/125/EF (tidligere direktiv
2005/32/EF), gav en solid teknisk, miljømæssig og økonomisk analyse med direkte relevans
for energimærkning. Den blev gennemført af konsortier af eksterne konsulenter på vegne af
Kommissionens Generaldirektorat for Transport og Energi (GD TREN), nu
Generaldirektoratet for Energi (GD ENER), og blev lige fra begyndelsen forelagt
interesseparterne til gennemgang.
Væsentligste organisationer/eksperter, der er blevet hørt
Den forberedende undersøgelse blev udført i en åben procedure, hvor der blev taget hensyn til
bidrag fra relevante interessenter, herunder producenter og producentsammenslutninger,
miljøorganisationer, forbrugerorganisationer, eksperter fra EU- og EØS-lande og
internationale organisationer som Det Internationale Energiagentur (IEA).
Sammendrag af rådgivning, der er modtaget og anvendt
Der er ikke blevet henvist til potentielt alvorlige risici, som kan gøre uoprettelig skade.
Den tekniske, markedsrelaterede og økonomiske analyse, der blev gennemført inden for
rammerne af den forberedende undersøgelse, mundede ud i henstillinger om krav til
miljøvenligt design og mærkning. Disse henstillinger tjente som grundlag for fremsættelsen af
forslag om energieffektivitetsklasser til offentlig høring.
Offentliggørelse af eksperternes råd
Der blev oprettet en specifik hjemmeside for den forberedende undersøgelse, hvor foreløbige
resultater og andet relevant materiale blev offentliggjort regelmæssigt med henblik på rettidig
høring af de berørte parter og indsendelse af bidrag. Skriftlige bemærkninger fra de berørte
parter er opført i de endelige rapporter. Der blev gjort reklame for hjemmesiden for
undersøgelsen på de specifikke hjemmesider om miljøvenligt design hørende under
Generaldirektoratet for Energi og Transport (nu GD ENER) og Generaldirektoratet for
Erhvervs- og Virksomhedspolitik.
Konsekvensanalyse
Mærkning skal ses i sammenhæng med andre indsatsmuligheder som f.eks. selvregulering eller
fastsættelse af minimumskrav til ydeevne (energieffektivitet). Der blev gennemført en
konsekvensanalyse i henhold til artikel 15, stk. 4, litra b), i direktiv 2005/32/EF, hvor muligheden for
mærkning også blev taget i betragtning. Nedenstående valgmuligheder blev forkastet på et tidligt
stadium:
– ingen EU-foranstaltninger (ingen ændringer af gældende lovgivning, ingen ny lovgivning)
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
– støtte til frivillige forpligtelser (ingen blev foreslået)
– udelukkende vedtagelse af nye krav til miljøvenligt design (uden revision af mærkningsordningen)
– udelukkende revision af mærkningsordningen (uden nye krav til miljøvenligt design).
Den løsningsmulighed, som forekom mest hensigtsmæssig, og som alle interesseparterne desuden
kunne tilslutte sig, gik ud på at revidere mærkningsordningen og vedtage krav til miljøvenligt design
via en koordineret tilgang.
Det vil sikre, at:
– de igangværende energiforbedringer videreføres og fremmes
– loyal konkurrence og produktdifferentiering fortsat fremmer energiforbedringer
– der nås et omkostningseffektivt niveau for energiforbrug
– industriens konkurrenceevne støttes gennem udvidelsen af EU's indre marked for
bæredygtige produkter
– byrderne ikke bliver for store for leverandørerne, herunder SMV'erne, idet der i
overgangsperioderne tages hensyn til den tid, det tager at ændre produkternes design
– der ikke er negative konsekvenser for beskæftigelsen i EU.
(3)
FORSLAGETS RETLIGE ASPEKTER
Resumé af forslaget
Forslaget opstiller nye bindende oplysningskrav i forbindelse med markedsføring af
husholdningsvaskemaskiner og placering af mærkningen på salgsstedet, så slutbrugerne kan
informeres om maskinernes energiforbrug under anvendelsen. Der indføres nye
energieffektivitetsklasser A+, A++ og A+++ på energimærket ud over klasse A såvel som
krav vedrørende reklame for de pågældende maskiner.
Retsgrundlag
Udkastet til delegeret forordning gennemfører direktiv 2010/30/EU, særlig artikel 10. Det er
baseret på EUF-traktatens artikel 194.
Subsidiaritetsprincippet
Udkastet til delegeret forordning gennemfører direktiv 2010/30/EU, jf. artikel 10.
Proportionalitetsprincippet
I overensstemmelse med proportionalitetsprincippet går denne foranstaltning ikke ud over, hvad der er
nødvendigt for at opfylde målet.
Suppleringsforanstaltningen har form af en delegeret forordning, som gælder umiddelbart i alle
medlemsstaterne. Dette sikrer, at medlemsstaternes og EU's forvaltninger ikke vil få omkostninger i
forbindelse med omsætningen af suppleringslovgivningen i national ret.
Hvad overensstemmelsesvurdering angår, er der ingen ekstraomkostninger i forhold til den nuværende
situation, hvor energimærkning allerede er obligatorisk.
Reguleringsmiddel/reguleringsform
Foreslået reguleringsmiddel: Delegeret forordning.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Andre midler ville ikke være hensigtsmæssige af følgende årsager:
Det foreslåede initiativ består i en delegeret forordning (om supplering af direktiv 2010/30/EF), fordi
initiativets mål opfyldes mest effektivt gennem fuldt harmoniserede krav (herunder rettidig
ikrafttræden) i hele EU, der kan sikre fri bevægelighed for overensstemmende apparater og modvirke
fragmentering af markedet.
(4)
BUDGETMÆSSIGE KONSEKVENSER
Forslaget har ingen konsekvenser for EU's budget.
(5)
YDERLIGERE OPLYSNINGER
Fornyet gennemgang/revision/udløbsklausul
Forslaget indeholder en klausul om revision.
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
Den foreslåede retsakt er EØS-relevant og bør derfor omfatte hele EØS-området.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916318_0008.png
KOMMISSIONENS DELEGEREDE FORORDNING (EU) Nr. …/…
af 28.9.2010
om supplering af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/30/EF for så vidt angår
energimærkning af husholdningsvaskemaskiner
(EØS-relevant tekst)
EUROPA-KOMMISSIONEN HAR -
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/30/EU om angivelse af
energirelaterede produkters energi- og ressourceforbrug ved hjælp af mærkning og
standardiserede produktoplysninger
9
, særlig artikel 10, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ifølge direktiv 2010/30/EU skal Kommissionen vedtage delegerede retsakter om
mærkning
af
energirelaterede
produkter,
som
rummer
betydelige
energisparemuligheder og udviser stor spredning i præstationsniveauerne for de
samme funktionelle egenskaber.
Bestemmelser om energimærkning af husholdningsvaskemaskiner er fastsat ved
Kommissionens direktiv 95/12/EF af 23. maj 1995 om gennemførelsesbestemmelser
til Rådets direktiv 92/75/EØF for så vidt angår energimærkning af elektriske
husholdningsvaskemaskiner
10
.
Husholdningsvaskemaskiner tegner sig for en væsentlig del af EU-husholdningernes
samlede elforbrug. Der er stadig betydelige muligheder for at nedbringe
husholdningsvaskemaskiners energiforbrug ud over de besparelser, der allerede er
nået.
Kommissionens direktiv 95/12/EF bør ophæves og nye bestemmelser vedtages ved
denne forordning til sikring af, at energimærket giver producenterne et dynamisk
incitament
til
yderligere
forbedringer
af
husholdningsvaskemaskiners
energieffektivitet og fremskynder markedets omstilling til energieffektive teknologier.
Kombinerede husholdningsvaske/tørremaskiner er omfattet af Kommissionens
Direktiv 96/60/EF af 19. september 1996 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets
direktiv 92/75/EØF for så vidt angår energimærkning af kombinerede
husholdningsvaske/tørremaskiner
11
og bør derfor ikke være omfattet af nærværende
direktiv. Da disse maskiner imidlertid har funktioner, som ligner
husholdningsvaskemaskiners, bør der hurtigst muligt foretages en revision af direktiv
96/60/EF.
Oplysningerne på mærkningen bør tilvejebringes ved pålidelige, nøjagtige og
reproducerbare måleprocedurer under anvendelse af de nyeste, almindeligt anerkendte
EUT L 153 af 18.6.2010, s. 1.
EFT L 47 af 24.2.1996, s. 35.
EFT L 266 af 18.10.1996, s. 1.
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
9
10
11
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916318_0009.png
målemetoder,
herunder
harmoniserede
standarder
fra
de
europæiske
standardiseringsorganer, når sådanne er vedtaget, jf. bilag I til Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 98/34/EF af 22. juni 1998 om en informationsprocedure med hensyn
til tekniske standarder og forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets
tjenester
12
.
(7)
(8)
(9)
Denne forordning bør fastlægge en ensartet udformning og et ensartet indhold for
energimærket til husholdningsvaskemaskiner.
Desuden bør denne forordning fastlægge krav til den tekniske dokumentation og
oplysningsskemaet for husholdningsvaskemaskiner.
Forordningen bør endvidere fastlægge krav til de oplysninger, der skal stilles til
rådighed i forbindelse med fjernsalg af og reklame og teknisk salgsmateriale
vedrørende husholdningsvaskemaskiner.
Forordningen bør indeholde en bestemmelse om fornyet gennemgang af dens
bestemmelser i lyset af den teknologiske udvikling.
For at lette overgangen fra direktiv 95/12/EF til nærværende forordning bør
husholdningsvaskemaskiner, som er forsynet med et energimærke i overensstemmelse
med nærværende forordning, anses for at opfylde kravene i direktiv 95/12/EF.
Direktiv 95/12/EØF bør derfor ophæves —
(10)
(11)
(12)
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
Genstand og anvendelsesområde
1.
Denne forordning fastsætter krav til mærkning af og angivelse af supplerende
oplysninger for husholdningsvaskemaskiner med almindelig elnettilslutning og
husholdningsvaskemaskiner med almindelig elnettilslutning, som også kan drives af
batterier, herunder vaskemaskiner, som sælges til anden brug end i husholdninger, og
husholdningsvaskemaskiner til indbygning.
Denne
forordning
finder
husholdningsvaske/tørremaskiner.
ikke
anvendelse
kombinerede
2.
Artikel 2
Definitioner
Ud over definitionerne i artikel 2 i direktiv 2010/30/EF finder følgende definitioner
anvendelse i denne forordning:
1)
"husholdningsvaskemaskine": en automatisk vaskemaskine, der renser og skyller
tekstiler med vand, som har en centrifugeringsfunktion, og som er konstrueret til
først og fremmest at anvendes til ikke-erhvervsmæssige formål
"husholdningsvaskemaskine til indbygning": en husholdningsvaskemaskine, der er
beregnet til montering i et skab, en vægniche eller lignende, og som kræver
montering af afsluttende beklædning
"automatisk vaskemaskine": en vaskemaskine, hvor tøjet færdigbehandles af
maskinen, uden at brugeren er nødt til at foretage sig noget under programforløbet
EFT L 204 af 21.7.1998, s. 37.
2)
3)
12
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4)
“kombineret vaske/tørremaskine”: en husholdningsvaskemaskine, som både har en
centrifugeringsfunktion og kan tørre tekstiler, normalt ved hjælp af varm luft og
tumbling
"program": en række funktioner, som er foruddefinerede, og som af leverandøren er
erklæret egnede til vask af visse typer tekstiler
"cyklus": en komplet vaske-, skylle- og centrifugeringsproces som defineret for det
valgte program
"programvarighed": den tid, der går fra programmets start til programmets afslutning
(ekskl. eventuel brugerindstillet forskudt start)
”nominel kapacitet”: den maksimale vægt i kg som angivet af leverandøren (i
intervaller på 0,5 kg) af tørt tøj af en bestemt type, som husholdningsvaskemaskinen
kan behandle i henhold til det valgte program, når den er fyldt efter leverandørens
anvisninger
"halv fyldning": halvdelen af en husholdningsvaskemaskines nominelle kapacitet for
et givet program
"restfugtighed": fugtmængden i tøjet efter afslutning af centrifugeringsfasen
"slukket tilstand": en tilstand, hvor husholdningsvaskemaskinen er blevet slukket ved
hjælp af betjeningsanordninger eller knapper, som slutbrugeren har adgang til, og
som er beregnet til brug af slutbrugeren ved normal anvendelse for at opnå det
laveste effektforbrug, som kan vedvare i et ubestemt tidsrum, medens
husholdningsvaskemaskinen er tilsluttet en strømkilde og anvendes i
overensstemmelse med leverandørens anvisninger. Hvis der ikke findes
betjeningsanordninger eller knapper, som slutbrugeren har adgang til, forstås ved
"slukket tilstand" den tilstand, der indtræder, når man lader vaskemaskinen gå tilbage
til steady state-strømforbrug af sig selv
"left on-tilstand": den tilstand med det laveste effektforbrug, som kan vedvare i et
ubestemt tidsrum efter afslutning af programmet og tømning af maskinen, uden at
slutbrugeren foretager sig yderligere
"ækvivalent
husholdningsvaskemaskine":
en
model
af
en
husholdningsvaskemaskine, der er bragt i omsætning med samme nominelle
kapacitet, samme tekniske egenskaber og samme egenskaber med hensyn til
ydeevne, energi- og vandforbrug og emission af luftbåren støj under vask og
centrifugering som en anden husholdningsvaskemaskinemodel, der af samme
leverandør er bragt i omsætning under en anden handelskode
"slutbruger": en forbruger,
husholdningsvaskemaskine
som
køber
eller
forventes
at
købe
en
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
"salgssted": lokalitet, hvor husholdningsvaskemaskiner udstilles og/eller udbydes til
salg, leje eller køb på afbetaling.
Artikel 3
Leverandørernes ansvarsområder
Leverandørerne sørger for, at:
a)
hver husholdningsvaskemaskine leveres med et trykt energimærke i den udformning
og med de oplysninger, der er anført i bilag I
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
b)
c)
d)
der stilles et oplysningsskema til rådighed, jf. bilag II
den tekniske dokumentation, jf. bilag III, på anmodning stilles til rådighed for
medlemsstaternes myndigheder og for Kommissionen
enhver reklame, som vedrører en given model af en husholdningsvaskemaskine,
anfører energieffektivitetsklassen, hvis reklamen indeholder energirelaterede eller
prismæssige oplysninger
alt
teknisk
salgsmateriale
vedrørende
en
given
model
af
en
husholdningsvaskemaskine, som beskriver dens specifikke tekniske parametre,
omfatter energieffektivitetsklassen for den pågældende model.
Artikel 4
Forhandlernes ansvarsområder
e)
Forhandlerne sørger for, at:
a)
hver husholdningsvaskemaskine på salgsstedet har det i artikel 3, litra a),
omhandlede
energimærke
fra
leverandøren
anbragt
udvendig
husholdningsvaskemaskinens for- eller overside, så det er klart synligt
husholdningsvaskemaskiner, der udbydes til salg, leje eller salg på afbetaling på en
sådan måde, at slutbrugerne ikke kan forventes at se produktet udstillet, bringes i
omsætning med de af leverandøren givne oplysninger, jf. bilag IV
enhver reklame, som vedrører en given model af en husholdningsvaskemaskine,
indeholder en henvisning til produktets energieffektivitetsklasse, hvis reklamen
indeholder energirelaterede eller prismæssige oplysninger
alt
teknisk
salgsmateriale
vedrørende
en
given
model
af
en
husholdningsvaskemaskine, som beskriver dens specifikke tekniske parametre,
indeholder en reference til den pågældende models energieffektivitetsklasse.
Artikel 5
Målemetoder
De i artikel 3 og 4 omhandlede oplysninger tilvejebringes ved pålidelige, nøjagtige og
reproducerbare måleprocedurer under anvendelse af de nyeste, almindeligt anerkendte
målemetoder.
Artikel 6
Verifikationsprocedure i forbindelse med markedstilsyn
Medlemsstaterne følger proceduren i bilag V ved vurdering af overensstemmelsen af den
angivne energieffektivitetsklasse, det årlige energiforbrug, det årlige vandforbrug,
centrifugeringsevnen, effektforbruget i slukket tilstand og left on-tilstand, varigheden af left
on-tilstanden, restfugtigheden, centrifugeringshastigheden og emissionen af luftbåren støj.
Artikel 7
Revision
Kommissionen revurderer denne forordning i lyset af den teknologiske udvikling senest fire
år efter dens ikrafttræden. I denne forbindelse vurderes navnlig måletolerancerne i bilag V.
b)
c)
d)
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 8
Ophævelse
Direktiv 95/12/EF ophæves fra den [dato indsættes: 12 måneder efter ikrafttræden].
Artikel 9
Overgangsbestemmelser
1.
Artikel 3, litra d) og e), og artikel 4, litra b), c) og d), gælder ikke for trykte reklamer
og trykt teknisk salgsmateriale, der er offentliggjort inden den [dato indsættes: 16
måneder efter forordningens ikrafttræden].
Husholdningsvaskemaskiner bragt i omsætning inden [dato indsættes: 12 måneder
efter forordningens ikrafttræden] skal være i overensstemmelse med bestemmelserne
i direktiv 95/12/EF.
Hvis der er vedtaget en gennemførelsesforanstaltning for Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/125/EF om rammerne for fastlæggelse af krav til miljøvenligt
design af energirelaterede produkter, for så vidt angår husholdningsvaskemaskiner,
anses husholdningsvaskemaskiner, som overholder bestemmelserne vedrørende
vaskeevnekrav i denne gennemførelsesforansstaltning, og som overholder
bestemmelserne i denne forordning, og som bringes i omsætning eller udbydes til
salg, leje eller køb på afbetaling inden den [dato indsættes: 12 måneder efter
forordningens ikrafttræden], for at opfylde kravene i direktiv 95/12/EF.
Artikel 10
Ikrafttræden og anvendelse
1.
2.
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den
Europæiske Unions Tidende.
Den anvendes fra [dato indsættes: 12 måneder efter forordningen ikrafttræden].
Artikel 3, litra d) og e), og artikel 4, litra b), c) og d), anvendes imidlertid fra den
[dato indsættes : 16 måneder efter forordningens ikrafttræden].
2.
3.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den 28.9.2010.
På Kommissionens vegne
Formand
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916318_0013.png
BILAG I
Energimærke
1.
E
NERGIMÆRKE
I
II
III
IV
V
VI
VII
VIII
[*Forordningens nummer tilføjes inden offentliggørelse i EUT]
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916318_0014.png
(1)
I.
II.
Følgende oplysninger skal angives på energimærket:
Leverandørens navn eller varemærke.
Leverandørens modelidentifikation, dvs. den kode (oftest alfanumerisk),
hvormed en specifik model husholdningsvaskemaskine skelnes fra andre
modeller med samme varemærke- eller leverandørnavn.
Energieffektivitetsklasse, jf. bilag VI, punkt 1. Pileindikatoren for
husholdningsvaskemaskinens energieffektivitetsklasse placeres på samme højde
som pileindikatoren for den relevante energieffektivitetsklasse.
Det vægtede årlige energiforbrug (AE
C
) i kWh/år, rundet op til nærmeste hele
tal, jf. bilag VII.
Det vægtede årlige vandforbrug (AW
C
) i liter/år, rundet op til nærmeste hele tal,
jf. bilag VII.
Den nominelle kapacitet i kg for 60 °C-normalprogrammet til bomuld ved hel
fyldning eller for 40 °C-normalprogrammet til bomuld ved hel fyldning, hvis
sidstnævnte er lavere.
III.
IV.
V.
VI.
VII. Centrifugeringsevnen, jf. bilag VI, punkt 2.
VIII. Emission af luftbåren støj udtrykt i dB(A) re 1 pW (afrundet til nærmeste hele
tal) under vask- og centrifugering for 60 °C-normalprogrammet til bomuld ved
hel fyldning.
(2)
Energimærket udformes i overensstemmelse med punkt 2. Uanset dette kan der
for en model, som har fået tildelt et EU-miljømærke i henhold til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 66/2010
13
, anbringes en kopi af miljømærket her.
13
EUT L 27 af 30.1.2010, s. 1.
DA
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916318_0015.png
2.
U
DFORMNING AF ENERGIMÆRKET
Energimærkets udformning skal være i overensstemmelse med figuren herunder.
[*Forordningens nummer tilføjes inden offentliggørelse i EUT]
DA
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916318_0016.png
Forklaringer:
a)
Mærket skal have en bredde på mindst 110 mm og en højde på mindst 220 mm.
Hvis mærket trykkes i større format, skal dets indhold opfylde ovenstående
specifikationer forholdsmæssigt.
Baggrunden skal være hvid.
Farverne er angivet i CMYK – cyan, magenta, gul og sort – som i dette
eksempel: 00-70-X-00: 0 % cyan, 70 % magenta, 100 % gul, 0 % sort.
Energimærket skal opfylde alle følgende krav (tallene henviser til ovenstående
figur):
Linjebredde:
5 pt — farve: Cyan 100 % – rundede hjørner: 3,5 mm.
EU-logo
— farver: X-80-00-00 og 00-00-X-00.
Energilogo:
farve: X-00-00-00.
Piktogram som vist: EU-logo og energilogo (tilsammen): bredde: 92 mm,
højde: 17 mm.
Linje under logoer:
1 pt — farve: Cyan 100 % – længde: 92,5 mm.
Skala fra A til G
Pil:
højde: 7 mm, mellemrum: 0,75 mm - Farver:
Bedste klasse: X-00-X-00,
Næstbedste klasse: 70-00-X-00,
Tredjebedste klasse: 30-00-X-00
Fjerdebedste klasse: 00-00-X-00
Femtebedste klasse: 00-30-X-00
Sjettebedste klasse: 00-70-X-00
Dårligste klasse: 00-X-X-00.
Tekst:
Calibri bold 18 pt, versaler og hvid; '+' symboler: Calibri bold 12 pt,
versaler, hvid, på én linje.
Energieffektivitetsklasse
Pil:
bredde: 26 mm, højde: 14 mm, 100 % sort.
Tekst:
Calibri bold 29 pt, versaler og hvid; '+' symboler: Calibri bold 18 pt,
versaler, hvid, på én linje.
Energi:
tekst: Calibri regular 11 pt, versaler, 100 % sort.
Vægtet årligt energiforbrug:
Ramme:
2 pt – farve: Cyan 100 % – rundede hjørner: 3,5 mm.
Værdi:
Calibri bold 42 pt, 100 % sort, og Calibri regular 17 pt, 100 % sort.
Vægtet årligt energiforbrug:
Piktogram som vist
Ramme:
2 pt – farve: Cyan 100 % – rundede hjørner: 3,5 mm.
b)
c)
d)
DA
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916318_0017.png
Værdi:
Calibri bold 24 pt, 100 % sort, og Calibri regular 16 pt, 100 % sort.
Nominel kapacitet
Piktogram som vist
Ramme:
2 pt – farve: Cyan 100 % – rundede hjørner: 3,5 mm.
Værdi:
Calibri bold 24 pt, 100 % sort, og Calibri regular 16 pt, 100 % sort.
Centrifugeringsevne
Piktogram som vist
Ramme:
2 pt – farve: Cyan 100 % – rundede hjørner: 3,5 mm.
Værdi:
Calibri regular 16 pt, horisontal skala 75 %, 100 % sort og Calibri bold
22 pt, horisontal skala 75 %, 100 % sort.
Emission af luftbåren støj
Piktogrammer som vist.
Ramme:
2 pt – farve: Cyan 100 % – rundede hjørner: 3,5 mm.
Værdi:
Calibri bold 24 pt, 100 % sort, og Calibri regular 16 pt, 100 % sort.
Leverandørens navn eller varemærke
Leverandørens modelidentifikation
Leverandørens navn eller varemærke og modelidentifikation skal kunne stå i et
felt på 92 x 15 mm.
Forordningens nummer:
Calibri bold 12 pt, 100 % sort.
DA
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916318_0018.png
BILAG II
Oplysningsskema
1.
Oplysningerne i oplysningsskemaet for husholdningsvaskemaskinen gives i
nedenstående rækkefølge og anføres i produktbrochuren eller andet materiale, der
følger produktet:
a)
b)
Leverandørens navn eller varemærke.
Leverandørens modelidentifikation, dvs. den kode (oftest alfanumerisk),
hvormed en specifik model husholdningsvaskemaskine skelnes fra andre
modeller med samme varemærke- eller leverandørnavn.
Nominel kapacitet i kg for 60 °C-normalprogrammet til bomuld ved hel
fyldning eller for 40 °C-normalprogrammet til bomuld ved hel fyldning, hvis
sidstnævnte er lavere.
Energieffektivitetsklasse, jf. bilag VI, punkt 1.
Har en husholdningsvaskemaskine fået tildelt et ‘EU-miljømærke’ i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 66/2010
14
, kan dette
oplyses her.
Det vægtede årlige energiforbrug (AE
C
) i kWh/år, rundet op til nærmeste hele
tal. Det angives som: "Energiforbrug ’X' kWh/år, baseret på 220 normale
vaskecyklusser for 60 °C- og 40 °C-normalprogrammerne til bomuld ved hel
og halv fyldning, og forbruget i laveffekttilstandene. Det faktiske energiforbrug
afhænger af, hvorledes maskinen benyttes”.
Energiforbruget (E
t,60
,
E
t,60�½
,
E
t,40�½
) for 60 °C-normalprogrammet til bomuld
ved hel fyldning og halv fyldning og 40 °C-normalprogrammet til bomuld ved
halv fyldning.
Det vægtede effektforbrug i slukket tilstand og left on-tilstand.
Det vægtede årlige vandforbrug (AW
C
) i liter/år, rundet op til nærmeste hele tal.
Det angives som "Vandforbrug ’X' liter/år, baseret på 220 normale
vaskecyklusser for 60 °C- og 40 °C-programmerne til bomuld ved hel og halv
fyldning. Det faktiske vandforbrug afhænger af, hvorledes maskinen benyttes”.
Centrifugeringsevne, jf. bilag VI, punkt 2, udtrykt som "centrifugeringsevne
’X’ på skalaen A (lavt forbrug) til G (højt forbrug)". Den kan udtrykkes på
anden måde, forudsat at det er klart, at skalaen går fra G (højt forbrug) til A
(lavt forbrug).
Den maksimale centrifugeringshastighed for 60 °C-normalprogrammet til
bomuld ved hel fyldning eller 40 °C-normalprogrammet til bomuld ved halv
fyldning, hvis værdien for sidstnævnte er lavere, og restfugtigheden for 60 °C-
normalprogrammet til bomuld ved hel fyldning eller 40 °C-normalprogrammet
til bomuld ved halv fyldning, hvis værdien for sidstnævnte er højere.
Angivelse af, at 60 °C- og 40 °C-normalprogrammerne til bomuld er de
normalprogrammer, som oplysningerne på energimærket og i
oplysningsskemaet gælder for, og angivelse af, at disse programmer er egnet til
vask af normalt snavset bomuldstøj, og at de er de mest effektive programmer
c)
d)
e)
f)
g)
h)
i)
j)
k)
l)
14
EUT L 27 af 30.1.2010, s. 1.
DA
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
med hensyn til det kombinerede energi- og vandforbrug for vask af den
pågældende type bomuldstøj.
m)
Programvarigheden for 60 °C-normalprogrammet til bomuld ved hel og halv
fyldning og for 40 °C-normalprogrammet til bomuld ved halv fyldning i
minutter og afrundet til nærmeste hele minut.
Varigheden af left on-tilstanden (T
l
), hvis husholdningsvaskemaskinen er
udstyret med et energistyringssystem.
Emission af luftbåren støj udtrykt i dB(A) re 1 pW (afrundet til nærmeste hele
tal) under vask- og centrifugering for 60 °C-normalprogrammet til bomuld ved
hel fyldning.
Hvis husholdningsvaskemaskinen er beregnet til indbygning, angives dette.
n)
o)
p)
2.
3.
Et oplysningsskema kan omfatte flere husholdningsvaskemaskinemodeller fra
samme leverandør.
Oplysningerne kan udformes som en gengivelse af energimærket i farver eller
sort/hvid. Vælges denne løsning, skal de oplysninger i punkt 1, som ikke er angivet
på energimærket, også anføres.
DA
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916318_0020.png
Bilag III
Teknisk dokumentation
1.
Den tekniske dokumentation, jf. artikel 3, litra c), skal omfatte:
a)
b)
c)
d)
e)
f)
Leverandørens navn og adresse.
En generel beskrivelse af vaskemaskinemodellen, som skal være tilstrækkelig
fyldestgørende til entydigt og let at identificere denne.
I givet fald referencerne på de harmoniserede standarder, der er anvendt
I givet fald de øvrige tekniske standarder og specifikationer, der er anvendt
Navn på den person, der er bemyndiget til at forpligte leverandøren, og
vedkommendes underskrift.
En angivelse af, om husholdningsvaskemaskinen frigiver sølvioner under
vaskecyklussen: ‘Dette produkt frigiver/frigiver ikke sølvioner under
vaskecyklussen.’.
Om de tekniske parametre for målingerne oplyses følgende:
i)
ii)
iii)
iv)
v)
vi)
energiforbrug
programvarighed
vandforbrug
effektforbrug i "slukket tilstand"
effektforbrug i " left on-tilstand"
varighed af left on-tilstand
g)
vii) restfugtighed
viii) emission af luftbåren støj
ix)
h)
2.
maksimal centrifugeringshastighed
resultaterne af beregninger udført i overensstemmelse med bilag VII.
Hvis de oplysninger, der indgår i den tekniske dokumentation for en bestemt model
husholdningsvaskemaskine, er fremkommet ved beregninger på grundlag af design
eller ekstrapolering ud fra andre ækvivalente husholdningsvaskemaskiner eller begge
dele, skal dokumentationen nøje beskrive sådanne beregninger og ekstrapoleringer
samt prøvninger, som producenten har udført for at bekræfte nøjagtigheden af
beregningsresultaterne. Den tekniske dokumentation skal også omfatte en fortegnelse
over alle andre ækvivalente husholdningsvaskemaskinemodeller, hvor oplysningerne
er fremkommet på samme grundlag.
DA
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916318_0021.png
BILAG IV
Oplysninger, der skal forelægges i tilfælde, hvor slutbrugerne ikke kan forventes at se
produktet udstillet
1.
De oplysninger, der er omhandlet i artikel 4, litra b), angives i nedenstående
rækkefølge:
a)
Den nominelle kapacitet i kg for 60 °C-normalprogrammet til bomuld ved hel
fyldning eller for 40 °C-normalprogrammet til bomuld ved hel fyldning, hvis
sidstnævnte er lavere.
Energieffektivitetsklasse, jf. bilag VI, punkt 1.
Årligt vægtet energiforbrug i kWh/år, rundet op til nærmeste hele tal og
beregnet i overensstemmelse med bilag VII, punkt 1, litra c).
Årligt vægtet vandforbrug i liter/år rundet op til nærmeste hele tal og beregnet i
overensstemmelse med bilag VII, punkt 2, litra a).
Centrifugeringsevne, jf. bilag VI, punkt 2.
Den maksimale centrifugeringshastighed for 60 °C-normalprogrammet til
bomuld ved hel fyldning eller 40 °C-normalprogrammet til bomuld ved halv
fyldning, hvis værdien for sidstnævnte er lavere, og restfugtigheden for 60 °C-
normalprogrammet til bomuld ved hel fyldning eller 40 °C-normalprogrammet
til bomuld ved halv fyldning, hvis værdien for sidstnævnte er højere.
Emission af luftbåren støj udtrykt i dB(A) re 1 pW (afrundet til nærmeste hele
tal) under vask- og centrifugering for 60 °C-normalprogrammet til bomuld ved
hel fyldning.
Hvis husholdningsvaskemaskinen er beregnet til indbygning, angives dette her.
b)
c)
d)
e)
f)
g)
h)
2.
3.
Angives yderligere oplysninger fra oplysningsskemaet, udformes de og anføres i den
rækkefølge, der er vist i bilag II.
Alle de i dette bilag omhandlede oplysninger trykkes eller vises i en størrelse og
skrifttype, som gør dem let læselige.
DA
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916318_0022.png
BILAG V
Verifikationsprocedure i forbindelse med markedstilsyn
Ved kontrol af overensstemmelse med kravene i artikel 3 og 4 tester medlemsstaternes
myndigheder en enkelt husholdningsvaskemaskine. Hvis de målte parametre ikke stemmer
overens med de af leverandøren angivne værdier inden for de måletolerancer, der er fastlagt i
tabel 1, udføres der målinger af yderligere tre husholdningsvaskemaskiner. Gennemsnittet af
de målte værdier for disse tre yderligere husholdningsvaskemaskiner skal svare til de af
leverandøren oplyste værdier inden for de tolerancer, der er angivet i tabel 1, undtagen for
energiforbrug, hvor den målte værdi ikke må overstige den nominelle
E
t
-værdi
med mere end
6 %.
I modsat fald anses modellen og alle andre ækvivalente
husholdningsvaskemaskiner for ikke at opfylde kravene i artikel 3 og 4.
modeller
af
Medlemsstaternes myndigheder anvender pålidelige, nøjagtige og reproducerbare
måleprocedurer, som tager hensyn til alment anerkendte måleteknikker, herunder metoder
beskrevet i dokumenter, hvis referencenumre er offentliggjort med dette formål i Den
Europæiske Unions Tidende.
Tabel 1
Målt parameter
Årligt energiforbrug
Energiforbrug
Programvarighed
Vandforbrug
Restfugtighed
Centrifugeringshastighed
Testtolerancer
Den målte værdi må ikke overstige den nominelle
AEc-værdi*
med mere end 10 %.
Den målte værdi må ikke overstige den nominelle
E
t
–værdi med mere end 10 %.
Den målte værdi må ikke overstige den nominelle
værdi for
T
t
med mere end 10 %.
Den målte værdi må ikke overstige den nominelle
værdi for
W
t
med mere end 10 %.
Den målte værdi må ikke overstige den nominelle
værdi for
D
med mere end 10 %.
Den målte værdi ikke være mere end 10 % mindre
end den nominelle værdi.
Effektforbrug i slukket tilstand og left on- Den målte værdi for effektforbrug
P
o
og
P
l
på over
tilstand
1,00 W må ikke overstige den nominelle værdi med
mere end 10 %. Den målte værdi for effektforbrug
P
o
og
Pl
på højst 1,00 W må ikke overstige den
nominelle værdi med mere end 0,10 W.
Varighed af left on-tilstand
Emission af luftbåren støj
Den målte værdi må ikke overstige den nominelle
værdi for
T
l
med mere end 10 %.
Den målte værdi skal stemme overens med den
nominelle værdi.
* 'nominel værdi': den værdi, der er oplyst af leverandøren.
DA
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916318_0023.png
BILAG VI
Energieffektivitetsklasse og centrifugeringsevne
1.
E
NERGIEFFEKTIVITETSKLASSE
Energieffektivitetsklassen for en husholdningsvaskemaskine bestemmes ud fra dens
energieffektivitetsindeks (EEI), jf. tabel 1.
Energieffektivitetsindekset (EEI) for en
overensstemmelse med punkt 1 i bilag VII.
husholdningsvaskemaskine
bestemmes
i
Tabel 1: Energieffektivitetsklasse
Energieffektivitetsklasse
A+++ (mest effektiv)
A++
A+
A
B
C
D (mindst effektiv)
Energieffektivitetsindeks
EEI
< 46
46
EEI
< 52
52
EEI
< 59
59
EEI
< 68
68
EEI
< 77
77
EEI
< 87
EEI ≥
87
2.
C
ENTRIFUGERINGSEVNE
Centrifugeringsevnen for en husholdningsvaskemaskine bestemmes ud fra restfugtigheden
(D), jf. tabel 2.
Restfugtigheden (D) for en husholdningsvaskemaskine bestemmes i overensstemmelse med
bilag VII, punkt 3.
Tabel 2: Centrifugeringsevne
Centrifugeringsevne
A (mest effektiv)
B
C
D
E
F
G (mindst effektiv)
D
< 45
45 ≤
D
< 54
54 ≤
D
< 63
63 ≤
D
< 72
72 ≤
D
< 81
81 ≤
D
< 90
D
90
Restfugtighed (%)
DA
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916318_0024.png
BILAG VII
Metode til beregning af energieffektivitetsindeks, årligt vandforbrug og restfugtighed
1.
B
EREGNING AF ENERGIEFFEKTIVITETSINDEKS
Ved beregningen af energieffektivitetsindekset (EEI) for en husholdningsvaskemaskinemodel
sammenlignes det vægtede årlige energiforbrug for en husholdningsvaskemaskine for 60 °C-
normalprogrammet til bomuld ved hel og halv fyldning og 40 °C-normalprogrammet til
bomuld ved halv fyldning med dens årlige standard-energiforbrug.
a)
Energieffektivitetsindekset (EEI) beregnes som følger og afrundes til 1 decimal:
hvor:
AE
C
= årligt energiforbrug for husholdningsvaskemaskinen
SAE
C
= årligt standard-energiforbrug for husholdningsvaskemaskinen.
b)
Det årlige standard-energiforbrug (SAE
C
) beregnes i kWh/år som følger og afrundes
til to decimaler:
SAE
C
�½
47,0
c
51,7
hvor:
c
= husholdningsvaskemaskinens
nominelle
kapacitet
for
60 °C-
normalprogrammet til bomuld ved hel fyldning eller for 40 °C-
normalprogrammet til bomuld ved hel fyldning, hvis sidstnævnte er
lavere.
c)
Det vægtede årlige energiforbrug (AE
c
) beregnes i kWh/år som følger og afrundes til
to decimaler:
i)
525600
(
T
t
220)
525600
(
T
t
220)
P
o
P
l
2
2
AE
C
�½
E
t
220
60
1000
hvor:
E
t
= vægtet energiforbrug
P
o
= vægtet effektforbrug i slukket tilstand
P
l
= vægtet effektforbrug i left on-tilstand
T
t
= vægtet programvarighed
220 = det samlede antal normale vaskecyklusser pr. år.
ii)
Hvis husholdningsvaskemaskinen er udstyret med et energistyringssystem,
hvor husholdningsvaskemaskinen automatisk skifter til slukket tilstand efter
programmets afslutning, beregnes det vægtede årlige energiforbrug (AE
C
)
DA
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
916318_0025.png
under hensyntagen til den faktiske varighed af left on-tilstanden efter følgende
formel:
AE
C
�½
E
t
220
hvor:
(
P
l
T
l
220)
P
o
525600
(
T
t
220)
(
T
l
220)
�½
60
1000
T
l
= varighed af left on-tilstand.
d)
Det vægtede energiforbrug (E
t
) beregnes i kWh som følger og afrundes til tre
decimaler:
E
t
= [3
E
t,60
+ 2
E
t,60�½
+ 2
E
t,40�½
]/7
hvor:
E
t,60
= energiforbruget for 60 °C-normalprogrammet til bomuld ved hel
fyldning
E
t,60�½
= energiforbruget for 60 °C-normalprogrammet til bomuld ved halv
fyldning
E
t,40�½
= energiforbruget for 40 °C-normalprogrammet til bomuld ved halv
fyldning.
e)
Det vægtede effektforbrug i slukket tilstand (P
o
) beregnes i W som følger og
afrundes til to decimaler:
P
o
= (3
P
o,60
+ 2
P
o,60�½
+ 2
P
o,40�½
)/7
hvor:
P
o,60
= effektforbruget i slukket tilstand for 60 °C-normalprogrammet til
bomuld ved hel fyldning
P
o,60�½
= effektforbruget i slukket tilstand for 60 °C-normalprogrammet til
bomuld ved halv fyldning
P
o,40�½
= effektforbruget i slukket tilstand for 40 °C-normalprogrammet til
bomuld ved halv fyldning.
f)
Det vægtede effektforbrug i left on-tilstand (P
l
) beregnes i W som følger og afrundes
til to decimaler:
P
l
= (3
P
l,60
+ 2
P
l,60�½
+ 2
P
l,40�½
)/7
hvor:
P
l,60
= effektforbruget i left on-tilstand for 60 °C-normalprogrammet til bomuld
ved hel fyldning
P
l,60�½
= effektforbruget i left on-tilstand for 60 °C-normalprogrammet til
bomuld ved halv fyldning
P
l,40�½
= effektforbruget i left on-tilstand for 40 °C-normalprogrammet til
bomuld ved halv fyldning
g)
Den vægtede programvarighed (T
t
) beregnes i minutter som følger og afrundes til
nærmeste hele minut:
T
t
= (3
T
t,60
+ 2
T
t,60�½
+ 2
T
t,40�½
)/7
DA
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hvor:
T
t,60
= programvarighed for 60 °C-normalprogrammet til bomuld ved hel
fyldning
T
t,60�½
= programvarighed for 60 °C-normalprogrammet til bomuld ved halv
fyldning
T
t,40�½
= programvarighed for 40 °C-normalprogrammet til bomuld ved halv
fyldning.
h)
Den vægtede tid i left on-tilstand (T
l
) beregnes i minutter som følger og afrundes til
nærmeste hele minut:
T
l
= (3
T
l,60
+ 2
T
l,60�½
+ 2
T
l,40�½
)/7
hvor:
T
l,60
= varigheden af left on-tilstand for 60 °C-normalprogrammet til bomuld
ved hel fyldning
T
l,60�½
= varigheden af left on-tilstand for 60 °C-normalprogrammet til bomuld
ved halv fyldning
T
l,40�½
= varigheden af left on-tilstand for 40 °C-normalprogrammet til bomuld
ved halv fyldning.
3.
a)
B
EREGNING AF DET VÆGTEDE ÅRLIGE VANDFORBRUG
Det vægtede årlige vandforbrug (AW
C
) for en husholdningsvaskemaskine beregnes
som følger og rundes op til nærmeste hele tal:
AW
c
= W
t
220
hvor:
W
t
= vægtet vandforbrug
220
= det samlede antal normale vaskecyklusser pr. år.
b)
Det vægtede vandforbrug (W
t
) beregnes som følger og afrundes til nærmeste hele tal:
W
t
= (3
W
t,60
+ 2
W
t,60�½
+ 2
W
t,40�½
)/7
hvor:
W
t,60
= vandforbruget for 60 °C-normalprogrammet til bomuld ved hel fyldning
W
t,60�½
= vandforbruget for 60 °C-normalprogrammet til bomuld ved halv
fyldning
W
t,40�½
= vandforbruget for 40 °C-normalprogrammet til bomuld ved halv
fyldning.
4.
B
EREGNING AF DEN VÆGTEDE RESTFUGTIGHED
Den vægtede restfugtighed (D) for en husholdningsvaskemaskine beregnes i procent som
følger og afrundes til nærmeste hele procent:
D
= (3
D
60
+ 2
D
60�½
+ 2
D
40�½
)/7
hvor:
DA
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
D
60
er restfugtigheden for 60 °C-normalprogrammet til bomuld ved hel
fyldning, i procent og afrundet til nærmeste hele procent
D
60�½
er restfugtigheden for 60 °C-normalprogrammet til bomuld ved halv
fyldning, i procent og afrundet til nærmeste hele procent
D
40�½
er restfugtigheden for 40 °C-normalprogrammet til bomuld ved halv
fyldning, i procent og afrundet til nærmeste hele procent.
DA
27
DA