Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 65
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen 6. kt./LBAR/BICB/3.1/2.1
Sagsnr.: 2010-20-24-01684/Dep. sagsnr. 7743
Den 5. november 2010
FVM 808
N
OTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter,
der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs
MON89034xMON88017 under Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Kommissionen har den 29. oktober 2010 fremsendt forslag til beslutning om tilladelse til
markedsføring af genetisk modificeret majs MON89034xMON88017 efter reglerne i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genmodifi-
cerede fødevarer og foder (GMO-forordningen).
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed (SCoFCAH) den 15. november 2010.
Beslutningsforslaget lægger op til, at der gives tilladelse til import og markedsføring af pro-
dukter, der indeholder, består af eller er fremstillet af majs MON89034xMON88017. Ifølge
den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) udtalelse kan majskernerne fra den
genmodificerede majs anvendes til fødevare- og foderbrug på samme måde som konventio-
nelle majskerner, det vil sige både som hele kerner og i forarbejdet form. Godkendelsen om-
fatter også tilladelse til industriel forarbejdning men ikke til dyrkning af majsen i EU. Majs
MON89034xMON88017 indeholder ikke antibiotikaresistens-markørgener.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende gen-
modificerede afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurde-
ring, som fastsat i GMO-forordningen. Da den sundheds- og miljømæssige vurdering af majs
MON89034xMON88017 ikke giver danske og internationale eksperter anledning til bemærk-
ninger, har regeringen ingen fagligt begrundede indvendinger imod godkendelsen.
Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen 6. kt./LBAR/BICB/3.1/2.1
Sagsnr.: 2010-20-24-01684/Dep. sagsnr. 7743
Den 5. november 2010
FVM 808
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter,
der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs
MON89034xMON88017 under Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1829/2003 om genetisk modificerede fødevarer og foderstoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om godkendelse af genetisk modificeret majs
MON89034xMON88017 i henhold til GMO-forordningen. Godkendelsen vil gælde import og
markedsføring af fødevarer, fødevareingredienser og foder, der indeholder eller er fremstillet
af den genmodificerede majs, samt anvendelse af majsen til anden industriel brug, undtagen
dyrkning. Majsen er fremstillet ved at krydse to genmodificerede majssorter MON89034 og
MON88017, hvorved der er opnået resistens over for både visse billelarver og ukrudtsmidlet
glyphosat. De to genmodificerede majs, som indgår i krydsningen, er hver for sig vurderet
tidligere og er i forvejen godkendt under GMO-forordningen. Ansøger angiver, at majs
MON89034xMON88017 har bedre dyrkningsegenskaber end konventionel majs. Majsen in-
deholder ikke antibiotikaresistens-markørgener. Formålet med godkendelsen er at tillade im-
port og markedsføring i EU af den genmodificerede majs stammende fra dyrkning i
tredjelan-
de. Den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA), DTU Fødevareinstituttet, Plantedi-
rektoratet og Danmarks Miljøundersøgelser har vurderet de sundheds – og miljømæssige
konsekvenser, og det vurderes på den baggrund, at en vedtagelse af forslaget ikke vil berøre
beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Baggrund
Kommissionen har den 29. oktober 2010 fremsendt forslag til beslutning om tilladelse til
markedsføring af genetisk modificeret majs MON89034xMON88017 efter reglerne i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genmodifi-
cerede fødevarer og foder (GMO-forordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i forordningens artikel 7 og 19.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekæden
og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommis-
sionen beslutningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for
Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage
forslaget uændret eller udtale sig imod det. Hvis der er et kvalificeret flertal imod forslaget,
skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre må-
neder, kan Kommissionen udstede beslutningen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed (SCoFCAH) den 15. november 2010.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens holdning, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
Formål og indhold
I februar 2007 indsendte Monsanto Europe S.A. en ansøgning om godkendelse af majs
MON89034xMON88017 til fødevare- og foderbrug (ikke dyrkning) i henhold til reglerne i
GMO-forordningen.
Majs MON89034xMON88017 er fremstillet ved at krydse to genmodificerede majssorter
MON89034 og MON88017. De to genmodificerede majs, som indgår i krydsningen, er hver
for sig vurderet tidligere. MON89034 majs er tilført de to nye gener
cry2Ab2
og
cry1A.105,
som giver resistens over for visse typer af skadelige insekter. MON88017 majs er tilført de to
nye gener
cry3Bb1 og cp4 epsps,
som gør majsen resistent over for visse billelarver og
ukrudtsmidler med glyphosat som aktivt stof (i sprøjtemidlet Roundup). Majs MON89034 og
MON88017 er i forvejen godkendte under GMO-forordningen. Krydsning af to godkendte
GMO-majs kræver ifølge GMO-forordningen en ny godkendelse. Ansøger angiver, at majs
MON89034xMON88017 har bedre dyrkningsegenskaber end konventionel majs. Majs
MON89034xMON88017 indeholder ikke antibiotikaresistens-markørgener.
Den sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af majs MON89034xMON88017 adskiller sig
ifølge ansøgningen ikke fra konventionel (ikke genmodificeret) majs. Udover dokumentation
for den sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af majsen, var ansøgningen i henhold til reg-
lerne ledsaget af et forslag til miljømæssig overvågning.
Godkendelsens omfang
Beslutningsforslaget lægger op til, at der gives tilladelse til import og markedsføring af pro-
dukter, der indeholder, består af eller er fremstillet af majs MON89034xMON88017. Ifølge
den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) udtalelse kan majskernerne fra den
genmodificerede majs anvendes til fødevare- og foderbrug på samme måde som konventio-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
nelle majskerner, det vil sige både som hele kerner og i forarbejdet form. Godkendelsen om-
fatter også tilladelse til industriel forarbejdning men ikke til dyrkning af majsen i EU.
I henhold til GMO-forordningen må godkendte genmodificerede planter krydses med konven-
tionelle ikke-genmodificerede planter til frembringelse af nye sorter uden, at dette kræver
speciel godkendelse. Tilladelsen vil derfor omfatte MON89034xMON88017 samt majs fra ef-
terfølgende krydsninger heraf med konventionelle ikke-gensplejsede majs.
Markedsføringen af majsen vil kunne ske fra datoen for en eventuel beslutning om godken-
delse. Beslutningen vil gælde i 10 år fra denne dato.
Mærkning
Produkter til fødevare- eller foderbrug, der indeholder, består af eller er fremstillet af majs
MON89034xMON88017 skal i henhold til forslaget mærkes til den endelige forbruger med
”genetisk modificeret majs” eller ”fremstillet af genetisk modificeret majs”.
Sætningen ”ikke til dyrkning” skal angives i mærkningen på produktet og i følgedokumenter-
ne til foder og produkter til anden industriel anvendelse, som indeholder spiredygtige majs-
kerner af MON89034xMON88017. Denne sætning skal ikke fremgå af mærkningen på tilsva-
rende fødevarer.
Miljømæssig overvågning
Ifølge den miljømæssige overvågningsplan skal ansøgeren via de etablerede netværk af indu-
stri-organisationer sørge for, at der indsamles oplysninger om potentielle uønskede effekter af
markedsføringen, og at der tages passende forholdsregler for at forhindre spild af spiredygtige
kerner med videre i henhold til den generelle plan for miljømæssig overvågning af genmodifi-
ceret majs. Det påhviler ansøgeren at afrapportere herom til Kommissionen.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige kon-
sekvenser i Danmark, idet området overordnet er reguleret af en forordning, og dermed er reg-
lerne umiddelbart anvendelige i Danmark. De enkelte beslutninger er rettet til bestemte virk-
somheder og umiddelbart gældende for disse.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Med hensyn til de sundheds- og miljømæssige konsekvenser af anvendelsen af majs
MON89034xMON88017 konkluderer den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
912299_0005.png
5
udtalelse af 30. marts 2010, at majsen er lige så sikker at anvende som tilsvarende konventio-
nel majs. Ifølge den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) er det derfor usandsyn-
ligt, at majs MON89034xMON88017 vil have negative konsekvenser for menneskers og dyrs
sundhed eller for miljøet ved de påtænkte anvendelser.
DTU Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateriale. Instituttet
har konkluderet, at majsen vurderes sundhedsmæssigt at være som andre traditionelle majs og
dermed ikke medfører nye risici i forhold til traditionelle majs. Undersøgelser af de dannede
proteiner tyder ikke på, at disse er sundhedsmæssigt problematiske. Ingen af de fodringsfor-
søg som er foretaget viser, at de genmodificerede majs skulle være ændret på anden måde,
herunder sundhedsmæssigt, end forventet ud fra de indsatte gener og deres funktion.
Miljøstyrelsen har forud for den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) udtalelse
om majsen, sendt sagen til de danske eksperter i Plantedirektoratet, DTU Fødevareinstituttet
og Danmarks Miljøundersøgelser, som samlet har vurderet, at der ikke vil være miljømæssige
konsekvenser af import af majs MON89034xMON88017, når de anvendes til andre formål
end dyrkning.
På den baggrund skønnes forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark
Høring
Sagen har været i offentlig høring via høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærk-
ninger:
DI Fødevarer anbefaler, at ansøgningen imødekommes uden forsinkelse. Organisationen base-
rer sin anbefaling på den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) positive udtalel-
se og vurderer, at der er tilvejebragt tilstrækkelig dokumentation for at imødekomme ansøg-
ningen.
Landbrug & Fødevarer finder, at majsen snarest muligt bør godkendes, idet der henvises til, at
den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer, at den pågældende GM-majs
ikke udgør nogen risiko for menneskers og dyrs sundhed og for miljøet, samt at der vil være
meget store samfundsøkonomiske konsekvenser af en yderligere forsinkelse i godkendelsen
på grund af den gældende 0-tolerance for ikke endeligt godkendte GMO’er. Landbrug & Fø-
devarer henviser til, at Europa ikke kun afskæres fra det globale marked for majs og majspro-
dukter ved en manglende godkendelse, men at der også er en påvirkning af soja-importen, idet
der kan forekomme spor af ikke-godkendt GM-majs i sojaprodukter.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning anfører, at hvis der gives tilladelse til det ansøgte, så
gives der samtidig lov til, at alle majs inficeres med GMO. Foreningen er af den opfattelse, at
GMO’er er livsfarlige – forstået således, at GMO-planter altid har en ringere kvalitet, har fær-
re livgivende kræfter og dermed giver mindre sundhed. Der henvises til, at billeddannende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
912299_0006.png
6
metoder, som viser forskel på GMO-majs, konventionel majs, biodynamisk og økologisk
majs. Desuden henvises til en tysk landmand, hvis køer døde efter at have fået GMO-foder.
Fagligt Fælles Forbund (3F) finder, at der ikke bør gives godkendelse til majsen, idet der ikke
er fremsendt dokumentation for restkoncentrationer af glyphosat i majsen efter høst, samt fo-
retaget en risikovurdering af disse restkoncentrationer for mennesker og dyr. Derudover me-
ner Forbundet, at der skal foretages en helhedsvurdering af hvilke positive og negative effek-
ter, der er ved majsen, samt hvilke samfundsmæssige nytteværdier der er ved markedsføring
heraf.
Økologisk Landsforening kan ikke støtte en godkendelse til markedsføring af
MON89034xMON88017. Hverken de sundheds- eller miljømæssige konsekvenser af anven-
delse af MON89034xMON88017 er velundersøgt. Der er både udbredt kritik af den Europæi-
ske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSAs) vurdering af GMO-sorter, og løbende stram sty-
ring af forskning fra ansøgervirksomhedens side. Seneste er der kommet protester fra forskere
i USA angående Monsantos og andre virksomheders begrænsninger af uvildig forskning om
GM sorters sundhedsmæssige, kommercielle og miljømæssige konsekvenser. Det gøres via
krav om, at købere af såsæd skal skrive under på, at de ikke vil anvende såsæden til forskning.
Ifølge Økologisk Landsforening er det ikke vist med tydelighed, at GMO ikke er skadelig for
vores sundhed. Det er netop derfor, man har et forsigtighedsprincip, der siger, at de der vil
bruge nye afgrøder, kemikalier med videre skal bevise, at der ikke er negative konsekvenser
for sundhed eller miljø, og at tvivl skal komme forbrugerne og miljøet til gode.
Når der er så lidt forskning, som er kritisk over for GM afgrøder, er en væsentlig del af forkla-
ringen formodentlig, at man i 20 år i stor udstrækning har brugt en forsøgsopstilling, som er
helt uegnet til at analysere for bivirkninger af GMO-planter.
En meget stor del af den forskning, der gennemføres for at klarlægge om GMO’er har negati-
ve bivirkninger, er gennemført som 90 dages rotteforsøg. Økologisk Landsforening finder
dog, at der er væsentlige problemer med de rotteforsøg, der anvendes til undersøgelse af
GMO’er.
Økologisk Landsforening er bekymret for forurening med GMO i ikke-GMO foder og føde-
varer og angiver at problemet er stigende.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende gen-
modificerede afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurde-
ring, som fastsat i GMO-forordningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Da den sundheds- og miljømæssige vurdering af majs MON89034xMON88017 ikke giver
danske og internationale eksperter anledning til bemærkninger, har regeringen ingen fagligt
begrundede indvendinger imod godkendelsen. Regeringen kan således støtte forslaget.
Det bemærkes, at godkendelsen omfatter tilladelse til import, forarbejdning og fødevare-
/foderbrug af MON89034xMON88017-majsen i EU. Da der ikke er tale om tilladelse til
dyrkning, vil godkendelsen ikke have betydning for spredning til økologiske, biodynamiske
eller konventionelle fødevarer, afgrøder og dyrkningsarealer.
Det kan ikke udelukkes, at der vil kunne forekomme MON89034xMON88017-majsplanter
som følge af frøspild i forbindelse med håndteringen af importerede majskerner. Da majsker-
ner imidlertid har ringe overlevelsesevne i jorden, og blandt andet som følge heraf kun sjæl-
dent optræder som spildplanteukrudt under europæiske forhold, vurderes spild af
MON89034xMON88017-majskerner ikke at ville udgøre noget problem.
Vedrørende høringssvaret fra Biodynamisk Forbrugersammenslutning oplyser DTU Fødeva-
reinstituttet, at en forskel fundet ved de såkaldte billeddannende metoder ikke nødvendigvis
betyder, at de genmodificerede produkter er af ringere kvalitet end de ikke-genmodificerede.
De billeddannende metoder har ifølge DTU Fødevareinstituttet ikke nogen bevist relation til
sundheden af produkterne. Med hensyn til den tyske landmand, hvis køer døde, har de tyske
myndigheder ikke kunnet påvise nogen sammenhæng mellem foderet og dyrenes sundhedstil-
stand. Der var således andre årsager til, at køerne mistrivedes og døde end det genmodificere-
de foder.
Vedrørende høringssvaret fra 3F skal det bemærkes, at MON89034xMON88017-majs til fø-
devarer og foder skal overholde de samme grænseværdier for restindhold af pesticider, som
tilsvarende ikke genmodificerede produkter.
DTU Fødevareinstituttet er ikke enigt i bemærkningerne fra Økologisk Landsforening om, at
hverken de sundheds-, eller miljømæssige konsekvenser af anvendelse af
MON89034xMON88017 er velundersøgt. Instituttet vurderer, at den risikovurdering, den Eu-
ropæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har udført, er grundig og at ansøger har ind-
sendt de nødvendige oplysninger og den nødvendige dokumentation vedrørende sikkerheden
af MON89034xMON88017. Instituttet vurderer ligesom den Europæiske Fødevaresikker-
hedsautoritet (EFSA), at ingen af de analyser eller fodringsforsøg, som er foretaget, viser at
majs MON89034xMON88017 er ændret på anden måde end ved at tilføje planten nye egen-
skaber (øget resistens over for visse skadelige insekter og billelarver samt sprøjtemidler med
glyphosat som aktivt stof). De danske eksperter og den Europæiske Fødevaresikkerhedsauto-
ritet (EFSA) er enige om, at den genmodificerede majs vurderes sundhedsmæssigt at være
som andre traditionelle majs.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
DTU Fødevareinstituttet bekræfter, at den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)
har set på relevansen af dyreforsøg i forbindelse med undersøgelse af de sundhedsmæssige
egenskaber af hele genmodificerede fødevarer, som for eksempel majs, men Instituttet er ikke
enig med Økologisk Landsforening i, at dette arbejde har givet anledning til, at man bør kræ-
ve flere dyreforsøg med GMO’er. Tværtimod er konklusionen fra den Europæiske Fødevare-
sikkerhedsautoritets (EFSAs) side, at de sammenlignende undersøgelser af indholdsstofferne i
GMO’en med tilsvarende ikke-genmodificerede varianter i langt de fleste tilfælde giver til-
strækkelig information om sikkerheden af produktet, og at udførelse af dyreforsøg ikke vil
kunne tilføje noget yderligere. DTU Fødevareinstituttet er enigt i, at 90-dages forsøg ikke eg-
ner sig til afsløring af effekter på reproduktion, men der er ifølge Instituttet heller ikke, med
den viden der findes om genmodificering, belæg for at mistænke effekter på reproduktion.
Hertil kommer, at de nye proteiner, der dannes i planten, altid bliver testet i dyreforsøg i høje
doser, hvis de ikke i forvejen er kendte. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)
kræver således ikke generelt, at der udføres dyreforsøg med hele fødevarer/foder, da disse for-
søg sjældent bidrager med yderligere viden om sikkerheden.
Vedrørende bemærkningen om, at der ifølge et amerikansk videnskabeligt tidsskrift er mangel
på uvildig forskning angående GMO, samt at forskningsresultater vedrørende GMO kan blive
forhindret af firmaer i USA, kan det oplyses, at det i relation til den risikovurdering, der fore-
tages i EU af GMO, ikke er afgørende, om resultaterne er publiceret eller ej. Alle data – også
de ikke offentliggjorte – underkastes en faglig vurdering af anvendeligheden i relation til vur-
deringen af GMO’en. Hvis de indsendte oplysninger ikke er tilstrækkelige eller hvis der kan
stilles tvivl om kvaliteten heraf, anmoder den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EF-
SA) om yderligere materiale.
Forurening med GMO i ikke-GMO foder og fødevarer bliver til stadighed kontrolleret, og
hvis der forekommer mere end 0,9 % GMO i et parti foder eller fødevarer skal det mærkes.
Hvis der er tale om fund af GMO’er, der ikke er godkendt i EU, er der 0-tolerance. Fødevare-
styrelsen har ikke gennem analytisk kontrol af GMO i fødevarer fundet en stigning i forure-
ning. Plantedirektoratet har i én foderstofprøve, kontrolleret i 2006, og i én, kontrolleret i
2008, fundet spor af GMO i økologisk majs. I begge prøver, var mængden af GMO så lille, at
indholdet ikke kunne kvantificeres. I 2005, 2007, 2009 og 2010 til dato er der ikke fundet
GMO i økologisk majs. Fødevarer og foder, der indeholder eller er fremstillet af en GMO skal
være mærket med oplysning herom til forbrugeren eller landmanden, så der er mulighed for at
fravælge denne type produkter, hvis man ikke ønsker dem. Fødevarer fra dyr, der har fået GM
foder skal ikke være mærket.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke oplysninger om andre medlemsstaters holdninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.