Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 485
Offentligt
N O T AT
24. juni 2011J.nr. 1606/1123-0042Ref. RFAForsyning og vedvarende energi
Notat til Folketingets Europaudvalg, Folketingets Trafikudvalg samt Miljøpolitisk ogEnergipolitisk Udvalg om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præjudicielle sag, C-366/10 The Air Transport Association of America1. Indledning
Den engelske domstol High Court of Justice Queen’s Bench Division (Administrative Court) – UnitedKingdom har forelagt EU-Domstolen fire spørgsmål om gyldigheden af ændringsdirektiv 2008/101med anmodning om præjudiciel afgørelse. Direktivet går ud på at inkludere luftfart i EU's ordning forhandel med kvoter for drivhusgasemissioner (CO2-kvotehandelssystmet herefter EU ETS).
2. Baggrund
Tilbage i 2007 udtrykte en række regeringer fra tredjelande – herunder USA – indvendinger mod EU’sforslag om at inkludere luftfarten i ETS. De mente ordningen muligvis ville stride mod EU-medlemsstaternes forpligtelser i henhold til international ret og forbeholdt sig retten til at træffe pas-sende foranstaltninger i forhold til dette.Søgsmålet er indgivet mod den engelske regering. Sagsøgerne er alle hjemmehørende i USA og beståraf en sammenslutning af luftfartsselskaber (The Air Transport Association of America) samt tre luft-fartsoperatører (American Airlines Inc., Continental Airlines Inc. Og United Airlines Inc.).Sagsøgerne i den underliggende engelske sag har i søgsmålet anfægtet direktivets gyldighed i forholdtil anvendelse på den del af flyvningerne, der ligger uden for EU-medlemsstaternes luftrum i forholdtil folkeretlig sædvaneret og specifikke internationale aftaler om regulering af luftfart og bekæmpelseaf klimaforandringer. Sagsøgerne har endvidere fremført, at EU ETS udgør en ulovlig afgift for ind-og udrejse og/eller en ulovlig afgift på brændstofforbruget.Sagen har fået en del medieopmærksomhed bl.a. i Financial Times, og klimakommissær Connie He-degaard har for nylig meldt ud til pressen og sendt brev til alle de ansvarlige ministre i EU-kredsen ogbekræftet gyldigheden af ordningen og den fortsatte planmæssige implementering. Herudover har enrække EU-medlemslande besluttet at afgive indlæg i sagen til støtte for Kommissionens opfattelse.
3. Sagens betydning for dansk ret og den danske regerings retlige stillingtagen
Regeringen har i sin tid stemt for direktivet og har efterfølgende gennemført direktivet i dansk ret veden ændring af CO2–kvoteloven, der trådte i kraft den 31. december 2009.
Side 1
Emissioner fra luftfartssektoren udgør en væsentlig klimapåvirkning – ikke mindst i lyset af sektorensvækst på verdensplan – og i den internationale luftfartsbranche var meldingen i sin tid, at man ønskedeen markedsbaseret regulering, som ikke var markedsforvridende for operatørerne, hvilket er imøde-kommet via inkluderingen i EU ETS.Sagen er af principiel betydning for hele luftfartsdelen af EU’s kvotesystem, som fastlagt i ændrings-direktiv 2008/101. Den danske regering finder det ikke hensigtsmæssigt at regulere klimapåvirkningfra luftfart på nationalt niveau, hvorfor det er af væsentlig betydning, at den danske regering støtter opom gyldigheden af direktivet.Regeringen finder det på ingen måde modsætningsfyldt at tilslutte sig ETS for at håndtere luftfartensklimapåvirkninger allerede nu og samtidig fortsætte arbejdet med en fælles international aftale iICAO-regi – på samme måde som de øvrige EU-medlemsstater også gør det.Regeringen vil i indlægget argumentere for, at EU ETS ikke er en afgift men en markedsbaserest mil-jøforanstaltning, hvorunder kvoterne frit tildeles eller købes. Dette understreges af, at ICAO refererertil afgifter i relation til Chicago-konventionens art. 15 som værende afgifter, der er designet og speci-fikt anvendt til at dække omkostninger til faciliteter og service for civil luftfart. Uanset at EU ETSkunne opfattes som en afgift, pålægges denne ikke udelukkende for retten til overflyvning af, ankomsttil eller afgang fra et territorium, og vil derfor ikke henhøre under Chicago-konventionens art. 15.
Side 2