Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 474
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 7. kontor/3.1/2.1Sagsnr.: 2011-20-221-00941/Dep.sagsnr. 8957Den 29. juni 2011FVM 906
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning (EU) om henholdsvis godkendelse og afvisningaf visse sundhedsanprisninger af fødevarer, der henviser til en reduceret risiko for syg-dom (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResumé
Kommissionen har fremsendt forslag til en forordning om henholdsvis godkendelse og afvis-ning af visse sundhedsanprisninger, der henviser til en reduceret risiko for sygdom. En vedta-gelse af forslaget vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark. Regeringen kanstøtte forslaget.BaggrundKommissionen har fremsendt forslag til forordning om henholdsvis godkendelse og afvisningaf visse sundhedsanprisninger af fødevarer, der henviser til en reduceret risiko for sygdom.Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 17, stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forord-ning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om ernærings- og sundhedsanprisninger af fø-devarer (anprisningsforordningen).Forslaget behandles efter en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Føde-varekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forordningen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig medhenholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager for-slaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig in-den for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 11. juli 2011.
2NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdDer er i henhold til artikel 14, stk. 1, litra a i anprisningsforordningen blevet ansøgt om god-kendelse af sundhedsanprisninger, der henviser til en reduceret risiko for sygdom. Sundheds-anprisninger, som er omfattet af denne kategori skal godkendes, før de må anvendes.Formålet med det foreliggende forslag er at henholdsvis godkende 1 og afvise 2 konkrete an-søgninger om godkendelse af sundhedsanprisninger, der henviser til en reduceret risiko forsygdom.Godkendelse af sundhedsanprisninger sker på baggrund af en videnskabelig vurdering foreta-get af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA). Forslaget omfatter 3 konkreteansøgninger, som er blevet forelagt for Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)med henblik på at få en videnskabelig vurdering af, om der er en tilstrækkelig dokumenteretsammenhæng mellem indtaget af de pågældende fødevarer og de anpriste effekter.Forslaget omhandler en godkendelse af følgende anprisning:”Oat beta-glucan has been shown to lower/reduce blood cholesterol. High cholesterolis a risk factor in the development of coronary disease” [”Beta-glucan fra havre harvist sig at sænke/reducere kolesterol i blodet. Et højt kolesterolindhold i blodet er enrisikofaktor i forhold til udvikling af koronar hjertesygdom”]Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer, at der for denne anprisning eren tilstrækkeligt dokumenteret sammenhæng mellem indtaget af fødevaren og den anpriste ef-fekt, og at effekten opnås ved et dagligt indtag på 3 g beta-glucan. På den baggrund foreslårKommissionen, at den pågældende anprisning godkendes. Som betingelse for anvendelse fo-reslås, at fødevaren skal indeholde mindst 1 g beta-glucan fra havre pr. kvantificeret portion,samt at forbrugeren skal informeres om, at den gavnlige effekt opnås ved et dagligt indtag på3 g.Kommissionen har tidligere fremsendt et forslag, hvor der ikke var stillet krav til et mini-mumsindhold af beta-glucan i selve fødevaren. Efter nærmere drøftelse på ekspertniveau harKommissionen revideret sit forslag, så det fastlægger et indhold på mindst 1 g per kvantifice-ret portion, for at kunne opnå et dagligt indtag på 3 g beta-glucan.Derudover omhandler forslaget en afvisning af følgende 2 anprisninger:”Soy protein has been shown to lower/reduce blood cholesterol; blood cholesterol lo-wering may reduce the risk of (coronary) heart disease” [”Soja protein har vist sig at
3sænke/reducere kolesterol i blodet; en reduktion af blodkolesterol kan reducere risikofor (koronar) hjertesygdom”]”Fermented milk containing the probioticLactobacillus caseiDN-114 001 and yog-hurt symbiosis decreases presence ofClostridium difficiletoxins in the gut (of suscept-ible ageing people). Presence ofClostridium difficiletoxins is associated with the in-cidence of acute diarrhoea.” [Fermenteret mælk indeholdende den probiotiskeLacto-bacillus caseiDN-114 0001 og yoghurt symbiose mindsker tilstedeværelsen afClostridium difficiletoksiner i tarmen (hos udsatte ældre mennesker). Tilstedeværel-sen afClostridium difficiletoksiner er forbundet med tilfælde af akut diarré.]
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer, at der for disse anprisningerikke er en tilstrækkeligt dokumenteret sammenhæng mellem indtaget af fødevaren og den an-priste effekt. På den baggrund foreslår Kommissionen, at de pågældende ansøgninger omgodkendelse afvises og dermed optages i fællesskabsregisteret over afviste sundheds-anprisninger.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om er-nærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer er direkte gældende i Danmark og de øvrigemedlemsstater.KonsekvenserForslaget vurderes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.For så vidt angår godkendelse af anprisningen af beta-glucan fra havre har DTU Fødevarein-stituttet bemærket, at der bør stilles krav om et mindsteindhold af beta-glucan i de produkter,der kan bære anprisningen, for at sikre, at anprisningen kun anvendes på produkter, der bidra-ger væsentligt til indtaget af beta-glucan.En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Landbrug & Fødevarer tager Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA’s) vurde-ring og Kommissionens håndtering til efterretning.
4Regeringens foreløbige generelle holdningDet er regeringens generelle holdning, at en godkendelse af en sundhedsanprisning bør byggepå et solidt videnskabeligt grundlag.Derudover finder regeringen det væsentligt, at kun de anprisninger, som er i overensstemmel-se med forordningens generelle principper og bestemmelser skal godkendes. Det er såledesvigtigt at sikre, at fødevaren indeholder en betydelig mængde af det stof, der anprises, så dermed produktet opnås den anpriste ernæringsmæssige eller fysiologiske virkning. Samtidig erdet vigtigt, at anprisningen ikke tilskynder til overdrevent indtag af den pågældende fødevare.Når det gælder anprisningen vedrørende beta-glucan fra havre og reduktion af kolesterol iblodet, har Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) konkluderet, at der er til-strækkelig videnskabelig evidens for anprisningen. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsauto-ritet (EFSA) har ligeledes konkluderet, at den anpriste effekt opnås ved et dagligt indtag på 3g beta-glucan fra havre.Det er regeringens vurdering, at forslaget om, at der skal være mindst 1 g beta-glucan perkvantificeret portion af fødevaren, er et godt kompromis mellem at opnå den anpriste effekt (3g per dag) uden at tilskynde til overdrevent forbrug af de pågældende fødevarer. Det vurderessåledes, at der er taget højde for DTU Fødevareinstituttets bemærkninger.Med hensyn til de to anprisninger, som foreslås afvist, har Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) konkluderet, at der ikke er tilstrækkelig evidens.Kommissionens forslag er således i overensstemmelse med Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritets (EFSA’s) konklusioner.På denne baggrund kan regeringen støtte forslaget om henholdsvis at godkende én sundheds-anprisning samt afvise 2 andre sundhedsanprisninger.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.