Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 430
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/4. kontor/3.1/2.1Sagsnr.: 2011-20-221-00911/Dep. sagsnr.: 10007Den 1. juni 2011FVM 893
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring til Bilag III i Rådets og Europa-Parlamentets forordning (EF) 853/2004med hensyn til parasitter i fiskevarer (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResumé
Kommissionen har fremsat forslag om indfrysning af bestemte fiskevarer for at undgå fore-komst af levende parasitter. Forslaget opdaterer den gældende lovgivning på området og erudarbejdet som konsekvens af en rapport fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet(EFSA) fra april 2010 om parasitter i fiskevarer. Forslaget tydeliggør den eksisterende lov-givning med henblik på at sikre ens implementering i alle medlemsstater og medfører, at derændres i bilaget, der angiver hvilke fiskevarer, som skal undergå indfrysning. Forslaget for-ventes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og resten af EU. Fra dansk side kan for-slaget støttes.BaggrundKommissionen har fremsendt forslag om ændring af Bilag III i Rådets og Europa-Parlamentets forordning (EF) nr. 853/2004 om parasitter i fiskevarer til human konsum.Kommissionen arbejder desuden på retningslinjer for udarbejdelsen af overvågningspro-grammer m.v. til forslaget.Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekædenog Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forsla-get. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for appel-komitéensenest en måned efter afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed(SCoFCAH) og underretter samtidig Europa-Parlamentet og Rådet. Appel-komitéen kan medkvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig imod det. Hvis der er kvalificeretflertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler appel-komitéen ik-ke inden en frist på højst 2 måneder efter datoen for henvisning, kan Kommissionen vedtageforslaget.
2Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyre-sundhed (SCoFCAH) den 9.-10. juni 2011.NærhedsprincippetDer er tale om ændringer til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens vurdering,at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdForslaget fremsættes på baggrund af en videnskabelig rapport udarbejdet af Den EuropæiskeFødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) fra april 2010. Formålet med forslaget er at opdaterelovgivningen om frysning af visse fiskevarer for at undgå levende parasitter. Det er desudenformålet med forslaget, at den eksisterende lovgivning tydeliggøres for at sikre, at den imple-menteres ensartet i alle medlemsstater.Rapporten fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) indeholder ny viden om,hvornår fiskevarer kan udgøre en fødevaresikkerhedsmæssig risiko på grund af tilstedeværel-se af levende parasitter. Rapporten konkluderer, at alle vilde fisk (enten de er fanget i haveteller i ferskvand), kan indeholde parasitter, men at risikoen for, at opdrættet atlanterhavslaksindeholder parasitter, er ubetydelig, såfremt de opdrættes under særlige forhold. Kommissio-nen anfører i forslaget, at rapporten fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA)indikerer, at der endnu ikke er tilstrækkeligt med data til, at risikoen for parasitter i andre ty-per opdrætsfisk, end den opdrættede atlanterhavslaks, kan vurderes. Kommissionen fremførerdog også i forslaget, at uanset dette, så har praktiske erfaringer i medlemsstaterne vist, at an-dre fisk, som opdrættes under særlige forhold med bestemt foder eller i særlige områder, kanvære fri for parasitter, der kan udgøre en sundhedsmæssig risiko for forbrugeren.Rapporten beskriver endvidere hvilke behandlinger, fiskevarer skal underkastes for at sikreeffektivt drab af parasitterne, og ved hvilken tid/temperaturkombination behandlingen er mesteffektiv. Hovedreglen er, at alle fiskevarer, uanset fiskeart, skal indfryses. Kommissionen harpå denne baggrund fremsat forslag til regelændringer, hvor der i forhold til de gældende reglerændres i hvilke typer af fiskevarer, der skal fryses, inden de afsættes til forbrugeren. Hvis fi-skevaren for eksempel skal spises rå, eller ikke har undergået tilstrækkelig varmebehandlingeller ikke er blevet marineret/saltet på en måde, der sikrer drab af parasitter, så skal fiskevarenfryses, inden den afsættes til forbrugeren.Følgende typer fisk kan dog undlades frysebehandling, uanset hvilken type af behandling, fi-sken er blevet underkastet, inden den afsættes til forbrugeren:1) opdrætsfisk, hvor parasitforekomst er helt udelukket, fordi fiskene opdrættes i et miljø,hvor parasitterne ikke findes,2) opdrætsfisk, hvor virksomhedslederen gennem risikobaserede overvågningssystemer kanverificere, at fiskene ikke udgør en sundhedsrisiko på grund af levende parasitter,
33) vilde fisk (som hidtil), hvis der er epidemiologiske data, der viser, at fiskeoprindelsesplad-serne ikke udgør en fødevaresikkerhedsmæssig risiko, og den kompetente myndighed gi-ver tilladelse til det.Som ovenfor nævnt, skal det, for så vidt angår sidstnævnte, bemærkes, at rapporten fra DenEuropæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) anfører, at alle vilde fisk i princippet er i ri-siko for at indeholde parasitter, men at forslaget på denne måde tager højde for, at det i frem-tiden kan være muligt at fremskaffe de nævnte data, der kan fritage for kravet om frysebe-handling. Endelig fremgår det af forslaget, at der er flere forskelligetids/temperaturkombinationer, som er mulige at benytte til frysebehandlingen.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.Gældende dansk retForslaget vil blive vedtaget som en kommissionsforordning, hvorved reglerne vil være umid-delbart gældende i Danmark. I Bilag III i Rådets og Europa-Parlamentets forordning (EF) nr.853/2004 findes de gældende regler om frysning af fiskevarer, for at undgå forekomst af le-vende parasitter heri.KonsekvenserForslaget forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative kon-sekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Forslaget skønnes ligeledesikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser. Fødevarekontrollen vil ved til-syn skulle foretage kontrol af virksomhedernes dokumentation vedrørende opdrætsfisk, her-under vurdering af overvågningsprogrammer og lignende, men da udgifterne til dette er pålagterhvervet via eksisterende kontrolgebyrer, vil der ikke være øgede udgifter for det offentligebudget.Forslaget kan medføre visse administrative konsekvenser for de virksomheder, der ønsker atbenytte muligheden for at afsætte fiskevarer produceret af opdrættede fisk uden forudgåendefrysning. Virksomhederne pålægges at dokumentere, at fiskene er opdrættet under de opdræts-forhold, som fremgår af forslaget, herunder at det igennem risikobaserede programmer er do-kumenteret, at fiskene ikke udgør en risiko i forhold til levende parasitter. Virksomhederne vildesuden gennem deres egenkontrol skulle dokumentere, at den behandlingsform, fiskevarerneunderkastes, kan sikre drab af parasitter, hvis varerne ikke skal fryses. Det skal dog nævnes, atde samme virksomheder også samtidig vil blive lettet administrativt, idet de vil undtages forat skulle foretage frysebehandling af de nævnte fiskevarer.Det skal endeligt bemærkes, at hvis virksomhederne vælger at fryse fiskevarerne, undgås denævnte dokumentationskrav.
4Erhvervs- og Selskabsstyrelsen vurderer, at forslaget vil indebære administrative konsekven-ser for erhvervslivet. Det præcise omfang af overvågningsprogrammerne, herunder de tilknyt-tede dokumentationskrav til myndighederne, står ikke klart i det fremlagte udkast. Erhvervs–og Selskabsstyrelsen kan derfor ikke på nuværende tidspunkt vurdere, hvor store administra-tive byrder der vil blive tale om. De henstiller til, at der i indretningen af et kontrolsystem såvidt muligt arbejdes på en begrænsning af virksomhedernes administrative byrder.DTU Veterinærinstituttet er tilfredse med forslaget, idet de finder, at risikoen for forekomst afsygdomsfremkaldende parasitter i opdrætsfisk er minimal, og kvaliteten af fisk til rå konsumforringes ved frysning. DTU Veterinærinstituttet anfører endvidere, at de gerne står til dispo-sition for råd og vejledning i forbindelse med etablering af overvågningsprogrammer i Dan-mark.En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Danish Seafood Association (DSA) anfører, at de ikke har bemærkninger til forslaget, menkommenterer dog alligevel, at det er usikkert, hvordan bevisbyrden for at opdrættede Atlan-terhavslaks er fri for parasitter skal løftes, idet den indgår under kategorien af fisk, hvor virk-somheden gennem risikobaserede overvågningssystemer skal verificere, at fiskene ikke udgøren sundhedsmæssig risiko. Det anføres, at resultatet kan blive, at danske producenter vælgerat fryse disse fisk for en sikkerheds skyld. DSA anfører endvidere, at de gerne vil sikre, atdanske opdrætsørreder ikke havner i en situation, hvor de kræves frosset, idet der ikke pt.formelt er fuld dokumentation for, at disse opdrætsfisk ikke indeholder parasitter.Dansk Akvakultur (DA) støtter forslaget. Det fremgår af høringssvaret, at det afgørende forDansk Akvakulturs medlemmer er, at der opstilles regler, som både holder fagligt, sikrer for-brugernes fødevaresikkerhed og samtidig ikke pålægger opdrætserhvervets og fiskeforarbejd-ningsindustrien unødvendige udgifter. Dansk Akvakultur er dog usikker på hvilken dokumen-tation, der skal til for at frikende opdrætsfisk, og hvordan den skal administreres. Det forven-tes at dokumentationen i vid udstrækning kan laves på brancheniveau så længe opdrætsmeto-derne (herunder specielt vandforsyningen) er sammenlignelige mellem de enkelte opdræts-virksomheder.3F og Advokatsamfundet har ingen bemærkninger til forslaget.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringer ser positivt på forslaget, idet lovgivningen skønnes forbedret. Som følge af ny vi-den om forekomst af parasitter i opdrætsfisk åbner forslaget op for at fisk, der er opdrættetunder særlige forhold, kan blive undtaget for frysekravet. Med en vedtagelse af forslaget vil
5alle fiskevarer uanset fiskeart (med mindre der er tale om opdrætsfisk), hvis tilberedningen el-ler behandlingen af fisken, inden den spises, ikke sikrer, at der sker et fuldstændigt drab af pa-rasitter, fortsat skulle leve op til det nuværende indfrysningskrav. Desuden bibeholdes mulig-heden i den eksisterende lovgivning for, at hvis der kommer ny viden om forekomst af para-sitter i vilde fisk, så kan den enkelte medlemsstat undtage disse fra frysekravet.I relation til høringssvaret fra Danish Seafood Association og Dansk Akvakultur kan det be-mærkes, at Kommissionen har igangsat et arbejde med retningslinjer for udarbejdelse af over-vågningsprogrammer. Dette er endnu ikke endeligt afsluttet. Fra dansk side arbejdes der på, atretningslinjerne gøres så detaljerede som muligt. Med hensyn til Danish Seafood Associationsbekymring for, at opdrætsørreder tages ud af forslaget, skal bemærkes, at det er på baggrundaf, at opdrætsørreder opdrættes på fuldstændig samme vis som opdrættede atlanterhavslaks,og at opdrætsørreder som fiskeart næsten er identisk med laks, at også opdrætsørreder i for-slaget undtages frysekravet - forudsat at den nødvendige dokumentation foreligger. Det vur-deres således ikke, at der er fare for, at den opdrættede ørred tages ud af forslaget på nuvæ-rende tidspunkt i forhandlingerne.Virksomhederne vil med forslaget blive pålagt dokumentationskrav, som kan medføre admi-nistrative byrder, men som nævnt, vil virksomhederne også samtidigt undgå krav om frysningaf mange typer af fiskevarer, hvilket vil medføre en økonomisk lettelse for dem. Som tidligerenævnt er det desuden muligt for virksomhederne, hvis de ønsker at undgå dokumentations-kravene, at fryse fiskevarerne.Regeringen kan på denne baggrund støtte forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.