Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 406
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 12. maj 2011Sagsnr.: 77Dok.nr.: 237809
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 12. maj 2011 stil-let følgende spørgsmål nr. 411 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra udvalget.Spørgsmål 411:
Vil ministeren i forlængelse af rådsmødegennemgangen den 11. maj 2011 redegørenærmere for det på mødet refererede synspunkt om, at delegerede retsakter ikke sikreren ensartet implementering i medlemslandene?Svar:
Det blev anført på rådsmødegennemgangen den 11. maj 2011, at medlemsstaterne gene-relt lægger vægt på, at hvor der er behov for ensartede gennemførelsesbestemmelser,bør det ske via gennemførelsesretsakter. I forhold til gennemførelsesretsakter fremgårder af Traktaten om den Europæiske Funktionsmåde, artikel 291, stk. 2, at: ”Når ensar-tede betingelser for gennemførelse af Unionens juridisk bindende retsakter er nødvendi-ge, tildeler disse retsakter Kommissionen […] gennemførelsesbeføjelser”.I forhold til delegerede retsakter fremgår det af Traktaten om den Europæiske Funkti-onsmåde, artikel 291, stk. 1, at ”Kommissionen kan i en lovgivningsmæssig retsakt fådelegeret beføjelse til at vedtage almengyldige ikke-lovgivningsmæssige retsakter, derudbygger eller ændrer visse ikke-væsentlige bestemmelser i den lovgivningsmæssigeretsakt.”I forhold til at sikre en ensartet gennemførelse af landbrugsstøtteordninger i medlems-staterne vurderes der generelt at være behov for detaljerede og ofte meget omfattendegennemførelsesretsakter i forhold til medlemsstaternes administration af for eksempelstøttebetingelser, sanktioner og kontrol. Disse detaljerede bestemmelser vurderes ikke
være en udbygning eller ændring af visse ikke-væsentlige bestemmelser i den lovgiv-ningsmæssige retsakt, men en gennemførelse indenfor de eksisterende regler i basisretsakten. Det vurderes endvidere, at det i forbindelse med denne administration er væ-sentligt at inddrage medlemsstaternes viden via komiteprocedure (undersøgelsesproce-duren) om de specifikke forhold, som har betydning for administrationen og omkost-ningen herved.Delegerede retsakter bør anvendes, hvor der er tale om at ændre eller udbygge ikke-væsentlige bestemmelser i basis retsakten. Det kan være i forhold til at ændre tidsfristeri basisretsakten, overgangsbestemmelser i relation til en ny retsakt eller tilpasse et bilagi retsakten.
Henrik Høegh
/ Jesper Wulff Pedersen
2