Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 359
Offentligt
Notat
Til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- ogPlanlægningsudvalg
Organisation & JuraJ.nr. 001-04247Ref. marvn, lwj24. marts 2011
Afgivelse af indlæg i præjudiciel sag C-585/10, om fortolkning af Rådets og Europa-Parlamentets direktiv 2008/1/EF om integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening(IPPC-direktivet)BaggrundVestre Landsret har forelagt EU-Domstolen et spørgsmål vedrørende Rådets og Europa-Parlamentets direktiv 2008/1/EF om integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening (IPPC-direktivet).IPPC-direktivet vedrører regulering af miljøgodkendelse af visse (særligt forurenende)virksomheder. IPPC-direktivet regulerer bl.a. virksomheder til intensiv svineavl med mindst 750stipladser til ”søer”. IPPC-direktivet definerer ikke nærmere, hvad der skal forstås ved begrebet”søer”, herunder om gylte indgår. Vestre Landsret har spurgt EU-Domstolen, om pladser til gylte eromfattet af bestemmelsen.Der findes ingen klar ordlydsmæssig sondring mellem en gylt og en so. Gylte forstås dog genereltsom værende unge kønsmodne søer/hunsvin, der er blevet inseminerede, men dog endnu ikke harfået grise (”faret”). En gylt kan derfor forstås som en ung so, der endnu ikke har faret. I noglesammenhænge forbeholdes betegnelsen ”so” imidlertid hundyr efter første faring og omfatterdermed ikke gylte.Sagen har udspring i en dansk sag, hvor Haderslev Kommune har stillet krav om, at en landmandsdyrehold skal nedbringes, fordi grænsen på 750 stipladser til søer er overskredet, og han ikke har enmiljøgodkendelse. Grænsen er imidlertid kun overskredet, hvis gylte medregnes. Landmanden hargjort gældende, at gylte ikke skal medregnes.Den danske interesse i sagenI Danmark er direktivets ordlyd for så vidt angår godkendelsesgrænsen for søer anvendt udenændringer. Da IPPC-direktivet er et minimumsdirektiv, er der ikke noget EU-retligt til hinder fornationalt at fastsætte en afgrænsning, der omfatter flere virksomheder end direktivet kræver, hvilketogså er sket på visse punkter. Imidlertid har man ikke ved gennemførelsen af grænsen på 750stipladser til søer tilsigtet at fravige direktivet. Vestre Landsret finder det nødvendigt forfortolkningen af de danske regler at få afklaret, hvordan IPPC-direktivets grænse skal forstås.
Miljøstyrelsen har fortolket grænsen således, at gylte medregnes som søer. Denne fortolkning ervalgt ud fra den betragtning, at gylte på samme måde som søer, der allerede har faret en eller fleregange, indgår i produktionen alene med henblik på at producere smågrise. Som produktionsdyr vilgrisen igennem hele sit livsforløb befinde sig i stalden og medvirke til den forurening, der emitteresfra stalden. Den primære forureningsfaktor i forbindelse med produktion af smågrise ved avl påsøer, er den ammoniakemission, som avlsdyrene medfører. Det er primært vægten af det enkelte dyr,der er afgørende for emissionen af ammoniak fra dyret. Da vægtforskellen mellem en gennemsnitsgylt (110-120 kg.) og en gennemsnits ung so, der har faret, (120-130 kg) er ubetydelig, bør der ikkesondres mellem, om forureningen stammer fra grisen som gylt eller som so, og i hvert fald kandenne forskel ikke begrunde, at der slet ikke skulle tages højde for forureningen fra gyltene.En sådan forståelse er i overensstemmelse IPPC-direktivets brede formålsbestemmelse om enintegreret godkendelsesprocedure til sikring af forureningsbegrænsning og -forebyggelse tilbeskyttelse af miljøet som helhed. Den er også på linje med den fortolkning, som EU-Domstolenallerede har anlagt af direktivets bestemmelse om fjerkræ i sag C-473/07, hvor Domstolen harfastslået, at begrebet ”fjerkræ” skal fortolkes bredt, og også omfatter vagtler, agerhøns og duer.Såfremt Domstolen når frem til, at begrebet ”søer” i IPPC-direktivet ikke omfatter gylte, og VestreLandsret kommer frem til, at de danske regler skal forstås på samme måde, kan en rækkehusdyrbrug være blevet anset for godkendelsespligtige uden at være det, ligesom en rækkemiljøgodkendelser kan være blevet mere indgribende end krævet.Regeringen har derfor besluttet at afgive indlæg i sagen og argumentere for, at pladser til gylte skalmedregnes ved afgørelse af, om grænsen på 750 pladser til søer i IPPC-direktivet er overskredet.
2