Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 26
Offentligt
902891_0001.png
902891_0002.png
902891_0003.png
902891_0004.png
1MILJØstyrelsenMiljøteknologi11. oktober 2010san/kirstMST-147-00088Dep-001-02805

GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

Kommissionens forslag til beslutning om revision af miljømærkekriterier for tildeling af EU-

miljømærket Blomsten til produktgruppen kopi- og trykpapir.

Resume

Kommissionen har fremsendt forslag til reviderede miljømærkekriterier for produktgruppen kopi- ogtrykpapir.Der fastsættes kriterier for skovdriften, hvorfra træ til papir stammer, det samlede indhold af farlige stof-fer, udledning af farlige stoffer til miljøet (luft og vand) og energiforbrug.Regeringen forventer at stemme for forslaget.

1. Status

Kommissionen har den 23. september 2010 fremsendt forslag til beslutning om reviderede miljømær-kekriterier for tildeling af EU-miljømærket til produktgruppen kopi- og trykpapir (herefter benævnt pa-pir). Forslaget skal til afstemning d. 21. oktober 2010 i Kommissionens forskriftudvalg for Blomsten.De to kriterieforslag har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.66/2009 af 25. november 2009 om EU-miljømærket.Forskriftudvalget træffer afgørelse i sager om miljømærkekriterier efter forskriftprocedure med kontrolbeskrevet i art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af17. juli 2006, jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen. Hvis der i udvalget er kvalificeret flertal for etforslag, udsteder Kommissionen beslutningen, efter at Parlamentet har gennemført en legalitetskon-trol af forslaget. Opnås der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger Kommissionen sagen for Rå-det, og underretter samtidig Europa Parlamentet. Hvis der i Rådet er kvalificeret flertal imod et forslag,skal Kommissionen behandle sagen på ny. Vedtager Rådet forslaget med kvalificeret flertal eller udta-ler Rådet sig ikke inden en frist på højst to måneder, kan Kommissionen udstede beslutningen, efterat Parlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.

2. Formål og Indhold

De foreliggende beslutningsforslag indeholder forslag til kriterier for tildeling af EU-miljømærket tilvirksomheder, der producerer papir til skrive- og trykformål til både privat og professionelt brug. Pro-duktgruppen defineres somark eller ruller af ubeskrevet papir som anvendes til udskrivning, kopieringeller til at skrive eller tegne på. Indbefattet er også grafisk papir, herunder avispapir.Produktgruppen omfatterikkeparfumeret papir, varmefølsomt papir, fotografisk papir, og papir/karton tilemballage/indpakning.Det er 3. generation af miljømærkekriterier for papir. Siden sidste revision (2002) er antallet af licenserpå europæisk plan steget fra to til 15 licenser heraf er én licens i Danmark. Kommissionen foreslår, atmiljømærkekriterierne er gyldige i 4 år.Kriterierne tager især sigte på:- at reducere udledningen af giftige eller eutrofierende (næringsberigende) stoffer til vandmiljøet- at reducere miljømæssige skader og risici, som er forbundet med energiforbrug (global opvarm-ning, forsuring, ozonlags nedbrydning, udtømning af ikke-fornybare ressourcer)- at reducere miljømæssige skader og risici, som er forbundet med brug af farlige kemikalier- at anvende principper for bæredygtig drift for at sikre skovene

Udledninger til vand og luft

2Omfatter værdier for udledning (emission) til vand af: COD (organisk stof), AOX (halogenerede organiskestoffer) og P (fosfor), og til luft af: NOx (kvælstofilter) og S (SO2).Desuden begrænses CO2-udledningen ved hjælp af en grænseværdi for summen af CO2fra anvendtbrændsel og CO2fra anvendt elektricitet. Ansøgere om miljømærket skal anvende det europæiske gen-nemsnit for CO2-udledning fra elektricitet, medmindre de kan dokumentere en anden værdi for den an-vendte elektricitetsmængde. CO2-udledningen fra fornybar energikilder indgår ikke i beregningen af CO2.

Energiforbrug

Omfatter elektricitetsforbrug og brændselsforbrug, herunder også forbrug af træ samt træbaserede rest-produkter fra papirfremstillingsprocessen. Kravet ligger indenfor de værdier, der stilles i EU's arbejdemed bedste tilgængelige teknologi (BAT) for energiforbrug ved papirfremstilling.

Certificeret træ og returpapir

Fibre kan være nye træfibre eller fibre fra returpapir (afklip og afskær fra papirfremstillingen regnes somnye træfibre, ikke som returfibre). Nye træfibre til papirfremstilling skal hidrøre fra lovligt fældet træ ogvære dækket af en certificeringsordning for skovdrift og sporbarhed, som udstedt af en uafhængig certifi-ceringsordning såsom FSC, PEFC eller tilsvarende. Hvis ordningen tillader sammenblanding af træ fracertificerede og ucertificerede skove, må andelen af træ fra ucertificerede skove højst udgøre 50 %.

Kemikalier. Regulerede stoffer og blandinger

Basiskrav.

Som en konsekvens af den reviderede forordning for EU-Blomsten (nr. 66/2010) stillesder nu en række basiskrav således, at produktet ikke må tilsættes stoffer eller blandinger, der (påtidspunktet for licensudstedelse) kan klassificeres (inkl. selvklassificering) som giftige, kræftfremkal-dende, mutagene (stoffer, der kan skade arveanlæg) eller reproduktionstoksiske (stoffer, der er ska-delige for forplantningsevnen) i kategorierne I-III (CMR I-III), sensibiliserende eller miljøfarlige. Desu-den udelukkes stoffer, der i EU's REACH lovgivnings artikel 57, defineres somsærligt problematiskestoffer(SVHC) (stoffer på den såkaldte kandidatliste). Koncentrationsgrænsen i denne produktgruppeer 0,1 %.

Afvigelser fra ovenstående basiskrav.

Kommissionen har mulighed for at indrømme afvigelse fradisse basiskrav, såfremt det teknisk set ikke er muligt at erstatte stofferne. Kommissionen har ikkeforeslået afvigelser fra basiskravet.Uanset muligheden for at indrømme afvigelse til visse stoffer fra ovenstående basiskrav, kan Kom-missionen ikke indrømme afvigelse til et stof (i koncentrationer over 0,1 %), der er opført på den så-kaldte kandidatliste i REACH.

Proceskrav og specifikke stoffer

Udover ovenstående basiskrav reguleres en række kemikalier i produktionen af papirmasse.

Blegning.

Klorgas (Cl2) må ikke anvendes til blegning af papirfibre. ClO2må gerne anvendes.

Affarvning (af genbrugsfibre).

Der må ikke anvendes APEO’er og nonylphenolexthoxylater. Øvrigevaskeaktive stoffer (tensider) skal være aerobt nedbrydelige. Konserveringsmidler (der hindrer vækst ipapirmasse fra genbrugsfibre) må ikke være potentielt bioakkumulérbare.

Farvestoffer.

Der må ikke anvendes farvestoffer og farvepigmenter baseret på bly, kobber, krom elleraluminium. Azo-farvestoffer (der kan fraspalte specifikke kræftfremkaldende aromatiske aminer) måikke anvendes i miljømærket tryk- og kopipapir (EU's kemikalielovgivning, REACH, forbyder brugen afdisse Azo-farvestoffer i tekstil- og læderprodukter).

Polymerer, inkl. akrylamid.

Anvendes typisk som vådstyrkemiddel i papir. Der må ikke være over0,01 % restmonomere, der kan miljøfareklassificeres, eller sundhedsfareklassificeres som CMR I-II.For akrylamid (kræftfremkaldende og mutagen, kategori II) er grænsen maksimalt 0,07 %.

Affaldshåndtering

Der skal være systemer på papirfabrikken, der sikrer håndtering af farligt affald, og at overskydendetræ- og papiraffald genanvendes i produktionen, enten til nyt papir eller til energiproduktion.
3

Brugsegnethed.

Produktet skal være brugsegnet til dets formål og opfylde forbrugernes behov.

3. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

4. Nærhedsprincippet

Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning af miljømærkeordningen. Forslaget opfylder derfornærhedsprincippet.

5. Gældende dansk ret

Miljømærkeordningen er frivillig. Forslaget medfører derfor ingen lovgivningsmæssige konsekvenser forDanmark.

6. Konsekvenser for Danmark

Samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner ogkommuner.Administrative konsekvenser for erhvervslivetErhvervelse af miljømærket (licens) indebærer udgifter for ansøgeren, men disse udgifter forventes opvejet af dekonkurrencemæssige fordele ved erhvervelse af miljømærket.BeskyttelsesniveauetKommissionen redegør ikke herfor, men det vurderes, at forslaget påvirker beskyttelsesniveauet positivt i EU, damiljømærkekriterierne i henhold til forordningen skal ligge i den bedste 10-20 % del af markedet i EU.

7. Høring

Forslaget er ikke sendt i høring. Et rammenotat om sagen har været sendt i høring i Miljøspecialud-valget fra den 6. – 8. oktober 2010.Der er ikke indkommet bemærkninger fra organisationerne.

8. Forhandlingssituationen

Arbejdet med revisionen af miljømærkekriterier for papir har været ledet af Italien. Miljømærkekriteri-erne forventes vedtaget i forskriftudvalget. Overordnet set er der enighed om, at ændringerne medfø-rer en stramning, således at kravene er selektive.Særligt diskuteret har været krav til certificeret skovdrift. Normalt stilles der krav til, at en vis andel aftræ til papirmassen skal være dækket af et sporbarhedscertifikat (typisk FSC eller PEFC certificeret).Værdier på andele af 30, 50 og 70 % har været foreslået (det nuværende krav ligger på 10 %). Kom-missionen foreslår nu, at alt træ til nyfibre i papirmassen skal være certificeret. Det betyder ikke nød-vendigvis, at alt træ stammer fra certificerede skove, idet de typiske certificeringsordninger tillader enhvis mængde træ fra ikke-certificerede skove. Med Kommissionens forslag godtages, at 50 % af træ-et stammer fra ikke-certificerede skove, men i så fald skal det dokumenteres, at træet fra disse skoveer lovligt fældet.Kritikere af forslaget om høj andel af certificeret træ har indvendt, at markedsandelen for certificerettræ kun ligger omkring 50 % i EU og 5-10 % på verdensplan, og derfor må kravet ikke være så højtsom foreslået.Udledningen af halogenerede organiske stoffer (AOX’er) er altid til diskussion. Kommissionen foreslåren værdi på 0,20 kg AOX/ton papir (lufttørret), hvilket er en stramning af det nuværende krav med 20% fra 0,25 kg/ton AOX). Der må ikke anvendes klorgas (Cl2), der giver anledning til særlig høj udled-ning af AOX. Lovkravet i flere nordiske lande er op til 0,30 kg AOX/ton.
4Blomstens ny forordning stiller etbasiskravtil indholdet af farlige stoffer (miljø- såvel som sundheds-fareklassificeret) i miljømærkede produkter. I denne produktgruppe foreslår Kommissionen, at kravetskal gælde ved koncentrationer af farlige stoffer over 0,1 %. Kun hvis det ikke er muligt at substituerefarlige stoffer, kan Kommissionen foreslå en afvigelse. Kommissionen har ikke foreslået afvigelser fradette krav.Der er tale om en skærpelse af miljømærkekravene, da de gældende miljømærkekriterier kun regule-rede stoffer, der er miljøfareklassificeret.Kommissionens forslag udelukker fortsat brug af vådstyrkemidler, der efterlader et restindhold afCMR klassificerede monomerer i koncentrationer over 0,01 %. For akrylamid er koncentrationen 0,07%, hvilket er en skærpelse fra 0,1 % i de gældende miljømærkekriterier.Energiforbrug og CO2-udledning. Kravet ligger indenfor det interval som EU betragter som bedstetilgængelig teknologi (BAT), men flere lande, heriblandt Danmark har arbejdet for, at kravet blevstrammet i forhold til f.eks. det nordiske miljømærke, Svanen. Det har ikke været muligt at få enstramning.

9. Dansk holdning

Regeringen er overordnet enig i forslaget, og forventer at kunne stemme for.Regeringen støtter forslaget om, at træfibre til papirfremstilling skal være certificerede nyfibre ellerreturfibre. Fra dansk side har det været vigtigt, at alt det anvendte træ til produktion af nyfibre stam-mer fra dokumenterbart lovligt drevne skove, og at en høj andel af træet til produktion af nyfibrestammer fra bæredygtigt drevne, certificerede skove. Et højt krav om certificeret papir kan stimulereefterspørgslen, indsamlingen og genanvendelsen af returfibre, som kan være en lettere tilgængeligråvare, end certificeret træ.Regeringen vil lægge afgørende vægt på, at fastholde kravet om, at alt træ fra ucertificerede skovesom minimum skal hidrøre fra lovligt drevne skove. Samtidig lægger regeringen afgørende vægt på,at kravet om at der som minimum skal sikres 50 % træ fra certificerede skove i nyfibre også fast-holdes.Samtidig vil regeringen lægge vægt på en fastholdelse af kravet om, at alt træ til nyfibre skal væresporbarhedscertificeret efter enten FSC, PEFC eller tilsvarende standard.Regeringen støtter et stramt krav til udledningen af AOX’er. Regeringen lægger afgørende vægt på,at kravet forbliver på max 0,20 kg AOX/ton, og vil arbejde for en stramning til 0,15 kg AOX/ton papir.Regeringen støtter Kommissionensbasiskravom indholdet af farlige stoffer, der ikke må indgå i detfærdige produkt i koncentrationer over 0,1 %. Regeringen lægger vægt på, at der ikke indrømmesafvigelser fra denne regel til miljø- og sundhedsfarlige stoffer.Danmark har arbejdet for skrappere krav til energiforbrug og CO2. Regeringen lægger afgørendevægt på, at kravet ikke slækkes, og vil arbejde for at kravet strammes med 20 %.

10. Tidligere forelæggelser for Folketinget

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketinget.