Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 24
Offentligt
Kommissionens forordning nr. 812/2010 af 15. september 2010 vedr.
indførelse af midlertidig antidumpingtold på import af visse glasfi-
berfilamenter med oprindelse i Kina.
Resumé
Kommissionen har pr. 15. september 2010 vedtaget indførelse af midler-tidig antidumpingtold på import af visse glasfiberfilamenter med oprin-delse i Kina på 43,6 %. Indførelsen af antidumpingtolden har betydningfor bl.a. den danske komposit- og vindmølleindustri.1.
Baggrund og indhold
Ved Kommissionens forordning nr. 812/2010 af 15. september 2010 harKommissionen vedtaget indførelse af midlertidig antidumpingtold på im-port af visse glasfiberfilamenter med oprindelse i Kina på 43,6 %. En en-kelt kinesisk eksportør er givet en individuel toldsats på 8,5 %.Af forordningen fremgår, at tolden omfatter visse afhuggede glasfibertrå-de, glasfiberrovings, fiberbånd og garn af glasfiberfilamenter samt måtteraf glasfiberfilamenter (eksklusiv måtter af glasuld). Det oplyses, at pro-dukterne primært anvendes i kompositindustrien til produktion af glasfi-berforstærket plastik. Glasfiberforstærket plastik anvendes inden for enlang række områder, herunder til produktion af biler, vindmøllevinger,byggematerialer, forbrugsvarer mm.Indførelsen af midlertidig antidumpingtold sker med hjemmel i EU's an-tidumping-basisforordning (Rådsforordning nr. 384/96) og er gældende iindtil 6 måneder. Kompetencen til at indføre midlertidige foranstaltningerligger hos Kommissionen. Inden de 6 måneder er gået, skal Rådet træffebeslutning om, hvorvidt der skal indføres endelige toldforanstaltninger iop til 5 år. Rådet træffer beslutning med simpelt flertal.2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal efter EU's antidumping-basisforordning (Råds-forordning nr. 384/96) ikke høres i sagen.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Økonomi- og Erhvervsministeriets analyser viser, at antidumpingtoldenmedfører ekstraomkostninger for de europæiske brugerindustrier for opimod 250 mio. kr. årligt. I Danmark vurderes især den danske komposit-og vindmølleindustri at blive berørt af tolden.10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Indførelse af antidumpingtolden skønnes ikke i sig selv at have yderligereadministrative konsekvenser for erhvervslivet.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.