Europaudvalget 2010-11 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 235
Offentligt
953626_0001.png

NOTAT

Til:CC:Fra:Emne:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:Bilag:
400.A.5-3-0.
EU-retskontoret
Dato:
7. februar 2011
EU-Domstolen: Intervention i sag 291/10 Martin
BaggrundDer er anlagt et direkte søgsmål mod Kommissionen ved Retten i Første Instans vedrørendeaktindsigt i dokumenter vedr. en statsstøttesag.Sagsøgeren, Anne Martin, har nedlagt påstand om annullation af Kommissionens afgørelsehvorefter Anne Martins anmodning om aktindsigt i en række dokumenter vedrørendestatsstøttesagen afslås.Det er sagsøgerens påstand, at Kommissionen ved ikke at besvare anmodningen indenfor dentidsfrist, der er fastsat i Europa-Parlamentets og Rådets forordning EF nr. 1049/2001 af 30.maj 2001 om aktindsigt i Europa-Parlamentets, Rådets og Kommissionens dokumenter(herefter forordningen om aktindsigt), har truffet en implicit beslutning om ikke at foretageudlevering. Det er videre sagsøgerens påstand, at Kommissionen i denne forbindelse ikke harlevet op til den begrundelsespligt, der gælder i henhold til forordningen ligesom man ikke harlevet op til de frister der er fastsat.Sagens betydning for DanmarkMest mulig aktindsigt i EU har høj prioritet for Danmark. Spørgsmål om fortolkningen afforordningen om aktindsigt tillægges derfor stor vægt. Den danske regering lægger blandt andetvægt på, at forordningens undtagelsesbestemmelser fortolkes indskrænkende, og at der altidskal foretages en konkret vurdering af, om der skal gives aktindsigt i et dokument. Afprincipielle grunde intervenerer regeringen således løbende i sager ved EU-Domstolen medhenblik på at bidrage til at sikre den størst mulige åbenhed i forbindelse med arbejdet i Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen.På den baggrund vil regeringen i sit indlæg argumentere for, at der i henhold tilaktindsigtsforordningen også påhviler EU’s institutioner en pligt til god forvaltning i relation tilbehandling af anmodninger om aktindsigt. Det er således et nødvendigt element i forvaltningenaf aktindsigtsforordningen, at der sikres en god administrativ praksis og herunder at der sikressagsbehandling med respekt for de gældende tidsfrister og at begrundelsespligten overholdes.EU-retskontoret